500 funn på et døgn?

Alt om geocaching
Brukeravatar
hstad
Senior
Senior

500 funn på et døgn?

Legg inn av hstad » man 12 mar 2012 22:36

mamoreb skrev:Jepp, jeg er jevnlig ute og henter inn loggene, så klipper jeg bort de stygge blyantflekkene fra noobsa, rammer inn stempler og klistremerker fra kjendisene, og henger i stua. ;)

Neida, men jeg synes det er fascinerende med de som er så dedikerte at de skaffer personlig stempel/klistremerke, og artig å se hvordan de har utformet disse.

Samtidig vet jeg at mange tilsvarende dedikerte holder signaturen høyt. Og jeg setter pris på alle besøk. Og jeg synes det er ekstra moro når noen helt ferske har funnet min cache og synes at dette er stor stas.

Har jeg dekket de fleste eventualiteter nå...? :)
Det burde ta seg av alle flisespikkere ja:)

Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av team fredrune » man 12 mar 2012 22:48

GorgonVaktmester skrev:Jeg har søkt litt i dokumentasjonen fra Groundspeak, og har merket meg to artikler som går direkte på dette vi diskuterer her:

1) I Extended guidelines fant jeg 3.1. Logging of All Physical Geocaches:
3.1. Logging of All Physical Geocaches

This page is an extension of our Geocache Listing Requirements / Guidelines.

Physical geocaches can be logged online as "Found" once the physical log has been signed. An exception is Challenge Caches, which may only be logged online after the challenge requirements have been met and documented to the cache owner's satisfaction.

For physical caches all logging requirements beyond finding the geocache and signing the log are considered additional logging requirements (ALRs) and must be optional. Cache finders can choose whether or not to attempt or accomplish such tasks. This is a guideline change that applies to all logs written since April 4, 2009. If you own an existing cache with mandatory additional logging requirements, we request that you:

Cease deleting logs based on ALRs.
Review your own cache listing to see if the ALR can be made into a simple, optional task, or whether it must be removed altogether.
Edit the text of your geocache listing and, if necessary, contact a reviewer to change the cache type.
Her slås det fast at det er et krav at den fysiske loggen skal signeres. Men det står ikke noe om hva som er akseptabelt som signatur. Jeg registrerer at mange tolker dette som at man må SKRIVE noe, mens andre mener det må være godt nok med et stempel eller et (usignert) klistremerke. I den forbindelse vil jeg henlede oppmerksomheten til den andre artikkelen jeg har funnet.

2) I Knowledge book: Geocaching står kapittel 3.6. Log Book Etiquette:
3.6. Log Book Etiquette

When you find a geocache, write the date of the visit, your username and the experience you had into the log book. You may want to share funny stories about your adventure, or tell about the condition of the cache and the area of the hide. Some people prefer to enter just their name into the log book. Others have special stamps, stickers or paper-punchers that leave signature marks in the pages.

Sometimes, for smaller cache containers, there is no book but only sheet. It is best to simply write your username and the date on these sheets.
Basert på dette konkluderer jeg med at både stempel og klistremerker, ja til og med hulltenger :!: må kunne godkjennes som logging.

Samtidig står det også en klar anbefaling her om at det i små logger er best å bare skrive dato og nick. (Noe jeg og flere med meg kanskje burde bli flinkere til å ta på alvor... :oops: )
Du er herved unnskyldt Gorgon:o)
Vi har tatt høyde for "litt" arbeid, når vi tok sjansen med å lage en powertrail i micro format. På besøkene som har vært disse 2 ukene har vi vært ute å småfikset 6 cacher, og tatt litt stikkprøver på om alt er ok. oppned spanderte 2 bokser som vi var ute og ordnet igjen idag. Fortsetter dette sånn er vi strålende fornøyde :)
Vi har bestilt opp dobbelt med trail i containere, slik at vedlikehold blir enklere for oss. Håper ALLE får en fin opplevelse på våres "lille" powertrail :o)
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker

Legg inn av bjornda » tir 13 mar 2012 00:06

GorgonVaktmester skrev:Jeg har søkt litt i dokumentasjonen fra Groundspeak, og har merket meg to artikler som går direkte på dette vi diskuterer her:

(Klipp)

Her slås det fast at det er et krav at den fysiske loggen skal signeres. Men det står ikke noe om hva som er akseptabelt som signatur.

