Nytt: Geocaching Challenges

Alt om geocaching
Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45
Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av Olen » fre 19 aug 2011 16:15

Enig i at challenges kanskje er dårlig implementert fra Groundspeak sin side, men stadig vekk i debattene her, både om sletting av logger og andre ting er det en ting som jeg ikke skjønner.
Gjør det noe?

Jeg merker at jeg ikke bryr meg filla om andre velger å logge cacher på nett uten å dra til dem - sofacache - og i alle fall om de faktisk har vært der, men av en eller annen grunn ikke har klart å logge en cache på grunn av våt logg, ødelagt blyant eller noe annet galt. Opplevelsen for meg er helt uavhengig av om du har vært der før meg - eller kommer etter meg, eller om du bare later som. Om du drar til Oslo S og tar bilde av deg selv med tigern, eller om du finner et bilde på google spiller da ingen rolle for meg og min tur ned dit om seinere i dag.
JEG vet at jeg har tatt Double Trouble, men mitt eneste "bevis" på det er at det tilfeldigvis - og heldigvis - lå en coin der som jeg fikk med meg ut. Men om cache-eier hadde valgt å slette loggen fra nettet min fordi jeg ikke svømte inn med en blyant og ekstra loggbok i munnen hadde jeg ærlig talt blitt litt snurt.
Likevel hadde det jo ikke gjort noe med opplevelsen jeg hadde av å ta den.
Om noen i kveld velger å logge den på nett mens de sitter hjemme på rævva og ser CSI og spiser potetgull, så gjør det jo ikke MIN opplevelse noe mindre verdt.
Og det gjør ikke cachen noe mindre utfordrende for neste mann (eller kvinne) som faktisk prøver seg på den.
Og det gjør ikke annet for cache-eier enn at han får en epost.

Nå har jeg ikke lagt ut noen cacher, så det kan jo hende jeg vil endre oppfatning dersom jeg gjør det - men jeg tror ikke egentlig det. At folk jukser i et "spill" der det eneste de kan vinne er flotte opplevelser og gode minner er for meg uforstålig, men so what?

I den grad det er en konkurranse om statistikk velger jeg å konkurrere med meg selv - og om jeg hadde ønsket å konkurrere med dere andre, så hadde jeg da glatt oversett folk jeg mistenker at spiller med andre regler. Noen her har flere tusen cacher på samvittigheten, og cacher hver eneste dag. Dere har sikkert hatt mange flotte opplevelser, hvorav jeg kommer til å få en del av de samme etter hvert, og det gleder jeg meg til. Utover det spiller det null rolle for meg om noen faktisk ikke har vært på de turene de later som.

Dette maset om kontroll - hvorfor det egentlig? Hva gjør det deg, som cache-eier, om noen sier at de har funnet cachen din, men ikke har klodret noen uforstålige tegn i blokka?
Om man lager veldig spesielle cacher, der det er stor utfordring å få tatt den, eller det er andre grunner til at man føler at folk går glipp av noe ved å sofacache, så er det jo verst for den som sitter hjemme og ikke får med seg opplevelsen?
Og dem som faktisk har funnet cachen, men ikke fikk logget i boka, de har jo faktisk funnet den. Å slette loggene deres fra nett blir jo vel så mye historieforfalskning som sofacacherne driver med.
Bilde

jejoms
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 apr 2009 09:45

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av jejoms » fre 19 aug 2011 17:05

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg. Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør - om de finner cachene sånn eller slik, om de signerer loggene og forsåvidt heller ikke om de sitter hjemme i sofaen og logger cacher en masse uten å ha beveget seg utenfor døra. Dette er et spill hvor egen samvittighet er det viktigste.

Men samtidig er det jo viktig med statistikk - både for meg selv og andre som jeg vet holder på omtrent på samme måte som meg. Og når dommeren legger opp til at det er like mye verdt å sitte med den ene hånda i bollen med potetgull mens den andre surfer på nettet/tar bilder mens man kysser frosker - vel, da føler jeg nok at spillet ikke er like morsomt lengre.

Ikke minst synes jeg det er utrolig synd for den standingen (eller rettere sagt mangelen på den) som er ute blant folk flest. Jeg har store problemer med å forklare gleden ved geocaching til mine venner allerede, og det blir ikke enklere å forsvare at "hey, venter dere her, jeg må bare bort og kysse en gardist/bade i Spikersuppa/sove i ei rundkjøring for å få en cache". Og nei - dette er ikke bare teite russeknuteregler - dette er så vidt jeg vet hva Groundspeak vil at geocaching (også) skal bli.

