Hvorfor er nano så populært?

Alt om geocaching
Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:
Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av PPJ » fre 30 mar 2012 18:37

Kjedalen skrev:
sven-egil skrev:Legger folk ut søppelbokser, type; reke,marsipan osv.
Så bør man fortelle i loggen hva man mener om søppelbokser.
Jeg foretrekker å kalle dette gjenbruksbokser i stedet for søppelbokser. Så lenge boksene fungerer og holder fuktigheten noenlunde ute (det er jo en betingelse!), synes jeg det er flott at boksene kan få et nytt liv når de er tomme og ikke havne rett i søpla. Positivt med variasjon også her. Men eieren bør selvfølgelig følge dem opp for å forsikre seg om at de holder mål!
Enig!

Jeg har gjenbrukt rosinbokser, som har klart seg meget bra.
Cacher må ikke koste allverden, mye kan gjøres med egeninnsats.
Ferdigkjøpt er ikke nødvendigvis best.
:D
Bilde Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av pjacklam » fre 30 mar 2012 18:52

Kjedalen skrev:
sven-egil skrev:Legger folk ut søppelbokser, type; reke,marsipan osv.
Jeg foretrekker å kalle dette gjenbruksbokser i stedet for søppelbokser.
Det har hendt noen ganger at jeg har oversett cacher rett og slett fordi jeg trodde at det jeg så var søppel.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av krl69 » fre 30 mar 2012 18:56

pjacklam skrev:Det har hendt noen ganger at jeg har oversett cacher rett og slett fordi jeg trodde at det jeg så var søppel.
Optimal camo! :shock: 8)

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av ArveAnd » fre 30 mar 2012 19:02

Sikkert fornuftig frå miljøhensyn å holde på med gjennbruk. Men min erfaring er iallefall at isboksar (spesielt) og rekeboksar er veldig dårlege. Dei eg har funne, som har lege ute ei stund, har utan unntak vore våte og dårlege.

Så bruk av dårlege boksar fordrar at du har gøymt boksen på ein veldig tørr plass. F.eks under tak.... som toppen av bru-kar under bru (som vel er ein gøymestad som er brukt ein del).

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av pjacklam » fre 30 mar 2012 19:10

krl69 skrev:
pjacklam skrev:Det har hendt noen ganger at jeg har oversett cacher rett og slett fordi jeg trodde at det jeg så var søppel.
Optimal camo! :shock: 8)
Jeg tenkte samme tanke, men jeg var redd noen ville ta det som en oppfordring. Det er ille nok å beføle møkkete autovern om jeg ikke også skal rote i søppel etter cacher. :)
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av Kjedalen » fre 30 mar 2012 19:28

ArveAnd skrev:... Men min erfaring er iallefall at isboksar (spesielt) og rekeboksar er veldig dårlege. Dei eg har funne, som har lege ute ei stund, har utan unntak vore våte og dårlege...
Jeg er helt enig at man ikke ukritisk skal benytte det første og "beste" man finner, og også jeg har noen dårlige med funn av isbokser. Men også en del av disse med gode plasseringer har vært helt fine. Man må i det store og hele tilpasse beholder etter gjemmested. Selv synes jeg noe av det verste er mikroer i ei steinrøys. For ikke å snakke om nanoer (som tråden egentlig startet med) et sted der hele området består av ulike jern-/stålkonstruksjoner - og der hele hintet er "Magnetisk/Magnetic"!
BildeBilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av krl69 » lør 31 mar 2012 00:16

pjacklam skrev:Jeg tenkte samme tanke, men jeg var redd noen ville ta det som en oppfordring. Det er ille nok å beføle møkkete autovern om jeg ikke også skal rote i søppel etter cacher. :)
En ting er rømmebeger og rekebokser brukt som cachebokser og som i en tilfeller kan være ganske så sjarmerende plassert i de rette omgivelsene, men verre er det å finne en super Lock'n lock plassert under utedasser, ved søppeltømmeplasser, utenfor kontorvinduene til baker'n eller andre mindre innbydende plasser. Det er plastmissbruk på sitt verste. Nei, takke meg til en isboks fra Henning Olsen i en verneverdig steinmur da... :shock: 8)

Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde

Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av Asolli » lør 31 mar 2012 01:25

Tilbake til trådens tema. Som forholdsvis fersk i geo-gamet så går man jo lett i nybegynnerfeller. Jeg er intet unntak.
Jeg startet opp sent i høst, og ble raskt bitt av basillen. Da jeg etter ca 50 funn fant min første nanocache, synes jeg det var veldig stas! Jeg syns jeg var kjempeflink som fant den bittelille dingsen, og tenkte at det var en fantastisk smart oppfinnelse! En sånn mikroskopisk magnetisk beholder, med en spesialtilpasset logg. SÅÅ LITEN DA! Nesten litt søt, faktisk!

