Magnetisk.

Alt om geocaching
kbra
Bruker
Bruker

Re: Magnetisk.

Legg inn av kbra » lør 10 sep 2011 19:31

Nøyaktig studie av mine fire siste cachebesøk med hintet "magnetisk" gir slikt svar: En antagelig borte. En grei og helt ok. To uten noen magnetvirkning. Er vel sterkt å kalle dette et problem i denne leken. Men kanskje et 50% avvik?

Brukeravatar
hbrx
Senior
Senior
Sted: 9. etasje

Legg inn av hbrx » man 12 sep 2011 09:26

Her er jeg helt på linje med kbra. Å feste cachen magnetisk til et hjørnebeslag på en trebrygge og bruke hintet 'magnetisk' er misvisende.
Hintet skal være det, et hint om hvordan/hvor cachen er gjemt. Magnetisk i slike tilfeller er like informativt som 'plastboks', 'liten eske', 'i skogen' osv...

Og, ja. Jeg har funnet noen slike. Sist forrige uke på Ekeberg.

Dog, jeg gir litt F. Regner med at det er cacheeier som er ute etter å gi meg en opplevelse.
Jaha
Bilde
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » man 12 sep 2011 11:23

hbrx skrev:Her er jeg helt på linje med kbra. Å feste cachen magnetisk til et hjørnebeslag på en trebrygge og bruke hintet 'magnetisk' er misvisende.
Hintet skal være det, et hint om hvordan/hvor cachen er gjemt. Magnetisk i slike tilfeller er like informativt som 'plastboks', 'liten eske', 'i skogen' osv...

Og, ja. Jeg har funnet noen slike. Sist forrige uke på Ekeberg.

Dog, jeg gir litt F. Regner med at det er cacheeier som er ute etter å gi meg en opplevelse.
Dårlige eller misvisende hint tipper jeg flere er enig er noe dritt. Og eksemplet ditt er glimrende!

Det jeg ikke er enig i er om hintet magnetisk ofte ikke har noen relevans overhodet. Finner jeg cachen hengende i et tre når hintet sier magnetisk så er ikke det noe som skjer ofte, heller svært sjeldent. Derimot skjer det at magneter løsner og neste finner må plassere den på et "ikke magnetisk" sted, men da snakker vi altså vedlikehold og ingen bevisst gjemmeteknikk eller håpløst valg av hint(som regel). Og hvis jeg forstod poenget med tråden var det nettopp det som var grunnlaget for frustrasjonen? :shock:

Finner jeg microcachen eller nanodritten på tross av hintet magnetisk og gjemt på ei gedigen ståltrapp, vel, da skal jeg finne den jæ*** kjapt og enkelt før jeg blir direkte ufyselig i loggen. Det er omtrent som å gjemme en micro i en gammel steinmur og hintet er "bak en stein" :shock: 8)

kbra
Bruker
Bruker

Legg inn av kbra » man 12 sep 2011 11:28

Tips til eieren om forhold med en cache? Nå forstår jeg ikke, skulle det være nødvendig med en spesiell e-post eller melding, vi burde vel gå ut fra at cacheeieren leser loggene der slikt er beskrevet? Jeg leser med interesse alle logger på mine bokser, det er jo halve moroa.

Eller er normalen i dag at loggene skal være intetsigende med null eller fire bokstaver og annen beskrivelse skal sendes i separat melding?

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » man 12 sep 2011 11:40

kbra skrev:Tips til eieren om forhold med en cache? Nå forstår jeg ikke, skulle det være nødvendig med en spesiell e-post eller melding, vi burde vel gå ut fra at cacheeieren leser loggene der slikt er beskrevet? Jeg leser med interesse alle logger på mine bokser, det er jo halve moroa.

Eller er normalen i dag at loggene skal være intetsigende med null eller fire bokstaver og annen beskrivelse skal sendes i separat melding?
Tror ikke jeg er den du sikter til ang. TFTC! logger, men intetsigende kan være... :shock:

Poenget mitt med å sende tips til utlegger var nettopp via loggen eller en PM, men kanskje ikke lage en egen tråd for nettopp dette marginale problemet. Spesielt hvis du er helt fra deg av vrede pga. en cache som er plassert fullstendig feil og galematias i forhold til hintet magnetisk.

Men er det for å diskutere dårlige hint, så er jeg mer med på notene. :shock: 8)

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker

Legg inn av Olen » man 12 sep 2011 11:49

Jeg må si jeg ser på dette som to forskjellige ting.

Å skrive "magnetisk" som hint på f.eks. en trebrygge med jernbeslag i hjørnene vil jeg si er et godt hint, ettersom det begrenser letingen på brygga til de stedene på den hvor det faktisk finnes magnetiske materialer.

Derimot er jeg enig i at å skrive "magnetisk" som hint på en cache i et tre eller et annet sted der det ikke "naturlig" finnes noe metall - fordi cache-eier selv har festet en liten metallplate eller noe som cachen igjen henger i - er mer forvirrende enn oppklarende.

Likeledes er jo hintet "magnetisk" ikke spesielt oppklarende om man er et sted der "alt" er av jern - f.eks. ved lange, høye gjerder eller store jernkontruksjoner ellers. Der er det (i alle fall for oss med bittelitt erfaring) ganske naturlig å tenke seg at cachen er magnetisk. I de tilfellene er det som oftest mer interessant om den sitter høyt eller lavt eller nord eller syd, hvis man har gått rundt og følt seg fram en stund uten å finne den...
Bilde

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Sted: Tromsø

Legg inn av Tique » man 12 sep 2011 11:59

krl69 skrev:Det er omtrent som å gjemme en micro i en gammel steinmur og hintet er "bak en stein" :shock: 8)
"Bak en stein" er gøy, spesielt når det er fem tusen steiner i området og koordinatene er litt upresise 8)
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior

Magnetisk.

