Powertrails - money talks?

Alt om geocaching
Svar
Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:
Powertrails - money talks?

Legg inn av PPJ » fre 16 mar 2012 18:01

Kikket litt på statistkksidene idag, bl.a. på Antall Funn.

Det ser ut til at Vestfold har kjøpt seg kraftig opp på statistikken ...

Dette er jo fabelaktig for oss om liker seg i Vestfold, men har det ikke tatt litt vel mye av?
Det koster jo noen tusen å legge ut hundrevis av bokser, er dette en ålreit trend?
Har du penger og tid nok, er det bare å legge ut 400-500-600 bokser med 150 meters avstand og toppe listene.
Money talks.

Det triste er jo at store strekninger blokkeres for ordentlige cacher med info og opplevelser.
Synes jeg, da.

Men jeg er kanskje den eneste som er så sidrompa at jeg synes frilufts- og info-opplevelsen burde være fremtredende i geocaching! Og ikke et Norgesmesterskap i å stoppe i parkeringsluker?

:roll:
Bilde Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Powertrails - money talks?

Legg inn av hstad » fre 16 mar 2012 18:12

Allsidighet er tingen, liker man ikkje powertrails er det flust med andre muligheter:)


Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av PPJ » fre 16 mar 2012 18:23

hstad skrev:Allsidighet er tingen, liker man ikkje powertrails er det flust med andre muligheter:)


Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk
Allsidighet ja, det er bra.
Begge sider av vegen!
:wink:
Bilde Bilde

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Innlegg:194
Registrert:lør 19 mar 2011 21:44
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av team fredrune » fre 16 mar 2012 20:42

PPJ skrev:Kikket litt på statistkksidene idag, bl.a. på Antall Funn.

Det ser ut til at Vestfold har kjøpt seg kraftig opp på statistikken ...

Dette er jo fabelaktig for oss om liker seg i Vestfold, men har det ikke tatt litt vel mye av?
Det koster jo noen tusen å legge ut hundrevis av bokser, er dette en ålreit trend?
Har du penger og tid nok, er det bare å legge ut 400-500-600 bokser med 150 meters avstand og toppe listene.
Money talks.

Det triste er jo at store strekninger blokkeres for ordentlige cacher med info og opplevelser.
Synes jeg, da.

Men jeg er kanskje den eneste som er så sidrompa at jeg synes frilufts- og info-opplevelsen burde være fremtredende i geocaching! Og ikke et Norgesmesterskap i å stoppe i parkeringsluker?

:roll:
Lurer på om jeg nevnte dette i et annet innlegg, men dersom vi hadde visst at det skulle dukke opp en powertrail ved siden av den vi la ut; Ville vi IKKE lagt ut vår :) Og det er ikke fordi vi er motstandere av powertrail's! Nei, heller tvert i mot! Vi liker dem som andre cacher. At vi "BRYTER" mot opprinnelsen?! Ja, mye mulig. Men, finnes ingen regler mot denne form for publiseringer! Og siden Norge i sin helhet er i størrelses orden 385 186 km².. tipper jeg det er god plass til koselige opplevelser også. Tipper vi holder av ca. 25 km². Vestfold er 2 224,37 km² stort, så tror heller ikke vi har ødelagt de helt store opplevelsene for geocachere i Vestfold! På vår 60km rute finnes det 5-6 cacher fra før.. + de vi har lagt ut da..
Norgesmesterskap eller ikke.. synes det bør være rom for at endel mennesker synes denne cache-formen er gøy! Noen, liker å ha utfordringer på denne måten også.
koster penger? JA, det koster vel penger å kjøre rundt å cache også? - hva med de som ikke har bil? - hva med de som ikke har TV... JA, allt koster penger desverre.
Vi kan bare snakke for oss selv, siden vår trail går fra egen husholdning: 200 cacher med magneter osv. pris: ca.1.300.- Vi har i tillegg 200 containere i reserve.. ja--. da ble det vel rett over 2.500 kroner.. pluss de 44 cachene vi har fra før.. Sikkert ikke så bra de heller siden fler av dem ligger på stier slik at man kan ta flere på turen..

Mulig dette kan virke som et "surt" utsagn..men, synes det hele blir noe tåpelig å ta opp.. Vi har hverken kjøpt Vestfold eller geocachere rundt om.. Vi kan bare snakke for oss selv, men vi synes det blir beklagelig om det ikke er rom for mangfold...
Vi lager det kun for at andre skal kunne ha det hyggelig! Om man ønsker naturligvis. Når det gjelder rekorder, så har vi skutt oss selv i foten med tanke på å beholde en "Norgesrekord" vil være utenkelig! Men, vi synes likevel det er dritgøy å være med på jakten!

Ellers, like blid :)

Fred Rune
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av Kjedalen » fre 16 mar 2012 20:55

team fredrune skrev:200 cacher med magneter osv. pris: ca.1.300.-
Her ble jeg bare nysgjerrig. Hvor finner du slike cachebeholdere til kr 6,50 per stykk? På de nettbutikkene jeg har funnet starter prisen på rundt 20 kroner for de aller billigste beholdere. Så kommer magnet i tillegg...
BildeBilde

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Innlegg:194
Registrert:lør 19 mar 2011 21:44
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av team fredrune » fre 16 mar 2012 21:04

Kjedalen skrev:
team fredrune skrev:200 cacher med magneter osv. pris: ca.1.300.-
Her ble jeg bare nysgjerrig. Hvor finner du slike cachebeholdere til kr 6,50 per stykk? På de nettbutikkene jeg har funnet starter prisen på rundt 20 kroner for de aller billigste beholdere. Så kommer magnet i tillegg...
ebay.

gir 0.95 dollar pr enhet inkludert 2 magneter. Inkludert frakt.
Etter dagens kurs skulle det bli: 1123,85 NOK da får vi med endel ekstra bisons :)
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av krl69 » fre 16 mar 2012 21:12

PPJ skrev:Kikket litt på statistkksidene idag, bl.a. på Antall Funn.

Det ser ut til at Vestfold har kjøpt seg kraftig opp på statistikken ...

Dette er jo fabelaktig for oss om liker seg i Vestfold, men har det ikke tatt litt vel mye av?
Det koster jo noen tusen å legge ut hundrevis av bokser, er dette en ålreit trend?
Har du penger og tid nok, er det bare å legge ut 400-500-600 bokser med 150 meters avstand og toppe listene.
Money talks.

Det triste er jo at store strekninger blokkeres for ordentlige cacher med info og opplevelser.
Synes jeg, da.

Men jeg er kanskje den eneste som er så sidrompa at jeg synes frilufts- og info-opplevelsen burde være fremtredende i geocaching! Og ikke et Norgesmesterskap i å stoppe i parkeringsluker?

:roll:
Tja og tjo.

Er enig at dersom man plasserer en PT med ørten andre sverdigheter på ruta og hindrer mer "kvalitetsrike" cacher er det en uting, men slenger man ut noen langs grøfta i et område hvor det stort sett ikke er annet enn skau, kønn og pottitåker spiller det vel egentlig ikke noen rolle.

Ellers håper jeg at trenden ikke ødelegger for mangfoldet. Utover det kunne jeg ikke brydd meg mindre om noen bruker betydelig summer, "ødelegger" statistikker og lager litt i overkant mange uåpna grønne bokser på gc kartet. I tillegg klarer jeg faktisk å droppe nedlatenheten ovenfor de som digger parkeringsmesterskap. :shock:

SSY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:lør 03 des 2011 01:19

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av SSY » fre 16 mar 2012 22:08

krl69 skrev: I tillegg klarer jeg faktisk å droppe nedlatenheten ovenfor de som digger parkeringsmesterskap. :shock:
Hehe... Selvmotsigelse? :-p

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av krl69 » fre 16 mar 2012 22:35

SSY skrev:
krl69 skrev: I tillegg klarer jeg faktisk å droppe nedlatenheten ovenfor de som digger parkeringsmesterskap. :shock:
Hehe... Selvmotsigelse? :-p
Neida, jeg fant bare et greit ord for hva man egentlig driver med når PT-er skal forgripes. Men seriøst så er det litt selvmotsigende at jeg har tatt og kommer til å ta sååå mange intetsigende cacher. Allikevel - det er så mye annet som er minst like meningsløst her i livet enn å ta 300 grøftecacher. :shock: 8)

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av sven-egil » fre 16 mar 2012 22:48

team fredrune skrev: Lurer på om jeg nevnte dette i et annet innlegg, men dersom vi hadde visst at det skulle dukke opp en powertrail ved siden av den vi la ut; Ville vi IKKE lagt ut vår :)
Fred Rune
Det hadde vært synd.
Etter å nå ha tatt begge i Vestfold må jeg si at din holder høyere kvalitet.
Bilde Bilde Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av Synth75 » fre 16 mar 2012 23:19

PPJ skrev: Det triste er jo at store strekninger blokkeres for ordentlige cacher med info og opplevelser.
Synes jeg, da.

Men jeg er kanskje den eneste som er så sidrompa at jeg synes frilufts- og info-opplevelsen burde være fremtredende i geocaching! Og ikke et Norgesmesterskap i å stoppe i parkeringsluker?

:roll:
Neida, flere er vel av samme oppfatning, bl.a som det fremkommer i denne tråden.
Synd at intetsigende cacher tar over for opplysningscacher. De ekte friluftscachene har så langt fått være i fred, selv om enkelte randsoner av marka har fått store serier med cacher, men det er stort sett latsabber som har lagt ut, så seriene stopper lenge før en kommer inn i de bedre delene av marka.

Måtte smile en helg i høst, hvor drøssevis gikk i tjukke tåka i Lommedalen og tok en ny powertrail i naturen, mens jeg hadde Ringkollen for meg selv med flotte enkeltstående cacher mellom Ringkollen og Spålen, i strålende sol og med tåka noen et par hundre høydemeter under meg der jeg gikk på barfrosten. Det var en helg jeg måtte smile mens jeg leste tåkemeldingene fra dusinvis av cachere ute på powercaching i "naturen" på grusvei :)

Før powercachingens start, for noen år siden, husker jeg Hysse spøke med "norske autovern 1-5000", eller var det "norske brøytestikker 1-5000". Festelig spøk som bragte latter over den åpenbare tåpelige ideen. Nå, kun 2-3 år senere, er denne artige spøken blitt nær opp til virkeligheten.

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Powertrails - money talks?

Legg inn av hstad » fre 16 mar 2012 23:32

God ide: Brøytestikketrailen, starter ved Svinesund og følger Europavegen lukt til topps, ser for meg ein vanvittig serie her med flere tusen cacher. Cachinga kan akkompagneres av Bjarne Brøndbo, hain cache Eeeeee sækks dein strakaste vein!


Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av krl69 » fre 16 mar 2012 23:58

Jeg satt og humret litt for meg selv her en dag da jeg tenkte hvor utrolig opphøyd jeg hadde blitt hvis jeg boikottet alle PT-er for all fremtid, satset kun på friskuscacher og bokser med særdeles intrikate og akademisk beskrivelser. Jeg ville kun plukket ut de som beriket meg intellektuelt, gav meg estetisk nytelse og minner for livet. Men jeg så falt jeg ned på jorda igjen og skjønte straks at jeg egentlig liker meg blant vanlige mennesker, de som f.eks. tør å innrømme at de tar en harrytur til Sverige en gang i blant uten at de føler seg mindreverdig av den grunn. Jepp, det er hva jeg tenkte. :shock:

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av Synth75 » lør 17 mar 2012 00:19

krl da, hvordan kan du tro at noen skulle ta deg for å noen gang å se ned på andre?
Selv har jeg tatt en hel powertrail så langt i 2012 i den korte tiden jeg har oppholdt meg innenlands, så her er ingen absolutte prinsipper, men generelle meninger. Ikke har jeg sett at noen har ønsket kun "akademiske beskrivelser", så jeg antar at det nettopp var en hypotetisk situasjon rundt deg selv du humret over. Flott det og fint at du landet på det standpunktet du gjorde. Ellers kunne jo innlegget ditt bli oppfattet som personangrep i stedet for å gå på sak, men slikt ville nok være å feiltolke edle hensikter :)

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Powertrails - money talks?

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 17 mar 2012 00:33

PPJ skrev:Det triste er jo at store strekninger blokkeres for ordentlige cacher med info og opplevelser.
Jeg skal ikke påstå at det var mange interessante steder som ble blokkert av Team Fredrunes Powertrail, men en av cahene i trailen henger rett utenfor en flott kirke. (Ja, den henger utenfor, så den er godt innenfor regelverket...) Men ikke ett ord i cachebeskrivelsen om kirken. DET synes jeg er trist, og det skrev jeg også i loggen min på nettopp den cachen. Selv om det er en Powertrail så er det ingenting som sier at man på en og annen cache som er plassert ved et sted som har noe spesielt ved seg ikke kan ta med dette i cachebeskrivelsen... Alternativt kan man "hoppe over" dette stedet i selve trailen og lage dette som en "vanlig" cache, som det selvsagt passer greit å ta når man er undervegs på trailen på samme måten som vi gjorde med de cachene så lå langs denne vegen fra før Team Fredrune la ut trailen. ALtså er det mulig å få både i "Pose og sekk" med litt planlegging.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar