TB/GC til eget bruk

Alt om geocaching
Svar
Stureth
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:tor 15 mai 2008 09:06
Sted:Florø
Kontakt:
TB/GC til eget bruk

Legg inn av Stureth » ons 03 aug 2011 19:02

På en av sidene med Info finner jeg følgende avsnitt:

Finnes det regler for Travel Bugs og Geocoins?

Det er en gyllen regel når du finner en TB/GC: flytt den videre ganske snart. De fleste eiere ønsker at TBen deres skal reise mye, derfor oppfordres du til ikke å beholde TB/GCen for lenge. Hvis du planlegger å beholde TB/GCen lengre enn 2 uker, send en hyggelig e-post til eieren og fortell det.

Hvordan forsvares denne bruken som vi ser på følgende link:
http://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=2772377

Her har en tatt en GC og puttet den i lomma og registrer den når han er innom en Cach. Dette kan da ikke være hensikten med at den har en misjon som alle sammen skal delta i for å få den oppfylt. Gjør alle dette så er det bare å slutte med å kjøpe GCer og legge de ut. Jeg er ikke interessert i å finansiere andres "smarte påfunn".
Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: TB/GC til eget bruk

Legg inn av Synth75 » ons 03 aug 2011 20:22

Det er blitt mye av slik dipping av coiner i cacher før den får et nytt hjem. Det har sikkert sammenheng med at loggingen ble vesentlig enklere for en tid tilbake. Jeg synes slikt bare er tull, men det er sikkert godt ment.
Kanskje skal han som har coinen til ett av landene du har oppgitt som mål og dipper den i cacher han er innom mens han har coinen din i lomma. Da er det jo hensikten god.

Nå er det jo halvannen måned siden siste bevegelse, så jeg ville sendt en email og spurt om han har glemt coinen/tb'en din.

Brukeravatar
harpix
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 12 sep 2010 10:51

Re: TB/GC til eget bruk

Legg inn av harpix » ons 03 aug 2011 21:24

Jeg er vel den rette til å svare her :)

Akkurat denne mynten har fått en litt spesiell historie, som du kan se hvis du leser alle de siste loggene nøye. Jeg plukket den opp i Bergen og den ble med meg til Østlandet, på denne turen var jeg innom en masse cacher. Før hjemreise la jeg den i "Storebaug TB hotell", hvor den ble plukket opp av en annen geocacher samme dag. Før jeg rakk å logge noe som helst, hadde denne brukeren grabbet coinen.

Jeg ser at enkelte mener "dipping" er en tøvete funksjon - her er jeg veldig uenig; min oppfatning er at trackables har fått en mye fyldigere og mer korrekt historikk etter at denne muligheten ble lagt inn. Uansett; det var ikke veldig viktig for meg å logge alle cachene den hadde vært innom, men jeg ville i alle fall sørge for at den ble registrert inn i nevnte TB-hotell. Jeg mailet grabberen angående dette, flere mailer hvis jeg ikke husker feil, men fikk aldri noen svar. Da jeg hadde coinens ID nedskrevet, hadde jeg muligheten til å grabbe den tilbake for å logge reisen. Dette ble gjort, og jeg avsluttet med å logge den inn i TB-hotellet samt sende enda en mail til grabberen. Coinen ligger altså ikke i hotellet, men er sansynligvis hos denne andre geocacheren.

Jeg ser nå at dette kan ha laget endel krøll; kanskje forstår ikke han som tok coinen hvor den har blitt av (rent teknisk). Dette er jeg veldig lei meg for, men jeg gjorde det i beste mening, for at coinen skulle få en riktig reiserute :(

Jeg skal i fremtiden vokte meg for slike krumspring... håper at coinen din kommer igang igjen snart!
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: TB/GC til eget bruk

Legg inn av fotimyr » tor 04 aug 2011 20:56

Gylne regler er vel og bra (og lurt), men det finnes jo TBs som har som mål å besøke så mange cacher som mulig på så mange steder som mulig. Et liv uten endelig mål, dypere mening eller absolutt tidshorisont. Jeg har én TB ute i verden, og jeg bryr meg ikke om hvor lang tid det tar før målet er nådd eller om den forsvinner ut av radaren et par år (eller for alltid). Den lever nå sitt eget liv uten at jeg har kontroll, noe jeg personlig syns er en del av gamet. Ville blitt litt skuffa om den lå tre uker i en cache før det kom noen som (kanskje) kunne hjelpe den, fremfor tre uker med konstant "dipping". Som mennesker tar jo også TBs noen ganske hårreisende omveier for å komme til det målet de har satt seg. Noen av oss blir også borte før vi hadde regnet med eller har "lost weekends" i ny og ne :oops:

Det er vel morsommere å lure på hva i all verden TBen gjør på Hawaii når den egentlig skulle til Syd-Frankrike, enn å se at den har ligget 18 måneder på en fjelltopp i Ukraina?

Er fullt klar over at folk har alle mulige slags traveltsomfaen-mål for reisebøggene sine. Flesteparten av oss tilhører jo tross alt "the now! generation", enkelte med islett av OCD, men det KAN jo stå noe annet i TB-beskrivelsen enn det den gyldne regelen sier.

Svar