Hvorfor er nano så populært?

Alt om geocaching
Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:
Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av thomfre » søn 25 mar 2012 12:41

Som ganske fersk i aktiviteten/hobbyen/besettelsen/sporten/ellernåhvaduvilkalledet er jeg ganske overrasket over hvor stor andel av cachene som er micro eller mindre...

Hvorfor blir det plassert ut så mange nanoer på steder hvor det er plass til mye større bokser?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av Raggsokk » søn 25 mar 2012 15:20

Jeg vil tro at de er vanskeligere å finne av tilfeldig forbipasserende, slik at eieren får mindre vedlikehold som følge av cacher som blir borte. Men jeg gjetter bare, siden jeg ikke har noen slike selv.

Personlig har jeg som hovedregel at man skal gjemme så stor boks som plasseringen tillater. Selvfølgelig ønsker man noen ganger å lage en liten utfordring ved å lage en litt vanskeligere cache, men jeg er helt enig i at nanoer er en uting. Heldigvis er det så mange gode cacher å finne at det veier opp for nanoene og vel så det.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av Kjedalen » søn 25 mar 2012 17:37

Tittelen er vel litt misvisende da jeg ikke har inntrykk av at nanoer er så populære. I alle fall ikke blant dem som skal finne dem! Nanoer brukes vel helst - eller bør brukes! - på steder der det er vanskelig eller umulig å skjule noe større. Men det fins jo unntak der en godt kunne la nanoen ligge og heller bruke større cache. Selv har jeg gjemt en nano der jeg ikke fant plass til å gjemme noe annet. Selv en liten palatka lot seg vanskelig skjule i det "vinduet" 161 m-regelen ga meg.
BildeBilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av fotimyr » man 26 mar 2012 22:02

Nanoer er etter min mening helt glimrende til mysterys med høy vanskelighetsgrad. Etter å ha løst en D5 (f.eks.) er det ett fett for meg hva slags beholder loggen ligger i. For tradisjonelle cacher utenfor urbane strøk er det kanskje ikke det morsomste å finne. Dessuten er jeg alltid livredd for å ødelegge loggen og/eller skru gjengene på lokket skjevt. I tillegg - og dette er nokså kjedelig - er det en og annen nano der CO har limt fast supermagneten til bunnen slik at loggen sitter bom fast pga metallpinnen. Når man finner slike er det gjerne sprutregn og 16 mugglere på vei mot GZ :evil:

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av krl69 » man 26 mar 2012 22:43

thomfre skrev:Som ganske fersk i aktiviteten/hobbyen/besettelsen/sporten/ellernåhvaduvilkalledet er jeg ganske overrasket over hvor stor andel av cachene som er micro eller mindre...

Hvorfor blir det plassert ut så mange nanoer på steder hvor det er plass til mye større bokser?
Er Nanoer populært?? Nytt for meg...

Disse småjævlene er for utleggere som ikke gidder å bruke tid på og gjemme en normal micro eller small. Og argumentet "mindre vedlikehold" er helt på jordet. Loggremsene må jo byttes ut mye hyppigere enn de som får plass i en micro eller small. Eneste plausible argumentet er at de er mindre mugglerutsatte. Utover det burde de ekstermineres, forbys og Badgegen kunne fått en funksjon hvor man mister badges ved både funn og utlegg av slike. Selv ville jeg nok mistet et par pga flere funn, men typisk er at man oppdager det litt for sent at det står beskrevet i beskrivelsen eller at utlegger rett og slett har utelatt det, bevisst eller ikke. Og da kommer vi inn på dette med at nanoer burde fått egen størrelsesangivelse. På den måten kan man sile dem vekk. :shock:

Brukeravatar
Jondahl
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:tor 14 apr 2011 13:13

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av Jondahl » tir 27 mar 2012 06:55

Jeg har inntrykk av at det er mest vanlig med nanoer i byene, av den grunn at større cacher lettere forsvinner på steder der mange folk ferdes. Det synes jeg er greit.
Nanoer er vel kanskje ikke favorittcachetypen hos de fleste, de er jo ofte vanskeligere å finne. Men så har vi dem som elsker større utfordringer som kanskje har disse som favoritt nettopp pga. det.

arvf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:38
Registrert:lør 29 mai 2010 19:48
Sted:Røyken

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av arvf » tir 27 mar 2012 09:04

Selv er jeg mest glad i cacher som ligger på steder hvor det ikke er forventet at andre enn cachere går, og som da er ganske lette å finne. Jeg HAR stått i sterkt trafikkerte lyskryss i hovedstaden og mest mulig diskré lett etter småcacher, men det er ikke favoritten min. I hvert fall ikke når jeg er på caching alene.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av sven-egil » tir 27 mar 2012 11:46

Som utlegger:
Nano er greit til Mystery hvor det nesten aldri blir mer en 10 funn uansett....
Skal boksen være Nano bør behovet for vedlikehold også være Nano.

Som utlegger & finner:
Noen nevner urbane strøk og at man "må" bruke Nano, hvorfor ikke kamuflere cachen som noe helt annet?
Er mye mer gøy med en cache man kan stå å stirre på leeeenge på, før man egentlig skjønner at man ser på den.

Som finner:
Disse Nano cachene er mye værre å logge, en å finne :wink:
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av Indrebø » tir 27 mar 2012 12:07

sven-egil skrev:Som utlegger & finner:
Noen nevner urbane strøk og at man "må" bruke Nano, hvorfor ikke kamuflere cachen som noe helt annet?
Er mye mer gøy med en cache man kan stå å stirre på leeeenge på, før man egentlig skjønner at man ser på den.
Vet ikke om jeg er helt enig...men jo kanskje...gleden over å endelig finne den er vel minst like stor som den oppsamlede frustrasjonene man bygger opp frem til man finner den.. :lol:
sven-egil skrev:Som finner:
Disse Nano cachene er mye værre å logge, en å finne :wink:
Enig. Spesielt der loggene har blitt litt for fuktige og man river av biter i forsøk på å få dem ut.
For ikke å snakke om å få den ferdige loggen tilbake i beholderen.
Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av PPJ » tor 29 mar 2012 17:45

thomfre skrev:Som ganske fersk i aktiviteten/hobbyen/besettelsen/sporten/ellernåhvaduvilkalledet er jeg ganske overrasket over hvor stor andel av cachene som er micro eller mindre...

Hvorfor blir det plassert ut så mange nanoer på steder hvor det er plass til mye større bokser?
Nanoer er en uting ...

Men på noen steder helt nødvendige for å få være i fred.

Med vennlig hilsen
en middels synder
Bilde Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av thomfre » tor 29 mar 2012 18:12

PPJ skrev:Nanoer er en uting ...

Men på noen steder helt nødvendige for å få være i fred.
Er nanoer egentlig helt nødvendige?

Jeg er en tur i Singapore, og har funnet er par cacher - ingen av de har vært nano, men allikevel er de gjemt midt i byen...
Og Singapore er et lite land med masse folk (over 5 millioner + alle turistene og folk på jobbreise fordelt på 900kvkm)...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

n5k
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:man 13 jun 2011 09:36
Sted:Hommersåk

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av n5k » tor 29 mar 2012 20:46

Hmm... det virker som om jeg er den eneste som liker nanoer her?
Jeg har ikke lagt ut mer enn én vanlig nano selv, men jeg syns det er helt greit med nanocacher. Det er mer plagsomt med store, dårlige bokser, som f.eks. "Hval Marsipan"-boksene, eller de aller billigste Europrisboksene. Enkelte av de siste virker det ikke som om folk klarer å få lukket skikkelig igjen, og de er heller ikke vanntette, så DET er en uting.

Når det er sagt - jeg har en tendens til å like cacher bedre jo vanskeligere de er, og det hender jo at nanoer er litt vanskelige, så det kan hende det har noe med det å gjøre...
n5k m/fam Geocaching @ Flickr

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av sven-egil » tor 29 mar 2012 20:56

Legger folk ut søppelbokser, type; reke,marsipan osv.
Så bør man fortelle i loggen hva man mener om søppelbokser.
Bilde Bilde Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av Synth75 » tor 29 mar 2012 21:46

sven-egil skrev:Legger folk ut søppelbokser, type; reke,marsipan osv.
Så bør man fortelle i loggen hva man mener om søppelbokser.
Jeg er i grunn enig i det. Har en bemerkninger til cachen, skriv det gjerne. Ikke minst på godt, men også på vondt. Det er måten å påvirke i hvilken retning kvaliteten til cachene som legges ut på sikt får. Dette gjelder jo ikke bare med hensyn til cacheboksen, med der også.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Hvorfor er nano så populært?

Legg inn av Kjedalen » fre 30 mar 2012 18:20

sven-egil skrev:Legger folk ut søppelbokser, type; reke,marsipan osv.
Så bør man fortelle i loggen hva man mener om søppelbokser.
Jeg foretrekker å kalle dette gjenbruksbokser i stedet for søppelbokser. Så lenge boksene fungerer og holder fuktigheten noenlunde ute (det er jo en betingelse!), synes jeg det er flott at boksene kan få et nytt liv når de er tomme og ikke havne rett i søpla. Positivt med variasjon også her. Men eieren bør selvfølgelig følge dem opp for å forsikre seg om at de holder mål!
BildeBilde

Svar