Nytt: Geocaching Challenges

Alt om geocaching
pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene
Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av pjacklam » fre 19 aug 2011 07:43

team fredrune skrev:Har ikke lagt noe energi i den nye challenge greia.. men, hva er denne trakaseringen av virituelle "bokser" ???
Essensen i geocaching er å gå ut og finne en beholder. Mange mener dette er det eneste som kvalifiserer til å bli kalt geocaching. Slik sett har virtuelle cacher ikke så mye med geocaching å gjøre, ettersom du ikke trenger finne en beholder. Videre har mange geocaching challenges enda mindre med geocaching å gjøre, ettersom du ikke engang trenger å gå ut.

Geocaching challenges har mottoet «Go somewhere, do something», men det er tydeligvis ikke et krav. Ta f.eks. Greet the Tiger of Oslo. Jeg kan sitte her ved datamaskinen, finne et bilde på nettet av tigeren foran Oslo S og laste det opp. Dermed er oppdraget utført og jeg får et «funn» til på statistikken uten at jeg har flyttet meg en meter. Jeg sier ikke ingen kan ha glede av sånt, men er det geocaching?
team fredrune skrev:Er det ikke "lov" for endel av oss geocachere og ha det gøy med noe virituelt? må vi da finne en annen hobby?
Kan du ikke ha flere hobbyer på en gang? Må alt kalles geocaching? Jeg har mange hobbyer, både innendørs og utendørs. Jeg liker dem alle, men jeg synes det hadde vært for dumt om hver av dem skulle gitt et funn på geocaching-statistikken.
team fredrune skrev:derfor er det helt topp at det er mange varianter!
Ja, det er topp at det finnes aktiviteter for enhver smak, men jeg synes ikke det er riktig at alt skal kalles geocaching.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av hstad » fre 19 aug 2011 08:51

Når vi nå er inne på virtuelle cacher, eg tok mange slike i Washington DC i sommer. Måtte da søke opp de ulike monumenta der disse var plassert, og leite etter spesifikke ting for å få disse godkjent som funn. I DC er det sannsynligvis vanskelig å legge ut tradisjonelle cacher, på grunn av nærheten til det hvite hus og terrorfare og alt det der. Derfor synes eg at virtuelle cacher var en virkelig god løsning der.
Eg er selvfølgelig einig i at sofacacher ikkje er bra, men hvis man kan lage challenge cacher som er tilnærmet lik virtuelle cacher er jo det kjempebra!. Det at man skal logge ein fysisk boks er jo selvfølgelig det beste, men det er spennende med litt variasjon også.


---
- Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av mamoreb » fre 19 aug 2011 08:54

pjacklam skrev:Geocaching challenges har mottoet «Go somewhere, do something», men det er tydeligvis ikke et krav. Ta f.eks. Greet the Tiger of Oslo. Jeg kan sitte her ved datamaskinen, finne et bilde på nettet av tigeren foran Oslo S og laste det opp. Dermed er oppdraget utført og jeg får et «funn» til på statistikken uten at jeg har flyttet meg en meter. Jeg sier ikke ingen kan ha glede av sånt, men er det geocaching?
Selv om jeg foreløpig ikke er fascinert, tror jeg "challenges" kan presiseres bedre og utvikles i en riktigere retning.

Med tigeren i Oslo ville jeg lage noe der det ER meningen man skal dra ut til de oppgitte koordinatene, akkurat som virtuelle cacher. Det skulle kanskje stått "Travel to the tiger" i stedet for "Greet the tiger", men jeg trodde at det var underforstått for "challenges" at man oppsøkte de oppgitte koordinatene.

Ja, man kan finne tigerbilde og logge funn uten å forlate PCen. Det kan man strengt tatt med geocacher også. Forskjellen er at for geocacher skal eieren i teorien kontrollere at loggene er gyldige. For challenges stoler man fullt og helt på den som logger "completed". Er mangel på kontrollorgan den egentlige grunnen til at så mange steiler?

Jeg er enig i at alle disse "klem hunden din", "ta bilde av favoritt-ølet ditt" osv er dårlige ideer. Jeg tror dette er en misforståelse (se eksempel). Groundspeak la ut "Kiss a frog" som en "locationless challenge", for at alle skulle få prøve før det var laget "challenges" over alt i verden. Tror mange har misforstått og laget/logget "klem hunden din" osv som locationless, mens Groundspeak har ment at alle "challenges" som vi medlemmer lager, skal baseres på at man oppsøker koordinatene. Hvis dette er riktig, ligner "challenges" mer på "virtual caches", minus kontrollfunksjon - som kanskje er et betydelig problem (se eksempel).

"Challenges" kan også lages lignende "challenge caches", som noen andre har poengtert - også minus kontrollfunksjon og gleden over en fysisk boks, se eksempel fra Stockholm.