(Klipp)

Basert på dette konkluderer jeg med at både stempel og klistremerker, ja til og med hulltenger :!: må kunne godkjennes som logging.
Nicket må vel med uansett, ellers blir jo det vanskelig å sjekke logger på cacheoppføringen i ettertid.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » tir 13 mar 2012 08:14

GorgonVaktmester skrev:(…) Basert på dette konkluderer jeg med at både stempel og klistremerker, ja til og med hulltenger :!: må kunne godkjennes som logging.
Dette har vært diskutert i reviewer-forumet, og dengang fikk jeg forståelsen av at det var greit å kreve signering med håndskrift rett på loggpapiret, selv om det var et sært krav og ikke ville bli tatt vel imot blant geocachere. Jeg har sjekket igjen og fått tilbakemelding om at man ikke kan nekte stempler, klistremerker osv. uten at Groundspeak har godtatt det. For denne konkrete serien vil det si at cacheeierne må akseptere stempler og klistremerker frem til de eventuelt kontakter Groundspeak og får tillatelse derfra.

Men det er selvsagt helt i orden å oppfordre folk til å signerer på papiret av plasshensyn.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Thermoz
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Thermoz » tir 13 mar 2012 11:12

Makuta Teridax skrev:
GorgonVaktmester skrev:(…) Basert på dette konkluderer jeg med at både stempel og klistremerker, ja til og med hulltenger :!: må kunne godkjennes som logging.
Dette har vært diskutert i reviewer-forumet, og dengang fikk jeg forståelsen av at det var greit å kreve signering med håndskrift rett på loggpapiret, selv om det var et sært krav og ikke ville bli tatt vel imot blant geocachere. Jeg har sjekket igjen og fått tilbakemelding om at man ikke kan nekte stempler, klistremerker osv. uten at Groundspeak har godtatt det. For denne konkrete serien vil det si at cacheeierne må akseptere stempler og klistremerker frem til de eventuelt kontakter Groundspeak og får tillatelse derfra.

Men det er selvsagt helt i orden å oppfordre folk til å signerer på papiret av plasshensyn.

Forespørsel til Groundspeak er herved sendt. Så får vi vente og se om vi får lov til å nekte eller ikke :D

Brukeravatar
Captain Hardy
Junior
Junior
Sted: Mafialand
Kontakt:

Legg inn av Captain Hardy » tir 13 mar 2012 12:01

Team Tveitan skrev: Forespørsel til Groundspeak er herved sendt. Så får vi vente og se om vi får lov til å nekte eller ikke :D
Jeg er spent på hva svaret blir. Tviler på at dere får gjennomslag for dette, da legger til grunn for at det blir mye "bråk" verden rundt, mange har nok stempler og klistermerker de har investert i og alle er vel i grunn ute etter å spare plass i loggene så dere har jo et godt argument der, men så er det kanskje en gruppe mennesker som ikke har muligheten til å skrive, vet ikke om man får gjøre et unntak eller at de faktisk ikke får tatt cachen(de er nok et mindretall, men må tas hensyn til. "alle skal få"). Men absolutt verdt et forsøk, hadde vært litt tøft om dere slo igjennom da!

Fikk noen reaksjoner på hva jeg tidligere skrev, sier det bare for å være klar på det. Fantastisk bra jobbet, gleder meg til å komme i gang, er i planleggingsfasen(brukt 3 timer allerede) og jeg blir å bruke blyant/pen uansett hva utfallet blir i hensyn til CO sine ønsker.

Lykke til :-)
Bilde

Don't mess with a geocacher. We know all the best places to hide a body...

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » tir 13 mar 2012 12:29

Team Tveitan skrev:
Makuta Teridax skrev:

Forespørsel til Groundspeak er herved sendt. Så får vi vente og se om vi får lov til å nekte eller ikke :D
Dersom dere får avslag står jeg klar med noen gigantiske klistremerker og stempler hvor hver signatur opptar ca. 6 linjer. Vi er 8 som skal møljecache og fartøyet blir en gammel rutebuss. Hver og en har sine egne stempler og/eller klistremerker. Dette blir gøy!! Men hvordan er disse "skriv i regn" loggarkene - fester klisteret seg fra vanlige etiketter mon tro? Og hva med blekket fra stempelputene - bør man ha noe spesialblekk eller? Håper dere kan sjekke ut dette grundig før vi går til angrep på PT-en?!?! :shock:

