Powertrails - money talks?

Alt om geocaching
pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene
Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av pjacklam » tor 22 mar 2012 14:08

thohar skrev:Hvis Groundspeak ønsker cacher i samsvar med noe de har definert som «mål og mening», burde de styre utleggerne ved hjelp av insentiver heller enn å ytre seg negativt om cacher som er i tråd med retningslinjene (noe jeg aldri har sett at de gjør).
Om det ikke er en direkte negativ ytring, så er i alle fall retningslinjene klare på hva Groundspeak ikke ønsker:

Please don't hide a cache every 600 feet just because you can.

Og når det gjelder «mål og mening», inneholder retningslinjene sitatet:

When you go to hide a geocache, think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is for the geocache, then find a better spot.

Så om ikke power-trails er direkte strider mot retningslinjene, og derfor blir publisert, er power-trails i alle fall i strid med Groundspeaks ønsker.

Når det gjelder incentiver, har Groundspeak en oppfordring når det gjelder plassering av cacher:

The two main goals of the saturation guideline are to encourage you to seek out new places to hide caches rather than putting them in areas where caches already exist (…)

Man blir altså oppfordret til å finne nye steder – steder som har en mening utover selve cachen. Og sånn sett har PPJ et poeng med sitt innlegg.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av sven-egil » tor 22 mar 2012 14:47

Synth75 skrev: De ekte friluftscachene har så langt fått være i fred, selv om enkelte randsoner av marka har fått store serier med cacher, men det er stort sett latsabber som har lagt ut, så seriene stopper lenge før en kommer inn i de bedre delene av marka.
Hmmm..... :?

Må si jeg er litt engstlig for å komme i kategorien "Latsabb". :oops:

Jeg har lagt ut en del bokser rundt omkring...
Noen langs Kyststien i Røyken, ved steder jeg mener fortjener en cache.
Men det er jo "sentralt" altså er jeg latsabb?? Eller???

Har jo noen i skogen i Røyken og Hurum... lurer litt på om jeg gikk langt nok?
Noen er det litt stykke å gå til... noen ikke så veldig langt, egentlig ikke så veldig langt til noen av dem om jeg tenker etter...

Men dette er i grunnen steder jeg føler at andre også bør se...
Er litt nervøs for at jeg ikke gikk langt nok inn i skogen :shock:

Men om jeg starter langt nok unna når jeg begynner å gå, er jeg da en "latsabb" eller en "sportsmann" ?
Altså om jeg gikk fra heimen og ut i skogen og så gikk i mange timer med dyret pent i bånd... og ikke lot meg friste til å kjøre til en parkering i nærheten av den dype skogen...

Hjelper det??

Eller hva om jeg legger parkeringskoordinater i Oslo sentrum og en cache i skogen ved f.eks. Liertoppen, er det da passe lang tur??


Og hva om jeg tenker på legger ut cacher i pollen sesongen når det å puste kan være pes nok?
Hva bør jeg gjøre da??
Skal jeg vente til høsten eller vinteren slik at jeg kommer langt nok ut i skogen?

Og tenk om jeg fikk en skade i beinet..... og krykke 5 km i skogen kan være tøft nok...

Er det noen "latsabb" untak, om man kan dokumentere helseproblemer??
Og hvem skal i såfall få legeatesten???


Nei dette er ikke enkelt.....

Ingen liker vel å bli betegnet som latsabb???

Jeg synes faktisk at det å kalle oss som enten legger ut eller som finner cacher som ikke er plassert "langt nok unna", for latsabber er å gå litt for langt!

p.s.
Alle som ikke har løst samtlige 5 stjernes Mystery oppgaver i Norge er mindre begavet....

p.s.s.
Det er helt sikkert mange trykkfeil i innlegget, men muligens skjønner noen hva jeg mener.

Hilsen en potensiell latsabb som også egentlig lurer på hva som er et fint eller spennende sted. 8)
Bilde Bilde Bilde

thohar
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:søn 10 apr 2011 22:13
Sted:Bergen

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av thohar » tor 22 mar 2012 15:10

pjacklam skrev: Om det ikke er en direkte negativ ytring, så er i alle fall retningslinjene klare på hva Groundspeak ikke ønsker:

Please don't hide a cache every 600 feet just because you can.

Og når det gjelder «mål og mening», inneholder retningslinjene sitatet:

When you go to hide a geocache, think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is for the geocache, then find a better spot.

Så om ikke power-trails er direkte strider mot retningslinjene, og derfor blir publisert, er power-trails i alle fall i strid med Groundspeaks ønsker.

