Multicacher

Alt om geocaching

Hva er din mening om Multicacher?

Dem er kjedelige!
5
7%
Synes ikke det er verdt å gå så langt for en cache.
1
1%
Jeg vil ta så mange som mulig mens jeg er ute, derfor velger jeg bort multier.
6
8%
Synes dem er greie hvis det er andre cacher underveis.
11
14%
Multier er kjempe artige!
31
41%
Jeg liker dem bare hvis dem er vanskelige.
2
3%
Jeg liker dem bare hvis dem er enkle!
6
8%
Det burde vært mer multi cacher i Norge.
14
18%
 
Stemmer totalt: 76

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:
Re: Multicacher

Legg inn av bjorges » tir 28 jun 2011 21:53

Viking_Princess skrev: En single kan være veldig spennende den og, men de aller fleste er ganske vanlige, en filmrullboks, eller matboks, under en stein eller bak ett tre, og det er greit nok det, men ikke en stor utfordring!
Jeg liker utfordringer, finne de som er vanskelige å finne, ser anderledes ut, morsomt laget, det er så mange forskjellige ting man kan gjøre ut av en cache!

Det at man kan gå fra en single til en annen, er jo en grei løsning, men noen multier har temaer og bruker forskjellige artige måter å finne neste waypoint på, at det er en FRYD!
Jeg tror, litt basert på erfaring fra Nederland /Amsterdam, at variasjonen over cacher i Norge er MYE større enn den er i Nederland.
Vi har, heldigvis kanskje, ikke tradisjon for å lage multier av alt, men heller legge en eller flere cacher langs en rute. Det ene forhindrer ikke det andre, men det kan forklare.
Jeg er enig med Synth75 i at man står friere til å skrive en god logg, gjerne med bilder, når man besøker en tradisjonell cache fremfor en multi. I de færreste tilfellene er det nødvendig å lage en multi for å vise frem et sted, jeg tror nok heller multier lages fordi man har lyst å lage akkurat en multi, eller fordi stedet man skal vise frem enten ligger for nært en annen cache eller ikke har noe egnet gjemmested for en cache.

Jeg sier bare: JA TIL VARIASJON!!!!
Bilde

Storic
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:41
Registrert:søn 05 jun 2011 13:31
Sted:Nord-Trøndelag

Re: Multicacher

Legg inn av Storic » ons 29 jun 2011 09:53

Er mer gøy for barna å skulle følge en multicache, blir enda mer følelse av skattejakt. Ny ledetråd hver plass.
Men for all del, hvis jeg skal overveie alt jeg skriver her om det kan argumenteres godt nok, så er det vel kanskje heller like greit å la vær å delta i diskusjonene.

Personlig så syns vi hos oss at det er gøy å ta multicacher.
Vi tar ikke cacher for statestikken, men for å få variasjon og komme oss ut i naturen! Pluss de er som regel mer innholdsrik og spennende, men det er jo bare vår oppfatning. Og vi er jo bare nybegynnere, så hva vet vel vi :|

PS. For info, så tar vi singlecacher også..
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Multicacher

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 29 jun 2011 10:56

Storic skrev:Er mer gøy for barna å skulle følge en multicache, blir enda mer følelse av skattejakt. Ny ledetråd hver plass.
Ja, det kan være kjempegøy og kjempespennende! :D Det som derimot ikke er så gøy er hvis en deloppgave mangler :( Da blir liksom alt litt forgjeves...
En god multi (etter min mening) er bygd opp på en av to måter:
1) Alle koordinatene til deloppgavene er kjent på forhånd. På hver av deloppgavene skal man samle informasjon som ikke så lett kan bli borte. (For cacher ute i skogen kan det være "Antall store steiner på stedet", "Fargen på hytta", "Antall vinduer på hytta" el.l.)
2) Hvis ikke alle deloppgavene er kjent på forhånd, bør den informasjonen du skal finne være av tilsvarende type som nevnt over. Det å skulle finne en boks med neste koordinat er ofte problematisk fordi slike bokser plutselig kan forsvinne. I tillegg bør det i teksten til multien stå noe om hvor lang den er, og i hilken retning den hovedsaklig går.
Storic skrev:Men for all del, hvis jeg skal overveie alt jeg skriver her om det kan argumenteres godt nok, så er det vel kanskje heller like greit å la vær å delta i diskusjonene.
Nå synes jeg du tar litt hardt i! Problemet tidligere i denne tråden, var vel at de som leste innlegget ditt ikke helt forstod hva du egentlig mente, og hvorvidt du hadde argumentert godt nok. Av og til kan det som virker veldig enkelt og lettforståelig for en selv være uforståelig for andre som leser det.
Storic skrev:Personlig så syns vi hos oss at det er gøy å ta multicacher.
Vi tar ikke cacher for statestikken, men for å få variasjon og komme oss ut i naturen! Pluss de er som regel mer innholdsrik og spennende, men det er jo bare vår oppfatning. Og vi er jo bare nybegynnere, så hva vet vel vi :|
Jo, dere vet hva dere selv liker!! Og du prøver å formidle hva dere liker! Men da må man også være forberedt på at andre er uenig med deg, og liker helt andre ting, og sier det.
Storic skrev:PS. For info, så tar vi singlecacher også..
Variasjon er flott!! :wink:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

