Dårlige koordinater

Alt om geocaching
gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:
Dårlige koordinater

Legg inn av gacrux » man 05 sep 2011 15:49

Desverre er det en økende tendens til at cacher publiseres med koordinater med stor feil (fra 10m og opp til flere hundre meter). Dette synes jeg er svært irriterende.Jeg vet dette har vært diskutert tidligere, og at mange mener mobiltelefon-GPS er helt OK. For meg spiller det ingen rolle hva som er brukt når en cache publiseres bare koordinatene er riktige, men det er ingen tvil om at den dramatiske økningen av totalt gale koordinater skydes mobiltelefon-GPS (eller i det minste brukerfeil hos de som bruker mobil-GPS). Hvordan dette kan forbedres? Jeg innser at det blir vanskelig å forby å legge ut cacher med mobil-GPS, selv om jeg tror dette er beste løsning. Men om dette ikke skal forbys, hvordan skal vi da kvalitetssikre dette?
Otto Milvang

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Innlegg:194
Registrert:lør 19 mar 2011 21:44
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Re: Dårlige koordinater

Legg inn av team fredrune » man 05 sep 2011 16:03

Det er kanskje vanskelig å "kontrollere"/forby mobil GPS for utlegg av cacher.. Men, kanskje et argument for Premium Cacher? flere med Premium Medlemskap som har Håndholdt GPS :)

Regel: for å legge ut en geocache, må man være PM.

Om man fjerner problemet? neppe.
Om man minsker problemet? Ja, det tror jeg.

Ingen vitenskapelige bevis i det jeg mener her, men har tro på at det er slik.
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Dårlige koordinater

Legg inn av hstad » man 05 sep 2011 16:07

Fred Rune er kanskje inne på noe, men da tar man vekk noe av gratisaspektet ved geocaching. Evt får man ha krav om min 100 funn eller premium medlemskap??


Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Dårlige koordinater

Legg inn av krl69 » man 05 sep 2011 16:19

team fredrune skrev:Det er kanskje vanskelig å "kontrollere"/forby mobil GPS for utlegg av cacher.. Men, kanskje et argument for Premium Cacher? flere med Premium Medlemskap som har Håndholdt GPS :)

Regel: for å legge ut en geocache, må man være PM.

Om man fjerner problemet? neppe.
Om man minsker problemet? Ja, det tror jeg.

Ingen vitenskapelige bevis i det jeg mener her, men har tro på at det er slik.
Er ikke du PM da? Det er vel bevis nok det... :shock: 8)

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Dårlige koordinater

Legg inn av krl69 » man 05 sep 2011 16:29

Jeg synes ikke problemet er svært irriterende og lever greit med at enkelte cacher har dårlige koordinater. Erfaringen min tilsier at problemet ikke er så stort, men det er mulig jeg har dårlig hukommelse. I tillegg er det jo slik at dårlige koordinater trenger ikke nødvendigvis komme fra mobiltelefoner. Det kan være en Oregon med dårlig software eller kanskje en Montana som tydeligvis har en rekke barnesykdommer.

Da liker jeg mer å irritere meg over håpløse hint, vanskjøtte cacher og idiotiske plasseringer.

Oppdager jeg cacher med store avvik, midler jeg dem og legger de ved hvis jeg har tid og det passer seg slik. Dette er vel et av de sterkeste hjelpemidlene vi har. På den måten kan de med upresise verktøy for utlegging av cacher, fange opp ”signaler” i loggen ang. dårlige koordinater. Jeg ser altfor mange logger hvor det kun står: ”Denne var litt off, men fant den greit.” Slike logger sier svært lite. Var det pga. en plassering i skogen, ved et fjell eller inntil bygninger? Ikke sikkert utlegger er klar over at plasseringer kan minske presisjonen på GPS-er.

Jeg foreslo en egen seksjon her på gcinfo.no hvor man kunne samle erfaringer og tips i forhold til bruk av mobiltlf GPS i utlegging av cacher. Når man allikevel ikke får fjernet bruken av slike enheter, kan man forsøke å gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg t.o.m. foreslo kartverket fra http://www.norgeskart.no som et substitutt for å etterprøve koordinater hentet fra mobiltlf GPS-er, men det ble brutalt nedstemt fra flere hold og da vel det kanskje et dårlig tips da. Men forslaget til team fredrune synes jeg er litt spennende. Jeg er ikke tilhenger av at cacher skal være PM-only, men det bør settes krav til utleggere og en mulighet er faktisk å kreve full medlemskap. Tror det er færre av de som er mer dedikerte og som legger ut cacher med mobiltelefoner samtidig som de er PM. :shock:

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Dårlige koordinater

Legg inn av hstad » ons 07 sep 2011 06:22

Eg la ut mange cacher med mobiltelefon selv om eg var pm:). Ingen voldsomme klager på mine cacher vel å merke:)


Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Dårlige koordinater

Legg inn av krl69 » ons 07 sep 2011 09:57

hstad skrev:Eg la ut mange cacher med mobiltelefon selv om eg var pm:). Ingen voldsomme klager på mine cacher vel å merke:)


Mvh hstad on Tapatalk
Tror jeg har klaget på et par av dine.... :shock: 8)

Tror kanskje at PM-ere med mobiltelefoner ikke er veldig utbredt, men hva vet jeg egentlig. Kanskje tar jeg fullstendig feil. :shock:

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Dårlige koordinater

Legg inn av hstad » ons 07 sep 2011 10:02

Hehe, OK, I rest my case;)


Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Dårlige koordinater

Legg inn av krl69 » ons 07 sep 2011 10:29

hstad skrev:Hehe, OK, I rest my case;)


Mvh hstad on Tapatalk
8)

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Dårlige koordinater

Legg inn av hstad » ons 07 sep 2011 11:46

Krl69: Ved nærmere ettersyn ser eg at dei du har funnet av mine er kun dei eg har adoptert, så da gjenopptar eg saken:):)


Mvh hstad on Tapatalk

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Dårlige koordinater

Legg inn av gacrux » ons 07 sep 2011 12:02

Jeg fant cachen jeg irriterte meg over på mitt andre forsøk, og etter å fått noen hint. Feil=23m. Nye koordinater ble selvfølgelig lagt ved og cacheeier har oppdatert siden, så alt er bra. Jeg legger alltid inn gode koordinater om jeg mener de som er publisert er feil, og jeg har mulighet til å skaffe noen bedre, men det forutsetter selvfølgelig at man finner cachen. Dette var en fin cache, og absolutt å anbefale, men helhetintrykket faller ganske kraftig når koordinatene er så dårlige.

To andre cacher i Akershus publisert siste ukene har fler hundre m feil , og selv om de er funnet og koordinater publisert blir ikke dette oppdatert på siden. Jeg tror jeg bare ignorerer disse utleggerne og slutter å irritere meg.
Otto Milvang

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Dårlige koordinater

Legg inn av Makuta Teridax » ons 07 sep 2011 12:03

gacrux skrev:Desverre er det en økende tendens til at cacher publiseres med koordinater med stor feil (fra 10m og opp til flere hundre meter). Dette synes jeg er svært irriterende.
Og enda er det en del slike cacher som blir luket ut under review.

Jeg synes det er en tendens til at det generelle kunnskapsnivået om GPS-er og koordinater (og geocaching generelt) er synkende blant nybegynnere. Jeg kan bare gjette at flere begynner å geocache nå fordi de har sett det i mediene, mens man før begynte å geocache fordi man hadde vært med en annen geocacher på tur. Enkelt sagt: Idag begynner folk med geocaching uten å ha noen å spørre, mens man før hadde en "mentor" som kunne hjelpe en, dermed blir det nå flere feil på nybegynnercachene.

Og når det er problemer med koordinatene, er det oftere enn før at folk løser problemet i gal ende. Istedenfor faktisk å lære seg å bruke en GPS, slik at man kan skaffe ordentlige koordinater, forsøker man å kompensere for manglende GPS-kunnskap ved å bruke karttjenester.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Dårlige koordinater

Legg inn av Makuta Teridax » ons 07 sep 2011 12:20

hstad skrev:Krl69: Ved nærmere ettersyn ser eg at dei du har funnet av mine er kun dei eg har adoptert, så da gjenopptar eg saken:):)
En cache du eier er ditt ansvar, enten du har adoptert den eller laget den selv.

Uansett, hvis jeg oppfatter gacrux riktig, er det generelle tendenser han ønsker å diskutere, og hvordan vi redusere problemet med dårlige koordinater. Da er det ikke så relevant om akkurat du har fått til å legge ut cacher med mobil-GPS.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Dårlige koordinater

Legg inn av hstad » ons 07 sep 2011 12:31

Veit dette selvfølgelig!!
Er enig med deg i at man bør sørge for mer kunnskap hos geocachere, spørsmålet er bare hvordan man gjør det??
Fadderordning kanskje??


Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Dårlige koordinater

Legg inn av krl69 » ons 07 sep 2011 12:40

Helt legitimt å ta opp denne diskusjonen, men da får de som har erfaring og kunnskap nok, også komme med forslag til hvordan problemene skal løses. Det er altfor lett å fortelle hva man IKKE skal gjøre uten å komme med et eneste forslag til hvordan man bør løse problemene. Det holder ikke å si at man skal skaffe seg en mentor, en bedre GPS, ikke bruke kart, osv. Det vet vi jo allerede ikke hjelper ovenfor de som starter med denne sporten uten å gjøre nok forhåndsarbeid. Og når Groundspeak i tillegg har godkjent bruk av mobiltelefoner, vel da er det ingen grunn til å diskutere om det er greit eller ikke å bruke slike.

Skal vi komme noen vei videre må konstruktive forslag opp på bordet og ikke en haug med kritikk, dårlige erfaringer og selvfølgeligheter. :shock:

Svar