Og jeg vet at jeg kan velge bort cachene jeg ikke er interessert i - men som sagt, statistikk er viktig :-)

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av pjacklam » fre 19 aug 2011 17:15

hstad skrev:
pjacklam skrev:
team fredrune skrev:Det eksisterer ingen kontroll på denne sporten! KUN egen samvittighet! Og det er vel der mange ryker tenker jeg! Ergo kan man lage så mange varianter man vil..! 0 kontroll uansett.
Før du kommenterer i en tråd, bør du kanskje lese et par av de foregående innleggene?
Trur kanskje det var du som misforstod, trur han heller meinte at det er liten kontroll med sofacachere. (annet enn de cacheeiere som sjekker logg mot loggbok).
Vi vet allerede at mange cacheeiere følger med på geocachene. Og som jeg skrev følger Groundspeak med på challengene. Da mener jeg det er helt feil å si at det er ingen kontroll. Det er kanskje ikke den grad av kontroll som enkelte ønsker, men det er noe annet enn at det ikke er noen kontroll overhodet.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av mamoreb » fre 19 aug 2011 21:42

Nå er tigeren i Oslo arkivert av Groundspeak. Det samme gjelder challenge for foto ved Nidarosdomen og av tog på en spesifikk togstasjon (husker dessverre ikke hvilken).

Dette skjønner jeg ikke helt, ettersom jeg mener alle tre oppfyller kriteriene som Groundspeak har postet:
[*]Location-specific
[*]Straightforward
[*]Appropriate
[*]Fun!

Kanskje det er fordi mange nok medlemmer valgte å klikke "tommelen ned"-ikonet for disse challengene? Kanskje fordi de generelt ikke liker "challenges"?
Bilde

royho
Bruker
Bruker
Innlegg:161
Registrert:søn 30 aug 2009 13:00
Sted:Malvik

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av royho » fre 19 aug 2011 21:55

Jeg la også merke til at disse challengene forsvant (Nidarosdomen var min). Like før den forsvant hadde min challenge 2 tomler opp og 1 ned :?

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av bjornda » fre 19 aug 2011 22:13

mamoreb skrev:Nå er tigeren i Oslo arkivert av Groundspeak. Det samme gjelder challenge for foto ved Nidarosdomen og av tog på en spesifikk togstasjon (husker dessverre ikke hvilken).

Dette skjønner jeg ikke helt, ettersom jeg mener alle tre oppfyller kriteriene som Groundspeak har postet:
[*]Location-specific
[*]Straightforward
[*]Appropriate
[*]Fun!

Kanskje det er fordi mange nok medlemmer valgte å klikke "tommelen ned"-ikonet for disse challengene? Kanskje fordi de generelt ikke liker "challenges"?
Nå er ikke jeg noen tilhenger av denne utvidelsen, men arkiveringen av din tiger challenge var jo merkelig, særlig sett i lys av at de tillater noe så uspesifikt som dette: http://www.geocaching.com/challenges/view.aspx?cx=CX515. Kanskje jeg skal lage en tilsvarende for dugnad i velforeningen vår :o

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av mamoreb » fre 19 aug 2011 22:25

Men bjornda, den har jo Groundspeak laget selv... :?

De har heldigvis innrømt at "Kiss a frog" var en dårlig idé, og arkivert den.

Jeg er heller ingen stor fan av challenges, men jeg syntes det burde prøves ut slik det er beskrevet av Groundspeak - ikke bare "Kiss a frog". Derfor lagde jeg tiger-challengen. Får se om jeg får noen forklaring på slettingen...

Hvis det er slik at stor nok andel "tommel ned" gjør at en challenge arkiveres, tror jeg de fleste vil forsvinne, ettersom det virker å være langt flere aktive motstandere enn aktive tilhengere.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av pjacklam » fre 19 aug 2011 22:35

mamoreb skrev:Derfor lagde jeg tiger-challengen. Får se om jeg får noen forklaring på slettingen...
Jeg kan bare gjette at den ble slettet fordi det var for lett å utføre den hjemmefra.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av mamoreb » fre 19 aug 2011 22:41

pjacklam skrev:
mamoreb skrev:Derfor lagde jeg tiger-challengen. Får se om jeg får noen forklaring på slettingen...
Jeg kan bare gjette at den ble slettet fordi det var for lett å utføre den hjemmefra.
Dét er en grunn jeg faktisk kan leve med.

