Magnetisk.

Alt om geocaching
kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18
Magnetisk.

Legg inn av kbra » fre 09 sep 2011 20:23

Jeg blir mer og mer irritert på cacher med hintet "Magnetisk". Så viser det seg at det slett ikke er noen magnet med i spillet, eller boksen som riktignok inneholder en magnet sitter i en sprekk i en tømmervegg eller ligger på en aluminiumsplate. Er dette ment som en morsomhet? Eller er denne leken i ferd med å bli bare tull?

Da kan jeg vel med like stor rett ta en militær matboks, putte en liten magnet oppi, og henge den i en gran med hintet magnetisk mikro?

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:søn 05 jun 2011 11:25

Re: Magnetisk.

Legg inn av Teddy Steiff » fre 09 sep 2011 20:41

Jeg har ikke møtt problemet. Men jeg mener at "magnetisk" skal bety at den er festet med magnet.

Det hender at noen har festet noe magnetisk på overraskende steder. Jeg har f.eks. funnet cacher hvor eier har skrudd eller limt opp en liten magnetisk metallplate på tre, og festet en cache med magnet på denne plassen. Slike overraskelser er morsomme, og "magnetisk" er et utmerket, om enn ikke alltid så hjelpsomt hint. Men hvis cachen ikke på en eller annen måte er festet med magnet, da mener jeg et hint om "magnetisk" er misvisende.
Bilde

Smertehyl
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:tor 02 des 2010 20:56

Magnetisk.

Legg inn av Smertehyl » fre 09 sep 2011 20:49

Eg kan ikkje sei eg har møtt på cachar der magnetisk i hintet er misvisande så langt, men eg har heller ikkje så lang fartstid i gamet. Magnetisk er ofte noko som gjer det meir spanande for meg, så når eg ein gong møter på cachar som trådstartar snakkar om, vil eg nok bli skuffa.

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Magnetisk.

Legg inn av E-Lie » fre 09 sep 2011 21:02

Har vært ute for det samme. Minst to cacher i Osloområdet er festet til tre med magnet. Den ene har flere spiker i treverket og holder cachen godt oppe. Fra mitt ståsted krydrer det bare letingen. Dog kan man vel tenke seg at når det er slike "ulogiske" cacher at eieren oppgraderer vanskelighetsgraden.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Magnetisk.

Legg inn av sven-egil » fre 09 sep 2011 21:10

Å spikre og feste noe i et tre og så feste cachen med magnet og gi hintet "Magnetisk" er i grunnen ikke spesielt gøy eller orginalt :?
Forresten man skal jo ikke skru eller spikre, så slike installasjoner bryter jo med retningslinjene.

Hint må gjerne være kryptisk og finurlig, men når man gir et hint skal det være til hjelp- ikke til besvær.

Da er det egentlig bedre uten noe hint.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Magnetisk.

Legg inn av hstad » fre 09 sep 2011 21:15

sven-egil skrev:Å spikre og feste noe i et tre og så feste cachen med magnet og gi hintet "Magnetisk" er i grunnen ikke spesielt gøy eller orginalt :?
Forresten man skal jo ikke skru eller spikre, så slike installasjoner bryter jo med retningslinjene.

Hint må gjerne være kryptisk og finurlig, men når man gir et hint skal det være til hjelp- ikke til besvær.

Da er det egentlig bedre uten noe hint.
Tremagneter er jo bare gøy!! Visste ikkje at det var ulovlig å skru eller spikre!


Mvh hstad on Tapatalk

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Magnetisk.

Legg inn av E-Lie » fre 09 sep 2011 21:27

Liten presiering: Spikerene var en det av installasjonen og ikke noe som vokser opp av bakken. Kan ikke se at det strider mot noen retningslinjer.

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:søn 05 jun 2011 11:25

Re: Magnetisk.

Legg inn av Teddy Steiff » fre 09 sep 2011 21:38

Ellinormor skrev:Har vært ute for det samme. Minst to cacher i Osloområdet er festet til tre med magnet. Den ene har flere spiker i treverket og holder cachen godt oppe. Fra mitt ståsted krydrer det bare letingen. Dog kan man vel tenke seg at når det er slike "ulogiske" cacher at eieren oppgraderer vanskelighetsgraden.
Spikring i trær er generelt en uting. Det kan skade trærne.
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Magnetisk.

Legg inn av esbjug » lør 10 sep 2011 00:21

Det er godt det er noe som heter treskruer :lol:

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: Magnetisk.

