Logge funn uten å signere logg

Alt om geocaching
Brukeravatar
thomfre
Styret
Sted: Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Logge funn uten å signere logg

Legg inn av thomfre » tir 17 apr 2012 14:27

Ser det er flere som logger funn på en cache selv om de ikke har tatt i cachen eller signert loggen...
Har sett det på cacher som er plassert litt utilgjengelig, som f.eks. for høyt.

Det er vel juks å logge funn når man kun har funnet cachen visuelt?

Men, på en annen side så lurer man jo ingen andre enn seg selv......
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Lysholmer
Nybegynner
Nybegynner

Re: Logge funn uten å signere logg

Legg inn av Lysholmer » tir 17 apr 2012 14:49

Dette er et stadig tilbakevendende tema som er mye diskutert her på forumet, se f.eks. denne av nyere dato: viewtopic.php?f=2&t=2729. Konklusjonen blir vel som regel at man blir enige om å være uenige.
Sist redigert av Lysholmer den tir 17 apr 2012 14:59, redigert 1 gang totalt.

mariusno
Bruker
Bruker
Sted: Oslo/Lier

Legg inn av mariusno » tir 17 apr 2012 14:53

Da skriver man en hyggelig melding tilbake som forklarer hvordan det hele fungerer, samt viser til retningslinjene: http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=309

Blir ikke loggen slettet av brukeren, eller man ikke får noen tilbakemelding, sletter man den selv. http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=204

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » tir 17 apr 2012 15:36

Lysholmer skrev:Dette er et stadig tilbakevendende tema som er mye diskutert her på forumet, se f.eks. denne av nyere dato: viewtopic.php?f=2&t=2729. Konklusjonen blir vel som regel at man blir enige om å være uenige.
Ser den tråden går på cacher som er vanskelige å åpne eller med fulle logger, ikke helt det jeg mente...
Jeg mente cacher som er vanskelige å få tak i, f.eks. som henger høyt, ligger lavt eller på andre måter er litt utilgjengelige (og det er også meningen at de skal være det). Har sett flere som har logget slike cacher etter å kun ha sett hvor cachen er, det blir vel ikke helt rett?
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker

Legg inn av Indrebø » tir 17 apr 2012 15:40

I noen tilfeller har jeg logget funn uten at jeg har signert loggen.

Har jeg mulighet så tar jeg bilde av cachen som "bevis".
Før jeg logger sender jeg en PM til cache eier og forklarer situasjonen.
Spør om det er greit at jeg logger cachen som funnet.
Dersom cacheeier svarer at jeg ikke får lov til å logge den, så respekterer jeg det.
Som oftest svarer cacheeier at jeg kan logge. Hører jeg ikke noe så anser jeg det som "den som tier samtykker" og logger likevel.
Når jeg logge i slike tilfeller beskriver jeg også situasjonen i loggen.

Slik jeg oppfatter geocaching så er hensikten å finne cachen, ikke å utføre selve handlingen som går ut på å skrible ned noe i loggen.
Ingen regel uten unntak.
Cachen kan være beskyttet av kodelås, hvor koden er en del av det å finne cachen.
Av og til kan plasseringen være en utfordring, for eksempel så henger den høyt oppe i et tre.
I slike tilfeller er en del av funnet å faktisk kunne logge cachen. Da holder det ikke med et avstandbilde av cachen.

Men som det ble sagt i et tidligere svar, men blir som oftest enige om å være uenig.
Forøvrig så er vel denne teksten hentet fra Geocaching grei å ha i tankene, både for eier og finner.
MESSY SITUATION?

We know that sometimes this issue can be contentious. If the other party is being stubborn, ask yourself, "Is this dispute really worth my time?" Try being the bigger person and conceding the point. You may discover that you feel better for doing so. At the very least, it will put the matter quickly behind you.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » tir 17 apr 2012 15:58

Indrebø skrev:Slik jeg oppfatter geocaching så er hensikten å finne cachen, ikke å utføre selve handlingen som går ut på å skrible ned noe i loggen.
Ingen regel uten unntak.
Cachen kan være beskyttet av kodelås, hvor koden er en del av det å finne cachen.
Av og til kan plasseringen være en utfordring, for eksempel så henger den høyt oppe i et tre.
I slike tilfeller er en del av funnet å faktisk kunne logge cachen. Da holder det ikke med et avstandbilde av cachen.
For å gjøre det helt klart, jeg snakker om cacher som skal være utilgjengelige - dvs. cacher hvor man må gjøre en innsats for å få tak i den...

