Manglende logging

Alt om geocaching
Brukeravatar
Tor8900
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Brønnøysund

Re: Manglende logging

Legg inn av Tor8900 » tir 20 des 2011 12:21

kjerstih skrev: Å ha glemt blyant synes jeg er en dårlig unnskyldning. Hvem går på geocaching uten skriveredskap? :?
Særlig når man leter etter en mikro, slik det skjedde på to av mine cacher.

Jeg bare er litt firkantet i forhold til reglene. Å ta bilde av cachen holder ikke. Slik er reglene. Noen ganger må man akseptere at det ikke blir et vellykket funn, på grunn av boksens eller loggens tilstand. Da må det rapporteres til cacheeier med en gang, f eks i form av en "Needs maintanance". Da kan jo andre cachere også se at denne ikke er i orden. Jeg syns det er viktig å stresse cacheeierne litt på dette sånn at de i det minste får disablet den inntil videre iallfall.

Ellers kan det i tillegg til skriveredskap ofte være lurt å ha med en liten reservelogg. Hvis loggen er full eller våt mener jeg det er tillatt å legge inn en ny papirbit hvor en signerer.
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Sted: Christianssand

Legg inn av Hofstad » fre 23 des 2011 01:01

Har jeg mot formodning ikke med blyant/penn, og det ikke ligger noen i cachen, så improviserer jeg om mulig. F.eks. kvist og gresstrå, rusten spiker, bark, mold... Hvis det ikke går, pleier jeg å bruke bildebevis dersom cachen er funnet langt fra hjemme og jeg neppe blir å returnere til stedet med det første. Men jeg har igjen forståelse for at en slik logg kan bli underkjent dersom cachen var i god stand. Tilsvarende vurderer jeg bildebevis på mine egne cacher, og godkjenner dersom det er turister som sender. Enkle "glemte blyant, kunne ikke signere"-logger slettes uten videre tanke.

Er ikke cachen mulig å åpne, er min personlige mening at bildebevis holder som godkjent funn uansett. Synes ikke at en caches dårlige tekniske stand skal ikke hindre noen fra å logge funn på den, med mindre den er helt borte.
Bilde

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Kontakt:

Legg inn av Karsten » fre 23 des 2011 08:39

Tor8900 skrev:Jeg bare er litt firkantet i forhold til reglene.
Det er ikke jeg, for min del holder det fint med bildebevis med cachen in hånda om loggen av hvilken som helst grunn ikke kan signeres. Grunnen er at jeg betrakter utfordringen med å skrible navnet mitt på et stykke papir som svært begrenset. Således stoler jeg også på at andre hadde taklet den utfordringen.
Jeg nevner det i nettloggen når jeg ikke har signert fysisk. Dere som er firkantete er selvfølgelig velkommen til å slette online loggen min da. Men da ville nok det fine tysket ordet "Kleingärtnermentalität" dukke opp i hodet mitt ;)

Unntak: Utfordringen er å åpne cacheboksen f eks pga en eller annen slags lås.
Mulig unntak: "Statistikkcaching" hvor folk dropper å signere loggen for å spare tid.

Brukeravatar
Tor8900
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Brønnøysund

Legg inn av Tor8900 » fre 23 des 2011 10:21

Karsten skrev:
Tor8900 skrev:Jeg bare er litt firkantet i forhold til reglene.
Jeg syns det er morsommere med spill der alle følger reglene og ikke kan bruke eget skjønn. Det får være opp til Groundspeak å styre reglelverket.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 23 des 2011 14:28

Tor8900 skrev:Jeg syns det er morsommere med spill der alle følger reglene og ikke kan bruke eget skjønn.
Men da gjør du det! :D
Og så gjør vi som ser på dette som en lek det på en litt mindre formell måte slik Hofstad så utmerket beskrev det for et par innlegg siden. Og klarer du å la være å irritere deg over oss, så klarer nok vi å la være å irritere oss over deg :D

Ha en riktig god Cahcejul!! :santa:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Synth75
Senior
Senior