Brukeravatar
bulkegjengen
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av bulkegjengen » tir 13 mar 2012 13:51

krl69 skrev: Dersom dere får avslag står jeg klar med noen gigantiske klistremerker og stempler hvor hver signatur opptar ca. 6 linjer. Vi er 8 som skal møljecache og fartøyet blir en gammel rutebuss. Hver og en har sine egne stempler og/eller klistremerker. Dette blir gøy!! Men hvordan er disse "skriv i regn" loggarkene - fester klisteret seg fra vanlige etiketter mon tro? Og hva med blekket fra stempelputene - bør man ha noe spesialblekk eller? Håper dere kan sjekke ut dette grundig før vi går til angrep på PT-en?!?! :shock:
Det er det som er så kult....
De er både klistremerke og stempelavstøtende. :lol:
Så forespørselen er egentlig en ren proforma, siden ingen KLARER å får brukt hverken stempel eller klistremerker på disse supernanofiserte arkene. :lol:

sabeltann31
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av sabeltann31 » tir 13 mar 2012 13:58

Klistremerker er nesten det samme som stiftemerker.... Lettvint og greit....

Team eika
Bruker
Bruker

Legg inn av Team eika » tir 13 mar 2012 18:26

Når det er små beholdere blir det lite med plass hvis det er mange som setter på klistremerker. Det blir vanskeligere å rulle sammen loggen.

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » tir 13 mar 2012 18:34

Team eika skrev:Når det er små beholdere blir det lite med plass hvis det er mange som setter på klistremerker. Det blir vanskeligere å rulle sammen loggen.
Heilt enig i at dette er eit problem. Men eg forstår ikkje at det skal gjerast forskjell på ein powertrail-cache og ein anna vanleg cache. Slike vanlige cachar blir jo også "utsatt" for diverse powercaching.... litt rart at det då er ok med "powercaching-teknikk" på vanlege cachar, men forbudt på powertrails... synst eg da!

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tir 13 mar 2012 19:44

ArveAnd skrev:Men eg forstår ikkje at det skal gjerast forskjell på ein powertrail-cache og ein anna vanleg cache. Slike vanlige cachar blir jo også "utsatt" for diverse powercaching.... litt rart at det då er ok med "powercaching-teknikk" på vanlege cachar, men forbudt på powertrails... synst eg da!
Er det noen som har skrevet at det skal gjøres forskjell?
~/.signature: No such file or directory.

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » tir 13 mar 2012 19:46

pjacklam skrev:
ArveAnd skrev:Men eg forstår ikkje at det skal gjerast forskjell på ein powertrail-cache og ein anna vanleg cache. Slike vanlige cachar blir jo også "utsatt" for diverse powercaching.... litt rart at det då er ok med "powercaching-teknikk" på vanlege cachar, men forbudt på powertrails... synst eg da!
Er det noen som har skrevet at det skal gjøres forskjell?
?
ja?
Det er jo det denne tråden bla handlar om. Ein spesifikk PT med spesifikke krav.

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tir 13 mar 2012 19:53

ArveAnd skrev:
pjacklam skrev:Er det noen som har skrevet at det skal gjøres forskjell?
?
ja?
Det er jo det denne tråden bla handlar om. Ein spesifikk PT med spesifikke krav.
Jeg har ikke fått med meg at noen i denne tråden synes det er OK med "powercaching-teknikk" på vanlige cacher, men ønsker forbud på powertrails. Det kan være jeg som er tungnem.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Sted: Tromsø

Legg inn av Kjedalen » tir 13 mar 2012 19:58

Det er én ting jeg ikke skjønner med dette som diskuteres her: Hva er egentlig poenget med å bruke stempel eller klistremerker? Det kan da ikke være mange sekunder dere sparer i logginga, om i det hele tatt noe? Ok - kanskje ett sekund eller to for de med ekstremt lange nick, men hva er normalt poenget med å ha det så travelt? På 200-PTen vil du da eventuelt totalt spare 3 - 7 minutter på en tur på mange timer. Eller har dere andre grunner til å forsøple loggbøkene med dette (selv om det er innafor Groundspeaks regler)? Selv synes jeg det er en viktig del av hele cacheopplevelsen å sette seg ned i ro og mak og signere loggen.
BildeBilde

Svar