Veiledning til cacheserie med hemmelig slutt

Alt om geocaching
Svar
n5k
Junior
Junior
Sted: Hommersåk

Veiledning til cacheserie med hemmelig slutt

Legg inn av n5k » man 11 jul 2011 09:13

Heisann!

Jeg har nå vært på ferie i Danmark, og i området jeg bodde var det overaskende mange multi's, og også noen mysteriecacher. Jeg hadde ikke vært borti slike før (er veldig ny i gamet) men tok fatt på noen av dem med godt mot, og jammen var det ikke skitgøy! hehe
Uansett - jeg var også borti endel av cachene til "FIDODOG", som f.eks. GC2FKJG og GC19ZMY, noe som gav meg STOR inspirasjon/fascinasjon/interesse (fetish, altså :lol:) for "devilish hides".

I den anledning har jeg nå, siden jeg fant "Lille Torvet" planlagt en serie med 5-6 cacher langs en rute her i området. Planen er at alle disse 5-6 (muligens hele ti stykker) cachene skal være tilgjengelig bare et par meter fra bilen, men at det skal være uvanlige bokser, camo og sleipe gjemmesteder o.l. Planen er også at de skal inneholde hint/deler av en løsning på en hemmelig "finaleboks" som skal være stor og flott, og full av ekstra gjeve gjenstander.

Spørsmålet mitt blir da - disse første tradisjonelle cachene er vel greie nok - de sender jeg inn til review samtidig, på vanlig måte - som tradisjonell cache - eller hur? Men hva gjør jeg med den siste som skal være hemmelig - hva legges den inn som? Multi?
n5k m/fam Geocaching @ Flickr

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Veiledning til cacheserie med hemmelig slutt

Legg inn av olea » man 11 jul 2011 12:30

De første cachene legges inn som tradisjonelle cacher, ja. Finalecachen skal ha kategori Unknown (mystery).
Bilde

dullas
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av dullas » man 18 jul 2011 16:12

evt så kan man legge alt som en multi. og markere de som waypoint og hovedcachen må du markere som hiden.

Men disse blir desverre ikke besøkt like hyppig som traditjonelle da man får flere funn på disse..

Brukeravatar
harpix
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av harpix » ons 03 aug 2011 21:50

Spennende prosjekt!

Siden alle cachene skal være vanskelig å finne, ville jeg fått publisert hver og en av dem som en traditional cache; som sagt blir ikke multier så mye besøkt, og hvis man må tygge seg gjennom 10 frustrasjoner for å få logge en cache, vil kanskje mange velge den bort...

Finalen blir da, som tidligere nevnt, en unknown cache, hvor du kan angi de oppgitte koordinatene til å være hvor som helst innenfor en avstand på 3 km til gjemmestedet. Selv pleier jeg ofte å la de oppgitte koordinatene "hjelpe til" med å visualisere at dette ikke er en traditional, ved å legge dem midt uti fjorden eller lignende.

Lykke til!
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tor 04 aug 2011 21:36

harpix skrev:Siden alle cachene skal være vanskelig å finne, ville jeg fått publisert hver og en av dem som en traditional cache; som sagt blir ikke multier så mye besøkt, og hvis man må tygge seg gjennom 10 frustrasjoner for å få logge en cache, vil kanskje mange velge den bort...
Til gjengjeld tror jeg multi-cachen vil oppleves som mer eksklusiv, og jeg tror den vil bli en større opplevelse for dem som tar den ene multi-cachen enn om serien publiseres som ti tradisjonelle cacher med én bonus-cache.
~/.signature: No such file or directory.

Lhv11
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Lhv11 » ons 10 aug 2011 16:34

Jeg er veldig enig med alle som uttrykker sin bekymring for at en slik multicache vil bli lite besøkt. Selv om det sikkert kunne vært en fin utfordring og kjempefin cache, så hadde den nok havnet et godt stykke ned på min liste over prioriterte cacher å finne. Rett og slett fordi det er en veldig frustrende å bruke laaaaang tid på en multicache der man f.eks ikke finner trinn 5 av 7. Men hvis løypa er lagt opp som tradisjonelle cacher, har man ihvertfall 4 andre cacher å logge selv om det blir DNF på nr 5, og man kan gå andre cacher lenger ute i løypa.

Erfaringen min fra cacher jeg selv har lagt ut, viser også at selv de enkle multicachene har langt mindre besøk enn tradisjonelle cacher, så det ser ut til at multier ikke appellerer til den store massen av geocachere.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » ons 10 aug 2011 17:17

Lhv11 skrev:Erfaringen min fra cacher jeg selv har lagt ut, viser også at selv de enkle multicachene har langt mindre besøk enn tradisjonelle cacher, så det ser ut til at multier ikke appellerer til den store massen av geocachere.
Det er min erfaring også, men til gjengjeld får jeg stort sett mer lesverdige logger på multicachene, og for meg er én lesverdig logg verdt mange titalls TFTC-logger.
~/.signature: No such file or directory.

Svar