Innendørs cache.

Alt om geocaching
Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27
Innendørs cache.

Legg inn av Frodebs » tor 01 des 2011 10:26

Hei.
Jeg har en ide til en cache innendørs i ett relativt høyt profilert offentlig bygg, men er usikker på hvor godt dette blir godtatt, så jeg spør her før jeg setter igang med å få tillatelse fra huseier.

Vil en innendørs cache som kun er tilgjengelig i åpningstiden til det offentlige (som regel 9-15) bli godkjent?

Vil en slik cache bli godt mottatt, eller vil mange misslike denne formen for cache. Litt av poenget mitt er å få "lurt" folk tl å gå inn i huset for å se det innenfra.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Innendørs cache.

Legg inn av tomahg » tor 01 des 2011 10:42

Jeg ville mislikt det.

Men det har vel eksistert geocacher i både malebutikker i Lakselv og dyrebutikker i Harstad tidligere....

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Innendørs cache.

Legg inn av mamoreb » tor 01 des 2011 11:02

For meg kommer det veldig an på. Generelt er jeg skeptisk, men har sett et par kreative/morsomme løsninger.

For det første tenker jeg at typen virksomhet i bygget har noe å si. Hvis jeg må lete rundt i et gartneri, hvor målet er å selge blomster, liker jeg det ikke. Hvis cachen er gjemt på en flyplass eller et bibliotek, hvor jeg ikke opplever at det forventes noe av meg som besøker, er det annerledes.

Dernest tenker jeg at geocachen må kunne finnes vha. GPS, for at det skal være en ordentlig geocache. Har f.eks. vært på en flyplass hvor det er gjemt en geocache på et område under åpen himmel, inne på flyplassområdet. (Luftegård for passasjerer?) Hvis jeg i stedet må henvende meg til betjeningen eller lete meg fram til reol 51.367T, er jeg skeptisk.

Ved Kastrup flyplass er det en traditional inni et av parkeringshusene. Hvordan man skal finne den vha. GPS skjønner jeg ikke, og jeg likte ikke denne. Men den har fått mange favorittpoeng av de som har funnet den, så den er sikkert eksempel på en kreativ innendørs løsning.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Innendørs cache.

Legg inn av Makuta Teridax » tor 01 des 2011 11:08

Jeg flyttet tråden til «Geocaching»-forumet, ettersom temaet er hvordan en slik cache blir tatt imot, og ikke hvorvidt en slik cache er i tråd med retningslinjene.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Innendørs cache.

Legg inn av Tique » tor 01 des 2011 12:07

mamoreb skrev: Ved Kastrup flyplass er det en traditional inni et av parkeringshusene. Hvordan man skal finne den vha. GPS skjønner jeg ikke, og jeg likte ikke denne.
Samme på Værnes, og selv med tydelig beskrivelse og hint fant jeg aldri den...
Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Innendørs cache.

Legg inn av Viking_Princess » tor 01 des 2011 12:15

Har finni en multi cache en gang, hvor man skulle finne historiske punkter i byen, og til slutt fikk man koordinatene til ett museum!
Der var det spesielle åpningstider, og det stor på sidene og, man velger jo helt selv om man vil ta denne cachen eller ikke da, hvis man ikke liker det, er det jo bare å slå over!
Det var ingangspenger, men hvis man sa "passordet" (Geocacher eller noe slikt) så fikk man slippe inn gratis, dem som jobba der visste jo om den, og man fikk gå rundt og lete etter den!
Syntes det var spennende og morsomt jeg altså, og cachen var kjempe stor og ikke så vanskelig å se, så det gikk og greit :)

Bare være tydelig, skrive all info på siden slik at folk ikke kvier seg for å dra dit, forsikre om at alle som holder til i bygget veit om det når det kommer noen og leter, da burde det jo gå bra :)
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Innendørs cache.