Jeg visste jo selvsagt ikke på dette tidspunktet at "senior-geocaherne" ugleså slike dingser på det sterkeste, hva kan man vel vite som nybegynner som må finne opp kruttet på nytt, helt på egenhånd? (Har aldri vært med erfarne cahere på tur, har lest meg til alt selv, fordi jeg syns dette virket spennende og fascinerende.)

Bare et par måneder etter jeg fant min første geocache her i Molde, ble det jul, og min snille sønn på 24 hadde uoppfordret og i største hemmelighet kjøpt cacheutstyr til meg på en nettbutikk til julegave. Kjempestas! Og blant sakene lå det fem ørsmå nanocacher, som var bare mine. Oh lykke, så kjekt det skulle bli for mor (meg) å legge ut slike helt selv! Og så spennende det skulle bli å vente på om noen fant dem og skrev spennende logger som jeg kunne kose meg med!
Jeg ventet til jeg hadde passert 100 funn og vel så det før jeg la ut mine første to cacher. De var ikke nanoer, men det ble de tre neste.
Det varte ikke lenge før jeg fikk tilbakemeldinger på mine valg av beholdere. Jeg ble så satt ut at jeg ikke klarte å formulere noe svar på mailene jeg mottok, så de ble "dessverre" ubesvarte. Men jeg fikk litt magevrenging må jeg innrømme.
Allerede ved mine første utlegg skulle jeg altså bli utsatt av hersketeknikk av de mer erfarne i dette gamet. Hadde jeg enda fått noen gode tips og begrunnelser på hvorfor jeg ikke skulle/burde gjøre slik og slik, f.eks: "Det kan være lurt å tenke på at... på grunn av... " el.l. Men neida... "Jeg liker ikke at..." "Du burde ikke".... osv var gjennomgangstonen. Og så jeg som trodde at dette var en utelukkende positiv hobby! I tillegg var jeg vel såpass naiv at jeg trodde jeg ville få positive tilbakemeldinger på at det ble flere cacher i byen min.

Jaja, det er alltid noen som vet bedre, og nå vet jeg LITT bedre selv også.
Nanoer er vanskelige å logge ved at papirstrimlen gjerne må pirkes frem, rulles ut, signeres med noen små kråketær, og bare datoen tar jo stor plass. Loggen er i tillegg ofte vanskelig å rulle sammen igjen, i hvert fall om man skulle være uheldig å få et par dråper vann på den. Og når man endelig har klart å rulle den stramt nok sammen, er det likevel ikke sikkert at man klarer å få skrudd på lokket.
Og som CO innser jeg at det er mer jobb å vedlikeholde en nano enn hvilken som helst annen størrelse en beholder måtte ha. (Så sant den ikke er mindre enn en nano, hehe.)
De blir jo så fort fulle, de små loggene.

Jeg kommer nok til å legge ut flere cacher utpå vårparten, kanskje en nano eller to også, men ikke dersom det er plass til en større beholder på stedet. Men jeg synes fortsatt det er morsomt å finne nanoer som andre har gjemt :)

Og et siste hjertesukk fra meg - jeg har begynt å følge med på en del av trådene på forumet, og det er ikke alltid innlegg/svar er så veldig gjennomtenkte synes jeg. En god del av debattantene lar det skinne veldig godt igjennom at deres synspunkt er det riktige, og er ikke redde for å spy litt edder og galle dersom andre mener noe annet.
Dette synes jeg er trist, for i denne flotte fritidsaktiviteten er det plass til absolutt alle!
For noen passer det av ulike årsaker best å finne cacher som man kan kjøre nesten helt inntil, andre finner størst glede i å finne de som ligger langt til fjells.
Noen synes det er kult å spotte nanoer/microer midt i bysentrum, andre syns bare det er stas med store bokser med plass til store bytteting og TB/coins.
Enkelte finner stor glede i å logge ett funn i måneden, mens andre gjerne vil logge seg fram til et stort tall på profilen sin.
(Jeg har en mistanke om at noen misliker PT´s fordi det gir en litt skjev funn-statistikk, men det skal jeg ikke snakke høyt om, for det er bare mine indre tanker....)
Jeg har i alle fulle fall innsett at det ikke behøver å være de med flest funn som er de sprekeste personene.

