DNF - er det flaut?

Alt om geocaching
Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo
Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av mamoreb » lør 29 jan 2011 23:02

Håper ingen misforstod - jeg logger DNF selv om det er irriterende og innimellom litt flaut. Blant 140 funn har jeg 12 DNF, pluss et par "notes" der føre eller mugglere har forhindret hele letingen. Kunne vel hatt 13 DNF, skal huske at det er greit å logge halvhjerta forsøk senere.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 30 jan 2011 01:36

Har døryt 1950 funn og 98 DNF logger.

Har jeg lett ordentlig etter en cache uten å finne den (uvisst av hvilken grunn) logger jeg stort sett DNF. Unntaket fra det er hvis jeg er på cachetur med flere, og en eller flere av de andre har skrevet at vi var en gjeng som var der uten å finne den.

I tillegg er det ikke alltid jeg logger noe som helst dersom jeg ikke får lett ordentlig, og har tenkt meg tilbake om kort tid. Er det derimot lenge til jeg kommer tilbake (eller kanskje aldri), logger jeg "Write note" eller DNF, kommer an på "dagsformen" og omstendighetene.

Forøvrig forsøker jeg å være så ærlig som mulig i mine logginger. Skriver jeg at jeg fant den lett, så gjorde jeg det. Noen ganger er det flaks, andre ganger erfaring. Må jeg lete, skriver jeg det, og må jeg "ringe en venn" skriver jeg det.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av gacrux » søn 30 jan 2011 10:32

Det er bra at så mange synes DNF er greit. Men det er ingen som forklarer hvorfor det finnes cacher med 50 funn og 0 DNF, hvor det framgår av loggen at minst 10% av de som har prøvd cachen har bommet en eller flere ganger tidligere.

Jeg savner kommentarer fra de som lar være å logge DNF. Det kunne jo komme kommentarer som f. eks:
Om jeg leter lenge lar jeg være å logge DNF om jeg tror jeg kommer tilbake senere.
Eller f. eks:
Jeg ser ikke vitsen i å logge DNF.
Eller noe annet.
Otto Milvang

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av ninad » søn 30 jan 2011 12:08

Jeg logger DNF hvis jeg har lett ordentlig uten å finne cachen. Jeg logger ikke DNF hvis jeg bare har lett halvhjertet eller er blitt forhindret av gumper e.l.

Som eier stusser jeg av og til når det har gått laaang tid uten funnetlogger på en cache som vanligvis har jevnt besøk - og heller ingen DNF-logger. Da har jeg tenkt at det har vært folk der uten å finne den og uten å skrive noe. Dumt, for hvis cachen er borte må nesten eier få beskjed så ny boks kan utplasseres!
Bilde Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

DNF - er det flaut?

Legg inn av hstad » søn 30 jan 2011 15:22

Helt ærlig, ja har latt være å logge DNF noen ganger. Ved noen tilfeller på grunn av at den skulle være så lett å finne, andre ganger har eg berre vore lat. Men synes egentlig att har man gjort et hederlig forsøk uten funn, bør man logge DNF

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av Bikeridr » søn 30 jan 2011 18:44

Jeg logger DNF.
Nå er jo jeg en "slow cacher" på det nærmest ekstreme, men funnprosenten er jeg likevel fornøyd med. Tre av DNF'ene har jeg funnet senere, én var bekreftet borte av cacheeier, men er nå på plass uten at jeg har hatt anledning å "hente" den, og så har jeg én DNF hvor det nå utføres gravearbeider og cachen er således borte "inntil videre".
Så da gjenstår det to absolutte DNF'er og syvogtredve funn :)

Men jeg skal innrømme at det er en viss godfølelse å logge "lett funn" rett etter en annen cachers DNF, og da spesielt om det er et "ærlig" lett funn :D
Samtidig som det er megasurt å finne "lett funn" både i loggen før og i loggen rett etter ens egen DNF :oops: :?

Nuvel, får håpe jeg får opp funnfrekvensen min iallefall bittelitt over tre-stk-i-året som jeg har nå. Må få den der feite ræva mi ut i skogen og få trimmet litt ... ^^
Bilde

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av bjornda » søn 30 jan 2011 20:28

gacrux skrev:Det er bra at så mange synes DNF er greit. Men det er ingen som forklarer hvorfor det finnes cacher med 50 funn og 0 DNF, hvor det framgår av loggen at minst 10% av de som har prøvd cachen har bommet en eller flere ganger tidligere.
Tja, uten å vite hvem dette er blir det vanskelig å komme med forklaringer, men kanskje det er ferske geocachere som ikke tør å logge DNF? Jeg vil tippe at det ikke er nick med mange funn som dominerer på denne listen over de som ikke logger DNF etter at man har gjort et redelig forsøk på å lete. Som Synth75 var inne på i sitt innlegg; de det gjelder hører vel ikke fra seg på dette forumet og da forblir spørsmålet ubesvart.