Legg inn av Synth75 » fre 23 des 2011 15:08

GorgonVaktmester skrev:
Tor8900 skrev:Jeg syns det er morsommere med spill der alle følger reglene og ikke kan bruke eget skjønn.
Og så gjør vi som ser på dette som en lek det på en litt mindre formell måte slik Hofstad så utmerket beskrev det for et par innlegg siden. Og klarer du å la være å irritere deg over oss, så klarer nok vi å la være å irritere oss over deg :D

Jeg kjøper ikke helt den, for etter det jeg kan se, så er det ingen her inne som ikke er for en del regler og som ikke blir irritert om ikke akkurat de reglene som er viktige for DEM blir fulgt. Er det ikke bedre at Groundspeak lager reglene og vi følger dem? Så kan vi diskutere hva vi eventuelt ønsker anderledes og ta det opp med de som bestemmer?

Eller er det greit om jeg skulle mene at dette med bytteting er tull og heller anse dem for gavegjenstander til neste finner, nemlig MEG?
Det er bare ett eksempel. Jeg ser jo at selv vaktmestre ser på en del regler som nyttige og har forventninger om at de reglene det gjelder blir fulgt ;)

Hvis det er fritt frem, så gjelder vel det da alle reglene?

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 23 des 2011 16:48

Synth75 skrev:Jeg kjøper ikke helt den, for etter det jeg kan se, så er det ingen her inne som ikke er for en del regler og som ikke blir irritert om ikke akkurat de reglene som er viktige for DEM blir fulgt.
Jeg har ikke sagt at jeg ikke er for en del regler! Men det jeg mener er at dette tross alt er en LEK og ikke blodig alvor! Det er strengt tatt ingen vinnere og tapere selv om vi morer oss med statistikk! Derfor mener jeg at et visst skjønn MÅ være lov... Selv i den ikke lenger eksisterende statlige etaten jeg jobbet i før den ble en del av store nye NAV var bruk av skjønn en vesentlig del. Og selv om mange ikke helt tror på det så er det fortsatt sånn i NAV også. Faktisk ble (og blir) det stadig holdt kurs i skjønnsutøvelse! Og det er i en erkjennelse av at lovgiver ikke klarer å ta høyde for alle mulige tilfeller når loven lages. Og et av de viktigste begrepene i den sammenhengen er "lovgivers intensjon". Hva er hensikten med denne loven. Eller overført til denne saken: Hva er hensikten med kravet om fysisk logging før man kan logge på nett? Jeg kan ikke tro annet enn at det er for å sikre at geocacheren faktisk har vært på stedet og funnet cachen, og den enkleste måten å bevise det er ved å logge i den fysiske loggen. Men siden verden ikke er helt A4 så kan det oppstå situasjoner der man ikke klarer å logge i den fysiske loggen. Og da kan ikke jeg forstå annet enn at det må være greit om man beviser at man har vært på stedet og funnet cahcen på en alternativ måte, som f.eks. ved et bildebevis kombinert med en forklaring til cacheeier om hvorfor man ikke var i stand til å logge fysisk. Og for meg er det også forskjell på om det er en cache som cacheren kan stikke innom "når som helst" fordi den ligger lett tilgjengelig i vedkommendes nærområde eller om det er en cache som du må reise langt for å komme til.
Synth75 skrev:Eller er det greit om jeg skulle mene at dette med bytteting er tull og heller anse dem for gavegjenstander til neste finner, nemlig MEG?
Dette synes jeg blir et litt søkt eksempel. Temaet for tråden er Manglende logging i den fysiske cachen, og evt. aksepterte grunner for dette. Det å trekke min kommentar til dette temaet over på behandlingen av bytteting (noe vi jo har en egen "sutretråd" for for tiden) er å trekke det alt for langt.

Fortsatt god Cachejul til deg og alle andre som leser dette :santa:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » fre 23 des 2011 16:50

Synth75 skrev:
GorgonVaktmester skrev:

Jeg kjøper ikke helt den, for etter det jeg kan se, så er det ingen her inne som ikke er for en del regler og som ikke blir irritert om ikke akkurat de reglene som er viktige for DEM blir fulgt. Er det ikke bedre at Groundspeak lager reglene og vi følger dem? Så kan vi diskutere hva vi eventuelt ønsker anderledes og ta det opp med de som bestemmer?