Alle kan ikke være enige i alt, sånn er det bare.
Noen liker mora, andre liker datra, og noen liker til og med begge!! Det går faktisk an!

God påske alle sammen! Kos dere enten dere skal det ene eller det andre.

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av Synth75 » lør 31 mar 2012 02:50

Interessant lesning. Husker jo selv hvor morsomt det var første gangen jeg fant en sånn bitteliten en. Etter hvert er de over alt og det er ikke like stas lengre. Men jeg husker at jeg ivrig måtte fortelle på et event om førsteoppdagelsen av en sånn en, hvilket ikke imponerte så mange andre, som nok da hadde funnet flere allerde :)

Jeg legger ikke ut hverken mikroer eller nanoer. Ett sted hadde jeg valget om en mikro eller ikke vintersikker L&L. Valgte det siste. Men det er å velge ut fra to onder og jeg kunne kanskje like gjerne valgt mikro. Jeg er ikke ihuga motstander av nano, men er ikke spesielt glad i dem heller.
Asoli skrev: Jeg visste jo selvsagt ikke på dette tidspunktet at "senior-geocaherne" ugleså slike dingser på det sterkeste, hva kan man vel vite som nybegynner som må finne opp kruttet på nytt, helt på egenhånd? (Har aldri vært med erfarne cahere på tur, har lest meg til alt selv, fordi jeg syns dette virket spennende og fascinerende.)
Kanskje det skulle stått "enkelte senior-cachere"? Det er langt fra alle som ugleser slike cacher. Noen bryr seg vel ikke, noen skulle helst sett at det var færre nanoer og andre liker dem vel slett ikke.
Selv mener jeg stedet og beskrivelsen er viktigere enn beholderen, selv om også den er viktig.
Asoli skrev: Det varte ikke lenge før jeg fikk tilbakemeldinger på mine valg av beholdere. Jeg ble så satt ut at jeg ikke klarte å formulere noe svar på mailene jeg mottok, så de ble "dessverre" ubesvarte. Men jeg fikk litt magevrenging må jeg innrømme.
Allerede ved mine første utlegg skulle jeg altså bli utsatt av hersketeknikk av de mer erfarne i dette gamet. Hadde jeg enda fått noen gode tips og begrunnelser på hvorfor jeg ikke skulle/burde gjøre slik og slik, f.eks: "Det kan være lurt å tenke på at... på grunn av... " el.l. Men neida... "Jeg liker ikke at..." "Du burde ikke".... osv var gjennomgangstonen. Og så jeg som trodde at dette var en utelukkende positiv hobby! I tillegg var jeg vel såpass naiv at jeg trodde jeg ville få positive tilbakemeldinger på at det ble flere cacher i byen min.
Jeg mener det er helt legitimt å av og til kommentere det en ikke liker så godt med forskjellige geocacher, i hvert fall dersom en er flink til å kommentere det en ser som positvt ganske ofte. Da blir loggene generelt positive, men av og til noen med negativt innhold. Vel og merke dersom kritikken er konstruktiv og ikke bærer preg av raserianfall ;)
Grunnen til at jeg mener det, er at det er en måte å bidra til utvilking av hobbyen på. Får en utlegger masse negative tilbakemeldinger, av en rekke forskjellige geocachere, er det kanskje grunn til å vurdere om vedkommende bør legge ut noe av bedre kvalitet? Legger en ut cacher med historie, greie bokser, fint sted etc, får en nesten utelukkende gode tilbakemeldinger. Heldigvis diffrensierer mange loggene litt ut fra kvalitet på boksen/stedet/historien.
Så man reder....osv :wink:
Jeg mener altså at en utlegger best selv kontrollerer hvilke logger en får. En og annen negativ kommentar kommer sikkert på en kvalitetscache også, men de vil i så fall drukne i alle de bedre loggene.

