MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Alt om geocaching
Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:
Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av olea » søn 07 aug 2011 10:17

Jeg synes det virker veldig spennende med et megaevent i Norge. Når finnene klarer det i år, så kan vi klare det neste år. Finnene har gjort veldig mye riktig, og det er viktig å se hva de har gjort for å få til noe tilsvarende i Norge.

Bred støtte på hjemmebane. Et megaevent må ha minst 500 deltakere. I praksis betyr dette at arrangørene må få påmelding fra minst 500 personer før Groundspeak gir eventet status som megaevent. Det er vanskelig å rekruttere til event som ennå ikke er et offisielt megaevent, vi må derfor basere oss på å få de 500 første påmeldte fra Norge. Dette må skje så tidlig som mulig.

Påmeldingen fra utlandet kan ta av når grensen på 500 er passert, forutsatt at eventet gjør seg lekker for utenlandske geocachere.

Engelsk som offisielt språk under eventet er en forutsetning.

Lett tilgang til eventstedet er lurt. Jeg tror et sted i rimelig nærhet til flyplassen på Torp kan være fornuftig, forutsatt at andre fasiliteter er på plass.

Eksotisk - det vil si tyskere, nederlendere og briter må se det som eksotisk. Kall det gjerne Mega Viking Event. By på barske opplevelser, men gjør det klart at eventet også passer for de mindre barske.

Timing er viktig. Helst ikke kolidere med andre megaeventer i Europa. Utfordringen er å få inn de første 500 påmeldte - som stort sett vil være nordmenn. Jeg tror det optimale vil være en helg i første halvdel av august måned. Det vil si mot slutten av den norske skoleferien, og innenfor skoleferiene i Tyskland og Storbritannia.
Bilde

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av Isa » søn 07 aug 2011 11:37

Tror jeg har svart før, men kan svare igjen og litt mer:

Spennende! Håper det passer seg slik at jeg får vært med!
Men det krever også at det er på et sted som er lett å komme seg til for en som bor i Trondheim, og at det er et spennende program!
Har aldri vært på noe event før, men blir nok å dra på mitt første nå i løpet av kort tid, og det blir spennende å se hva dette går ut på.
Sånnsett er det kanskje lettere med et megaevent hvor man har mye folk og dermed kan ha mange ting å gjøre.
Hvis man legger ut cacher f.eks, så kan man lage noen barnecacher, noen enkle cacher for nybegynner, noen litt vanskligere for de som har holdt på en stund, og noen vanskelige type klatring ol. Og kanskje en mystery eller to for de som liker sånt..

Eller hva med å lage en multicacheløype, hvor det ved hver cache er spørsmål (natursti) også, slik at det blir litt mer med turen enn bare å finne cacher. Eller folk er kanskje bare opptatt av å finne cacher?

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av pjacklam » søn 07 aug 2011 11:52

olea skrev:Et megaevent er i utgangspunktet et event med minst 500 deltakere, men jeg vil forvente:
  • at det legges ut noen gjennomtenkte/lure/morsomme cacher i forbindelse med eventet
  • salgsboder som selger geocacherelaterte ting
  • program for barna
  • sesjoner for de som er interessert i tekniske tips, geocoins, geodogs, og så videre
  • flere mindre eventer eller arrangementer i tiden rundt megaeventet - gjerne rettet mot de som har reist et stykke, og som vil tilbringe flere dager ved eventstedet
Jeg stusser over det siste punktet. Jeg synes ikke arrangørene av et mega-event skal ha som oppgave å stå for flere andre eventer og arrangementer for å underholde tilreisende. Hvis andre vil stå for noe sånt, mer eller mindre planlagt, så er jo det selvsagt greit, men jeg synes ikke dette skal være mega-event-arrangørens oppgave.

Kanskje underforumet for "Fellesturer" bør utvides til å hete "Fellesturer og spontantreff", slik at folk kan bruke det til å avtale både turer og treff?
~/.signature: No such file or directory.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av Raggsokk » søn 07 aug 2011 17:07

olea skrev:Jeg tror det optimale vil være en helg i første halvdel av august måned.
Huff, da er jeg på speiderleir (4.-11. august), håper det ikke kolliderer! :shock: Ikke at min mening skal styre noe som helst, det var bare et egoistisk hjertesukk som måtte ut... :wink:
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av ninad » søn 07 aug 2011 20:08