Legg inn av kbra » lør 10 sep 2011 12:40

Underlig at mange ikke har oppdaget eller sett slike cacher. Med mine beskjedne 500 funn har jeg støtt på dette flere ganger enn jeg kan huske, flere bare de siste dagene langs E-6, se logger. Men jeg leser alltid hintene og forstår ikke poenget med å lete på måfå, og først lese hintet etter at frustrasjonen har tatt overhånd.

Og metall i trestammer, det er strengt forbudt. Ikke for at det skader treet, men av hensyn til sagbladene og de som fortsatt har sin arbeidsplass i nærheten.

Da forstår jeg at hintet "magnetisk" må ses på som en tullete morsomhet, uten verdi, bare til ergrelse. Mitt forslag er klart: Slutt med dette tullet!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Magnetisk.

Legg inn av krl69 » lør 10 sep 2011 13:26

kbra skrev:Underlig at mange ikke har oppdaget eller sett slike cacher. Med mine beskjedne 500 funn har jeg støtt på dette flere ganger enn jeg kan huske, flere bare de siste dagene langs E-6, se logger. Men jeg leser alltid hintene og forstår ikke poenget med å lete på måfå, og først lese hintet etter at frustrasjonen har tatt overhånd.

Og metall i trestammer, det er strengt forbudt. Ikke for at det skader treet, men av hensyn til sagbladene og de som fortsatt har sin arbeidsplass i nærheten.

Da forstår jeg at hintet "magnetisk" må ses på som en tullete morsomhet, uten verdi, bare til ergrelse. Mitt forslag er klart: Slutt med dette tullet!
Mitt forslag er at du tar kontakt direkte med utleggerne.

Ellers må jeg si at min erfaring er en helt annen. Det er sjeldent at hintet magnetisk ikke har relevans. Dersom det ikke stemmer, er det som regel at cachen har mistet magnetene og da snakker vi vedlikehold. Eventuelt er det fordi andre cachere har replassert boksen feil, og DET er i alle fall et langt større problem!

Synes dette "problemet" er dratt helt ut av proporsjoner. Det er mange ting jeg kan ergre meg over, men dette er ikke en av dem. :shock:

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Magnetisk.

Legg inn av bjornda » lør 10 sep 2011 15:19

kbra skrev:Underlig at mange ikke har oppdaget eller sett slike cacher. Med mine beskjedne 500 funn har jeg støtt på dette flere ganger enn jeg kan huske, flere bare de siste dagene langs E-6, se logger. Men jeg leser alltid hintene og forstår ikke poenget med å lete på måfå, og først lese hintet etter at frustrasjonen har tatt overhånd.

Og metall i trestammer, det er strengt forbudt. Ikke for at det skader treet, men av hensyn til sagbladene og de som fortsatt har sin arbeidsplass i nærheten.

Da forstår jeg at hintet "magnetisk" må ses på som en tullete morsomhet, uten verdi, bare til ergrelse. Mitt forslag er klart: Slutt med dette tullet!
Jeg har tatt noen av de cachene du klager på og den gang var de hvertfall festet med magnet. Enten har magneten falt av (og da kan man skrive det i loggen) eller så har kanskje cacheeier byttet ut beholder og glemt å oppdatere hintet. Jeg ser av loggene at du ikke er særlig glad i små bokser, så det er også mulig å filtrere bort disse dersom det er veldig irriterende å finne de ....

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Magnetisk.

Legg inn av ArveAnd » lør 10 sep 2011 16:44

Eg har også funne nokre cachar av den typen som det blir referert til. I seg sjølv ikkje noko problem slik eg ser det med skruar, spiker, tegnestift el liknande i tre (behandla og ubehandla) som gjer at ein cache kan festast magnetisk.

Men eg har lite sans for bruk av hintet "magnetisk" i slik samanheng. Min meining er at hintet skal vere til hjelp. Og det er det ikkje i ein slik samanheng - spesielt dersom det er stålgjerder, benkar osv ved nullpkt.

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: Magnetisk.

Legg inn av kbra » lør 10 sep 2011 17:26

Det er naturligvis ikke noe problem og helt ok med hintet "magnetisk" når enheten sitter på et galvanisert gjerde, under ei ståltrapp eller ei jernbaneskinne. Men ikke når cachen ligger på bakken under en aluminiumsfasade eller ei gran og opprinnelig har sittet på et spikerhode langt opp et eller annet sted. Siste finner fant kanskje ikke igjen det riktige, kanskje usynlige punktet.

Og selvsagt får utleggeren meldinger om positive såvel som negative forhold, er det ikke det vi har logging til?

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Magnetisk.

Legg inn av Isa » lør 10 sep 2011 19:03

Det har jeg ikke opplevd enda, men tviler ikke på at de finnes. Men da bør man vel kanskje gi et tips til eier!

Dårlige hint derimot, den kan jeg slenge meg på!!

Svar