Den store tråden om geocoins og travelbugs

Alt om geocaching
Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo
Re: Den store sutretråden om geocoins og travelbugs

Legg inn av mamoreb » man 19 des 2011 14:52

Jeg tror de færreste av voksne geocachere tar det svært tungt hvis en reisevenn blir borte eller havner på feil sted. Likevel må det være lov å håpe på at en reisevenn kan nå et konkret mål!

Jeg har bare blitt ordentlig irritert en gang, det var da en som hadde droppet en geocoin som deretter ble borte, svarte meg at det ikke var det minste rart, siden cachen hadde vært helt ødelagt. Dette var en cache med drøssevis av favorittpoeng og ingen "needs maintenance"-logger! Lurer fortsatt på om ham la coinen blant noe søppel, eller om han bløffet...

Om jeg finner en reisevenn som er merket, tar jeg den bare med hvis jeg kan hjelpe, eller gi like gode forutsetninger. I snitt vil en TB som skal til New Zealand ha langt bedre muligheter i hvilken som helst sentrumsnær cache i Oslo, enn på fjellet i Molde. De som ikke er merket, er jeg mindre hensynsfull med, men hvis oppdraget er interessant nok, kan det hende at jeg tilbyr eieren å sette på en lapp.

Mitt store spørsmål: Hva gjør dere for at merkelappen skal bli sittende? Noen tips for oss uten lamineringsmaskin og verksted i kjelleren?
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Den store sutretråden om geocoins og travelbugs

Legg inn av fotimyr » man 19 des 2011 17:05

Clas Ohlsson har selvlaminerende lommer i kredittkortstørrelse. Disse fungerer greit om du lar det være litt "marg" rundt papiret inni. Jeg har ved ett tilfelle også forsterket sammenføyningen med god gammeldags gaffa ;)

I tillegg forkorter jeg kjedet på TB-merket så det er så kort som mulig (eventuelt fjerner kjedet og bruker en nøkkelring-ring) og dropper et par dråper lynlim i låsen. Min første TB forsterket jeg i tillegg med strips gjennom merket og selve reiseren. Har sett reisevenner der hele sulamitten i tillegg er lagt i en ziplock. Jeg har tre travel bugs og en coin ute i verden nå, og flere blir det nok. Mulig jeg har dilla :?

For min egen del må gjerne folk flytte reisevennene mine til et øde sted i Langtvekkistan det ikke kommer folk til på årevis, uansett hva målet for reisen er (en interessant omvei - kanskje?), men jeg blir litt oppgitt når folk ser ut til å gi blaffen (les: beholder den et par måneder). At de forsvinner er jo også en risk man må ta, enten de nå havner hos en kleptoman eller en man må anse som analfabet.

Ja, jeg har litt mere sutring; jeg fant en geocoin i Sandvika i sommer som skulle helt til Bodø. "Morsomt", tenkte jeg, helt til jeg fant ut at den faktisk hadde vært bare noen mil unna Bodø før den havnet i Hordaland. Moralen er: skriv på coinen hva slags oppdrag den har (og håp at geocacheren som finner den kan lese)!

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: Den store sutretråden om geocoins og travelbugs

Legg inn av kjerstih » man 19 des 2011 19:18

Jeg vil også understreke viktigheten av å merke reisedingsene med hvilket mål de har, dersom de har noe mål.

Det hender jeg plukker med meg bugs og mynter som det senere viser seg at var nærmere målet sitt der de var enn dit jeg tok dem. Som da jeg fant en mynt i Sveits som hadde som mål å reise rundt i Sveits og bli tatt bilder av der. Den har jeg hittil tatt med til Italia, Norge og Danmark... Sånt kan skje.

Som eier ville jeg nok ha sett humoren i det hvis målet var Svalbard, og den havnet i Singapore. Det som ikke er morsomt er når de bare forsvinner, fordi personen som har dem i skuffen sin slutter med geocaching, eller cachen blir mugglet. Den ene bugen min ble fjernet fra tagen sin, sikkert fordi noen syntes den var så fin at de fikk lyst til å beholde den selv om de visste det var en travel bug. Det er irriterende. :evil:

Et godt skrekkeksempel er minifig-Harald, som ikke skulle reise utenfor Oslos grenser. Han ble sist observert på event i Budapest i september, og siden har ingen hørt fra ham. Dette går til og med ut over de som prøver å finne Oslo Minifig Game, som nå ikke kan få noen hjelp av Harald.
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Den store sutretråden om geocoins og travelbugs

Legg inn av fotimyr » ons 04 jan 2012 16:00

Takk for tipset om minifig-opplegget. Nok en greie man kan ha som langtidsmål!
Sender i disse dager ut ennå en reisevenn; champagnekorka fra nyttårsaften. Har lagt ved laminert reisemål (til Champagne, fantasifullt nok) på både engelsk og fransk, så får vi se hvordan det går. Min første TB sitter ennå fast i Tyskland :shock: :wink:

For korken sin del borret jeg et hull på langs, tredde kjeden gjennom, forkortet den en god del, trykket låsen litt flatere og hadde i lynlim. Reisemålet er i visittkortstørrelse og laminert, men jeg syns allikevel det ble litt stort. Vet ikke hvor solid opplegget er siden det tross alt er snakk om en kork, men TB-en vil i hvert fall overleve å bli mistet i vannet :)

Sendte også nylig ut restene av en nøkkelring, men her var det mye enklere å bare droppe kjedet og lage noe skikkelig solid. Så får vi se om den når målet i Nord-Italia. Har vært på målet selv, og det ligger jo ikke akkurat plopp midt i turistløypa. Uansett en pilegrimsreise for oss italo-autofile :)

Khamelen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:tir 21 jun 2011 23:11

Re: Den store sutretråden om geocoins og travelbugs

Legg inn av Khamelen » tor 05 jan 2012 20:05

kjerstih skrev: Et godt skrekkeksempel er minifig-Harald, som ikke skulle reise utenfor Oslos grenser. Han ble sist observert på event i Budapest i september, og siden har ingen hørt fra ham. Dette går til og med ut over de som prøver å finne Oslo Minifig Game, som nå ikke kan få noen hjelp av Harald.

Arrrgh jeg mangler bare Harald og Kari, Harald er på turne i Baltikum og Kari er stuck på Nakholmen i en cache som antageligvis er borte og ikke vedlikeholdes.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Den store sutretråden om geocoins og travelbugs

Legg inn av Kjedalen » tor 05 jan 2012 20:20

Khamelen skrev: Harald er på turne i Baltikum ...
Bare litt nysgjerrig: Hvor har du det fra at han er på turne i Baltikum? Siste observasjon er da fra Budapest i Ungarn, langt fra Baltikum?
BildeBilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Den store sutretråden om geocoins og travelbugs

Legg inn av fotimyr » fre 06 jan 2012 00:14

Det er jo faktisk ikke godt å si hvor Harald er akkurat nå. I følge trackingsiden ligger han i en arkivert eventcache, og det er vel ikke engang fysisk mulig. Det ble logget totalt 398 trackables på dette eventet, men p.t. er det kun to som ikke har "reist videre" og en av dem er vår venn minifig-Harald.

Det som er litt underlig/skremmende er at de 20-30 reisevennene jeg sjekket i "Past trackables" på eventcachen, har alle likelydende logg fra sine respektive loggere. Ble TB-ene og coinene altså bare dumpet i en stor haug på eventet slik at alle kunne sitte og notere nummer og logge ved en senere anledning? Med andre ord: ren statistikk-boost for alle andre enn selve coinen/TB-en? Vil vel tro at den som grabbet en TB for å ta den videre - før alle hadde fått logget den - ble uglesett også. Kall meg en krakk, men det var kanskje ikke intensjonen med slike reisere ...

Har sett TB-beskrivelser der eieren instendig ber om at den ikke skal innom eventer, og plutselig forstår jeg jo bakgrunnen for ønsket.

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Den store sutretråden om geocoins og travelbugs

Legg inn av E-Lie » fre 06 jan 2012 10:23

mamoreb skrev:
Om jeg finner en reisevenn som er merket, tar jeg den bare med hvis jeg kan hjelpe, eller gi like gode forutsetninger. I snitt vil en TB som skal til New Zealand ha langt bedre muligheter i hvilken som helst sentrumsnær cache i Oslo, enn på fjellet i Molde. De som ikke er merket, er jeg mindre hensynsfull med, men hvis oppdraget er interessant nok, kan det hende at jeg tilbyr eieren å sette på en lapp.

Mitt store spørsmål: Hva gjør dere for at merkelappen skal bli sittende? Noen tips for oss uten lamineringsmaskin og verksted i kjelleren?
Selv har jeg sendt av gårde en coin og oppdraget var å sende den langs kysten av Europa hele veien til Nordkapp. Bedskrivelsen lå i lommen sammen med coinen. Den ble plukket opp i Gibraltar og tok strake veien til en landsby i Tsjekkia. Lurer på hvordan vedkommende tenkte når coinen heter COAST ALIVE! Når fikk landsbygda i Tsjekkia kystlinje? I tillegg gikk det mange uker før vedkommende la den i en ny cache. Mine forsøk på kontakt ble besvart med øredøvende stillhet.