MEN det rimer ikke med at de legger opp til to typer challenges - "photo" og "action". For bilder kan man kreve at det er en person på bildet. De færreste vet om det er den aktuelle geocacheren eller et turistbilde fra google, men OK... For actions har man så vidt jeg vet ingen mulighet til å kontrollere om den er gjort hjemmefra eller på stedet.
Bilde

Brukeravatar
Sladdeballa
Junior
Junior
Innlegg:79
Registrert:lør 14 aug 2010 18:36
Sted:Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av Sladdeballa » fre 19 aug 2011 23:05

Fant denne på ett forum hos Groundspeak.com som diskuterer samme sak:
GC.com skrev:Are Challenges reviewed by anyone before publication?
No. Challenges are published to the website immediately. The community can "flag" inappropriate or unplayable Challenges. These are automatically removed from the website if flagged by enough geocachers. Players can rate each Challenge with a thumbs up or thumbs down to help others decide whether it is worth doing.
Jeg lagde selv en location specific Challenge hvor du måtte til Strømmen Stasjon for å ta ett bilde av tog. Kanskje ikke verdens beste og mest kreative idé, men det ville vært en god Challenge for de av oss som har denne (sære) toginteressen... og det på en av landets eldste stasjoner.

Jeg brukte tid på å samle noen få historiske data, lage beskrivelse på norsk og engelsk og ett par telefoner for å få tillatelse til å bruke ett historisk bilde.

Og så overlevde den ikke 6 timer engang... sukk...

Som andre påpeker, det er for enkelt og ta mange av disse Challengene fra sofakroken. Jeg tok 5 på strak arm (rett og slett fordi jeg kunne) og en jeg kunne gå utenfor kontoret og inn i en park og bruke 3-4 minutter på der. Det må jo være disse som bør dø, ikke de man faktisk bruker tid på å lage (selv om ryddejobben til park-challengen var fin-fin).

Fra å være svært positiv til denne nye greia er jeg nå lettere oppgitt og gir egentlig blaffen i om det dør ut. Det blir alt for usæriøst når de som ikke har interessen for temaet relatert til challengen kan spolere hele jobben. Det føles litt bortkastet liksom.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av gacrux » fre 19 aug 2011 23:19

Av de jeg så på var faktisk Strømmen stasjon litt artig. Synes det var rart at den ble arkivert. Men så er jeg vel litt i overkant interessert i tog ... sukk :(
Otto Milvang

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av HundenHera » fre 19 aug 2011 23:21

Nå ror'em:
In our hotfix planned for today, we will be clarifying the goal of challenges::

Location-specific

The location of a challenge should be directly related to the action. Take a picture of yourself with the sitting statue is location-specific. Take pictures of the night sky in Seattle is not. The goal of Challenges, and Geocaching, is to explore the world around you.

There shouldn’t be an alternative location where you can complete the challenge. Worldwide challenges are only submitted by Groundspeak, but you can recommend new worldwide challenges [on our feedback site].

Straightforward

The Challenge should be easy to understand and not too complicated to do.

Appropriate

Keep Challenges clean so it reflects the family friendliness of Geocaching.

Fun!

Like geocaching, Challenges should be a light and fun activity. Create challenges that reflect this. (30490)
Dette er jo godt i tråd med kyssing av frosker, avsøpling av parker, virtuell turgåing og fingring på landemerker - alle publisert av groundspeakgjengen.


//HH
Sist redigert av HundenHera den fre 19 aug 2011 23:27, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Sladdeballa
Junior
Junior
Innlegg:79
Registrert:lør 14 aug 2010 18:36
Sted:Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av Sladdeballa » fre 19 aug 2011 23:27

*/*OFF TOPIC*/*
gacrux skrev:Av de jeg så på var faktisk Strømmen stasjon litt artig. Synes det var rart at den ble arkivert. Men så er jeg vel litt i overkant interessert i tog ... sukk :(
Tror jeg lager meg min egen personlige Challenge i morgen sammen med guttungen... reiser til Vikersund og tar noen ekte cacher og ser på norges lengste museum (godstog med to damplokomotiver og hele 28 vogner fra Krøderen til Vikersund og tilbake).

Så kan Groundspeaks Challenges være det... det det er =)

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av bjornda » fre 19 aug 2011 23:42

mamoreb skrev:Men bjornda, den har jo Groundspeak laget selv... :?
Hehe, jeg ser det nå - at det var en av Groundspeak sine egne :lol: ... skjønte ikke det med det samme. Fikk bare opp 3 challenges i hele verden jeg :roll: ... jeg trodde worldwide betydde en liste over challenges over hele verden, men nå skjønner jeg at de mener at det er utfordringen som kan løses av alle, over alt (og dermed klarer de å bryte sitt eget krav om tilhørighet :roll: )

De to østlandsutfordringene var jo mye bedre, men de forsvant raskt.. De minnet om ordentlige virtuals. Noen som skjønner hvorfor de ikke bare begynte med virtuals igjen i stedet for disse nye challenges?

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nytt: Geocaching Challenges

Legg inn av pjacklam » lør 20 aug 2011 00:02

mamoreb skrev:Nå er tigeren i Oslo arkivert av Groundspeak.
Den er tilgjengelig nå: http://www.geocaching.com/challenges/view.aspx?cx=CX156
~/.signature: No such file or directory.

Svar