Oppdateringen av Groundspeak til iPhone

Alt om geocaching
Svar
izis83
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:fre 08 jul 2011 19:44
Oppdateringen av Groundspeak til iPhone

Legg inn av izis83 » ons 27 jul 2011 11:51

Jeg opplever at Groundspeak-appen til iPhone er mindre presis etter oppdateringen sist. (Som anbefalt slettet jeg den gamle appen før jeg lastet ned den nye). Ved søk er den altså ikke så nøyaktig og leder meg mer på villspor enn tidligere. Er det flere som opplever dette?

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Oppdateringen av Groundspeak til iPhone

Legg inn av fotimyr » ons 27 jul 2011 15:49

Skal ikke påstå noe siden jeg hverken har iPhone eller bruker Groundspeak-appen (eller er plaget med OCD), men enkelte GPS-er kan bruke lang tid på å "finne seg selv" i gitte tilfeller. Satellittenes posisjon på himmelen og en del andre ting publiseres av satellittene selv og sendes til GPS-mottakere jevnlig. Denne informasjonen kalles "almanac" og er nødvendig for riktig posisjonsbestemmelse. Dataene sendes med så lav hastighet som 50 bit/s, så det kan ta opptil en halv time før du har nok opplysninger om satellittene der oppe til å finne dine egne koordinater med sånn nogenlunde presisjon. Alle GPS-satellitter sender almanac for alle andre GPS-satellitter også.

Kanhende har almanakken blitt fjernet da du avinstallerte den gamle appen, og da vil det hjelpe å legge telefonen et sted den kan se himmelen og vente en times tid. Alternativt kan almanakken lastes ned fra internett via såkalt AGPS, men jeg vet ikke om Groundspeaks app støtter dette.

armandg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:ons 22 des 2010 07:24

Re: Oppdateringen av Groundspeak til iPhone

Legg inn av armandg » man 15 aug 2011 10:21

Det skal nevnes at GPSen på iPhone blir mer nøyaktig når WiFi også er skrudd på (trenger ikke være kobla til et nettverk). Usikker på hvorfor, men sånn funker det i hvertfall for meg [:)]
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Oppdateringen av Groundspeak til iPhone

Legg inn av hstad » man 15 aug 2011 10:27

Det er vel det at den raskere klarer å lokalisere hvor den er. Trur ikkje GPS blir meir nøyaktig(men eg er ikkje sikker)


---
- Mvh hstad on Tapatalk

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Oppdateringen av Groundspeak til iPhone

Legg inn av gacrux » man 15 aug 2011 10:44

armandg skrev:Det skal nevnes at GPSen på iPhone blir mer nøyaktig når WiFi også er skrudd på (trenger ikke være kobla til et nettverk). Usikker på hvorfor, men sånn funker det i hvertfall for meg [:)]
Det må jo være fordi den har hatt kontakt med nettet minst en gang. Gjennom internett kan korrekte og oppdatere baneparameter lastes ned på et brøkdel av et sekund (og korrekte baneparametere er en forutsetning for god posisjonsbestemmelse). Skal det samme gjøres over GPS-systemet tar det opp til 20min å få ned de samme dataene.
Otto Milvang

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:man 07 des 2009 20:43
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Oppdateringen av Groundspeak til iPhone

Legg inn av cachepus » man 15 aug 2011 13:08

hstad skrev:Det er vel det at den raskere klarer å lokalisere hvor den er. Trur ikkje GPS blir meir nøyaktig(men eg er ikkje sikker)
Etter det jeg har skjønt klarer den raskere å lokalisere seg fordi de fleste wifinett ligger i en database med koordinater, sånn at når gpsen har fått ca koordinater derfra, er det lettere for den å finne gps-satelittene etterpå. En følge av dette var at etter at jeg flyttet så ble jeg en god stund etterpå plassert ved den gamle leiligheten min hvis jeg slo på gpsfunksjonaliteten inne.

Hvis man i tillegg har internettforbindelse kan telefonen laste ned agps-data (som det er gacrux beskriver), som gjør søket etter gps-satelitter raskere.

(og det var omtrent det jeg kan om dette :) )

Chrispa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:søn 15 mai 2011 21:32

Re: Oppdateringen av Groundspeak til iPhone

Legg inn av Chrispa » man 15 aug 2011 13:35

På min gamle tlf med Windows Mobile 6,2 fik jeg med jevne mellomrom opplyst at gps data var utgått og nye måtte lastes ned fra nettet for lette arbeidet til gpsen.

Så ja, tlfgpsene våre trenger data fra nettet for å bli mere nøyaktige/kjappere.

Sent from my Desire HD using Tapatalk
Bilde

Svar