bobby_peru
Junior
Junior
Innlegg:60
Registrert:fre 27 mai 2011 15:20

Re: Multicacher

Legg inn av bobby_peru » ons 29 jun 2011 23:02

bjorges skrev:
Viking_Princess skrev: En single kan være veldig spennende den og, men de aller fleste er ganske vanlige, en filmrullboks, eller matboks, under en stein eller bak ett tre, og det er greit nok det, men ikke en stor utfordring!
Jeg liker utfordringer, finne de som er vanskelige å finne, ser anderledes ut, morsomt laget, det er så mange forskjellige ting man kan gjøre ut av en cache!

Det at man kan gå fra en single til en annen, er jo en grei løsning, men noen multier har temaer og bruker forskjellige artige måter å finne neste waypoint på, at det er en FRYD!
Jeg tror, litt basert på erfaring fra Nederland /Amsterdam, at variasjonen over cacher i Norge er MYE større enn den er i Nederland.
Vi har, heldigvis kanskje, ikke tradisjon for å lage multier av alt, men heller legge en eller flere cacher langs en rute. Det ene forhindrer ikke det andre, men det kan forklare.
Jeg er enig med Synth75 i at man står friere til å skrive en god logg, gjerne med bilder, når man besøker en tradisjonell cache fremfor en multi. I de færreste tilfellene er det nødvendig å lage en multi for å vise frem et sted, jeg tror nok heller multier lages fordi man har lyst å lage akkurat en multi, eller fordi stedet man skal vise frem enten ligger for nært en annen cache eller ikke har noe egnet gjemmested for en cache.

Jeg sier bare: JA TIL VARIASJON!!!!

Jeg hadde samme erfaring i Amsterdam i april i år. Hadde tre dager der nede, og store forventninger om turer rundt i byen med mange funn. Fasit ble fire cacher.... Problemet var ikke multiene/mysteriene i seg selv, men at de fleste av dem var umulige å få tatt om man ikke a) kunne nederlandsk eller b) hadde inngående kjennskap til nederlandske forhold. Hadde nok en klar forventing om flere tradisjonelle cacher i sentrum av en såpass stor by og dermed ble akkurat denne delen av reisen en liten nedtur.

Men heldigvis er jo Amsterdam en feiende flott by på veldig mange andre måter :)

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Multicacher

Legg inn av Viking_Princess » tor 30 jun 2011 06:21

Hvis man sammenlikner Amsterdam med Oslo, er det ikke mange cacher nei, har forundra meg over det selv, og det er trist egentlig.
For netopp lette cacher er kjempe kjekt når man er turist!

Men dette er også fordi her i Nederland er man mye strengere med regler for å legge ut cacher enn i Norge, i Norge er det mer sånn "naturen er for alle" og jeg har kommi borti utrolig mange cacher, hvor jeg nesten garantert tørr å si at det ikke er bedt om lov til å legge dem ut, har selv hørt fra en som legger ut cacher selv, at personen ikke en gang har spurt om lov til det!
Mens i Nederland, hvor det bor 4 miljoner mennesker, bare i AMSTERDAM, og det er såpass lite plass, alle værner over SIN del.
Eier du skog eller eget hus, ja da er det store gjerder og DO NOT ENTER og PRIVAT skilter over alt, folk vil ikke dele med andre.

Så å legge ut en cache i Amsterdam er ganske vanskelig tror jeg, for du må være veldig overbevisende, skal du få en eier til å gi lov til å ha en haug med folk traskende over tomta si, og her snakker vi om utrolig mange cachere!
Bilde

Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39

Re: Multicacher

Legg inn av Hvammen » lør 23 jul 2011 21:11

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC1CEFT
Denne har jeg og frøkna hatt i tankene helt siden vi begynte. Og statuer og slikt ble samlet inn og ryddig skrevet ned. Det var regneoperasjonene som var vriene, spesielt da det er en eller annen feil i fasiten... Men denne satte vi utrolig stor pris på å endelig få logget. Denne kommer jeg til å huske absolutt best av alle cacher jeg har logget. Multier er kult!

Svar