Opplevelse eller statistikk?

Alt om geocaching
Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30
Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av Synth75 » tir 15 nov 2011 14:00

bobby_peru skrev:Touché, Sven-Egil!
Hehe, skivebom! Det var neppe noe ironisk eller stikkende i det Sven-Egil skrev. Sven-Egil kjenner min logge- og cachingaktivitet fra 2009 og vi deler vel mange oppfatninger ;)
bobby_peru skrev: 2009 cacher på ett år må vel nødvendigvis inkludere en og annen drive-in også ;)
Drøssevis av drive-ins, så jeg har altså erfaring med et jeg skriver om. Det fantes riktignok langt færre cacher den gang og svært mange av dem ble tatt på lange fotturer. Men, altså mange av dem var drive-ins. Ikke mist 164 på ett døgn, før powertrailenes inntog.
Som jeg skriver over, så har utviklingen gjort at jeg er tilbake til naturcacher og jeg har cacher rett ved husveggen som ikke er logget.
Min cachehistorikk ligger jo åpent her: http://stat.gcinfo.no/stat.php?navbar=0 ... 1cfe9d8432

Dog ble 2009 cacher tatt uten bruk av TFTC-logger og jeg tror det er langt mellom logger på kun en setning og uten bruk av felleslogger, helt eller delvis.

Forøvrig handler ikke slow-caching om å cache sakte, men mer å cache kvalitativt (på alle områder). Anbefales fortsatt :)

Til syvende og sist velger den enkelte hva som passer for seg. Men det betyr ikke at det ikke er lov å debatere for sitt syn ;)

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av sven-egil » tir 15 nov 2011 16:48

Ja det var ikke ironisk :)
Er nok enig i at Synt75 og jeg har ganske likt syn på veldig mye.
Jeg liker også best å luske rolig rundt, men av og til er et lite "logge stunt" moro- særlig om jeg er sammen med andre.

Det beste med denne hobbyen er vel at man selv kan bestemme hvordan man gjør det...
Noen liker øde-cacher i skogen, noen liker nanoer i byen- noen elsker Mysteryer osv.

At kvaliteten synker med kvantiteten er jo ganske naturlig.
Det er mye lettere å skrive en fyldig logg om man har ruslet en god tur og funnet en eller noen få cacher, en om man har "rast rundt" og logget en powertrail eller en dullion drive-in.
Jeg mener nå at en som lager en "Powertrail" også må kunne forvente "Powerlogger."
Men en som har lagt ut mer selvstendige cacher fortjener selvstendige logger selv om de muligens ligger innenfor et begrenset område.
Så om cachen har likt navn med et nummer- (Åjj#1, Åjj#2, Åjj#3 osv)da logger jeg ganske så likt. Men heter de "By-steinen" , "Varden" og "Elgseterkløa" med sin egen beskrivelse- da logger jeg en egen logg for hver geocache.
Dog muligens en fellesdel som forteller om selve turen, så et avsnitt om den enkelte cachen.

Vil uansett anbefale alle å bruke litt tid på å planlegge en tur, les beskrivelser, se på mulige rastesteder og det aller viktigste- Kom dere ut og kos dere!
Bilde Bilde Bilde

bobby_peru
Junior
Junior
Innlegg:60
Registrert:fre 27 mai 2011 15:20

Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av bobby_peru » tir 15 nov 2011 18:12

Beklager om jeg leste ironi inn i noe som var alvorlig ment. Til mitt forsvar må jeg få si at setningen hadde en veldig "ironiaktig" utforming ;)

Utover det vil jeg si at det kan virke som om vi er enige om mye!

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av Kjedalen » tir 15 nov 2011 21:32

tomahg skrev:Alt var så meget bedre før. ...
Veldig godt skrevet med gode poenger, selv om vi nok ikke er helt enige i alt (f.eks. synet på fellesdeler i logger...). Og her er det sikkert med en og annen bevisst overdrivelse... Jeg har ergret meg mye det litt over året jeg har drevet med geocaching at jeg ikke oppdaget denne sporten langt tidligere og fikk være med på pionertiden. Ingen tvil om at sporten har utviklet seg - kanskje både til det verre og til det bedre på ulike områder. Men heldigvis har geocaching mange sider slik at mange kan konsentrere seg om den biten av leken de liker best.

