Sløsing med plass i loggbøker!

Alt om geocaching
Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24
Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av kesyv » tir 12 jul 2011 10:53

Kjørte en liten runde igjennom Rendalen igår, og fant mange logger som var stemplet av et cacheteam. Det som irriterte meg, var at mange av loggarkene var av den lille typen. Blant annet hele bull-trailen. Der hadde dette teamet brukt et stempel som tar opp 5-6 linjer av loggen. Synes det er greit i en loggbok av grei størrelse, men i en micro logg?
Synes dette er respektløst ovenfor cacheeier, som da må vedlikeholde oftere!
Er jeg helt på bærtur med mine synspunkter? Eller er det fler som tenker det samme..
Vil gjerne høre meninger fra cacheeiere også:)

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av Synth75 » tir 12 jul 2011 11:01

Store stempler i små loggbøker er respektløst.

Og er det ifm en slags rekordjakt, er det også juks etter min mening. Da skal alle signere loggboken. De som bruker stempel for et helt team beviser nærmest at alle medlemmene av teamet ikke har vært borte ved boksen og signert selv, hvilket er et krav ifm retningslinjene. Da sparer de tid i forhold til de som gjør det på skikkelig vis. Teamet er dermed diskvalifisert grunnet doping (i hvert fall står teamstempel på min liste over dopingmidler på rekordjakt).

Forøvrig er det jo krav til at alle nick signerer loggboken uavhengig av om det er rekordjakt eller ikke...

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av Isa » tir 12 jul 2011 11:33

Enig ja!
Det samme med folk som skriver over en hel side (uten egentlig å skrive noe fornuftig som trenger så stor plass) eller hopper over sider i loggboka!

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24

Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av kesyv » tir 12 jul 2011 11:55

Skal selvfølgelig ikke nevne navn, da vedkommende sikkert vet hvem det er snakk om. Men her var det stemplet uten dato og på vilkårlig sted i loggen. Noen steder rett under sistemann, andre steder på siste side. På cachen som ligger på Bull-museet, var det igjen 6 plasser. Stempelet tok opp 5 av de 6! Og jeg måtte da sende en nm logg! ( hadde dessverre ikke med ekstra logger)
Synes nevnte bruker kan ta turen igjennom Rendalen på nytt, og skifte loggbøkene selv. Kanskje også skrive nye logger med dato...
Det er lov å bruke sunn fornuft:)
God folkeskikk, kan vi kanskje kalle det?

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av Synth75 » tir 12 jul 2011 12:05

kesyv skrev: På cachen som ligger på Bull-museet, var det igjen 6 plasser. Stempelet tok opp 5 av de 6! Og jeg måtte da sende en nm logg! ( hadde dessverre ikke med ekstra logger)
Synes nevnte bruker kan ta turen igjennom Rendalen på nytt, og skifte loggbøkene selv. Kanskje også skrive nye logger med dato...
Det er lov å bruke sunn fornuft:)
God folkeskikk, kan vi kanskje kalle det?
Bull museet, ja da snakker vi rekordjakt og da vet jeg hva jeg personlig mener om den nye "rekorden" (inntil annet er bevist).

De kan jo logge cachene på riktig vis, samtidig som de bytter logger?

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24

Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av kesyv » tir 12 jul 2011 12:11

Har sent vedkommende en Mail, så får håpe de tar det som konstruktiv kritikk:)

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av ArveAnd » tir 12 jul 2011 12:25

Eg er heilt enig med deg at dette er respektlaust!

Eg har tidlegare kommentart ein liknande sak:
-nanologg signert på vilkårleg stad mot slutten, typisk felt 23-25 (av 30). Då såg det ut som den var full - og loggen måtte skiftast. Sannheten var at den knapt var halvfull.
-Dette synst eg var respektlaust - dessverre var ikkje folket her enig i det :o

Brukeravatar
Mostly Moose
Bruker
Bruker
Innlegg:147
Registrert:tor 20 des 2007 09:51
Sted:Ja
Kontakt:

Re: Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av Mostly Moose » tir 12 jul 2011 14:01

Ja, sannelig formørkes ungdommens sind av alt dette stræberi.
http://img.geocaching.com/cache/log/3a7 ... c326e6.jpg
FTF er oppskrytt.

Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av solve » tir 12 jul 2011 15:20

lite å gjøre i sommer?
greit nok at dere (og Jeg) ville gjort det anderledes, men istedet for å sitte inne og sutre over andres adferd (som strengt tatt er langt innenfor de få reglene som finnes, IMHO) så kom dere ut og finne en cache, legg ut en cache, eller bare gå på tur.

Solve - som faktisk har vært på tur i dag, og funnet cache, og valgt å ikke lete etter cache pga beliggenheten.
BildeBilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av avigerus » tir 12 jul 2011 15:27

Det er aldri greit å sløse med plass, hverken i stor eller liten loggbok.
Bilde

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24

Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av kesyv » tir 12 jul 2011 16:58

solve skrev:lite å gjøre i sommer?
greit nok at dere (og Jeg) ville gjort det anderledes, men istedet for å sitte inne og sutre over andres adferd (som strengt tatt er langt innenfor de få reglene som finnes, IMHO) så kom dere ut og finne en cache, legg ut en cache, eller bare gå på tur.

Solve - som faktisk har vært på tur i dag, og funnet cache, og valgt å ikke lete etter cache pga beliggenheten.
Har nå vært ute å plukket noen cacher idag også. En av de
Lå 1660 moh i sterk vind med snø og haggelbyger..
Godt å komme inn i varmen igjen for litt mer sutring på forum:)

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24

Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av kesyv » tir 12 jul 2011 17:02

Mostly Moose skrev:Ja, sannelig formørkes ungdommens sind av alt dette stræberi.
http://img.geocaching.com/cache/log/3a7 ... c326e6.jpg
Nice:)
Var ikke så ille det jeg opplevde, men dette er jo et godt eksempel på hva man IKKE skal gjøre:)

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24

Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av kesyv » tir 12 jul 2011 17:15

"Hei

Vi var jo tre personer og loggstempelet fyller fire linjer, så mener at det ikke var all verdens problem.
Det blir jo bare en linje i 'overbruk'.
Vi diskuterte å la være, men ble enige om at vi selv hadde godtatt dette i våre egne utlagte cacher.
Dato lot vi også være, selvfølgelig for å spare tid, og burde jo også fungere brukbart siden det i loggen er dato før og etter fra andre samt at vi har sporloggen fra hele turen pluss logging på GPS av
found / not found.

Det vil nok alltid være uenighet om fremgangsmåter, men vi fø
ler at vi holdt oss innenfor.
det akseptable.

Jeg hadde pratet med eier på forhånd for å evnt hjelpe til å bytte logger, men vi fikk ikke til det dessverre"

Kopi av svar fra ett av team medlemmene.
Hva synes dere, har jeg tatt feil?
Ble plutselig litt usikker på om jeg har feilbedømt situasjonen. Men følelsen min da jeg kom etter dem til cachene, var absolutt ikke god!

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av avigerus » tir 12 jul 2011 18:51

Det er jo bestandig hyggelig når noen tar kontakt og missforståelser kan oppklares. Jeg ville ha gått for deres forklaring, og de kommer sikkert til å tenke seg bedre om neste gang de er ute og skal stemple...
Bilde

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24

Sløsing med plass i loggbøker!

Legg inn av kesyv » ons 13 jul 2011 07:57

Vil bare påpeke at mine opplevelser stammer kun fra vei nære cacher nedover Rendalen samt Bull-trailen. Altså ikke Rendalen Powertrail.
Har fått Mail fra "stempleren" om at diskusjon er ok, men at han reagerer på at jeg ikke nevnte noe om ferdig trykte navnelapper som var lagt oppi cachene til Rendalen Powertrail. Disse mappene var lagt oppi selv om loggarkene ikke var fulle. Da disse ferdigtrykte lappene gjorde det vanskelig å rulle loggarkene pent tilbake.
Etter min vurdering burde da den/de som har lagt igjen disse ferdigprintene uten å signere loggen, få loggene sine slettet. Etter reglene fra groundspeak skal loggen signeres med nick og dato for å telles som et gyldig funn!

Svar