Selv har jeg ca 10% DNF, og etter å ha sjekket opp flere av disse så ser jeg at jeg kanskje burde bli flinkere til å bruke notes og ikke DNF. Flere plasser har jeg brukt DNF selv om jeg har gitt opp å lete etter cachen 10 meter unna gjemmestedet pga lave sko og mye snø etc. Jeg har også brukt DNF når jeg har latt være å lete pga mye mennesker i området.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av sven-egil » søn 30 jan 2011 21:02

Jeg tror vi som tør å logge mer en TFTC også tør logge en seriøs DNF logg...
Eventuelt en Note om det passer bedre :wink:

Har selv sett at en av mine cacher får "endelig" i loggboka og enkelte nettlogger, uten at de som logger "endelig" har logget DNF først.

Man at noen synes det er flaut å ikke finne en cache kan jeg faktisk skjønne og at de da selvfølgelig ikke logger DNF. (For noen er mye rart flaut)

Men jeg tror at det å ikke logge DNF egentlig har mer med latskap å gjøre, en med flauhet.
Bilde Bilde Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av gacrux » søn 30 jan 2011 21:16

sven-egil skrev: Men jeg tror at det å ikke logge DNF egentlig har mer med latskap å gjøre, en med flauhet.
Ja, jeg tror nok du har rett. Stor enighet i denne tråden, så det er ikke noe å gå videre på. Bare oppfordre folk til å logge DNF. Det bedrer cachene på sikt.
Otto Milvang

jejoms
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 apr 2009 09:45

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av jejoms » man 31 jan 2011 00:29

Aller først - jeg er helt enig i at det ikke er flaut å logge DNF. Har gjort det mange ganger, og kommer til å fortsette med det. Men det hender også at jeg ikke gjør det, og det er stort sett fordi jeg ikke gidder/ikke prioriterer. For de av oss som ikke er logget på nettet 24/7 (kanskje bare meg?), er det faktisk litt pes å gå inn på geocaching.com, lete fram cachen og skrive en snutt. Hvis jeg har vært ute med gps-en og lett litt halvhjertet uten å finne, er det ikke sikkert jeg gidder å dele det med omverdenen. Men hvis jeg leter halvhjertet og finner, logger jeg selvfølgelig :-)

SotaLinda
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:tor 13 aug 2009 22:52

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av SotaLinda » man 31 jan 2011 09:24

Jeg har tenkt litt på dette og jeg lurer egentlig på hva poenget med å måtte logge DNF er jeg. En ting er om man tror kanskje cachen er borte, men ellers da?

Og er det sånn at jeg burde ha logget DNF på "jula varer helt til påske" gacruxs? Selv om vi hadde telefonkontakt og jeg så at du dagen etter bekreftet at den var borte?

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av ArveAnd » man 31 jan 2011 09:37

SotaLinda skrev:Jeg har tenkt litt på dette og jeg lurer egentlig på hva poenget med å måtte logge DNF er jeg. En ting er om man tror kanskje cachen er borte, men ellers da?
Eit av poenga med å logge DNF er jo å fortelje både til eigar og andre cacharar at det ikkje nødvendigvis er rett fram å finne cachen. På den måten kan bla eigar justere rating av cachen. Men om alle berre loggar funn, og seier den var enkel - så justerer eigar den til enklare (typisk 1.5 i rating).
Men om det kjem inn nokre DNF'ar så blir ratingen kanskje justert den andre vegen, til 2.5... ikkje at det betyr så mykje - men det fortel meg iallefall at den ikkje er rett fram når eg leitar etter cachen. Mao til hjelp for andre!

og sjølvsagt vil eigar utfrå fleire DNF'ar, og eventuelt beskrivelse i enkelt DNF'ar, føle behov for å sjekke cachen mhp om alt er ok. Det hadde ikkje skjedd om det ikkje vart logga DNF.

Og til slutt, kva er egentleg poenget med å logge funn??

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av gacrux » man 31 jan 2011 17:09

SotaLinda skrev:Og er det sånn at jeg burde ha logget DNF på "jula varer helt til påske" gacruxs? Selv om vi hadde telefonkontakt og jeg så at du dagen etter bekreftet at den var borte?
Jeg hadde ikke denne i tankene. Nå fikk jo jeg melding på telefon så det spilte ingen rolle, men selv hadde jeg nok logget DNF om det var meg.
Otto Milvang

SotaLinda
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:tor 13 aug 2009 22:52

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av SotaLinda » man 31 jan 2011 18:11

gacrux skrev:
SotaLinda skrev:Og er det sånn at jeg burde ha logget DNF på "jula varer helt til påske" gacruxs? Selv om vi hadde telefonkontakt og jeg så at du dagen etter bekreftet at den var borte?
Jeg hadde ikke denne i tankene. Nå fikk jo jeg melding på telefon så det spilte ingen rolle, men selv hadde jeg nok logget DNF om det var meg.
Ok. Jeg har nok litt å lære på DNF logging ser jeg :lol:

RoLeTuSi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 12 sep 2010 20:53

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av RoLeTuSi » tir 01 feb 2011 21:02

Hos oss har det vel vært logget to DNF, og de ble logget fordi vi visste at vi ikke kom til å lete etter cachen på lang tid. En cache i nabolaget der vi ikke snur hver stein i jakten blir ikke logget som DNF dersom vi vet at vi kommer tilbake for å lete mer i løpet av kort tid.

Vi har vel oppfattet DNF som en melding som legges igjen dersom vi har lett godt og lenge og alikevel ikke har funnet den.
Bilde

Svar