Forøvrig har sitatet et godt poeng, men nå var dette ment som et spørsmål på om det er greit å logge cacher som er ment å være vanskelige, uten å ha gjort oppgaven som kreves. Hensikten var ikke å være vanskelig eller kranglete :D
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker

Legg inn av Indrebø » tir 17 apr 2012 16:20

thomfre skrev: For å gjøre det helt klart, jeg snakker om cacher som skal være utilgjengelige - dvs. cacher hvor man må gjøre en innsats for å få tak i den...

Forøvrig har sitatet et godt poeng, men nå var dette ment som et spørsmål på om det er greit å logge cacher som er ment å være vanskelige, uten å ha gjort oppgaven som kreves. Hensikten var ikke å være vanskelig eller kranglete :D
Jeg oppfattet ikke innlegget ditt som vanskelig eller kranglete.
Som du sier, er hensikten med cachen at man må gjøre en ekstra innsats så må man jo logge.
Hva man gjør når slike cacher har ødelagt logg eller loggen mangler? :-)
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Sted: Tromsø

Legg inn av Kjedalen » tir 17 apr 2012 16:23

thomfre skrev:Jeg mente cacher som er vanskelige å få tak i, f.eks. som henger høyt, ligger lavt eller på andre måter er litt utilgjengelige (og det er også meningen at de skal være det). Har sett flere som har logget slike cacher etter å kun ha sett hvor cachen er, det blir vel ikke helt rett?
Jeg tror de fleste er enige om at her logger man ikke funn uten å ha signert loggen, selv om jeg har sett en del funnet-logger der finneren ikke har nådd cachen som bevist er plassert vanskelig tilgjengelig. Jeg leste nylig en logg der vedkommende "ikke gadd" klatre opp i et tre til cachen, men likevel logget den som funnet. For cacher med 4 - 5 terreng-stjerner blir dette helt feil.

Men vi finner også tilfeller av "eksemplarisk" logging der de aller fleste som prøver seg ser cachen (tenker spesielt på én jeg ofte ser), men ikke har med utstyr til å nå den. Dersom en da likevel ønsker å logge at en har vært der og "funnet" cachen, har en valget mellom å skrive et notat eller en ikkefunnet-logg. Noen velger da det ene, noen det andre - her er det tydeligvis usikkerhet/uenighet om hva som er det mest naturlige.

Mest diskusjon har det nok vært om tilfeller der en har cachen i hånda men likevel ikke kan logge pga. nediset boks, umulig lokk, våt logg, manglende blyant etc. Men den diskusjonen hører hjemme i en annen tråd som nevnt tidligere.

Og så har du en tredje variant der det riktignok blir "logget", men der dette blir foretatt kun av én person i ei gruppe som alle logger funn. Men også denne diskusjonen har egne tråder.
BildeBilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Sted: Under tak

Legg inn av whoelse » tir 17 apr 2012 16:53

Jeg siterer første linje i Guideline fra Geocaching.com om logging av fysiske cacher http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=309:

Physical geocaches can be logged online as "Found" once the physical log has been signed.

Mao: ser man cachen men ikke får logget fordi man ikke får fatt i den (høyt, dypt, bratt...) så kan man ikke logge den om man følger retningslinjene. Hvis jeg kom til en slik cache jeg ikke fikk fatt i så ville jeg enten valgt å forbigå det hele i stillhet eller bruke "write note" om det er noe jeg har lyst til å fortelle.

Jeg synes ikke man skal logge en DNF for det vil få andre til å kanskje tro at cachen faktisk er borte eller så ødelagt at man ikke kan logge den. F.eks. vil det vises som en rød boks i GSAK. En DNF-log blir da "dessinfomrasjon"...

Hvis jeg eier en slik cache og noen logger Found uten å signere så ville jeg sendt en melding til vedkommende og evt. henvist til retningslinjene. Og får man ikke noe svar og/eller den som logget Found ikke retter så synes jeg man kan fjerne loggen uten å føle seg "slem" av den grunn. Man kan også som oppned ofte gjør på sine cache-beskrivelser, skrive tydelig at han vil slette Found-logger til de som ikke har signert loggboka. Da er alle advart om at han vil slette slike logger som den som omtales her.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » tir 17 apr 2012 18:36

Jeg fikk en funnet logg i går på en av mine i Drammen, den er høy og terreng stjernene og beskrivelsen forteller nettopp dette.
I loggen sto det at "finneren" ikke fikk signert på høyden, jeg sende da en hyggelig e-post om at loggen måtte signeres osv.
Fikk svar om at "loggeren" hadde klikket feil, og at loggen skulle rettes til en DNF. (og det er den nå)

Alt i alt en grei måte å gjøre det på, og alle kan trykke feil osv....
Når man sender en slik (kjedelig/kjiip) epost, synes jeg det er veldig viktig å være hyggelig!