Spennende prosjekt. Lykke til med planleggingen. Har hørt at det skal være så fint å sykle i Vestfold, så legg det gjerne dit :)
Bilde Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av olea » søn 07 aug 2011 23:06

pjacklam skrev:
olea skrev:Et megaevent er i utgangspunktet et event med minst 500 deltakere, men jeg vil forvente:
  • [...]
  • flere mindre eventer eller arrangementer i tiden rundt megaeventet - gjerne rettet mot de som har reist et stykke, og som vil tilbringe flere dager ved eventstedet
Jeg stusser over det siste punktet. Jeg synes ikke arrangørene av et mega-event skal ha som oppgave å stå for flere andre eventer og arrangementer for å underholde tilreisende. Hvis andre vil stå for noe sånt, mer eller mindre planlagt, så er jo det selvsagt greit, men jeg synes ikke dette skal være mega-event-arrangørens oppgave.

Kanskje underforumet for "Fellesturer" bør utvides til å hete "Fellesturer og spontantreff", slik at folk kan bruke det til å avtale både turer og treff?
Nå har jeg bare personlig erfaring fra halvparten av de britiske megaeventene, og der har det vært rikelig med arrangementer utenom selve megaeventet. Jeg har fått inntrykk av at dette er vanlig også ved andre megaevent.

Arrangørene av et megaevent har som oppgave er å samle minst 500 deltakere, helst mange fler. Da gjelder det å gjøre seg lekker overfor folk som vurderer å delta. Et rikholdig program som strekker seg over flere dager kan være et av flere elementer som lokker deltakere til eventet.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av pjacklam » man 08 aug 2011 10:39

olea skrev:
pjacklam skrev:Jeg synes ikke arrangørene av et mega-event skal ha som oppgave å stå for flere andre eventer og arrangementer for å underholde tilreisende. Hvis andre vil stå for noe sånt, mer eller mindre planlagt, så er jo det selvsagt greit, men jeg synes ikke dette skal være mega-event-arrangørens oppgave.
Nå har jeg bare personlig erfaring fra halvparten av de britiske megaeventene, og der har det vært rikelig med arrangementer utenom selve megaeventet. Jeg har fått inntrykk av at dette er vanlig også ved andre megaevent. (…)
Hvis arrangøren har kapasitet til også å lage flere arrangementer i tiden omkring megaeventet, så er jeg utelukkende positiv til det, for all del. Det jeg stusser over er at du forventer det. Jeg håper ikke arrangøren av det norske megaeventet føler et press til å gjøre det så stort at det hele blir uoverkommelig.
~/.signature: No such file or directory.

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av 2v » man 08 aug 2011 10:56

pjacklam skrev:
olea skrev:
pjacklam skrev:Jeg synes ikke arrangørene av et mega-event skal ha som oppgave å stå for flere andre eventer og arrangementer for å underholde tilreisende. Hvis andre vil stå for noe sånt, mer eller mindre planlagt, så er jo det selvsagt greit, men jeg synes ikke dette skal være mega-event-arrangørens oppgave.
Nå har jeg bare personlig erfaring fra halvparten av de britiske megaeventene, og der har det vært rikelig med arrangementer utenom selve megaeventet. Jeg har fått inntrykk av at dette er vanlig også ved andre megaevent. (…)
Hvis arrangøren har kapasitet til også å lage flere arrangementer i tiden omkring megaeventet, så er jeg utelukkende positiv til det, for all del. Det jeg stusser over er at du forventer det. Jeg håper ikke arrangøren av det norske megaeventet føler et press til å gjøre det så stort at det hele blir uoverkommelig.
I UK er det andre enn megakomiteane som har arrangert sideeventa. Men det er gjort i samarbeid med komiteane slik at dei kjem med som ein del av "megapakken". T.d. har dei eit campingevent for sosialt samvere på campingplassen.
I fjor (Mega Scotland) var eg på campingeventet, men det låg "krøkkete til" for ein utan bil. I år (Mega Wales) sakna eg eit pizza- / pub-event kvelden før sjølve megaeventet.
Så megakomiteen konsentrerer seg om sjølve megaeventet, og andre lokale cacharar deltek ved å arrangera sideevent.

finnskoghuldra
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:ons 28 okt 2009 22:53

Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av finnskoghuldra » fre 12 aug 2011 22:58

Megaevent i Norge i 2012 blir spennende! Flott at det er tatt initiativ til det.

