Manglende logging

Alt om geocaching
Brukeravatar
Tor8900
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Brønnøysund

Manglende logging

Legg inn av Tor8900 » søn 18 des 2011 11:51

Før man registrerer funn på en fysisk geocache skal loggen i geocachen være signert. Slik er reglene. Her syndes det mye. Det er ingen unnskyldning at man har glemt blyant, at loggen er for våt til å skrive på eller at man ikke får åpnet boksen. Det er ekstra moro med geocaching når reglene blir fulgt. Cacheeier kan jo fjerne slike logger. Men det er heller ikke veldig moro.. Syns likevel vi må bli bedre på dette og henvise til de offisielle reglene.
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Sted: Porsgrunn

Re: Manglende logging

Legg inn av avigerus » søn 18 des 2011 17:26

Jeg er litt usikker på din påstand om at det "syndes mye"... Vel, er loggboka helt papirmasse og drit våt, har jeg godtatt at geocacher får logge sitt besøk. Enda blidere blir jeg om geocacher har reparert og evt. lagt inn en ny loggbok, men slikt er ikke noe krav...bare kjempehyggelig om det gjøres!
Har geocacher logget uten å ha funnet cachen er det selvsagt helt greit å slette loggen, for spillereglene sier jo at et funn skal logges i gjesteboka og deretter på nettet.
Dessverre så har vi opplevd at palatkaer blir plassert med ulåst åpning, vendt oppover.. Da er det garantert å få inn vann som ødelegger både loggbok og innhold. Når vi så får en logg med slik melding, setter vi stor pris på den for da kan vi straks rykke ut og utbedre skaden. OG, selvsagt godkjenner vi besøket.
Har selv kjøpt inn en Wright in rain-kulepen, men selv den sliter når cachelogg er en våt klump.... vel, lager noen trykkmerker og dermed er vel cachen logget??
Bilde

Brukeravatar
Tor8900
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Tor8900 » søn 18 des 2011 21:15

Skal være litt konkret og nevne to av mange eksempler jeg har:

Eksempel 1: En cacheboks har vært umulig å åpne i over et år, hvilket er bemerket i alle loggene, og de har altså ikke fått signert i boksen. Likevel har halvparten av de besøkende logget den som funnet.

Eksempel 2: På et par av mine egne cacher er det logget funn uten å ha signert loggen fordi de hadde glemt blyant.

Reglene er enkle i forhold til disse eksemplene iallfall. Da skal ikke cachen bli logget som funnet.
Bilde

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Isa » søn 18 des 2011 21:28

Ikke logget fordi man har glemt blyant er en dårlig undskyldning egentlig. Samtidig kan jeg skjønne det om det er langt hjemmenifra, og man ikke skal tilbake med det første liksom.
Selv har jeg en logget uten å ha skrevet i loggboken nettopp på grunn av dette. Den andre cachen jeg fant, og urutinert som jeg var gikk ejg bra blyanten. Dette var ikke så langt fra mine foreldres hus, så jeg tenkte at om loggen blir slettet så gjør det meg ingen ting, da tar jeg en ny tur, men jeg prøver allikevel..

Om man ikke får opp cachen, loggen er våt eller andre ting som tyder på dårlig vedlikehold fra cacheeiers side syns jeg det er mer akseptabelt, for da er det tross alt ikke latskap fra cacherens side men eier som ikke følger opp! Kjedelig å bruke tid på å finne en cache for så å ikke ha mulighet til å logge den!

Det er jo ikke mange regler i denne leken/sporten, men at navnet skal stå i loggboka er klart. Vil man ha slutt på at folk ikke følger den regelen er det vel vi cacheeiere som må ta tak og faktisk gidde å slette loggene til de som ikke har logget i boka!

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » man 19 des 2011 01:04

Som finner har jeg i noen svært få tilfeller ønsket å logge en cache jeg ikke har fått signert fysisk. Da har jeg tatt kontakt med cacheeier på mail først, forklart situasjonen og spurt om det var greit å logge. En gang fikk jeg nei, en annen gang fikk jeg rett og slett ikke svar, og de resterende gangene fikk jeg ja. Der jeg fikk nei, eller ikke hørte noe logget jeg følgelig ikke funn, kun der hvor eier sa det var greit.

Som utlegger har jeg blitt kontaktet et par ganger av personer som ønsker å logge uten at de har fått skrevet i loggen, og jeg har sagt ja alle gangene. Men jeg har også oppdaget noen som har logget på nett uten å ha skrevet i den fysiske loggen, og de har heller ikke skrevet på nettet at de ikke har skrevet i den fysiske loggen. Da har jeg slettet loggen og sendt en mail som forklarer hvorfor loggen ble slettet. De fleste hører jeg ikke mer fra, men noen protesterer. Det skal da veldig gode grunner til for at jeg skal akseptere at en slik logg blir stående!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

fotimyr
Bruker
Bruker

Legg inn av fotimyr » man 19 des 2011 09:49

Cachefunn er vel å skrive i loggboka? At man kan se boksen eller kan ta på den er vel ikke noe funn, ellers kunne jeg f.eks. logget 5/5-cachen til oppned for lenge siden!

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Sted: Markagrensa

Legg inn av ninad » man 19 des 2011 14:08

Hva med folk som logger "funnet" på cacher de selv rapporterer er forsvunnet? Det har forekommet.
Bilde Bilde

Brukeravatar
Tor8900
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Tor8900 » man 19 des 2011 14:16

ninad skrev:Hva med folk som logger "funnet" på cacher de selv rapporterer er forsvunnet? Det har forekommet.
Jeg har sett det samme selv og syns det er helt meningsløst. De er da med på å ødelegge "spillet".
Synd å se at cacheeier også unnlot å slette denne loggen.
Bilde

bobby_peru
Junior
Junior

Manglende logging

Legg inn av bobby_peru » man 19 des 2011 17:33

Tja. Jeg logget funn på en "Squawk"-cache på Lysaker i fjor. Der fant jeg restene av boksen og den frynsete loggen liggende på bakken. Følgelig signerte jeg loggen, logget den som "funnet" OG rapporterte den som ødelagt. Føler at jeg hadde mitt på det tørre ;). Det er mange mulige scenarier!