En lamineringsmaskin koster ikke all verden på Clas Olsson heller. Alternativet er at noen som har, tar den med på Tisch. Jeg for en har en slik med to forskjellige størrelser på lommer.

endsolb
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:tir 24 mai 2011 17:14

Re: Den store tråden om geocoins og travelbugs

Legg inn av endsolb » fre 06 jan 2012 14:43

Fant en TB i går som ikke var logget inn i cachen. Den som hadde plasert den i cachen hadde logget den som funnet i forrige cache og tatt den med seg til denne. Vedkommende skrev også i funnetloggen sin at han tok TBen med seg videre. Hva er riktig å gjøre når man finner slike? Burde jeg grabbe den fra den forrige finneren, for så å logge den inn i en cache?
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Den store tråden om geocoins og travelbugs

Legg inn av bjorges » fre 06 jan 2012 15:08

endsolb skrev:Fant en TB i går som ikke var logget inn i cachen. Den som hadde plasert den i cachen hadde logget den som funnet i forrige cache og tatt den med seg til denne. Vedkommende skrev også i funnetloggen sin at han tok TBen med seg videre. Hva er riktig å gjøre når man finner slike? Burde jeg grabbe den fra den forrige finneren, for så å logge den inn i en cache?
Du venter litt, kontakter evt. han som har droppet den for å forhøre deg om når han har tenkt å logge/droppe, og dersom du ikke får noen respons etter en viss tid kan du grabbe.
Hvis du grabber er det hyggelig for eier om du sørger for å gi den et besøk i den cachen du fant den også.
Det er mange årsaker til at det noen ganger kan ta litt tid å få logget ting inn/ut i en cache :)
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Den store sutretråden om geocoins og travelbugs

Legg inn av fotimyr » fre 06 jan 2012 17:01

Ellinormor skrev:Selv har jeg sendt av gårde en coin og oppdraget var å sende den langs kysten av Europa hele veien til Nordkapp. Bedskrivelsen lå i lommen sammen med coinen. Den ble plukket opp i Gibraltar og tok strake veien til en landsby i Tsjekkia. Lurer på hvordan vedkommende tenkte når coinen heter COAST ALIVE! Når fikk landsbygda i Tsjekkia kystlinje?
Jeg satt i går kveld og gjorde klar en coin til en heidundrande reise rundt i verden (det er jo lov å håpe) og kikket i den forbindelse etter flere av samme typen på gc.com. Den første jeg kom over hadde et lignende mål som din: reise langs kystene hit & dit i verden. Det nærmeste den har kommet havet i sin drøyt ettårige eksistens er de Østerrikske alper. Men hvem vet. Kanskje den er i omløp i 15 år til og gjør sin tidlige karriere til et komisk avbrekk i den store sammenhengen.

Man får vel ta et langtidsperspektiv på dette ...

endsolb
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:tir 24 mai 2011 17:14

Den store tråden om geocoins og travelbugs

Legg inn av endsolb » fre 06 jan 2012 17:05

bjorges skrev:
endsolb skrev:Fant en TB i går som ikke var logget inn i cachen. Den som hadde plasert den i cachen hadde logget den som funnet i forrige cache og tatt den med seg til denne. Vedkommende skrev også i funnetloggen sin at han tok TBen med seg videre. Hva er riktig å gjøre når man finner slike? Burde jeg grabbe den fra den forrige finneren, for så å logge den inn i en cache?
Du venter litt, kontakter evt. han som har droppet den for å forhøre deg om når han har tenkt å logge/droppe, og dersom du ikke får noen respons etter en viss tid kan du grabbe.
Hvis du grabber er det hyggelig for eier om du sørger for å gi den et besøk i den cachen du fant den også.
Det er mange årsaker til at det noen ganger kan ta litt tid å få logget ting inn/ut i en cache :)
Men det jeg stusset over var at han hadde ikke logget den ut av forrige cache. Bare logget den som funnet
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Den store tråden om geocoins og travelbugs

Legg inn av Kjedalen » fre 06 jan 2012 18:03

endsolb skrev:Men det jeg stusset over var at han hadde ikke logget den ut av forrige cache. Bare logget den som funnet
Da er det nok stor sjanse for at den forrige finneren mangler trackingkoden og ikke får gjort noe mer med TB'en, uten at du eventuelt sender en PM med koden til vedkommende. Mye tyder også på at vedkommende kanskje ikke helt vet hvordan dette skal logges. Siden TB'en etter hva jeg forstår fortsatt er registrert i en tidligere cache, ser jeg vel ikke helt poenget med å involvere den forrige finneren noe mer, men det skader selvsagt ikke. Vedkommende har jo fått TB'en på lista si over sine funn. Du kan da velge å "retrieve" den fra cachen hvor den er registrert, men det riktige vil vel være å velge "Grab it from somewhere else". Så bør du som omtalt i tidligere innlegg la TB'en besøke cachen der du fant den, før du så plasserer den i en ny cache.
BildeBilde

Svar