Magnetisk.

Alt om geocaching
Brukeravatar
hstad
Senior
Senior

Magnetisk.

Legg inn av hstad » man 12 sep 2011 16:39

Man kan fint henge noe på et tre uten å "deface" det, men som krl69 sier. Her tolker vi vel ulikt:)

Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Re: Magnetisk.

Legg inn av Makuta Teridax » man 12 sep 2011 16:59

hstad skrev:Man kan fint henge noe på et tre uten å "deface" det, men som krl69 sier. Her tolker vi vel ulikt:)
Det handler ikke om ulik tolkning, men ulikt tema. Det jeg svarte på, handlet om å skru og spikre.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior

Magnetisk.

Legg inn av hstad » man 12 sep 2011 17:55

Å bruke ein liten skrue som kun går inn i barken på ei diger furu for deretter å hekte på f.eks et uthult barkestykke med magnet som går i eit med resten av barken, ser ikkje eg på som defacing.

Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » man 12 sep 2011 18:16

hstad skrev:Å bruke ein liten skrue som kun går inn i barken på ei diger furu for deretter å hekte på f.eks et uthult barkestykke med magnet som går i eit med resten av barken, ser ikkje eg på som defacing.

Mvh hstad on Tapatalk
Aha, den ja! Og nå snakker vi skikkelig kreativitet. Den er helt konge og her synes jeg ikke vi snakker om en type inngrep som er skadelig, uetisk eller uestetisk for den sakens skyld. Tipper det var det som lå til grunn for retningslinjene når det ble skrevet samtidig som den amerikanske konstitusjonen. :shock:

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » man 12 sep 2011 18:23

hstad skrev:Å bruke ein liten skrue som kun går inn i barken på ei diger furu for deretter å hekte på f.eks et uthult barkestykke med magnet som går i eit med resten av barken, ser ikkje eg på som defacing.

Mulig ikkje du ser på det som øydeleggande. Men eg er ikkje så sikker på om skogeigaren som kjem der med motorsaga si er enig. Det kan vere på farleg, kostbart og øydeleggande.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » man 12 sep 2011 18:26

ArveAnd skrev:

Mulig ikkje du ser på det som øydeleggande. Men eg er ikkje så sikker på om skogeigaren som kjem der med motorsaga si er enig. Det kan vere på farleg, kostbart og øydeleggande.
Den jeg tenker på, vil ikke påvirke verken motorsag eller noe annet utstyr selvom det blir kappet akkurat på mm der vi snakker om. Her det snakk om svært små skruer og på et tre som ikke står i skogen... 8) PS! Jeg er jo ikke akkurat noen ekspert, så ta et ørlite forbehold her...

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » man 12 sep 2011 19:19

Det eneste Groundspeak godtar på trestammer er nåler, tegnestifter o.l.

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Sted: Trondheim

Legg inn av ok67 » man 12 sep 2011 19:26

Fuglekasser ? :?:

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior

Magnetisk.

Legg inn av hstad » man 12 sep 2011 19:55

krl69 skrev:

Mvh hstad on Tapatalk
Aha, den ja! Og nå snakker vi skikkelig kreativitet. Den er helt konge og her synes jeg ikke vi snakker om en type inngrep som er skadelig, uetisk eller uestetisk for den sakens skyld. Tipper det var det som lå til grunn for retningslinjene når det ble skrevet samtidig som den amerikanske konstitusjonen. :shock:
Hehe, takk skal du ha!!, skulle gjerne tatt æren for den, men eg adopterte den av legernes da han flyttet vestover:)

Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior

Legg inn av Teddy Steiff » man 12 sep 2011 20:35

ok67 skrev:Fuglekasser ? :?:
Det kommer vel an på hvordan de er festet?
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » tir 13 sep 2011 07:33

Det er ingen grunn til å bruke skruer eller spiker for å feste en fuglekasse til et tre. Bruk et slags bånd rundt stammen, f.eks. ståltråd. I kassen skrur man øyeskruer eller slår i et par kramper eller spiker som man bøyer, slik at man kan feste båndet i kassen. For at fuglekassen skal henge stabilt, er det lurt med ett bånd øverst og ett nederst på kassen (begge trekkes rundt stammen). For at kassen ikke skal skli ned, tre minst ett av båndene over en gren på baksiden av stammen.

Brukeravatar
hbrx
Senior
Senior
Sted: 9. etasje

Legg inn av hbrx » tir 13 sep 2011 14:46

Olen skrev: Å skrive "magnetisk" som hint på f.eks. en trebrygge med jernbeslag i hjørnene vil jeg si er et godt hint, ettersom det begrenser letingen på brygga til de stedene på den hvor det faktisk finnes magnetiske materialer.
La meg presisere at jernbeslaget var under brygga, ikke spesielt synlig.
Samme med beslag eller annet under en benk av tre og betong.
Å hinte til noe ikkesynlig er kjernen her.

Det holder ikke å si 'bak en stein' når cachen er gjemt på en steinfyllingsdam som er 1050 m lang og 37 m høy og har bilveg på toppen.

(nei, ingen av disse tilfellene er diktet opp)
Jaha
Bilde
Bilde

kbra
Bruker
Bruker

Legg inn av kbra » tir 13 sep 2011 17:18

Makuta Teridax skrev:
Det er ingen grunn til å bruke skruer eller spiker for å feste en fuglekasse til et tre. Bruk et slags bånd rundt stammen, f.eks. ståltråd. I kassen skrur man øyeskruer eller slår i et par kramper eller spiker som man bøyer, slik at man kan feste båndet i kassen. For at fuglekassen skal henge stabilt, er det lurt med ett bånd øverst og ett nederst på kassen (begge trekkes rundt stammen). For at kassen ikke skal skli ned, tre minst ett av båndene over en gren på baksiden av stammen.
Du verden som dette tok av. Ståltråd rundt stammen! Nei for all del. Dette vil fort vokse inn i veden og kan ødelegge kostbart utstyr og skade mennesker om stammen behandles med verktøy. Og farget plast kan ødelegge et parti tremasse. Dette burde vi i denne leken ha klinkene klart for oss til enhver tid. Utpå ei grein kan du gjøre hva du vil.

Svar