Brukeravatar
Tor8900
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Tor8900 » man 19 des 2011 21:24

bobby_peru skrev:Tja. Jeg logget funn på en "Squawk"-cache på Lysaker i fjor. Der fant jeg restene av boksen og den frynsete loggen liggende på bakken. Følgelig signerte jeg loggen, logget den som "funnet" OG rapporterte den som ødelagt. Føler at jeg hadde mitt på det tørre ;). Det er mange mulige scenarier!
Du fant cachen, signerte loggen og kunne derfor også logge den som funnet. Helt korrekt. Og ekstra bra at du rapporterte den som ødelagt, slik at cacheeier setter den som "unavailable".
Bilde

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Sted: Nannestad

Legg inn av kjerstih » man 19 des 2011 22:08

Jeg var nylig og byttet ut loggen på en av cachene mine, siden jeg visste den måtte nærme seg fullskrevet. For moro skyld, og siden jeg ikke hadde noe bedre å gjøre akkurat da, sjekket jeg loggen opp mot loggene på geocaching.com. Dette var en cachen med relativt få funn, jeg tror det var 78 til sammen, så jeg ble ganske overrasket da jeg oppdaget at flere hadde logget cachen på nett uten å signere loggen fysisk! :?
Noen av loggene var masseproduserte copy/paste-logger uten et ord som tydet på at de hadde funnet min cache, fra noen som hadde besøkt 2000 cacher på en uke eller noe sånt. Andre var "." og ":)"-logger. De slettet jeg, og jeg har ikke fått noen reaksjoner på det. En av loggene var til og med det eneste funnet personen hadde i Norge... Mistenkelig, ja.
Et par av loggene var av typen "Funnet sammen med mamma" og "Måtte lete en stund, men fant den til slutt. Dette ble mitt første funn. Moro!", og de gadd jeg ikke bry meg med, selv om jeg sikkert kunne hatt mitt på det tørre om jeg hadde slettet dem også. Siden det mest sannsynlig er fra folk som har vært der og ikke noen som prøver å jukse, får det gå for denne gang.

Det har hendt jeg har logget cacher som funnet uten å at jeg har signert loggen, det må jeg innrømme. Et par ganger har loggen vært stappfull, uten at det har vært plass til å putte inn en ekstra lapp. En gang var cachen umulig å åpne. I slike tilfeller pleier jeg å ta bilde av cachen, slik at jeg kan bevise at jeg har vært der hvis cacheeieren skulle ønske bevis. Jeg skriver også logg hvor jeg forklarer situasjonen og at cachen trenger vedlikehold. Spesielt når man er på besøk i et område man ikke bor i nærheten av, synes jeg det er tilgivelig å logge funn på den måten. Det er litt trist å finne en cache, men ikke få lov til å logge fordi den er så dårlig vedlikeholdt, når man sannsynligvis ikke får sjansen til å logge senere heller.

Å ha glemt blyant synes jeg er en dårlig unnskyldning. Hvem går på geocaching uten skriveredskap? :?
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker

Legg inn av Indrebø » man 19 des 2011 22:22

kjerstih skrev: Å ha glemt blyant synes jeg er en dårlig unnskyldning. Hvem går på geocaching uten skriveredskap? :?
Jeg har som oftest med meg pinsett for å få ut leie logger, penn to-tre blyanter samt blyantspisser. Er loggen kliss våt er det ofte tilnærmet umulig å påføre en signatur.
Da tar jeg bilde av loggen som "bevis".
Bilde

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Isa » man 19 des 2011 22:25

ninad skrev:Hva med folk som logger "funnet" på cacher de selv rapporterer er forsvunnet? Det har forekommet.
Merkelig praksis ja!

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Sted: Nannestad

Legg inn av kjerstih » man 19 des 2011 23:28

TeamIndrebø skrev: Jeg har som oftest med meg pinsett for å få ut leie logger, penn to-tre blyanter samt blyantspisser. Er loggen kliss våt er det ofte tilnærmet umulig å påføre en signatur.
Da tar jeg bilde av loggen som "bevis".
Ikke nødvendigvis :) Jeg har en sånn tynn tusj som det går greit å skrive på våte logger med. Jeg pleier som regel å logge med den, siden den skriver tydeligere enn blyant og ikke svikter sånn som kulepenner har for uvane å gjøre. Den er så tynn at det går greit i nanologger til og med. Ofte ser jeg signaturer som tyder på at flere går for den løsningen. Enda en fordel med tusj er at man kan være så lett på hånden når man skriver at det er mindre sjanse for å krølle, stikke hull på eller på andre måter skade loggen.
Når det er sagt så forstår jeg godt at våte logger er vanskelige å skrive på, og jeg ville godkjent logging med bildebevis om det var min cache.
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av olea » tir 20 des 2011 09:45

kjerstih skrev: Ikke nødvendigvis :) Jeg har en sånn tynn tusj som det går greit å skrive på våte logger med. Jeg pleier som regel å logge med den, siden den skriver tydeligere enn blyant og ikke svikter sånn som kulepenner har for uvane å gjøre. Den er så tynn at det går greit i nanologger til og med.[...]
Interessant... Er det noen merker/modeller du kan anbefale? Min gamle Rite in the Rain-penn har fått for mye juling, og jeg trenger en ny cachepenn.
Bilde

Svar