Adventscaching i Drammensområdet

Alt om geocaching
Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim
Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av ok67 » ons 14 des 2011 20:18

Eg synest det er ein uting at Geocaching.com ikkje har klart å tetta hola i systemet sitt...................

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av Makuta Teridax » ons 14 des 2011 20:25

Hildurmix skrev:Dette skal jo bare være leik og morro, men noen spilleregler bør man vel følge her også? Finnes det regler i forhold til logging før publisering?
Hvis du med «regler» mener offisielle regler fra Groundspeak, er svaret nei. Groundspeak har ingen regler for dette. Groundspeak legger seg ikke opp i hva som skjer med en cache før den er publisert.

Det blir igrunn opp til deg hva du ønsker å gjøre. Noen synes det er greit med funn før publisering, andre fjerner/stryker slike navn fra loggboken og sletter den tilhørende loggen fra cachesiden.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av Raggsokk » ons 14 des 2011 21:33

Bare som saksopplysning: Såvidt jeg har forstått ble det ikke utnyttet noe hull i systemet her; FBPerne så at en coin var droppet i en navngitt cache (før publisering) og fant da cachen basert på navnet. Det er mulig at dette ikke stemmer men det var ihvertfall forklaringen som verserte ved GZ etter publisering. Sånn sett var det informasjon som var 'tilgjengelig for alle'.

Det samme skjedde forsåvidt på gårsdagens luke, men han som oppdaget det da klarte ikke å finne cachen uten koordinatene. Han sto imidlertid godt plassert da publiseringen endelig kom, og hvis man leser loggen hans vil nok mange mene at FTF var fortjent etter innsatsen (les loggen her) samt at ingen andre har logget den ennå...

Moralen er ihvertfall: Ikke dropp TBer eller GCer i egen cache før publiseringen er et faktum!
- Raggsokk

Bilde

bpolanski666
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:24
Registrert:man 24 okt 2011 19:17

Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av bpolanski666 » ons 14 des 2011 21:52

Raggsokk skrev:Bare som saksopplysning: Såvidt jeg har forstått ble det ikke utnyttet noe hull i systemet her; FBPerne så at en coin var droppet i en navngitt cache (før publisering) og fant da cachen basert på navnet. Det er mulig at dette ikke stemmer men det var ihvertfall forklaringen som verserte ved GZ etter publisering. Sånn sett var det informasjon som var 'tilgjengelig for alle'.

Det samme skjedde forsåvidt på gårsdagens luke, men han som oppdaget det da klarte ikke å finne cachen uten koordinatene. Han sto imidlertid godt plassert da publiseringen endelig kom, og hvis man leser loggen hans vil nok mange mene at FTF var fortjent etter innsatsen (les loggen her) samt at ingen andre har logget den ennå...

Moralen er ihvertfall: Ikke dropp TBer eller GCer i egen cache før publiseringen er et faktum!

Jeg fant det ut siden jeg gikk på den coinen og da sto det jule...dra... Elvekunst jeg søkte opp elvekunst på google da fikk jeg opp noe som var I drammen jeg trudde det va med en gang Der men like etter så jeg view in google earth Der fikk jeg svaret som var riktig.

men uansett så syntes jeg det var litt dålig gjort av meg.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av tomahg » ons 14 des 2011 22:02

Raggsokk skrev:Såvidt jeg har forstått ble det ikke utnyttet noe hull i systemet her; FBPerne så at en coin var droppet i en navngitt cache (før publisering) og fant da cachen basert på navnet.
Hvis det er mulig for noen å se navnet til en upublisert geocache de ikke er eier av, vil jeg kalle det et hull...

bpolanski666
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:24
Registrert:man 24 okt 2011 19:17

Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av bpolanski666 » ons 14 des 2011 22:12

tomahg skrev:
Raggsokk skrev:Såvidt jeg har forstått ble det ikke utnyttet noe hull i systemet her; FBPerne så at en coin var droppet i en navngitt cache (før publisering) og fant da cachen basert på navnet.
Hvis det er mulig for noen å se navnet til en upublisert geocache de ikke er eier av, vil jeg kalle det et hull...

Men det er Jo eieren som har lagt coinen Der jeg Ville ikke kalt det for et hull for det er Jo ikke meninga å legge en coin Der før publiseringen

SSY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:lør 03 des 2011 01:19

Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av SSY » ons 14 des 2011 22:46

Raggsokk skrev:Såvidt jeg har forstått ble det ikke utnyttet noe hull i systemet her; FBPerne så at en coin var droppet i en navngitt cache (før publisering) og fant da cachen basert på navnet. Det er mulig at dette ikke stemmer men det var ihvertfall forklaringen som verserte ved GZ etter publisering. Sånn sett var det informasjon som var 'tilgjengelig for alle'.
Det er tydelig at det ikke er cacheeiers intensjon at cachen skal finnes før publisering, selv om det er lagt en GC der. Og all den tid det heller ikke er Groundspeaks intensjon at det er slik dette spillet skal spilles, må det kunne sies at dette er et hull i systemet. Og forhåpentligvis et hull som vil bli fikset.