Ikke sikker på hva som menes med hersketeknikk i denne sammenhengen, men det må vel kanskje være kritikk som går over streken? Hersketeknikk kan jo være så mangt. F.eks å fremstå som en stakkars nybegynner som trenger trøst for å dreie debatten dit. Eller som å kommentere det med stakkars nybegynner som trenger trøst for å avdreie debatten derfra ;)
I grunn er vel å bruke ordet hersketeknikk, for å oppnå noe eller kritisere sine kritikere, en hersketeknikk i seg selv? :lol:
Asoli skrev:(Jeg har en mistanke om at noen misliker PT´s fordi det gir en litt skjev funn-statistikk, men det skal jeg ikke snakke høyt om, for det er bare mine indre tanker....)
De som er mest opptatt av statistikk har jeg inntrykk at er ute å logger PT'ene relativt lynkjappt. Da blir vel heller ikke statistikken så skjev? Slik jeg opplever debatten, er de som har innvendinger mer opptatt av kvalitet.
Asoli skrev:Jeg har i alle fulle fall innsett at det ikke behøver å være de med flest funn som er de sprekeste personene.
Det er i hvert fall sant. De sprekeste geocacherne er damer som flyr milevis på ski mange ganger i uka, langt utenom løypene, får å logge cacher gjennom hele vinteren. Ja, noen er til og med pensjonister. Det for å logge en og annen cache på hver heldagstur. Vi andre er latsabber i forhold, enten om vi tar en cache i ny og ne, eller en powertrailserie eller to i uka.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av krl69 » lør 31 mar 2012 09:38

Flott innlegg av Asoli! Og jeg ser at jeg er en som burde få litt dårlig samvittighet av å rakke ned på for eksempel valg av boks… :shock:

Jeg er enig at mange av oss seniorcachere(slenger meg med i den kategorien) har en lei tendens til nettopp å bruke hersketeknikk og nedlatenhet, samt utøve en overdose av besserwisser mentalitet når de kommer til nybegynnere som bommer litt i forhold til hva vi liker. Noen pakker det inn, andre er mer tydelige. Jeg tilhører nok den siste kategorien. Det er ikke snakk om å la det skinne i mellom hvis jeg missliker noe sterkt, men maler det gjerne med tykke pensler på veggen.

Men jeg har vært akkurat der du er, Asoli. Jeg også ble fornærmet, såra og skuffa over enkelte tilbakemeldinger ang. mine utlegg. Sakte, men sikkert ble jeg mer tykkhudet, fokuserte i større grad på de positive tilbakemeldingene, samt at noe av kritikken ble etter hvert en åpenbaring for meg. Med erfaring kommer evnen til å se hva som funker og hva som overhodet ikke funker. Men enkelte av ”steinaldercacherne” med artsfrender kan nesten se ut som de aldri har gjort feil eller kommer til å gjøre feil. Flere har knapt en promille utlegg i forhold til funn, men er frekke nok til å fortelle utleggerne hva som er feil, dumt og håpløst. Slike ytringer kommer gjerne usukret frem i logger eller her på gcinfo.no.

Det er ikke nødvendig å utøve sitt selverklærte cachepolitiembete hver eneste gang man ikke helt forstår/liker utlegget. Men det er noen plasseringer, valg av størrelse og type bokser som vanskelig lar seg forsvare for min del i alle fall. Et lite knippe ”ikke så begeistret for” varianter: NANOER, ødelagte rekebokser pakket inn i en gammel plastpose midt i skauen slik at den ALLTID er klissvåt, utenfor stue- eller kontorvinduer, under eller ved utedass, i synsvinkel for overvåkningskamera, i rundkjøringer eller svært trafikkerte veikryss, ved underganger når temaet er ”underganger”, osv osv. Slike utlegg får nok litt eder og galle i mine logger, men ofte med litt snert og glimt i øyet(som ikke alle forstår…). Men garantert har jeg latt sinnet ta overhånd ved et par anledninger og angret litt akkurat i det jeg trykker ”godkjenn” på loggen….

