Multicacher

Alt om geocaching

Hva er din mening om Multicacher?

Dem er kjedelige!
5
7%
Synes ikke det er verdt å gå så langt for en cache.
1
1%
Jeg vil ta så mange som mulig mens jeg er ute, derfor velger jeg bort multier.
6
8%
Synes dem er greie hvis det er andre cacher underveis.
11
14%
Multier er kjempe artige!
31
41%
Jeg liker dem bare hvis dem er vanskelige.
2
3%
Jeg liker dem bare hvis dem er enkle!
6
8%
Det burde vært mer multi cacher i Norge.
14
18%
 
Stemmer totalt: 76

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark
Multicacher

Legg inn av Viking_Princess » man 27 jun 2011 19:28

Jeg er nesten ferdig med en multi cache i Norge, men vil gjerne ha noen meninger fra nordmenn, erfaring og tips, siden jeg ikke er vant til multi cacher i Norge.
Hadde vært kjempe fint hvis jeg kunne fått litt respons her! :)

Lager en poll, hvis det er noe du synes jeg mangler, post gjerne din mening!

Er også nysgjerrig på HVA dere har som erfaring på multi cacher, regnestykker, grader/meter, oppgaver underveis...hva har dere vært borti som dere synes var vanskelig?

Tusen takk for hjelpa!

Ragnhild
Bilde

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Multicacher

Legg inn av Isa » man 27 jun 2011 19:49

Siden jeg ikke har GPS, har multicacher vært uaktuelt..
For det er sånn der at man finner første cach, og får GPS-koordinater til neste der? Men må man løse oppgaver for å få koordinatene til neste cache?

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Multicacher

Legg inn av Viking_Princess » man 27 jun 2011 19:54

Hvis man ikke har en GPS kan det blir vanskelig å ta en multi ja...
Noen har man oppgitte punkter, og må finne ting elelr svar på stedene, andre multier må man regne ut ett og ett punkt etterhvert som man går.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Multicacher

Legg inn av Raggsokk » man 27 jun 2011 20:20

Jeg for min del synes a) at multier er artige, og at b) det burde være flere av dem i Norge. Og da mener jeg multicacher som i flere trinn enn bare "fant ikke noe godt sted i nærheten av xxx, så jeg lagde en to-trinns multi" (ikke ment som noen fornærmelse av disse, men det er ikke det jeg forbinder med en ekte multi). Jeg tok nylig "Hammerskatt" i Drammen, og det er virkelig synd det ikke er flere slike (og som er i god stand) her i nærheten. Siden det ligger litt mer arbeid i en multi så er det ofte (men ikke nødvendigvis) en liten kvalitetsindikasjon der også. Dette er ihvertfall min mening.

Tenk DaVinci-koden, tenk spasertur gjennom byen for å finne skjulte hint, som til slutt fører frem til skatten. Det blir aldri noen power-caching av det, men det gir ihvertfall meg en bedre opplevelse enn "under en stein i skogen". Generelt sett.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Multicacher

Legg inn av Viking_Princess » man 27 jun 2011 20:26

Helt enig med deg Raggsokk!!!

Jeg kan virkelig nyte en kjempe kul, spennende, artig og overraskende multi, som godt kan være på 6 kilometer og ta to-tre timer.
Jeg kombinerer gjerne med å ta multien først, og så se etter singles i området etterpå og så ta en tur for å spise og så hjem, super koselig!

Det krever en del jobb for å lage en multi, og det synes også, og da er det virkelig morsomt å ta dem og!

Skal lagre tipset ditt om den multien, takk!
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Multicacher

Legg inn av mamoreb » man 27 jun 2011 21:01

Fint med en diskusjon om multi-cacher!