Jeg synes det er lite gjennomtenkt at man ikke kan legge inn/redigere avansert tekst (HTML), flere bilder osv. Jeg liker de virtuelle cachene pga. de fine stedene og den grundige informasjonen. "Challenges" burde legge til rette for informasjonsaspektet.

Likevel: Både ved virtuelle cacher og earthcacher føler jeg meg litt snytt, fordi jeg savner den fysiske boksen. Men jeg setter pris på det jeg ser og lærer. Kanskje er heller ikke dette geocaching? Mulig at alle "funn" uten fysisk boks burde samles i en annen kategori?

Redigert for å legge inn eksempler på challenges.
Sist redigert av mamoreb den fre 19 aug 2011 09:03, redigert 2 ganger totalt.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av pjacklam » fre 19 aug 2011 08:54

hstad skrev:(...) men hvis man kan lage challenge cacher som er tilnærmet lik virtuelle cacher er jo det kjempebra!
Første bud i en diskusjon om geocaching challenges må være å forstå forskjellen mellom geocaching challenges, som er temaet i denne diskusjonen, og challenge cacher, som er noe helt annet.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 19 aug 2011 09:13

mamoreb skrev:Likevel: Både ved virtuelle cacher og earthcacher føler jeg meg litt snytt, fordi jeg savner den fysiske boksen. Men jeg setter pris på det jeg ser og lærer. Kanskje er heller ikke dette geocaching? Mulig at alle "funn" uten fysisk boks burde samles i en annen kategori?
Det hadde jo på en måte Groundspeak gjort, i og med opprettelsen av Waymarking. Men de ville ikke "kaste ut" eksisterende cacher, så derfor er Webcam- og Virtuelle cacher såkalte "Grandfathered" cachetyper. (Man får ikke lage nye, men de som eksisterte får lov til å fortsette å eksistere inntil eier arkiverer dem.) Den eneste virtuelle typen som fortsatt er aktiv er Earthcacher. Etter min mening hadde det vært mye mer naturlig å opprette dette nye challenge-fenomenet under Waymarking-paraplyen enn under Geocaching-paraplyen.
GorgonVaktmester skrev:Denne virtuelle svadaen burde heller vært koblet til den andre virtuelle aktiviteten, nemlig Waymarking. Så kunne den rene Geocachingen forblitt det den er, nemlig jakt på fysiske bokser!
team fredrune skrev:hva er denne trakaseringen av virituelle "bokser" ???
Mulig du oppfatter mitt forrige innlegg som trakassering, i og med at jeg brukte betegnelsen "svada" om det nye challenge-fenomenet. Men merk deg at jeg ikke kalte Waymarking for svada! Waymarking er som fenomen helt OK, selv om det ikke er noe for meg. Men dette nye fenomenet synes jeg bare er svada, og det har hvertfall ikke noe med Geocaching å gjøre.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av hstad » fre 19 aug 2011 09:24

pjacklam skrev:
hstad skrev:(...) men hvis man kan lage challenge cacher som er tilnærmet lik virtuelle cacher er jo det kjempebra!
Første bud i en diskusjon om geocaching challenges må være å forstå forskjellen mellom geocaching challenges, som er temaet i denne diskusjonen, og challenge cacher, som er noe helt annet.
Trykkleif, mente selvfølgelig geocaching challenges


---
- Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av sven-egil » fre 19 aug 2011 11:34

Er mangel på kontrollorgan den egentlige grunnen til at så mange steiler?
Virker utrolig at det ikke finnes noen for for kontroll.... :?

Er jo bare å klikke Aksepter og Utført på alle man ser :shock:
Ingen eier "utfordringene" (eller hva man skal kalle dette) og ingen kan slette "utførelsen"...

Så her er mulighetene for et "raskt opprykk" sterkt tilstede. :lol:
Bilde Bilde Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av pjacklam » fre 19 aug 2011 11:58

sven-egil skrev:
Er mangel på kontrollorgan den egentlige grunnen til at så mange steiler?
Virker utrolig at det ikke finnes noen for for kontroll.... :?
Joda, det er kontroll. Det er "peer review" (enda et engelsk begrep vi ikke har en god norsk variant av). Kontrollen er altså i form av at folk klikker på "tommel opp" eller "tommel ned"-knappene. I tillegg holder Groundspeak et øye med dem.
sven-egil skrev:Er jo bare å klikke Aksepter og Utført på alle man ser :shock:
På samme måte som man kan klikke "Found it" på alt man ser av cacher.
sven-egil skrev:Så her er mulighetene for et "raskt opprykk" sterkt tilstede. :lol:
Igjen, på samme måte som man kan klikke "Found it" på alt man ser av cacher.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av mamoreb » fre 19 aug 2011 12:33

pjacklam skrev:
sven-egil skrev:
Er mangel på kontrollorgan den egentlige grunnen til at så mange steiler?
Virker utrolig at det ikke finnes noen for for kontroll.... :?
Joda, det er kontroll. Det er "peer review" (enda et engelsk begrep vi ikke har en god norsk variant av). Kontrollen er altså i form av at folk klikker på "tommel opp" eller "tommel ned"-knappene. I tillegg holder Groundspeak et øye med dem.
Det er "peer review" på de publiserte "challenges", men ikke på den enkelte logg. M.a.o. blir "dårlige" challenges luket ut, mens logger som ikke tilfredsstiller kravet i "challenge" får stå. Øverste siterte setning er tatt ut av sammenhengen.