Legg inn av hstad » man 12 sep 2011 12:26

Magnetisk hint på et tre er jo eit kult hint!!:).
Det er mange som sier "i eit tre" når man har gjemt cachen i ein skog også. Hint er ikkje alltid like hjelpsomme, men det er jo litt av moroa!!

Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » man 12 sep 2011 15:05

hstad skrev:Magnetisk hint på et tre er jo eit kult hint!!:).
Et hint skal være til hjelp for å finne cachen. Enten skal hintet gi mening, eller så skal det ikke være noe hint. Som cacheredigeringssiden "If you don't have a hint, leave it blank.".
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » man 12 sep 2011 15:13

Makuta Teridax skrev:
hstad skrev:Magnetisk hint på et tre er jo eit kult hint!!:).
Et hint skal være til hjelp for å finne cachen. Enten skal hintet gi mening, eller så skal det ikke være noe hint. Som cacheredigeringssiden "If you don't have a hint, leave it blank.".
Helt enig, men i det siste, dvs. siste 6-7mnd'er, synes jeg tendensen til kryptiske og meningsløse hint er tiltakende. :shock:

Mener å huske da jeg fortsatt var aktiv som utlegger at jeg ble ”stoppet” av nettopp deg, Makuta, med et hint som fungerte mer som en oppgave i seg selv, dvs. den var litt ”gåtefull”. Da argumenterte du med at retningslinjene for godkjenning regulerte hint på en slik måte at man ikke skulle være særlig i tvil om hva man mente. Hint som for eksempel denne ”Du forstår det når du finner den…” eller ”Den er ikke der du tror…” osv er ikke godkjente hint. Er det slik at dere ikke lenger reviderer og ber om korrigering av hint eller er retningslinjene blitt mer ”løse”. :?:

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior

Magnetisk.

Legg inn av hstad » man 12 sep 2011 15:21

Hva med: "magnetisk, tro det eller ei"

Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior

Legg inn av Teddy Steiff » man 12 sep 2011 15:37

Olen skrev:Jeg må si jeg ser på dette som to forskjellige ting.

Å skrive "magnetisk" som hint på f.eks. en trebrygge med jernbeslag i hjørnene vil jeg si er et godt hint, ettersom det begrenser letingen på brygga til de stedene på den hvor det faktisk finnes magnetiske materialer.

Derimot er jeg enig i at å skrive "magnetisk" som hint på en cache i et tre eller et annet sted der det ikke "naturlig" finnes noe metall - fordi cache-eier selv har festet en liten metallplate eller noe som cachen igjen henger i - er mer forvirrende enn oppklarende.

Likeledes er jo hintet "magnetisk" ikke spesielt oppklarende om man er et sted der "alt" er av jern - f.eks. ved lange, høye gjerder eller store jernkontruksjoner ellers. Der er det (i alle fall for oss med bittelitt erfaring) ganske naturlig å tenke seg at cachen er magnetisk. I de tilfellene er det som oftest mer interessant om den sitter høyt eller lavt eller nord eller syd, hvis man har gått rundt og følt seg fram en stund uten å finne den...
Jeg er stort sett enig i dette. Det kan være mange gjemmesteder under en trebrygge. Står det "magnetisk" tilsier det at den er på et beslag. Mye metall, javel. Men det er vel ikke så ofte alt er av metall?
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » man 12 sep 2011 16:18

hstad skrev:Visste ikkje at det var ulovlig å skru eller spikre!
Dette burde være kjent for deg. Hver gang man ønsker å få en cache publisert, må man bekrefte at man har lest og forstått retningslinjene. I disse retningslinjene står det

Geocache placements do not deface or destroy public or private property.

Lenken i teksten bringer en videre til

No object or property may be altered to provide a hiding place, clue, or means of logging a find.

Vi reviewere ville spart veldig mye tid om folk ikke bare huket av at de har lest og forstått retningslinjene, men faktisk lest dem.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » man 12 sep 2011 16:30

Makuta Teridax skrev:
hstad skrev:Visste ikkje at det var ulovlig å skru eller spikre!
Dette burde være kjent for deg. Hver gang man ønsker å få en cache publisert, må man bekrefte at man har lest og forstått retningslinjene. I disse retningslinjene står det

Geocache placements do not deface or destroy public or private property.

Lenken i teksten bringer en videre til

No object or property may be altered to provide a hiding place, clue, or means of logging a find.

Vi reviewere ville spart veldig mye tid om folk ikke bare huket av at de har lest og forstått retningslinjene, men faktisk lest dem.

Jo da, men la oss alle være enige om at en del ting kan tolkes også... og vi Geocachere elsker å tolke da mange av oss er nerder. :shock: 8)

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » man 12 sep 2011 16:39

hstad skrev:Hva med: "magnetisk, tro det eller ei"

Mvh hstad on Tapatalk
Eller hva med et litt mer presist hint? :shock: Men smaken er som baken...

Ellers kan jeg tipse deg om at det går an å feste noe magnetisk til et tre/grein uten at man gyver løs på det og naturvernforbundet går helt av hengslene. Litt ståltråd rundt en kvist f.eks. Dette for de som MÅ ha noe magnetisk i skogen. :shock: 8)

Svar