Til slutt til Asoli og andre – stå på, glem oss besserwissere og tenk at ofte funker en enkel læresetning meget godt: ”Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg”! :shock: 8)

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av krl69 » lør 31 mar 2012 09:54

Synth75 skrev: Jeg legger ikke ut hverken mikroer eller nanoer. Ett sted hadde jeg valget om en mikro eller ikke vintersikker L&L. Valgte det siste. Men det er å velge ut fra to onder og jeg kunne kanskje like gjerne valgt mikro. Jeg er ikke ihuga motstander av nano, men er ikke spesielt glad i dem heller..
Å? Er microer galt også nå da?? Hva blir neste - "small" er for ferskinger, heretter er det kun "regular" og "large" som gjelder?? :shock: 8)

Det er ikke bare pga. det upraktiske med størrelsen på nanoer at jeg missliker dem så sterkt, men ofte blir slike plassert der hvor det ferdes usannsynlige mange mugglere. Da får jeg litt fnatt... m.a.o. så er det etter min mening en sterk sammenheng mellom størrelse på boks og "kvaliteten" på valg av område for cachen. Men noe handler jo også om hva man preferer.

Allikevel synes jeg microer er helt kurant, dog plassert "riktig". Slike funker ikke for meg etter en lang gåtur i skauen. Man blir rett og slett litt skuffa selvom man egentlig burde fokusert utelukkende på valg av stedet. Jeg nærmest forventer en small, ja aller helst en regular når man har pustet og pest opp en fjelltopp. Blir man avkortet med en micro ved slike utskeielser, vel da får man en liten nedtur.

I byer og langs veier er microer ofte helt kurant. Har ikke det store behovet for å finne en fyldig Lock’n lock bak et autovern eller skilt, eventuelt under en stein i grøfta. Alt til sitt bruk bortsett fra NANOER! :shock: 8)

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av ArveAnd » lør 31 mar 2012 09:58

Flott innlegg av Asoli!

Og det fekk meg til å tenke tilbake på mitt første nano-funn.

Dette var ein sentrumscache i Bergen som eg fann hausten 2006 - og det var stor stas. Eg hadde aldri verken sett eller høyrt om slike små cachar. Og så fann eg den jo! Jippi! Det var så stor stas at eg til og med tok bilde av denne cachen for å sende det til ein meir erfaren cachar. Fekk vel litt av samme respons som Synth - det var visst ikkje SÅ imponerande :)

Eg var ein av dei som var off-topic her tidlegare med diskusjon om isboksar osv. Men det blir litt det same synet her også - cachebeholdar må tilpassast plasseringen av cachen. Og det er ein del stader der nano er det beste valget - og ein del stader der nano blir brukt og ein med fordel kunne brukt ein større cache. Eg synst iallefall at litt større boksar er kjekt :D Større boksar gjer det enklare med logging, og det blir mindre vedlikehold for utleggar!

Og jada - eg har også lagt ut nanoar.

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av Tique » lør 31 mar 2012 10:01

krl69 skrev:Alt til sitt bruk bortsett fra NANOER! :shock: 8)
Det var da voldsomt 8) Jeg tror jeg har tre nanoer på min favoritt-liste, det er mulig å gjøre også nanoer kreative og morsomme. Jeg har selv lagt ut én nano, og denne har faktisk fått flere favorittpoeng enn noen av de andre cachene mine.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av sven-egil » lør 31 mar 2012 10:09

For å spore av skikkelig.

Det er for få Large..... :(
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av krl69 » lør 31 mar 2012 10:14

Tique skrev:
krl69 skrev:Alt til sitt bruk bortsett fra NANOER! :shock: 8)
Det var da voldsomt 8) Jeg tror jeg har tre nanoer på min favoritt-liste, det er mulig å gjøre også nanoer kreative og morsomme. Jeg har selv lagt ut én nano, og denne har faktisk fått flere favorittpoeng enn noen av de andre cachene mine.
Helt greit. Jeg skal ikke skyte deg av den grunn. Men ikke forvent at JEG skal slenge et favorittpoeng på en NANO!! :shock: 8)

Men altså - det handler jo om hva man liker og ikke liker, samt at jeg respekterer selvsagt at du med flere liker disse små, nusselige "boksene". Problemet er at jeg respekterer ikke selve boksen. Jeg hater dem. De er grusomme og ufyselige, men det er nå hva jeg mener. :shock: 8) 8)

Svar