"Peer review" er i mange sammenhenger oversatt til "fagfellevurdering".
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av sven-egil » fre 19 aug 2011 13:32

Om man klikker funnet på en cache, kan jo eieren slette loggen.
Ser ikke ut til art den muligheten er tilstede på Geocaching Challenges???

Nåja, mulig dette blir bra... men jeg tviler sterkt.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Innlegg:194
Registrert:lør 19 mar 2011 21:44
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av team fredrune » fre 19 aug 2011 14:30

Svada eller ikke svada... å kombinere flere aktiviteter under samme er jo fint.. siden man likevel er på tur :)
Jeg har også usedvanlig mange hobbyer, og synes alle er gøy. Fotografering er en stor del av hobbyene og kombineres utmerket sammen med geocaching uten at det blir registrert noe sted på statistikken. Men det er kanskje noe man kunne annerkjent for å få fler til å publisere opplevelsen visuellt istedenfor tekst.. eller suppliment :) som jeg bruker det til..

Men, debatten om hvordan, hvilke og hvem osv.. tar nok aldri slutt.
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av Tique » fre 19 aug 2011 14:36

Jeg tenker at ideen bak dette sikkert var god, men så har det utviklet seg i en veldig dårlig retning. Å dra til bestemte koordinater og utføre en aktivitet, f.eks. ta bilde av seg selv sammen med tigeren i Oslo, ser jeg ikke på som noe dårligere enn en earthcache. Og mangfold er jo gøy. Men når det blir slik at man får registrert et funn ved å google en frosk blir det bare tull i mine øyne.
Bilde

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Innlegg:194
Registrert:lør 19 mar 2011 21:44
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av team fredrune » fre 19 aug 2011 15:36

Tique skrev:Jeg tenker at ideen bak dette sikkert var god, men så har det utviklet seg i en veldig dårlig retning. Å dra til bestemte koordinater og utføre en aktivitet, f.eks. ta bilde av seg selv sammen med tigeren i Oslo, ser jeg ikke på som noe dårligere enn en earthcache. Og mangfold er jo gøy. Men når det blir slik at man får registrert et funn ved å google en frosk blir det bare tull i mine øyne.

Du treffer spikeren på hodet!
Det er jo nettopp dette som er problemet med hele konseptet.. At sofagriser kan sitte og lage seg en statistikk uten å ha måtte klatre en cm. ut av døra... Det eksisterer ingen kontroll på denne sporten! KUN egen samvittighet! Og det er vel der mange ryker tenker jeg!
Ergo kan man lage så mange varianter man vil..! 0 kontroll uansett.
Kan bare svare for oss selv; Vi liker alle formene man må bevege seg for.. og er stolte av vår funn statistikk :) Den har kostet et 10 talls tanker med diesel og flere mil til fots. Men finner jeg en logg som ikke har signert boka i min cache.. SLETT!!
flere som kommer med dårlige argumenter som: "lå ikke blyant i cachen" ok..?? Drar du på fotballkamp uten leggskinn??, Kjører du bil uten førerkort?? ja, ok.. men da vet du selv risikoen.. Eneste kontroll vi har, er våre egne cacher. Litt off topic til challenge, men henger jo sammen.
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av pjacklam » fre 19 aug 2011 15:45

team fredrune skrev:Det eksisterer ingen kontroll på denne sporten! KUN egen samvittighet! Og det er vel der mange ryker tenker jeg! Ergo kan man lage så mange varianter man vil..! 0 kontroll uansett.
Før du kommenterer i en tråd, bør du kanskje lese et par av de foregående innleggene?
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av hstad » fre 19 aug 2011 15:57

pjacklam skrev:
team fredrune skrev:Det eksisterer ingen kontroll på denne sporten! KUN egen samvittighet! Og det er vel der mange ryker tenker jeg! Ergo kan man lage så mange varianter man vil..! 0 kontroll uansett.
Før du kommenterer i en tråd, bør du kanskje lese et par av de foregående innleggene?
Trur kanskje det var du som misforstod, trur han heller meinte at det er liten kontroll med sofacachere. (annet enn de cacheeiere som sjekker logg mot loggbok).


---
- Mvh hstad on Tapatalk

Svar