Eller er det greit om jeg skulle mene at dette med bytteting er tull og heller anse dem for gavegjenstander til neste finner, nemlig MEG?
Det er bare ett eksempel. Jeg ser jo at selv vaktmestre ser på en del regler som nyttige og har forventninger om at de reglene det gjelder blir fulgt ;)

Hvis det er fritt frem, så gjelder vel det da alle reglene?
Å bytte nedover er å rane, å tilegne seg en godkjent logg uten skriftlig signatur er vel ikke moralsk forfall? Men å strekke seg langt før man eventuelt forsøker seg på å få godkjent en logg uten å ha signert i loggboka, er vel å foretrekke som en slags minimums god sportsånd. Og for å understreke min holdning - jeg skriver gjerne en DNF, men om utleggere godkjenner mine DNF-er er noe helt annet. Ellers blåser jeg i hele greia for nå skal jeg forgripe meg på dagens første juleøl, så god jul alle sammen! :shock: 8)

bobby_peru
Junior
Junior

Manglende logging

Legg inn av bobby_peru » fre 23 des 2011 21:40

Kan ikke si annet enn at jeg synes Gorgon formulerer mine synspunkter på en aldeles utmerket måte her. Målet med cachingen må da være å fine cachen? Og selvsagt skal man da signere loggen om det er mulig, men så er det altså slik at dette ikke alltid er mulig. Da mener jeg det er tull og tøys og særdeles firkantet å ikke godta et bildebevis.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » lør 24 des 2011 13:08

Jaja..

Da brakk FTF istykker min installasjon på Jule-Drammen 24 for å kunne få logget. :twisted:
Da de ikke skjønte hvordan den skulle åpnes. :?

Alltid gøy å møtte ut på vedlikehold på en dag som dette....

Forresten ingen postet at den trengte vedlikehold :roll:
Bilde Bilde Bilde

tovekokk
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Oslo, litt syd

Legg inn av tovekokk » søn 25 des 2011 20:24

hei.
Et tips fra meg er å bestille disse klistermerkene fra f.eks askeladden.no.
Man kjøper dem mest for å merke barnas matbokser, flasker og andre ting,
men på mine står det nicket, og TFTC, samt rom for dato.
Jeg har akkurat begynt med denne praksisen, men har allerede flere ganger lagt igjen et slikt merke, da loggen har vært for våt eller borte.
Er alt på plass, har jeg klistret den i loggen i stedet for å skrive.
Penn til dato har jeg jo alltid i lomma, men uansett er det et fysisk bevis på at jeg har logget :)

RoLeTuSi
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av RoLeTuSi » søn 25 des 2011 20:31

Tor8900 skrev: Jeg bare er litt firkantet i forhold til reglene. Å ta bilde av cachen holder ikke. Slik er reglene. Noen ganger må man akseptere at det ikke blir et vellykket funn, på grunn av boksens eller loggens tilstand. Da må det rapporteres til cacheeier med en gang, f eks i form av en "Needs maintanance". Da kan jo andre cachere også se at denne ikke er i orden. Jeg syns det er viktig å stresse cacheeierne litt på dette sånn at de i det minste får disablet den inntil videre iallfall.

Ellers kan det i tillegg til skriveredskap ofte være lurt å ha med en liten reservelogg. Hvis loggen er full eller våt mener jeg det er tillatt å legge inn en ny papirbit hvor en signerer.
Den eneste gangen vi har logget et funn uten å signere loggen fysisk, var da vi fant en nano med fulltegnet logg. Vi var 34 mil hjemmefra, og sendte melding til cacheeier om at funnet ble logget på nett selv om vi ikke hadde signert. Vi beskrev gjemmestedet, og gleden ( :lol: ) over å ha plagdes med å rulle en nanologg helt ut og på plass igjen i jakten på en millimeter ledig plass for å logge uten å finne det. Vi hadde heller ingen forhåndsadvarsel om at loggen var full. Cacheeier hadde ingen sjans til å vite at loggen var full ut fra det som stod på nett, og vi lette i god tro og fant nanoen. Loggen ble byttet samme kveld, men da var vi allerede flere mil unna på vei hjem. Slik du beskriver det, skulle vi godta at dette ikke ble et funn? I slike tilfeller blir ikke leken morsom lengre, fordi vi "straffes" på grunn av andres manglende beskjeder.

(skriveredskap er alltid med på cachetur, det samme med ekstra ark om logg mangler)
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Sted: Tromsø

Legg inn av Kjedalen » man 26 des 2011 01:00

RoLeTuSi skrev: ... plagdes med å rulle en nanologg helt ut og på plass igjen i jakten på en millimeter ledig plass for å logge uten å finne det.
Det har blitt noen funn av fulle nano-logger, men min jakt på ledige millimeter et eller annet sted på loggen har alltid lyktes. Jeg har da skrevet på nett f.eks. at jeg logget "med noen kråketær mellom nr 12 og 13". Ellers synes jeg manglende skriveredskap er en svært dårlig unnskylding! En eller annen mulighet fins som regel, f.eks. en annen cache ikke mange hundre meter unna der en kan låne en blyant. Men én gang har jeg logget funn uten å fått logget den fysiske loggen - om enn med litt dårlig samvittighet. Dette var en boks jeg rett og slett ikke klarte å åpne, selv om jeg strevde lenge og til slutt tok cachen med meg noen hundre meter tilbake til bilen der jeg hadde verktøy som jeg håpet skulle gjøre susen. Men det endte med at verktøyet klappet sammen og nesten kuttet av meg en finger - og blodet fløt! Når denne i tillegg var omlag 120 mil hjemmefra og et sted jeg nærmest garantert ikke ville komme tilbake til, gjorde jeg et unntak med å logge på på tapebit cachen (etter at først fingeren var plastret etter beste evne). Det ble i dette tilfellet åpenbart godtatt. Men et annet sted atskillig nærmere ble det en DNF der boksen var så fastfrosset at den ikke var mulig å få løs. Satser på å få tatt denne ved en senere anledning. Men jeg godtar at andre kan tolke reglene litt annerledes - unntatt dette med manglende penn eller blyant da...
BildeBilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » man 26 des 2011 10:03

Kjedalen skrev:
RoLeTuSi skrev: ... plagdes med å rulle en nanologg helt ut og på plass igjen i jakten på en millimeter ledig plass for å logge uten å finne det.
Det har blitt noen funn av fulle nano-logger, men min jakt på ledige millimeter et eller annet sted på loggen har alltid lyktes. Jeg har da skrevet på nett f.eks. at jeg logget "med noen kråketær mellom nr 12 og 13". Ellers synes jeg manglende skriveredskap er en svært dårlig unnskylding! En eller annen mulighet fins som regel, f.eks. en annen cache ikke mange hundre meter unna der en kan låne en blyant. Men én gang har jeg logget funn uten å fått logget den fysiske loggen - om enn med litt dårlig samvittighet. Dette var en boks jeg rett og slett ikke klarte å åpne, selv om jeg strevde lenge og til slutt tok cachen med meg noen hundre meter tilbake til bilen der jeg hadde verktøy som jeg håpet skulle gjøre susen. Men det endte med at verktøyet klappet sammen og nesten kuttet av meg en finger - og blodet fløt! Når denne i tillegg var omlag 120 mil hjemmefra og et sted jeg nærmest garantert ikke ville komme tilbake til, gjorde jeg et unntak med å logge på på tapebit cachen (etter at først fingeren var plastret etter beste evne). Det ble i dette tilfellet åpenbart godtatt. Men et annet sted atskillig nærmere ble det en DNF der boksen var så fastfrosset at den ikke var mulig å få løs. Satser på å få tatt denne ved en senere anledning. Men jeg godtar at andre kan tolke reglene litt annerledes - unntatt dette med manglende penn eller blyant da...
Men det var da SVÆRT da! :shock:

Svar