Sofacaching

Alt om geocaching
Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim
Sofacaching

Legg inn av ok67 » søn 04 sep 2011 20:57

Det er kanskje ikkje bra å henge ut enkeltcacharar, men eg gjer det likevel.

otti20 frå Sveitsar har logga mange cachar i Trøndelag utan fysisk å ha logga loggen i cachen. Han har til og med prestert å logge fleire cachar eit par veker før publiseringsdato. Han har logga (på nett) tre av mine cachar også, ein i Trondheim som eg har sjekka og der har han ikkje vore. Dei to på Sognefjellet har eg ikkje fått sjekka enno, men eg tvilar på om han faktisk har vore der.

Det er vel ein stor sjanse for at han også har "vore" andre stadar i Norge også.

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Sofacaching

Legg inn av hstad » søn 04 sep 2011 21:04

Kanskje otti20 er brukernavnet til supermann??:)


Mvh hstad on Tapatalk

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Sofacaching

Legg inn av pjacklam » søn 04 sep 2011 21:12

ok67 skrev:otti20 frå Sveitsar har logga mange cachar i Trøndelag utan fysisk å ha logga loggen i cachen. Han har til og med prestert å logge fleire cachar eit par veker før publiseringsdato. Han har logga (på nett) tre av mine cachar også, ein i Trondheim som eg har sjekka og der har han ikkje vore. Dei to på Sognefjellet har eg ikkje fått sjekka enno, men eg tvilar på om han faktisk har vore der.

Det er vel ein stor sjanse for at han også har "vore" andre stadar i Norge også.
Han har logget 96 funn i Norge i perioden 9. august til 15. august.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Sofacaching

Legg inn av ok67 » søn 04 sep 2011 21:13

Då har eg fått eit svar frå Sveitsaren, som har har brukt gogle translate til å oversette frå tysk til engelsk :D
Han påstår å ha funne mange cachar i bl.a. Norge ila. ferien og har lagra dei som funn på GPSen. Dessverre for han har desse funna forsvunne frå GPSen, slik at han prøve å logge etter hukommelsen, og dermed har det blitt ein del feil.......................

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Sofacaching

Legg inn av Raggsokk » søn 04 sep 2011 21:19

Fikk noen logger på mine cacher i dag jeg også. Normalt ville jeg ikke ha reagert, men tilfeldigvis lå den ene cachen som ble logget på bordet ved siden av meg, disablet pga. vedlikehold. Så jeg sjekket like gjerne loggboken - loggen var tilbakedatert en del måneder - og der var ingen signatur nei. Senere tok jeg en generell vedlikeholdsrunde på cachene mine, og fant signaturen hans/hennes i én av dem. De tre andre nettloggene har ikke noen signatur i respektive bøker. Jeg nevner ikke noe navn her (ennå) siden jeg har sendt vedkommende en mail og bedt om en forklaring før loggene slettes. Men jeg ser det ikke som usannsynlig at flere cacher (samtlige tror jeg er logget i dag, med diverse datoer tilbake i tid) kan ha blitt nettlogget uten signatur.

Er det da riktig å tipse de andre cacheeierne det gjelder om dette, eller blir det litt for mye 'cachepoliti' synes dere?
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Sofacaching

Legg inn av hstad » søn 04 sep 2011 21:22

Synes ikkje nokon bør leike cachepoliti for andre enn sine egne cacher eg!


Mvh hstad on Tapatalk

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Sofacaching

Legg inn av Raggsokk » søn 04 sep 2011 21:27

Neida, i en ideell verden ville selvfølgelig dette ordnet seg av seg selv neste gang de respektive cacheeierne kontrollerte loggboka mot nettloggen, slik de skal. Men jeg regner med at ingen her tror at det foregår slik i praksis overalt. Og hvis det nå skulle vise seg å være en juksemaker (noe jeg ikke er helt overbevist om ennå) så ville jeg ikke likt at slikt utøy fikk forurense hverken mine eller andres cachehistorikker. Røsk opp med roten før ugresset får spre seg, mener nå jeg. :twisted:
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Sofacaching

Legg inn av hstad » søn 04 sep 2011 21:44

Og la tvilen komme tiltalte til gode:)


Mvh hstad on Tapatalk

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Sofacaching

Legg inn av Raggsokk » søn 04 sep 2011 22:00

Jada, inntil jeg (eventuelt) får svar så. ;-)
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Sofacaching

Legg inn av hstad » søn 04 sep 2011 22:28

Hehe, den er god. Det kan jo være at denne sveitseren snakker sant. Men det er jo sløvt å logge så mange bare på husken:)


Mvh hstad on Tapatalk

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Sofacaching

Legg inn av Synth75 » søn 04 sep 2011 22:51

Du står i hvert fall fritt til å slette loggene på cacher hvor det ikke er signatur i loggboken. Uansett forklaring.

Har noen urettmessig logget spesielle cacher, f.eks utfordrende eller eksklusive cacher, tror jeg det er greit å tipse cacheeiere om det. Tror ikke jeg hadde brydd meg like mye om noen urettmessig logger drive-in cacher, som på en sommer drar mange dusin funn. Det er kun seg selv vedkommende da lurer.

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:søn 05 jun 2011 11:25

Re: Sofacaching

Legg inn av Teddy Steiff » søn 04 sep 2011 23:07

Synth75 skrev:Du står i hvert fall fritt til å slette loggene på cacher hvor det ikke er signatur i loggboken. Uansett forklaring.

Har noen urettmessig logget spesielle cacher, f.eks utfordrende eller eksklusive cacher, tror jeg det er greit å tipse cacheeiere om det. Tror ikke jeg hadde brydd meg like mye om noen urettmessig logger drive-in cacher, som på en sommer drar mange dusin funn. Det er kun seg selv vedkommende da lurer.
Omtrent slik tenkte jeg også. For meg er det tross alt en lek, ikke blodig alvor. Hvis noen vil jukse seg til noen ekstra funn av enkle cacher, da får de bare jukse.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Sofacaching

Legg inn av sven-egil » man 05 sep 2011 05:25

Jeg gjør det enkelt: Retningslinjene sier at en cache eier skal sjekke online funn mot signaturer mot loggboka og det gjør jeg.
Mangler noe tar jeg kontakt, uteblir svar / forklaring så sletter jeg loggene.
Alt i følge retningslinjene.
Bilde Bilde Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Sofacaching

Legg inn av pjacklam » man 05 sep 2011 07:23

Raggsokk skrev:Er det da riktig å tipse de andre cacheeierne det gjelder om dette, eller blir det litt for mye 'cachepoliti' synes dere?
Jeg ser ikke noe galt i å sende et tips, men formuler deg slik at det er tydelig at det bare er et tips. Selv om det er en fake-logging av din cache, trenger det ikke være det på den andre eierens cache. Og la det opp til den andre eieren hva hun/han vil med det.
~/.signature: No such file or directory.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Sofacaching

Legg inn av Raggsokk » man 05 sep 2011 08:56

pjacklam skrev:
Raggsokk skrev:Er det da riktig å tipse de andre cacheeierne det gjelder om dette, eller blir det litt for mye 'cachepoliti' synes dere?
Jeg ser ikke noe galt i å sende et tips, men formuler deg slik at det er tydelig at det bare er et tips. Selv om det er en fake-logging av din cache, trenger det ikke være det på den andre eierens cache. Og la det opp til den andre eieren hva hun/han vil med det.
Selvfølgelig.
- Raggsokk

Bilde

Svar