Om jeg ikke hadde fått svar innen passende tid hadde jeg slettet loggen :wink:
Bilde Bilde Bilde

marlin85
Bruker
Bruker
Sted: Lier

Legg inn av marlin85 » ons 18 apr 2012 07:20

Har også sett at tilfeller av dette på våre cacher. Ofte er dette på cacher som har høy terreng grad. Noen logger til og med at dem ser cachen men får ikke tak i den, og logger det som funn.

Eneste riktig er å sende en hyggelig mail og refferere til retningslinjene.
Bilde

Bilde

n5k
Junior
Junior
Sted: Hommersåk

Legg inn av n5k » ons 18 apr 2012 16:55

Jeg så et slikt tilfelle her i Stavanger også nettopp. Det gjelder en cache som henger HØYT, og den har tilogmed "høyt" med i navnet. Den er rata som 4 i terreng, fordi man klarer å logge den uten spesialutstyr. Loggen jeg reagerte på var noe sånn som "Vi fant den, men turte ikke signere". Jeg tenkte med en gang at "Nei vel. Da er ikke cachen funnet, da..."
Siden det ikke er min cache, så er det heller ikke min business, men siden en annen lokal cacher reagerte litt, og skrev en note på cachesiden, så gjorde jeg det samme, og skrev at jeg ikke syns det var riktig at cachen var logget som funnet.
n5k m/fam Geocaching @ Flickr

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Sted: Tromsø

Legg inn av Kjedalen » ons 18 apr 2012 19:52

Også jeg har "funnet" en høythengende cache i Stavanger, men det kunne selvsagt ikke falle meg inn å registrere den som funnet. Det ble et notat i stedet. Men strengt tatt ut fra navnet på loggtypen ("Found it") kunne jeg vel med rette ha registrert den som funnet. Jeg fant jo cachen selv om jeg ikke nådde opp til den! Teksten burde jo ha vært "Signed log" eller noe i den dur, da hadde det liksom ikke vært noen tvil. Selvfølgelig er jo reglene klare (for oss som har lest dem eller fulgt med her på forumet), men jeg ser ikke helt bort fra at noen ut fra begrepet "Found it" faktisk tror er det er rett å registrere cachen som funnet.
BildeBilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Sted: Under tak

Legg inn av whoelse » tor 19 apr 2012 08:59

Kjedalen skrev:Også jeg har "funnet" en høythengende cache i Stavanger, men det kunne selvsagt ikke falle meg inn å registrere den som funnet. Det ble et notat i stedet. Men strengt tatt ut fra navnet på loggtypen ("Found it") kunne jeg vel med rette ha registrert den som funnet. Jeg fant jo cachen selv om jeg ikke nådde opp til den! Teksten burde jo ha vært "Signed log" eller noe i den dur, da hadde det liksom ikke vært noen tvil. Selvfølgelig er jo reglene klare (for oss som har lest dem eller fulgt med her på forumet), men jeg ser ikke helt bort fra at noen ut fra begrepet "Found it" faktisk tror er det er rett å registrere cachen som funnet.
Det er derfor det kan være lurt å skrive tydelig i cache-beskrivelsen at man ikke godkjenner "Found it" med mindre logboka er signert. Spesielt kan dette være lurt for cacher som skal være vanskelige å få fatt i. Har lagt inn dette tipset i wikien: http://wiki.gcinfo.no/Cacheutlegg
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 19 apr 2012 09:34

whoelse skrev:Det er derfor det kan være lurt å skrive tydelig i cache-beskrivelsen at man ikke godkjenner "Found it" med mindre logboka er signert. Spesielt kan dette være lurt for cacher som skal være vanskelige å få fatt i. Har lagt inn dette tipset i wikien: http://wiki.gcinfo.no/Cacheutlegg
Dette er jeg helt uenig i!! Hvis dette blir vanlig, kan det utvikle seg til at man tror at dersom det ikke står så er det fritt frem for å logge på nett bare man har sett cachen. Og det medfører jo ikke riktighet! Dette er en av de svært få reglene en finner må forholde seg til, nemlig det at loggen alltid skal signeres før man kan logge funn på nett.

Og så har jeg i tidligere diskusjoner her på forumet hevdet at ingen regel er uten unntak, at det finnes gyldige grunner til å avvike fra dette kravet osv. Men skal man logge en cache på nett uten at man har signert loggboken må det hvertfall være avtalt med cacheeier på forhånd!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar