500 funn på et døgn?

Alt om geocaching
ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen
Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av ArveAnd » tir 13 mar 2012 19:59

pjacklam skrev:
ArveAnd skrev:
pjacklam skrev:Er det noen som har skrevet at det skal gjøres forskjell?
?
ja?
Det er jo det denne tråden bla handlar om. Ein spesifikk PT med spesifikke krav.
Jeg har ikke fått med meg at noen i denne tråden synes det er OK med "powercaching-teknikk" på vanlige cacher, men ønsker forbud på powertrails. Det kan være jeg som er tungnem.

Så lenge retningslinjene viser at dette er ok utan særskilt løyve til noko anna så er jo det resultatet. Eg har ikkje sett andre cachar med tilsvarande krav mhp logging (altså stempel og klistermerke-loggar vil bli sletta). Mao så gjeld dette då for ein spesifikk serie.

Sidan du har sagt til meg at du sjelden les alle innlegg i ein tråd så viser eg til mitt innlegg fra i går ettermiddag mhp kva eg meiner om slik logging generelt. Kort sagt - det handlar om respekt for utleggar.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av krl69 » tir 13 mar 2012 20:03

ArveAnd skrev:
Team eika skrev:Når det er små beholdere blir det lite med plass hvis det er mange som setter på klistremerker. Det blir vanskeligere å rulle sammen loggen.
Heilt enig i at dette er eit problem. Men eg forstår ikkje at det skal gjerast forskjell på ein powertrail-cache og ein anna vanleg cache. Slike vanlige cachar blir jo også "utsatt" for diverse powercaching.... litt rart at det då er ok med "powercaching-teknikk" på vanlege cachar, men forbudt på powertrails... synst eg da!
Det har selvsagt med at PT-er blir oftere besøkt og det kan bli et betydelig vedlikeholdsarbeidet. Men tipper at du med flere da mener at det er utleggers problem. Vel, jeg synes det er greit å tenke litt pragmatisk og ikke så firkanta. Er det så viktig å må følge prinsipper? La stempelet og klistremerkene bli hjemme på denne PT-en, verre er det ikke. :shock:

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av pjacklam » tir 13 mar 2012 20:17

ArveAnd skrev:
pjacklam skrev:Jeg har ikke fått med meg at noen i denne tråden synes det er OK med "powercaching-teknikk" på vanlige cacher, men ønsker forbud på powertrails. Det kan være jeg som er tungnem.
Så lenge retningslinjene viser at dette er ok utan særskilt løyve til noko anna så er jo det resultatet. Eg har ikkje sett andre cachar med tilsvarande krav mhp logging (altså stempel og klistermerke-loggar vil bli sletta). Mao så gjeld dette då for ein spesifikk serie.
At eieren har laget spesifikke regler for denne powertrailen, betyr ikke at eieren forbyr andre å lage tilsvarende regler for andre cacher. Flere av eierne av powertrailen har postet i denne tråden, og jeg kan i alle fall ikke noe som tilsier at de ikke synes andre skal gjøre som dem.
ArveAnd skrev:Sidan du har sagt til meg at du sjelden les alle innlegg i ein tråd så viser eg til mitt innlegg fra i går ettermiddag mhp kva eg meiner om slik logging generelt. Kort sagt - det handlar om respekt for utleggar.
Joda, jeg har lest alle innlegg, men finner altså ingen steder at noen ønsker én praksis for powertrail-cacher og en annen praksis for andre cacher.
~/.signature: No such file or directory.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av ArveAnd » tir 13 mar 2012 20:26

krl69 skrev:
ArveAnd skrev:
Team eika skrev:Når det er små beholdere blir det lite med plass hvis det er mange som setter på klistremerker. Det blir vanskeligere å rulle sammen loggen.
Heilt enig i at dette er eit problem. Men eg forstår ikkje at det skal gjerast forskjell på ein powertrail-cache og ein anna vanleg cache. Slike vanlige cachar blir jo også "utsatt" for diverse powercaching.... litt rart at det då er ok med "powercaching-teknikk" på vanlege cachar, men forbudt på powertrails... synst eg da!
Det har selvsagt med at PT-er blir oftere besøkt og det kan bli et betydelig vedlikeholdsarbeidet. Men tipper at du med flere da mener at det er utleggers problem. Vel, jeg synes det er greit å tenke litt pragmatisk og ikke så firkanta. Er det så viktig å må følge prinsipper? La stempelet og klistremerkene bli hjemme på denne PT-en, verre er det ikke. :shock:
og som du ser av mine innlegg så synst eg stempel og klistermerker skal ligge heime heile tida og ikkje berre på PT....

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av krl69 » tir 13 mar 2012 21:05

ArveAnd skrev: og som du ser av mine innlegg så synst eg stempel og klistermerker skal ligge heime heile tida og ikkje berre på PT....
Beklager, jeg misforstod deg. :shock:

Egentlig mener jeg nesten det motsatte av deg, men synes vi skal respektere individuelle ønsker. Ser ikke behovet for å regulere vekk muligheten for å benytte andre signeringsmetoder enn håndskrift direkte på loggpapiret dersom ikke utlegger spesifiserer noe annet i beskrivelsen.

Kanskje enda et attributt - "Handwritten signature only!"? Med denne attributten påført beskrivelsen gis det mulighet for å fjerne logger på nettet som ikke tilfredsstiller kravet.... :shock: 8)

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av ArveAnd » tir 13 mar 2012 22:07

krl69 skrev:
ArveAnd skrev: og som du ser av mine innlegg så synst eg stempel og klistermerker skal ligge heime heile tida og ikkje berre på PT....
Beklager, jeg misforstod deg. :shock:

Egentlig mener jeg nesten det motsatte av deg, men synes vi skal respektere individuelle ønsker. Ser ikke behovet for å regulere vekk muligheten for å benytte andre signeringsmetoder enn håndskrift direkte på loggpapiret dersom ikke utlegger spesifiserer noe annet i beskrivelsen.

Kanskje enda et attributt - "Handwritten signature only!"? Med denne attributten påført beskrivelsen gis det mulighet for å fjerne logger på nettet som ikke tilfredsstiller kravet.... :shock: 8)
Nei det ser eg ærlig talt ikkje noko behov for. Nok reglar som det er synst eg - og slett ikkje så lett å få med seg desse attributtane heller....

Det enklaste er det beste - og det handlar om vis hensyn - og vis respekt. Både for utleggar og finnar. Det betyr at slik eg meinar det at er det små loggar så er det ein selvfølge at ein ikkje brukar klistermerke og stempel som tar mange felt. Men det er også like sjølvsagt at ein ikkje slettar slike loggar dersom nokon likevel skulle finne på å vere "lite hensynsfulle". Sletting av loggar er den absolutt største utingen.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 13 mar 2012 22:19

Kjedalen skrev:Det er én ting jeg ikke skjønner med dette som diskuteres her: Hva er egentlig poenget med å bruke stempel eller klistremerker? Det kan da ikke være mange sekunder dere sparer i logginga, om i det hele tatt noe? Ok - kanskje ett sekund eller to for de med ekstremt lange nick, men hva er normalt poenget med å ha det så travelt? På 200-PTen vil du da eventuelt totalt spare 3 - 7 minutter på en tur på mange timer. Eller har dere andre grunner til å forsøple loggbøkene med dette (selv om det er innafor Groundspeaks regler)? Selv synes jeg det er en viktig del av hele cacheopplevelsen å sette seg ned i ro og mak og signere loggen.
Det du kaller forsøpling av loggbøkene, kaller jeg å live opp! Jeg synes som mamoreb var inne på tidligere i tråden at det er morsomt når loggbøkene mine inneholder kreative stempler og klistremerker. For selv om jeg har et langt Nick, handler det ikke om å spare tid på Powertrail. Jeg skaffet meg stemplet mitt lenge før den første Powertrailen i Norge ble lagt ut, ja før jeg i det hele tatt hadde hørt om Powertrail i det hele tatt. Jeg har stemplet mitt fordi jeg synes det er litt stilig, og at det skiller seg litt ut og liver opp innimellom rekken med dato - signatur, dato - signatur, dato - signatur. Kort sagt, jeg liker stempelet mitt, og er stolt av det! For meg er det like personlig (om ikke mer) som det å håndskrive nicket mitt.
krl69 skrev:Det har selvsagt med at PT-er blir oftere besøkt og det kan bli et betydelig vedlikeholdsarbeidet. Men tipper at du med flere da mener at det er utleggers problem. Vel, jeg synes det er greit å tenke litt pragmatisk og ikke så firkanta. Er det så viktig å må følge prinsipper? La stempelet og klistremerkene bli hjemme på denne PT-en, verre er det ikke. :shock:
ArveAnd skrev:Det enklaste er det beste - og det handlar om vis hensyn - og vis respekt. Både for utleggar og finnar. Det betyr at slik eg meinar det at er det små loggar så er det ein selvfølge at ein ikkje brukar klistermerke og stempel som tar mange felt. Men det er også like sjølvsagt at ein ikkje slettar slike loggar dersom nokon likevel skulle finne på å vere "lite hensynsfulle". Sletting av loggar er den absolutt største utingen.
For meg har det vært viktig å slå fast at med mindre man har spesiell tillatelse fra Groundspeak, så kan man ikke kreve håndskrevet signatur og slette loggen fra de som har logget på andre måter. Men jeg har også tidligere i tråden skrevet at jeg ser på forbudet mot bruk av klistremerker og stempel i denne powertrailen som et ønske fra de som har lagt den ut, og at jeg kommer til å respektere det ønsket. Så når jeg en gang går løs på 300 PT'en blir det uten stempel. Men det er altså fordi jeg respekterer et ønske, ikke fordi jeg blir tvunget til det, og det er en vesentlig forskjell for meg.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av krl69 » tir 13 mar 2012 22:30

ArveAnd skrev:
Nei det ser eg ærlig talt ikkje noko behov for. Nok reglar som det er synst eg - og slett ikkje så lett å få med seg desse attributtane heller....