Legg inn av mamoreb » tor 01 des 2011 12:31

Makuta Teridax skrev:Jeg flyttet tråden til «Geocaching»-forumet, ettersom temaet er hvordan en slik cache blir tatt imot, og ikke hvorvidt en slik cache er i tråd med retningslinjene.
Det var vel et lite spørsmål om retningslinjene også:
Frodebs skrev:Hei.
Vil en innendørs cache som kun er tilgjengelig i åpningstiden til det offentlige (som regel 9-15) bli godkjent?
... men svaret finnes jo på Groundspeak sine nettsider, lettere sammenklippet av meg:

Ang. åpningstider kan man bruke denne:
Bilde = Not Available at All Times

Ang. innendørs/offentlig bygning:
  • Listings must contain accurate GPS coordinates.
  • Obtain the landowner's and/or land manager's permission before you hide any geocache, whether placed on private or public property.
  • Geocaches are not placed on school property or military bases.
  • Commercial caches are disallowed. As a general rule, reviewers will not publish cache pages that seem commercial. A commercial cache has one or more of the following characteristics: It requires the finder to go inside a business, interact with employees and/or purchase a product or service.
Anbefaler å lese nøye gjennom retningslinjene for flere detaljer.
Bilde

Globeline
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:lør 21 aug 2010 12:31

Re: Innendørs cache.

Legg inn av Globeline » tor 01 des 2011 12:34

I Singapore tok jeg en innendørs cache, i et museum. Koordinatene var utenfor så man så på bygningen (jeg måtte spørre meg fram for å få vite om det var rett bygning, var flere der).
Opprinnelig var cachen innelåst i et skap med kodelås hvor man kunne legge bager etc når man var inne på museet, men etter omgjøring hvor man måtte betale for skap var den tatt ut og lagt i en informasjonsskranke. Cachen var ikke vedlikeholdt så dette fant jeg ut fra logger. Informasjonsskranken var imidlertid ubetjent, så etter at jeg virra rundt en stund titta jeg over skranken og der sto boksen stappfull av masse TB'er.
Så jeg brukte egentlig veldig mye tid på denne egentlig enkle cachen, men ville gjerne ha med noen TB'er videre.

Tok også en i et enormt bibliotek, hvor jeg måtte finne informasjon i bøker etc. Her lå cachen i et lite utendørs "rom" høyt opp i bygningen og var godt gjemt så måtte knyte skolissa mange ganger, og security kom og slo av en prat pga min litt rare oppførsel...

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Innendørs cache.

Legg inn av Makuta Teridax » tor 01 des 2011 13:06

mamoreb skrev:Det var vel et lite spørsmål om retningslinjene også:
Frodebs skrev:Vil en innendørs cache som kun er tilgjengelig i åpningstiden til det offentlige (som regel 9-15) bli godkjent?
Ja, så sannelig. Jeg hadde foretrukket om reviewer-forumet var begrenset til spørsmål om retningslinjer, reviewing og publisering. Hva geocachere mener om cacher har ikke så mye i reviewer-forumet å gjøre. Derfor var jeg litt rask med å flytt den.

For å svare på spørsmålet: Jeg ser ingen grunn til å avvise en cache, bare fordi den er plassert i et offentlig kontor.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Innendørs cache.

Legg inn av gacrux » tor 01 des 2011 13:14

Hva skal man bruke en GPS til for å finne en slik cache?
Hvilke koordinater vil man bruke?
Otto Milvang

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Innendørs cache.

Legg inn av ArveAnd » tor 01 des 2011 13:20

gacrux skrev:Hva skal man bruke en GPS til for å finne en slik cache?
Hvilke koordinater vil man bruke?
Mysteri-cache som gir koordinater til inngangsdøra. Dette på lik linje med gruvecachar, tunnelcachar og slikt. Ser ikkje den heilt store forskjelen når det kjem til det å bruke/ikkje bruke GPS her.

