Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Alt om geocaching
Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior

Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av kesyv » tor 14 jul 2011 16:50

team fredrune skrev:Når det gjelder rendalen, så ønsker vel cache-eier selv en utfyllende logg på siste..:)
noen liker ikke klipp og lim
noen liker ikke tftc
noen liker ikke mennsker
noen liker ikke caching

slik kan man jo holde på i det uendelig...
Noen liker mora--> noen liker dattera-->

Jeg liker geocaching :) :mrgreen:
Og noen liker begge to:)

Brukeravatar
ArvinDeep
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Bærum

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av ArvinDeep » tor 14 jul 2011 20:44

bobby_peru skrev:
ehaa skrev:Jeg tar cachingen med ro, vanligvis med ganske få funn pr tur, og da blir det ferre logger å skrive og det er lettere å skrive en lengre logg..
Pr i dag ligger jeg på ett snitt på 131 ord pr logg, jeg er ikke flink til å skrive, men det kan dukke opp en og annen virkelig god logg, :lol:
andre logger kan sikkert være like kjedelig som en tftc ennå jeg har skrevet 150 ord.. :( Men jeg prøver så godt jeg kan! :)
Det er den rette ånd :wink:

Selv var jeg nylig på en cachetur gjennom Telemark med drøyt 120 funn på to dager. Loggingen ble gjort ved at jeg laget en felleslogg som beskrev turen og var med på alle logger. I tillegg skrev jeg noen setninger om hver enkelt cache, enten de var interessante eller ikke. Mitt utgangspunkt er at det kan sies noe om absolutt alle cacher - til og med nanoer på veiskilt. Tipper at hele loggeprosessen tok fire-fem timer og forhåpentligvis satte cacheeierne pris på det også.

En annen fordel med å logge "skikkelig" er at man også husker de forskjellige cachene og stedene bedre. For meg er ihvertfall det litt av poenget med å drive med dette.
Jeg er jeg enig med bobby_peru når det gjelder logging med mange funn. Selv om det for en cacheeier i sin lesing blir mye "klipp og lim" følelse, så kan det være ok for de som skal finne nettopp en eller fem av de 120 cachene, at det ligger en fin logg på den/disse. Når man skal finne en cache og "i action" skal lese sistelogger, og kun finner henvisning til en samlecache, så er dette kjedelig. Da hadde jeg heller foretrukket litt klipp og lim. På powerraidet i Renndalen ser jeg forsåvidt at det er greit med en oppsummering av turen på en av funnene.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av tomahg » tor 14 jul 2011 21:45

Isa skrev:Men hvis man er på tur og tar mange cacher lagt ut av samme cacheeier, type Renadalen Powertrail, er det da greit å lage en mer utfyllende logg om turen på siste cachen, og bare TFTC på de andre? Eller skal man da og skrive en mer innholdsrik logg på hver cache?
Hvis ikke cacheeier har tatt seg bryet med å skrive en unik beskrivelse for hver cache, vil jeg si at vedkommende heller ikke fortjener en unik logg per cache...

Nå er det jo selvsagt flere grunner til å skrive gode logger enn "at cacheeier fortjener det"....

Brukeravatar
Ormputt
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Ormputt » tor 14 jul 2011 22:23

Jeg har forståelse for A-Husky`s frustrasjon over "ikke logger", fått noen av samme nick i dag jeg også. Det datt inn en del sist helg på samme måte, da klinte jeg til og sendte en mail. Informerer om GCinfo og litt mer om hva denne galskapen går ut på, at det faktisk er helt "vanlige" folk som bruker tid på og plassere cachene, at vi setter pris på noe mer en ingenting eller .. Fikk Sorry! våre 4 første funn og vi forsto ikke hvordan det fungerte. Det er mange som bruker app`n til iPhone i starte og logger nesten uten at de har fått det med seg :)Jeg kommer fra nå av til og legge inn linken til GCinfo på mine cacher i håp om at de som starter opp med geocaching finner det mer interesant ved og lese litt mer om sporten vår der.
Så til anders99, jeg er redd jeg kan komme inn i hans gruppe logger til frustrasjon. Men for min del er faktisk noe av gleden med Geocaching og logge etter turen selv om noe blir som et intetsigende reisebrev.

Ellers er jeg mest irritert over været men etter to dager med sol er jeg nesten like blid igjen. Ha en god cache sommer !!
Stadig på jakt. Ormputt !

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tor 14 jul 2011 22:46

Isa skrev:Så en logg her om dagen jeg og hvor det ikke sto noe som helst.
Jeg har også fått sånne. Når jeg ser at det er folk som konsekvent logger helt minimalt, hender det jeg sender en e-post der jeg skriver at jeg synes det er hyggelig at de finner cachene mine, men det er enda hyggeligere om de skriver noen ord om opplevelsen, ettersom det er loggene som er hovedmotivasjonen for å legge ut cacher.