Det høres ut til at mange har erfaring fra andre Megaevent, i hvert fall som besøkende, og nå er det vel også en god del cachere bortover til Finland i helga som kan høste erfaringer fra dette helt ferske Megaeventet. Vi venter i spenning på rapporter derfra :D

Så da er det bare for oss som ikke har tatt på oss noen sentrale verv å vente på føringer og bidra med det vi kan! For et slikt arrangement er jeg ganske sikker på vil kreve stor innsats fra mange!

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av esbjug » tor 18 aug 2011 12:26

Noen inntrykk fra Megaevent i Finland - august 2011, der jeg reiste sammen med Ormputt, TSH98, Sterkegustav og Ingersund.

Deltok på Megaeventet i Finland 12-14 august, og må si jeg ble mektig imponert over opplegget finnene hadde laget til. Jeg har ikke deltatt på noe slikt arrangement tidligere, så jeg har ikke noe direkte å sammenlikne med. Jeg regner med at flere av de andre norske deltakerne kan komme med egne reiserapporter etterhver. Vi var vel rundt 15 personer totalt, men det var noen få jeg ikke møtte. En hilsen til Gadget Cats, Lille My og Mr. Jacobsen som vi møtte flere ganger ^^ .

Selve arrangementet var lagt til en campingplass noen km sør for byen Tampere. Fra flyplassen og opp var det ca 150 km på firefelts motorvei, men vi brukte selvsagt litt for mange timer opp med caching :P.

Ved adkomst på eventstedet rundt kl 15 på fredagen ble vi møtt av funksjonærer på flere plasser som guidet og hjalp oss frem. Selve innsjekken på eventet var imponerende med 5 eller 6 funksjonærer med hver sin pc som scannet innsjekkskortet, og enda flere funskjonærer bak som fant frem t-skjorter, coiner og ferdig laget skilt for bruk på eventet. Selve hovedinnrykket hadde tydeligvis ikke kommet da vi var der (1500 påmeldte innen fristen), og alt gled veldig kjapt. Vi hadde også bestilt egen hytte på campingplassen, som viste seg å ligge veldig strategisk og fint til. Vi møtte også mange i løpet av helga som bodde ulike steder i selve bysentrum, eller på andre typer overnattingssteder i området.

Finnene hadde rigget til en lite "gate" på plassen med flere telt der ulike forhandlere av geocachingutstyr hadde rigget seg til. Det var også egen turistinformasjon, førstehjelpshytte, plass for å bytte cacheutstyr og to ulike serveringssteder. Sentralt på eventplassen var det rigget et stort telt med scene og sitteplasser. Til opplysning var det også flere aktiviteter for barn og unge som ble flittig brukt. Arrangørene hadde også sørget for båtturer for de som ønsket det, sauna og sikkert mange andre ting jeg ikke fikk med meg. Ellers oppdaget vi stadig nye ting som arrangørene hadde laget til, bl. a skjulte chirp-brikker man kunne vinne noe på. Enkelte av oss søkte nok en del etter disse chirpene ja, men fant fant dem ikke :oops:. Det var ulike foredrag og presentasjoner i event-teltet hele helga, men mye var på finsk. Vi fikk med noe her, men cachet selvsagt mye alle tre dager. Mange av cachene var tett "befolket", og det sier seg selv med 1500 som tar for seg av cachene i et ikke alt for stort område. Men det gikk på alle måter greit, selv om vi møtte cachere på ganske mange av cachestedene. Det var også imponerende å se at logger og cachebokser var i orden. Jeg hadde hentet ned to stk PQ med ca 1500 cacher før avreise på torsdag, og ny kjøring på lørdag viste at ikke en eneste en var disablet.

Geocaching er veldig populært i Finland, og selv om det er ca det samme antallet bokser som i Norge (17.000 - 18.000) fikk jeg høre, er geocaching en aktivitet i det nasjonale forbundet som organiserer mosjonsaktiviteter. Dette på linje med mosjonsdelen av skisport, stavgang, turmarsj osv. Dette nasjonale forbundet deltok også på eventet, og var en av hovedsponsorene.

Ut fra logger vi så, var det generelt mange flere logginger i boksene enn det vi har i Norge. Dette er min subjektive oppfatning, men jeg tror det stemmer hvis noen sjekker statistikken i dybden. De finnene jeg snakket med sa også at geocaching har tatt av i Finland, spesielt de to siste årene.

Tampere er en ganske stor by, og ut fra deltakerkartet var det stor deltakelse fra både denne byen, Åbo og Helsingfors. Det var også stor deltakelse på Tyskland, Sverige og de baltiske statene.