Det enklaste er det beste - og det handlar om vis hensyn - og vis respekt. Både for utleggar og finnar. Det betyr at slik eg meinar det at er det små loggar så er det ein selvfølge at ein ikkje brukar klistermerke og stempel som tar mange felt. Men det er også like sjølvsagt at ein ikkje slettar slike loggar dersom nokon likevel skulle finne på å vere "lite hensynsfulle". Sletting av loggar er den absolutt største utingen.
Attributter er gøy! Men det var egentlig en spøk... :shock:

Hva slags virkemidler ser du at vi skal ta i bruk når finnere ikke tar hensyn eller ikke følger retningslinjene? Snikk snakk og holdningskampanjer har som regel begrenset slagkraft. Slett i vei er nå min mening og får VV utleggerne medhold, vel da er det helt greit at enkelte får en PT-logging med 300 funn radert bort fra sin statistikk. :shock: 8)

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av Kjedalen » tir 13 mar 2012 23:28

GorgonVaktmester skrev:Jeg har stemplet mitt fordi jeg synes det er litt stilig, og at det skiller seg litt ut og liver opp innimellom rekken med dato - signatur, dato - signatur, dato - signatur. Kort sagt, jeg liker stempelet mitt, og er stolt av det! For meg er det like personlig (om ikke mer) som det å håndskrive nicket mitt.
Ok - Gorgon! Skulle du forville deg til Tromsøområdet eller Nord-Troms, er du hjertelig velkommen til å stemple med det stilige stempelet ditt i loggbøkene mine :) - men helst ikke i den ene nanoen jeg foreløpig har... :evil:
BildeBilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 13 mar 2012 23:36

Kjedalen skrev:Ok - Gorgon! Skulle du forville deg til Tromsøområdet eller Nord-Troms, er du hjertelig velkommen til å stemple med det stilige stempelet ditt i loggbøkene mine :) - men helst ikke i den ene nanoen jeg foreløpig har... :evil:
Takk for invitasjonen! Jeg kommer nok en dag, selv om det ikke p.t. ser ut som at det blir noen mulighet i år :( Har bodd et år i Indre Troms (9 mnd etter ordre fra Kongen, og 3 mnd helt frivillig) så landsdelen er ikke fremmed for meg...

...og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har ikke stemplet i en eneste NANO, og heller ikke i de minste microene. Samtidig har jeg allerede signalisert at jeg jeg godt kan bli enda litt flinkere til å la være å stemple i litt større microer også!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av Synth75 » tir 13 mar 2012 23:40

Stempler er hjertelig velkomne i samtlige av mine cacher også. Helst begrenset til en side eller to i loggbøkene på de 4-5 bycachene jeg har. I de 14-15 ordentlige cachene jeg har, bruk gjerne om så en side eller ti :)

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av Team eika » tor 29 mar 2012 18:58

Vil gratulere mafiamedlemmet Captain Hardy som første med mer enn 500 på ett døgn. 505 cacher sa vel fasit.
en

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Innlegg:194
Registrert:lør 19 mar 2011 21:44
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av team fredrune » man 02 apr 2012 10:37

Litt erfaringsmessig på vår trail er at stempel er vel kanskje ikke det største problemet.
Vi har hatt en hel service runde, hvor ALLE containere er byttet med nye friske logger. Dette for at den skulle være fin og flott til Påske!
Vi har hatt 3 besøkende med stempler, og dette medførte ca. 7 linjer på loggarket.
teoretisk plass pr. side: 40
Etter 40 besøk var det da litt utpå side 2.
Det fantes også en kreativ signatur som gikk over 2 linjer...
Ser man da statistisk på det blir forholdet 1/3 sign./stempel.. ergo er kanskje ikke stempel problematikken så stor :?

Neida.. folk må logge med egen samvittighet, det gidder ikke vi å bry oss med!

Vi bare håper folket er nøye og forsiktige når de lukker beholderen. ( går nok lett istykker om man ikke er nøye med gjengene ) Og heller ikke henger de unødvendig høyt igjen, og eller gjemmer dem for godt igjen.


I går natt tok vi Sande - Drammen - Svelvik trailen. Vi brukte 8 timer og koste oss! De var ekstremt enkle å finne! Og om man legger de 3 trailene i fylke etter rangering, vinner denne!
Det å ta den sent lørdag kveld og natt, gjør at man ikke hindrer noen! Vi så knapt nok en bil :)

Så helt til slutt vil vi Gratulere Captein Hardy med 500+ på et døgn! Timene går da :)

Fred Rune og Ågot :)
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Brukeravatar
Captain Hardy
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:lør 14 mai 2011 06:06
Sted:Mafialand
Kontakt:

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av Captain Hardy » man 02 apr 2012 11:08

Takk og bokk :D
Bilde

Don't mess with a geocacher. We know all the best places to hide a body...

Svar