Når det gjelder incentiver, har Groundspeak en oppfordring når det gjelder plassering av cacher:

The two main goals of the saturation guideline are to encourage you to seek out new places to hide caches rather than putting them in areas where caches already exist (…)

Man blir altså oppfordret til å finne nye steder – steder som har en mening utover selve cachen. Og sånn sett har PPJ et poeng med sitt innlegg.
Jeg ser at du har rett (og at PPJ har et poeng), noe som bare styrker meg i min oppfatning. Besøkstallene på PT-ene viser tydelig at mange setter pris på dem, og det er utelukkende snakk om preferanser her. Om Groundspeak ikke ønsker PT-er, står det i deres makt å få slutt på dem. Uforpliktende oppfordringer alene har liten verdi.

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av pjacklam » tor 22 mar 2012 15:38

thohar skrev:Besøkstallene på PT-ene viser tydelig at mange setter pris på dem, og det er utelukkende snakk om preferanser her. Om Groundspeak ikke ønsker PT-er, står det i deres makt å få slutt på dem. Uforpliktende oppfordringer alene har liten verdi.
Det er nok noe med graden av ikke å ønske. Groundspeak vil helst at folk legger ut cacher med mål og mening, men Groundspeak misliker ikke power-trails sterkt nok til at de ønsker å forby dem. Groundspeak nøyer seg derfor med å oppfordre til cacher med mål og mening. Og når man ser på hvor populære power-trails er, tror jeg det er en grei holdning.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Innlegg:194
Registrert:lør 19 mar 2011 21:44
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av team fredrune » tor 22 mar 2012 16:42

Når det blir dannet en forening, idrettslag, idrettsgren osv skjer det endringer underveis.

Noen velger å kalle det utvikling, for å "øke" interesse for den eventuelle interessen... ( vanskelig skrevet )
Andre kaller det noe annet...

Langrenn, startet vel med "treski", en stokk og ei vidde?! plutselig.. en idrett med litt tynnere treski, 2 "tynne" staver ( korte sådane ) og spor!... utviklingen er jo nå plutselig syltynne fiberski, lange staver og skøyte teknikk...
Fra å gå èn og èn løper til å gå jaktstart...
V stil i hopp...
ja, man kan holde på leeeenge! Basketball, fotball what ever.. alle har gjennomgått og gjennomgår endringer for gjerne å tiltrekke seg flere :o)

Kan man kanskje tenke på samme måte innen geocaching?

Vi kan bare snakke for oss selv, men vi oppsøker gjerne steder hvor cache-tettheten er stor eller større... Vil, også brått tippe dette rekrutterer flere folk i det lange løp :o)
så om man da både tar grøftecacher, skogs cacher, utsikts cacher, historiske cacher eller hva nå alt blir kalt?!? Uansett, blir det flere folk ut i friskluft.
Selv om man kjører bil i en powertrail, får man mer friskluft av en å sitte hjemme!
Alt starter som sagt med en idè, men så skjer det gjerne noe underveis som DU/JEG ikke liker... sånn er det bare!

Men, skulle powertrail bli "forbudt" i fremtiden, skal da vi for all del fjerne vår :o)
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

thohar
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:søn 10 apr 2011 22:13
Sted:Bergen

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av thohar » tor 22 mar 2012 18:15

pjacklam skrev:Og når man ser på hvor populære power-trails er, tror jeg det er en grei holdning.
Det tror jeg også. Og da er vi tilbake til start: Først til mølla gjelder, og mål og mening varierer med den enkeltes preferanser. Altså har det liten hensikt å klage over at andre har plassert en cache man ikke synes om på et sted man kanskje kunne synes om.

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Innlegg:194
Registrert:lør 19 mar 2011 21:44
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av team fredrune » tor 22 mar 2012 19:50

thohar skrev:
pjacklam skrev:Og når man ser på hvor populære power-trails er, tror jeg det er en grei holdning.
Det tror jeg også. Og da er vi tilbake til start: Først til mølla gjelder, og mål og mening varierer med den enkeltes preferanser. Altså har det liten hensikt å klage over at andre har plassert en cache man ikke synes om på et sted man kanskje kunne synes om.
+1
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av Synth75 » tor 22 mar 2012 21:04

Sven-Egil, ikke noe å være engstelig for, fordi det var ikke så veldig alvorlig ment ser du ;)
Derimot er jeg enig med deg i at alle som ikke har løst alle 5'erne i Norge er mindre begavet :mrgreen:

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av sven-egil » tor 22 mar 2012 21:44

Det var da ennå godt at det ikke var så veldig alvorlig ment.

For flere jeg har snakket med har tatt dette ganske ille opp....

Og det er ikke hyggelig når folk bli lei seg eller sinte!

....så over til Power kontra Slow- caching.

Nå har jeg tatt stort sett enkelstående skogscacher, på tur sammen med Geodog, slekta, alene, cachevenner, osv, ofte tatt kun en og dagen etterpå ny tur til samme område og så tatt en til osv.

Men jeg har også tatt noen "røsk" og logget 10-30 på en dag....
Stort sett ligger jeg på et svært begrenset antall cacher om gangen.

Men denne måneden tok jeg disse to Vestfold Powertrailene i hyggelig selskap.
Det medførte at mitt "årsfunn antall" ble funnet i Mars....
Betyr det at jeg da ikke trenger å cache mer i år? Eller har jeg blitt en bedre geocacher siden jeg har flere funn?

Nææææ..... Det blir vel mye det samme videre.
Tur i skogen, thermos, hund, kamera og enten finne en boks eller legge ut en boks....
Rolig og avslappet....

Enkelt funn kan være gøy, flott og lærerikt.... Men mest er det avstressende.
Powertrail er mest gøy siden man gjør noe sammen med andre. (hadde ikke orket dette alene)
Og det er noe helt annet en det jeg normalt gjør når jeg cacher,

Så jeg sier ja takk til den ensomme boks og ja takk til de mange bokser på rad.

Forandring fryder er det noe som heter!

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det ikke skal være plass til alle??


(nok et rotete innlegg)
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av bao » tor 22 mar 2012 23:14

Synth75 skrev:Derimot er jeg enig med deg i at alle som ikke har løst alle 5'erne i Norge er mindre begavet :mrgreen:
Betyr det at alle de som ikke har løst alle 4,5erne er enda mindre begavet :roll:

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av E-Lie » fre 23 mar 2012 00:21

For ikke å snakke om meg og gubben. Tror vi har løst 1! på 4 og resten på 3,5 eller mindre!!! Har til og med måttet gi opp en på 2 i terreng og 1.5 i vanskelighetsgrad!!! sistnevnte er en cache i Roma hvor jeg vil anbefale godt dagslys og tausikring!

Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde

Powertrails - money talks?

Legg inn av Asolli » fre 23 mar 2012 01:04

Og for å blande meg inn med en skikkelig off-topic-kommentar, syns jeg at det er morsomt at jeg har 161 funn totalt. Nesten så jeg ikke har lyst å skiple det tallet, hihi.
(Joda)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av pjacklam » fre 23 mar 2012 08:20

thohar skrev:Og da er vi tilbake til start: Først til mølla gjelder, og mål og mening varierer med den enkeltes preferanser. Altså har det liten hensikt å klage over at andre har plassert en cache man ikke synes om på et sted man kanskje kunne synes om.
Det har ingen hensikt i den forstand at det er noen som kan gjøre noe med det, men kanskje det senere får noen til å legge ut mer meningsfylte cacher enn de ellers ville gjort.
~/.signature: No such file or directory.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av ArveAnd » fre 23 mar 2012 08:38

pjacklam skrev:
thohar skrev:Og da er vi tilbake til start: Først til mølla gjelder, og mål og mening varierer med den enkeltes preferanser. Altså har det liten hensikt å klage over at andre har plassert en cache man ikke synes om på et sted man kanskje kunne synes om.
Det har ingen hensikt i den forstand at det er noen som kan gjøre noe med det, men kanskje det senere får noen til å legge ut mer meningsfylte cacher enn de ellers ville gjort.
Eg tror dessverre at alle PT'ar er med på å gjere det naturleg og akseptert å legge ut cachar med liten meining. For kva skal dei relativt ferske i gamet tru når ein stor andel av cachane dei finn er plassert på eit autovern eller ein skiltstolpe - utan noko anna meining enn enda ein cache? Og cachebeskrivelsen er fråverande mhp interessant info? Dei vil vel lett kunne tru at dette er "normen" for korleis ein cache skal vere.

Og dermed har det sin hensikt at iallefall nokre hevar røysta litt og ytrar sin skepsis mhp powertrails. Meiner eg da :D

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Powertrails - money talks?

Legg inn av hstad » fre 23 mar 2012 10:24

Men da blir det også desto viktigere å sørge for at det finnes miljø som prøver å inkludere nye cachere og lære dei opp


Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk

Svar