Hva liker dere best, multi-er der antall trinn og koordinatene er kjent? Eller der du får koordinatene til trinn 2 først når du har klart trinn 1, og ikke vet på forhånd hvor du skal og hvor mange trinn det er?
Bilde

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland

Re: Multicacher

Legg inn av bjoff » man 27 jun 2011 21:08

mamoreb skrev:og ikke vet på forhånd hvor du skal og hvor mange trinn det er?
Disse er ihvertfall uaktuelle å begynne på for min del dersom jeg er langt hjemmefra. Ofte har man begrenset tid til rådighet, og da vil jeg gjerne vite hvor mye som skal til for å logge cachen, gjerne både i antall steg eller i antall km.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Multicacher

Legg inn av GorgonVaktmester » man 27 jun 2011 23:08

Jeg synes absolutt det er en fordel å kunne danne meg et overblikk over omfanget av en multi før jeg setter i gang.

Og selv om multier hvor du får koordinatene til neste steg i hvert av delstegene kan være greie, foretrekker jeg de hvor alle stegene er kjent på forhånd, men hvor man skal samle inn en eller annen informasjon på hvert av stegene, som til slutt kan settes sammen til noe som leder til slutt-cachen.
Eksempler på slike (som jeg har likt):
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
JanIflisa
Bruker
Bruker
Innlegg:183
Registrert:fre 15 jan 2010 19:44

Re: Multicacher

Legg inn av JanIflisa » tir 28 jun 2011 11:17

Fikk nylig publisert en multi i Vestfold like før midnatt i går kveld. :) Synes selv multier passer best når et område skal vises fram. Heller det enn serier...
Bilde

Bilde

Brukeravatar
JanIflisa
Bruker
Bruker
Innlegg:183
Registrert:fre 15 jan 2010 19:44

Re: Multicacher

Legg inn av JanIflisa » tir 28 jun 2011 12:19

Isa skrev:Siden jeg ikke har GPS, har multicacher vært uaktuelt..
For det er sånn der at man finner første cach, og får GPS-koordinater til neste der? Men må man løse oppgaver for å få koordinatene til neste cache?
Snodig... Er ikke du iPhone-elsker? Måtte bruke iPhone på en multi i Oslo for ikke lenge sia da jeg hadde glemt å oppdatere GPS-en etter en tur i Vestfold, og det gikk som skudd i ost.

Meny -> Settings -> Search Filter -> Show all

God tur!
Bilde

Bilde

Storic
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:41
Registrert:søn 05 jun 2011 13:31
Sted:Nord-Trøndelag

Re: Multicacher

Legg inn av Storic » tir 28 jun 2011 18:58

Jeg syns det skulle være mange flere multi-cacher.
En av grunnene til at vi holder på med geocaching er for å komme oss ut og da er det kjempe kjekt med multier som gjør at man faktisk må gå litt rundt. Der man ikke kan parkere 2meter fra cachen for så å logge funn.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Multicacher

Legg inn av ArveAnd » tir 28 jun 2011 19:23

Storic skrev:Jeg syns det skulle være mange flere multi-cacher.
En av grunnene til at vi holder på med geocaching er for å komme oss ut og da er det kjempe kjekt med multier som gjør at man faktisk må gå litt rundt. Der man ikke kan parkere 2meter fra cachen for så å logge funn.

tja... kva hindrer deg i å gå til fots frå cache til cache sjølv om det er bilveg og parkeringsmulighet ved cachane? Denne problemstillinga forstår eg rett og slett ikkje. Vil man gå litt rundt så er det jo mange muligheter for det utan multicachar!

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Multicacher

Legg inn av Viking_Princess » tir 28 jun 2011 19:28

bjoff skrev:
mamoreb skrev:og ikke vet på forhånd hvor du skal og hvor mange trinn det er?
Disse er ihvertfall uaktuelle å begynne på for min del dersom jeg er langt hjemmefra. Ofte har man begrenset tid til rådighet, og da vil jeg gjerne vite hvor mye som skal til for å logge cachen, gjerne både i antall steg eller i antall km.
Her i NL står det nesten alltid antall KM og hvor lang tid man sånn ca bruker på turen.
Det er ikke vanlig i Norge da?

Jeg bruker multi cacher som dagsturer, eller, geocaching i det hele tatt, når vi tar en cache tur, da er det som regel en hel dag.
Vi finner først en fin, artig og spennende cache vi vil gå, så ser vi rundt i området om det er noen singles vi kan ta med samtidig i nærheten, og er da ute i feltet fra ca 11 om mårran til rundt 18:00 om eftan/kvelden.
Da er det på tide å finne seg mat, og vi tar da en tur ut og spiser, det er en hel dag ute liksom!
Kosedag!

Mens single cachene, dem er kjempe greie å ta på vei til familie, eller en bursdag, eller besøk ett sted.
Er mange CarPool cacher i Nederland, genialt å ta på veien, hvis man har dårlig tid, men skal dit uansett! :)

En single kan være veldig spennende den og, men de aller fleste er ganske vanlige, en filmrullboks, eller matboks, under en stein eller bak ett tre, og det er greit nok det, men ikke en stor utfordring!
Jeg liker utfordringer, finne de som er vanskelige å finne, ser anderledes ut, morsomt laget, det er så mange forskjellige ting man kan gjøre ut av en cache!

Det at man kan gå fra en single til en annen, er jo en grei løsning, men noen multier har temaer og bruker forskjellige artige måter å finne neste waypoint på, at det er en FRYD!
Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Multicacher

Legg inn av Viking_Princess » tir 28 jun 2011 19:39

GorgonVaktmester skrev:Jeg synes absolutt det er en fordel å kunne danne meg et overblikk over omfanget av en multi før jeg setter i gang.

Og selv om multier hvor du får koordinatene til neste steg i hvert av delstegene kan være greie, foretrekker jeg de hvor alle stegene er kjent på forhånd, men hvor man skal samle inn en eller annen informasjon på hvert av stegene, som til slutt kan settes sammen til noe som leder til slutt-cachen.
Eksempler på slike (som jeg har likt):
Din cache virker veldig fin og forsegjort!!!
Har satt den på Bookmark lista mi, og er jeg i Skien en gang, kommer vi garantert til å prøve oss!
Den ser skikkelig proff ut!!! :D
Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Multicacher

Legg inn av Synth75 » tir 28 jun 2011 19:40

ArveAnd skrev:
Storic skrev:Jeg syns det skulle være mange flere multi-cacher.
En av grunnene til at vi holder på med geocaching er for å komme oss ut og da er det kjempe kjekt med multier som gjør at man faktisk må gå litt rundt. Der man ikke kan parkere 2meter fra cachen for så å logge funn.
tja... kva hindrer deg i å gå til fots frå cache til cache sjølv om det er bilveg og parkeringsmulighet ved cachane? Denne problemstillinga forstår eg rett og slett ikkje. Vil man gå litt rundt så er det jo mange muligheter for det utan multicachar!
Ja, den argumentasjonen forsto heller ikke jeg.
Selv tar jeg nærmest kun naturcacher og føler aldri lengsel etter multier.

Jeg ser bedre argumentasjon mot multier, enn for dem i en tursituasjon. Fyldige logger, gjerne med bilder, setter jeg pris på. Er målet ukjent, hindrer det ofte deler av loggingen og opplasting av bilder, for å holdet målet hemmelig.
Også var det det med å drive "papirarbeid" ute på tur da...

Multier synes jeg gjør seg best der stedet/temaet ikke lar seg presentere på en god nok måte ved å legge ut en enkelt traditional.
Det er riktignok en del spesialmultier som er flotte. F.eks reflekscacher. Dark Side of the Moon er jo en multi og en av Norges fineste cacher.
Prinsen av Portugals vei er også en fin multi.
Så en del multier er perler, selv om jeg anser flesteparten som vederstyggeligheter ;)

Svar