Ettersom tråden handler om logger man misliker, vil jeg gjerne ta med rene felleslogger, altså de tilfellene der geocachere limer inn nøyaktig den samme loggen på alle cachene de har funnet. Å lime inn nøyaktig samme logg på en rekke cacher er nøyaktig like lite kreativt som å logge «TFTC» eller ingenting overhodet. Samtidig går jeg ut fra at når folk ikke har noe å si om cachene mine, synes de vel heller ikke cachen gav dem noe, så da bør jeg kanskje ta hintet og fjerne dem.

Samtidig er det innimellom noen riktig trivelige logger, og det er dem jeg «lever på» som cacheeier.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » tor 14 jul 2011 23:09

tomahg skrev:
Isa skrev:Men hvis man er på tur og tar mange cacher lagt ut av samme cacheeier, type Renadalen Powertrail, er det da greit å lage en mer utfyllende logg om turen på siste cachen, og bare TFTC på de andre? Eller skal man da og skrive en mer innholdsrik logg på hver cache?
Hvis ikke cacheeier har tatt seg bryet med å skrive en unik beskrivelse for hver cache, vil jeg si at vedkommende heller ikke fortjener en unik logg per cache...

Nå er det jo selvsagt flere grunner til å skrive gode logger enn "at cacheeier fortjener det"....
Nå har ikke jeg tatt Rendalen trailen, men tror utleggeren skal få en tøff oppgave hvis han skal ”utbedre” serien ved å lage unike beskrivelser. I tillegg har han gjort det veldig klart at unike logger er heller ikke noe han ”forlanger”. Dermed er det fritt frem å lage en felleslogg på disse etter min mening - etisk og moralsk selvsagt. Juridisk er det også fritt frem.

Ellers må jeg si at det å logge en cache på en skikkelig måte, er ikke bare cacheeiers interesse, men en unik mulighet for cacheren til å bla i gamle funn og har man holdt på en stund, er det ikke like enkelt å holde opplevelsene fra hverandre. I alle fall ikke hvis man drar på åra i tillegg…

Når det gjelder om en utlegger generelt sett fortjener en intetsigende logg eller ikke, er jeg litt mer usikker på. Det finnes plasseringer som er så flotte og unike rent visuelt at en fyldig beskrivelse er omtrent overflødig, mens andre er plassert så lite naturskjønt og ”håpløst” at en beskrivelse er absolutt på sin plass.

Kort oppsummert - nesten enig eller kan være enig hvis jeg vil. :shock: 8)

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » tor 14 jul 2011 23:37

pjacklam skrev:
Isa skrev:Så en logg her om dagen jeg og hvor det ikke sto noe som helst.
Jeg har også fått sånne. Når jeg ser at det er folk som konsekvent logger helt minimalt, hender det jeg sender en e-post der jeg skriver at jeg synes det er hyggelig at de finner cachene mine, men det er enda hyggeligere om de skriver noen ord om opplevelsen, ettersom det er loggene som er hovedmotivasjonen for å legge ut cacher.

Ettersom tråden handler om logger man misliker, vil jeg gjerne ta med rene felleslogger, altså de tilfellene der geocachere limer inn nøyaktig den samme loggen på alle cachene de har funnet. Å lime inn nøyaktig samme logg på en rekke cacher er nøyaktig like lite kreativt som å logge «TFTC» eller ingenting overhodet. Samtidig går jeg ut fra at når folk ikke har noe å si om cachene mine, synes de vel heller ikke cachen gav dem noe, så da bør jeg kanskje ta hintet og fjerne dem.

Samtidig er det innimellom noen riktig trivelige logger, og det er dem jeg «lever på» som cacheeier.
En felleslogg er vel ikke noe annet enn en avansert TFTC!

Selv bruker jeg både felles- og individuelt logginnhold i enkelte sammenhenger, men aldri kun felleslogg. Dette for å gi alle cacheeierne en mulighet til å lese hva forløpet til turen var og annet relevant informasjon. Ikke sikkert alle cacheeiere leser andres funn… Men også for min egen del slik at jeg enklere kan koble de til en tur med mange funn. Det blir da en såkalt super advanced multipurpose log. :shock: 8)

sjolja
Bruker
Bruker

Legg inn av sjolja » søn 17 jul 2011 22:34

Oppdaget en tekst i dag som bør være et forbilde for alle som ønsker seg godt lesestoff i loggene
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ?wp=GCN515

Barboe
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Barboe » søn 17 jul 2011 23:34

Undertegnede har med unntak av sin første cache som ble logget på nett med en TFTC, ryggen fri for slikt. Det ble med den ene, første cachen, for vi fikk kjapt vite av en erfaren geocache-slektning at man gjerne ville har noe mer i loggene. Noe som sa noe om opplevelsen etc.

Det jeg ser er at det veldig ofte er cachere med ganske få funn som logger med svært få ord.

før disse ferske cacherne får pepper og slettede funn så bør man kanskje se litt på hvor erfaren disse er og heller se på hvordan nye cachere får kunnskap om hva man gjerne ønsker av tilbakemeldinger. Noe annet er det med cachere som burde vite bedre, men tror at de utgjør en særdeles liten andel av våre punktum og TFTC'ere.

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » man 18 jul 2011 10:11

team fredrune skrev:noen liker ikke klipp og lim
noen liker ikke tftc
noen liker ikke mennsker
noen liker ikke caching

slik kan man jo holde på i det uendelig...
Noen liker mora--> noen liker dattera-->
Jeg synes det er litt for enkelt å gjøre misnøye mot TFTC-logging til et spørsmål om smak og behag. Jeg tror det er få cacheeiere som heller vil ha TFTC-logger enn litt ordentlig tekst. Det er også mange geocachere som trives med å lese andres logger. Også for dem er det kjedelig med TFTC- og felles-loggene.

Jeg vet godt at ikke er alle cacheeiere er like fantasifulle og skriveføre, og det er ikke alle geocacher det er noe særlig å skrive om, så jeg forventer ikke gode logger på alle cacher. Men jeg synes jeg ser en trend i retning av flere generelle, intetsigende logger, og jeg skulle gjerne sett at trenden snudde.

Jeg tror hvordan man logger har noe å gjøre med i hvilken retning man ønsker å bidra. Vil man trekke sporten opp eller ned?
team fredrune skrev:Jeg liker geocaching :)
Man får flere cacher å finne hvis man inspirerer dem som legger ut geocachene. :)
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Isa » man 18 jul 2011 11:22

Men kan det ha noe med antallet cachere å gjøre?
Altså, for min egen del er jeg fortsatt litt i vilrede om hva en god logg er. Men jeg ser for meg at jeg kanskje vil skjønne det mer når jeg har lagt ut noen cacher selv og dermed også har lest flere logger.

Synth75
Senior
Senior

Legg inn av Synth75 » man 18 jul 2011 11:47

sjolja skrev:Oppdaget en tekst i dag som bør være et forbilde for alle som ønsker seg godt lesestoff i loggene
Takk for det. Fantastisk tur.
Hele logghistorien på den cachen er flott, inkludert DNF'ene (bl.a ninad sin).
Legger inn flere bilder om et par dager, da mobilen forhåpentligvis kommer i god behold ned fra fjellet.

Jeg kan imidlertid ikke si at jeg anbefaler cachen på en powercachetur, men min aller-aller beste slowcachetur ble det ;)

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av cachepus » ons 20 jul 2011 15:54

Synth75 skrev:
sjolja skrev:Oppdaget en tekst i dag som bør være et forbilde for alle som ønsker seg godt lesestoff i loggene
Takk for det. Fantastisk tur.
Hele logghistorien på den cachen er flott, inkludert DNF'ene (bl.a ninad sin).
Legger inn flere bilder om et par dager, da mobilen forhåpentligvis kommer i god behold ned fra fjellet.

Jeg kan imidlertid ikke si at jeg anbefaler cachen på en powercachetur, men min aller-aller beste slowcachetur ble det ;)
Huff, flott er vel ikke akkurat det man kan si om min logg der :oops: , 6 måneder etter utlegging og hele 2,5 år før FTF. Det var riktignok mitt andre forsøk på å finne en cache, og også tilsvarende antall DNF... På fjerde cache-forsøk derimot fant jeg det jeg lette etter! Godt å vite at jeg har blitt noe bedre til å lete nå, og skrive logger håper jeg :)

(og hadde jeg ant noe om FTF den gang hadde jeg sikkert lett litt mer iherdig også...)

fam-lovaas
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av fam-lovaas » ons 27 jul 2011 18:23

Isa skrev:Men hva er egentlig en god logg?
Føler det meste jeg skriver er temmelig intetsigende, men har intrykk av at folk heller vil ha det enn bare TFTC i alle fall!
Og dere cacheeiere, sitter dere og leser logger? *nysgjerrig*
JA, vi leser de og koser oss. Iallfall vi.

Og vet mange andre gjør det, for vi får ofte tilbakemeldinger fra glade cacheeiere via mail om at de likte loggen vår.

Men vi er de første til å innrømme at i starten skrev vi mye TFTC, trodde det var kutyme. Men ble via et engelsk hobbyforum gjort oppmerksom på at i USA blir mange slike logger slettet, og de ser på det som en fornærmelse. Etter dette prøver vi og skrive mer. For nå som vi har en god del aktive cacher selv, så ser jeg at vi av og til kan bli skuffet over - eller tom logger (altså bare lagt inn som found)
mvh fam-lovaas
Bilde

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av team fredrune » ons 27 jul 2011 22:20

Å lese logger rundt om kring.. noen cacher vi har besøkt tidligere, noen vi har tenkt til å besøke.. egne cacher's logger osv... Dette gjøres herfra nesten daglig. Synes det er trivelig å både lese og skrive.
Men, fra cache nr. 1-400 skrev en nok ikke like mye som nå, det er noe med at ting forandrer seg hele tiden, kanskje en skriver noe mindre igjen om en liten tid`?
Jeg synes det skal være rom for variasjon, og har selv mange logger på egne cacher som er tftc.. - . - og takk for cache. Plager meg ikke og kanskje de også forandrer seg underveis? hva vet jeg, eller kanskje bare alle cachene mine ikke fortjener mer?
Uansett.. synes det kanskje blir for mye av "hva jeg syns" - politikk. La folk skrive kort eller langt..
og tråden starter vel med powercaching.. og da blir det vel også power-logging :)
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Svar