Men om eg vil like ein slik cache?
Nei!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Innendørs cache.

Legg inn av Makuta Teridax » tor 01 des 2011 13:33

gacrux skrev:Hva skal man bruke en GPS til for å finne en slik cache? Hvilke koordinater vil man bruke?
Det mest vanlige er å gjøre det til en to-stegs multi-cache, der man bruker GPS til å finne en cache utendørs som gir instrukser til hvordan man finner cachen innendørs.
ArveAnd skrev:Mysteri-cache som gir koordinater til inngangsdøra. Dette på lik linje med gruvecachar, tunnelcachar og slikt. Ser ikkje den heilt store forskjelen når det kjem til det å bruke/ikkje bruke GPS her.
Det ligger en vesentlig forskjell i at folk fleste ikke vet hvor inngangen til gruven eller tunnelen er. I noen tilfeller er også inngangen så liten og/eller såpass skjult at man må ha GPS for å finne den. Derimot er det sjelden noe problem å finne inngangen til en gitt bygning uten GPS. Man er i alle fall ikke avhengig av nøyaktige koordinater. F.eks. vil jeg påstå at en cache i Oslo rådhus med oppgitte koordinater til inngangsdøren ikke tilfredsstiller kravet til GPS-bruk.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Innendørs cache.

Legg inn av ArveAnd » tor 01 des 2011 13:56

Makuta Teridax skrev:
gacrux skrev:Hva skal man bruke en GPS til for å finne en slik cache? Hvilke koordinater vil man bruke?
Det mest vanlige er å gjøre det til en to-stegs multi-cache, der man bruker GPS til å finne en cache utendørs som gir instrukser til hvordan man finner cachen innendørs.
ArveAnd skrev:Mysteri-cache som gir koordinater til inngangsdøra. Dette på lik linje med gruvecachar, tunnelcachar og slikt. Ser ikkje den heilt store forskjelen når det kjem til det å bruke/ikkje bruke GPS her.
Det ligger en vesentlig forskjell i at folk fleste ikke vet hvor inngangen til gruven eller tunnelen er. I noen tilfeller er også inngangen så liten og/eller såpass skjult at man må ha GPS for å finne den. Derimot er det sjelden noe problem å finne inngangen til en gitt bygning uten GPS. Man er i alle fall ikke avhengig av nøyaktige koordinater. F.eks. vil jeg påstå at en cache i Oslo rådhus med oppgitte koordinater til inngangsdøren ikke tilfredsstiller kravet til GPS-bruk.

Du tar da som forutsetning at det er hovedinngangen til Rådhuset ein skal bruke? Går eg utfra. Kva om du må gå kjøkken-inngangen? Veit du kvar den er? Kanskje koordinatane til den kunne hjelpe....?

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Innendørs cache.

Legg inn av hstad » tor 01 des 2011 14:01

Leitte etter en mystery i Canada ein gang, den refererte til eit ISBN nummer inne på eit bibliotek trur eg at eg kom fram til. Koordinatene tok meg til fortauet utenfor.


Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk

Brukeravatar
tah69
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:man 28 nov 2011 10:28
Sted:Drammen

Re: Innendørs cache.

Legg inn av tah69 » tor 01 des 2011 15:03

Tique skrev:
mamoreb skrev: Ved Kastrup flyplass er det en traditional inni et av parkeringshusene. Hvordan man skal finne den vha. GPS skjønner jeg ikke, og jeg likte ikke denne.
Samme på Værnes, og selv med tydelig beskrivelse og hint fant jeg aldri den...
Den på værenes er i grenseland til å være innendørs. Fant den lett ved hjelp av Iphone app og litt bevegelse på nakkemusklaturen gjør at denne lar seg finne utifra beskrivelse og hint. Den er under tak, men kan vel knapt kalles innendørs. Så neste gang må du nok lete litt mere så finner du den nok. Den er stor og fin :D

Svar