- Noen liker å gå lange fjell- eller skogsturer og finne en geocache eller to
-- Andre liker å rusle rundt i byen eller kjøre langs landeveien med innlagte stopp for å plukke med seg en geocache
-- Og mange liker begge deler og synes avveksling er fint
- Noen liker å skrive og lager lesverdige logger
-- Andre hater å skrive og gjør bare det strengt nødvendige når det gjelder den delen av sporten
- Noen er statistikkfrelst i større eller mindre omang og gjør de krumspring som må til for å oppnå en medalje eller annen farge i beltet
-- Andre bryr seg katta i statistikk
- Noen er teknofriker og har stor glede av å teste ut og prøve ulike cacheutstyr som gps'er, lamper, batterier, batteriladere etc.
-- Andre ber sin stille bønn om at gps'en (eller fruktofonen eller androiden) skal oppføre seg eksemplarisk og ikke finne på noe tull som de ikke klarer å takle - og kjøper ei lampe og batteriutstyr hos onkel Clas og er såre fornøyd med det

Vi er alle forskjellige, og så får vi prøve å respektere dette og bære over med at noen ikke har samme oppfatning som en selv om alle deler av sporten. Selv er jeg heldigvis glad i de fleste deler av leken, både turopplevelser og statistikk, og gleder meg over det. Men selvfølgelig har alle lov til å diskutere og komme med sitt syn!

Og én ting er vi vel alle(?) enige om: TFTC-logger liker vi ikke!!!!!
BildeBilde

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av kbra » tir 22 nov 2011 21:12

Du store verden, skulle ikke tru jeg leser på internett. Side opp og side ned med saklig, grei diskusjon! Takk for det! Det var noe annet enn tullet en kan lese i diverse andre nettsamfunn.

Da ser jeg at de fleste er tilhenger av å bruke litt tid til å skrive om en positiv eller negativ opplevelse. Det likte jeg å høre, og jeg håper moten med firebokstaverslogger kopierte standardtekster etterhvert blir færre.

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av avigerus » tor 24 nov 2011 13:42

Har tatt et initiativ til "Bedre logger" etter tips ifra styret i Geocaching i Grenland, Sebastian.
Vi prøver å samle en god del geocachere ute i Langesund til et lite event den 03.12, og tema er nettopp "Den gode logg".

Som utlegger av over 1000 cacher, får FrodoTheDog og jeg mange, tildels rare logger å lese. Mange er både hyggelige og med nyttig statusrapport, men duverden hvor mye "dritlogger" og kryptiske forkortinger vi også får.

F.eks. hvordan tolke dette: . ? Det var allt som ble logget!!

Vel, det blir sikkert ikke så mange langveisfarende til eventet, men FrodoTheDog og jeg håper at vi ihvertfall klarer å sette fokuset på litt mer skrivekløe i logger på nettet. Vi krever ikke noe, men vil sterkt oppfordre til nettopp, gode logger!

For de som vil delta...selvsagt blir det noe mere etterpå...!!!
Bilde

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av kbra » lør 03 des 2011 14:01

Nå har jeg kopiert inn "Den Goda Loggen" på alle mine cacher. Det kan vel oppfattes som et debattinnlegg. Om det hjelper noe? Tja, hvem vet?

darthene
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:ons 07 des 2011 18:13

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av darthene » ons 07 des 2011 18:23

Jeg har 5 geocacher - 4 av dem ligger i "naturen", den ene såpass vanskelig tilgjengelig at bare to har funnet den, hehe. Alle de fire cachene som ligger i naturen har fått lange, fyldige og veldig hyggelige logger stort sett hver eneste gang noen har funnet dem. By-cachen min får kortere logger. Det er i grunn forståelig - det er en cache som man sikkert plukker opp i forbifarten.

Jeg tror vi må akseptere at de gode loggene kommer på de cachene som noen enten har gått et stykke for å finne, som ligger på spesielle steder, eller som er spesielle i seg selv (beholderen, innholdet, mysteriet etc.). Har man en boks som ligger mer eller mindre tilfeldig plassert så blir vel loggene deretter. Jeg husker jo selv også best de cachene som har utmerket seg på en eller annen måte, og det er enklere å skrive en god logg på disse cachene. Dog så klarer vel de fleste mer enn TFTC...

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av Raggsokk » ons 07 des 2011 22:07

Jeg må bare skryte litt av mine med-cachere i Drammensdistriktet. Siden eventet i Drammen, og siden julekalenderen startet, har jeg nesten uten unntak sett gode logger i alle kalendercachene som har vært. Såvidt jeg vet har det ikke vært en eneste TFTC eller lignende. At ikke alle har lange avhandlinger er helt greit, men alle har tatt seg tid til å skrive noen linjer. Og det beste med det hele er at dette ser ut til å bre seg ved eksemplets makt. Applaus!
- Raggsokk

Bilde

Svar