Cachene vi tok lå på veldig fine koordinater, men mange beskrivelser var bare på finsk. Det samme med loggene som var lastet ned på forhånd. Av ca 60 funn var det 2 DNF for egen del, selv om det gikk med en del tid på begge disse to.

Eventet inkluderte også et oppriggingsevent dagen før, et CITO event og høydepunktet i selve Tampere på søndag: et Flash Mob event. Her var det flere hundre geocachere som overrasket byens befolkning med å "fryse" i 2 minutter på torget, og avslutte med et felles "jeg fant den" på finsk! Veldig moro å være med på, og en fin avslutning på helga.

Sammen med reisefølget fikk vi også med oss GC72 fra sept. 2000 som er Finlands eldste cache. Denne ligger i bilavstand ved flyplassen i Helsingfors.

Alt i alt var eventhelga en fin opplevelse, og spennende å få med seg i forkant av et norsk event i 2012. Skal vi i Norge matche dette finske eventet, ligger det åpenbart mye tid med planlegging og forberedelser for arrangørene.

Hilsen esbjug

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Innlegg:198
Registrert:lør 29 des 2007 10:40
Sted:Haugesund

Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av Mr.Jacobsen » tor 18 aug 2011 20:12

Jeg kan bare si meg enig med Esbjug. Jeg var også deltager på dette eventet. Og det var proffesjonellt fra første stund. Logistikk, parkering, innsjekk. Det gikk som smurt. Jeg har vært på megaevent før, men dette er i klasse for seg sjøl. Det skal en god del til å matche dette eventet. Men det skal ikke ta motet fra ivrige geocachere å arrangere et (Mega)event i Norge. Men det vil kreve sinnsyk bra planlegging og en en god del frivillige.
Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av solve » tor 18 aug 2011 20:55

krl69 skrev:
bjorges skrev:
krl69 skrev:.....å påstå at Vestfold IKKE er verdens navle...
Som om det er noe å trakte etter, i navlen samles bare navlelo ;)
Noen vasker seg også, men nå er jeg ganske renslig anlagt da. Så hvis det kommer noe lo fra sentrale distrikter, kan det nok tenkes at det er egne ”rengjøringsvakter” som tar seg av slikt lort. :shock: 8)

Men er det den offisielle uttalelsen, altså representerer du nå ledelsen i gcinfo.no og har uttalt deg så sakelig som mulig om hva dere mener om et Mega-event i Norge? :shock:
kjære vene.....
BildeBilde

AAHydeAndSeek
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:man 27 jul 2009 20:11

Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av AAHydeAndSeek » tor 18 aug 2011 21:09

Raggsokk skrev:
olea skrev:Jeg tror det optimale vil være en helg i første halvdel av august måned.
Huff, da er jeg på speiderleir (4.-11. august), håper det ikke kolliderer! :shock: Ikke at min mening skal styre noe som helst, det var bare et egoistisk hjertesukk som måtte ut... :wink:
Siste uke i juli og første uke i august er ofte speiderleirukene og Geocaching begynner å bli ganske populær i speider'n. Leir uke for mange i år var 6. til 13. august eller uka før.

Høres veldig spennende og jeg skal gjør mitt beste å holde av datoene når de er klar.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av Raggsokk » tor 18 aug 2011 21:42

AAHydeAndSeek skrev:
Raggsokk skrev:
olea skrev:Jeg tror det optimale vil være en helg i første halvdel av august måned.
Huff, da er jeg på speiderleir (4.-11. august), håper det ikke kolliderer! :shock: Ikke at min mening skal styre noe som helst, det var bare et egoistisk hjertesukk som måtte ut... :wink:
Siste uke i juli og første uke i august er ofte speiderleirukene og Geocaching begynner å bli ganske populær i speider'n. Leir uke for mange i år var 6. til 13. august eller uka før.

Høres veldig spennende og jeg skal gjør mitt beste å holde av datoene når de er klar.
Da hadde jeg blitt takknemlig! En av speiderne 'mine' har også blitt geocacher, og det forundrer meg om ikke flere hopper på innen sommeren. Da kommer vi hele bunten! :-)
- Raggsokk

Bilde

izis83
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:fre 08 jul 2011 19:44

Re: MEGA-event i Norge - Høsten 2012!

Legg inn av izis83 » fre 19 aug 2011 06:37

Er absolutt med hvis jeg har mulighet! :D

Svar