Når jeg sier "alminnelig tilgjengelig for flertallet" mener jeg at dette ikke er informasjon man normalt kommer over hvis man ikke spesifikt er ute etter det. Jeg har inntrykk av at i de tilfellene som har versert på forumet i det siste har personene det gjelder kjent til "hullet" og benyttet det bevisst for å finne cacher som ikke er publisert. I de tilfellene man snubler over en upublisert cach helt tilfeldig, uten å ha vært på leting etter den, stiller jo saken seg litt anderledes. Men det er jo ikke tilfellet her.

Vil også legge til Groundspeaks definisjon av GeoCaching: "Geocaching is a real-world, outdoor treasure hunting game using GPS-enabled devices. Participants navigate to a specific set of GPS coordinates and then attempt to find the geocache (container) hidden at that location." Å google/gjette seg frem til et sted uten å ha gitte koordinater, eller løsningen på en oppgave som gir koordinater som utgangspunkt, er ikke akkurat forenelig med denne definisjonen.

Brukeravatar
nordreaker
Senior
Senior
Innlegg:304
Registrert:tor 29 nov 2007 21:27
Sted:Oslo

Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av nordreaker » tor 15 des 2011 07:57

Å vente med å droppe coins og TB'er i cachen til etter publisering tetter et av hullene.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av Raggsokk » tor 15 des 2011 08:24

Det hadde vært fint om en reviewer kunne informert om det er noen gjenværende luker i kalenderen som ennå ikke er sendt inn til godkjenning. Jeg føler meg ikke helt trygg på alle lukene.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av sven-egil » fre 16 des 2011 15:08

Etter en hyggelig aften i Drammensområdet vil jeg på det sterkeste anbefale:

Jule-Drammen#10-Snekker Andersen og Julenissen
http://coord.info/GC38FVX

Er ikke mange cacher som har 100% favoritt poeng etter besøk av "Premium Members" :wink:

Dette er en MÅ besøke cache.
Bilde Bilde Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av Synth75 » lør 17 des 2011 01:25

Du verden. Hva er det som skjer? Luke # 13 får en ikke åpnet, men en drøss logger funn likevel.
En del legger igjen en lapp i en pepperkakeboks (ikke cachen) og mener det er et funn. Jaja, en lurer bare seg selv ;)

Forøvrig var luke # 10 meget fin. Takk for den :=)
Synes luke # 4 også hadde fin kvalitet. Fikk ikke tatt så mange, men håper å ta en tur til, bl.a til den hvor nøkkelen er borte, for løsningen er fin, om bare folk legger nøkkelen tilbake ;)

SSY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:lør 03 des 2011 01:19

Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av SSY » lør 17 des 2011 03:15

Synth75 skrev:Du verden. Hva er det som skjer? Luke # 13 får en ikke åpnet, men en drøss logger funn likevel.
En del legger igjen en lapp i en pepperkakeboks (ikke cachen) og mener det er et funn. Jaja, en lurer bare seg selv ;)
Jeg var innom denne etter at jeg hadde funnet luke #16. Jeg hadde sett at cacheeier skulle erstatte nøkkelen iløpet av få dager. Håpet derfor jeg hadde flaks og at nøkkelen lå der, men den gang ei. Satser derfor på å få tatt denne senere. Jeg la også merke til at det var logget noen funn uten at man hadde komt inn i boksen der loggen lå. Normalt ville jeg ikke reagert, men det som er litt rart er at det er ganske erfarne geocachere som har tatt en snarvei her. Har også sett andre steder der det er logget funn på cacher som er utilgjengelige. Lurer på om det er statistikk som gjør at man prøver seg på slikt. Likevel er jeg ikke veldig bekymret. Ifølge retningslinjene er det opp til cacheeier å slette logger som ikke også står i loggboka. De mest erfarne av oss er ikke untatt retningslinjene :-)

brastan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:tir 25 okt 2011 12:12
Sted:Nedre Eiker

Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av brastan » lør 17 des 2011 14:39

Nøkkelen til 13 kommer nok ut på tirsdag 8)
brastan

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av tomahg » søn 18 des 2011 00:48

sven-egil skrev: Slik gjør jeg det:
Til "glede" for eventuelle pre-finders ligger det kun en midlertidig cacheboks med et blankt ark i "cachen" min.
Så lenge cachen ikke er publisert kan jeg jo endre på innholdet og bytte ut det som bør byttes bør, slik at flest mulig får en hyggelig opplevelse.

Så om folk har logget i "feil loggbok" i en "geocache" som jeg ikke ønsket å benytte, er ikke det mitt problem som cache eier. :grrr:
Og logger på nett som ikke står i loggboka slettes etter retningslinjene. :wink:
Du vil slette loggene til folk som faktisk har signert den fysiske loggboken på dine geocacher, men selv logger du geocacher der du ikke har signert den fysiske loggen, eller "feil loggbok" som noen sikkert også vil kalle det...?

Jeg vil herved oppfordre deg til å slette loggen din selv :)

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Adventscaching i Drammensområdet

Legg inn av Raggsokk » søn 18 des 2011 09:44

brastan skrev:Nøkkelen til 13 kommer nok ut på tirsdag 8)
Anbefaler å disable cachen fram til da, så man slipper flere misforståelser.
- Raggsokk

Bilde

Svar