De forskjellige størrelsene på en cache

Alt om geocaching
maristua
Bruker
Bruker

Legg inn av maristua » lør 11 des 2010 19:37

Jeg planlegger min første egne cache. I den forbindelse har jeg noen spørsmål i forhold til størrelsen på en cache.

Jeg vet hvor stor en nano er og jeg vet ca hvor grensen mellom micro og small er. Men så kommer spørsmålet. Hvor går grensen mellom en small og en regular? Hva er størrelsen på en small?
Hva er størrelsen på en regular og hvor begynner størrelsen på en large boks?
Sist redigert av maristua den lør 11 des 2010 20:28, redigert 1 gang totalt.
Bilde

Brukeravatar
manutnamkeng
Junior
Junior

Re: De forskjellige størrelsene på en cache - Trenger litt hjelp

Legg inn av manutnamkeng » lør 11 des 2010 20:08

Cache Sizes
These sizes apply to all caches that have a physical container.

Micro (35 mm film canister or smaller – less than approximately 3 ounces or .1 L – typically containing only a logbook or a logsheet)
Small (sandwich-sized plastic container or similar – less than approximately 1 quart or 1 L – holds trade items as well as a logbook)
Regular (plastic container or ammo can about the size of a shoebox)
Large (5 gallon/20 L bucket or larger)
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

maristua
Bruker
Bruker

Re: De forskjellige størrelsene på en cache - Trenger litt hjelp

Legg inn av maristua » lør 11 des 2010 20:27

Tusen takk for hjelpen :D
Bilde

Brukeravatar
Hårek og Gyda
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Arendal

Re: De forskjellige størrelsene på en cache

Legg inn av Hårek og Gyda » tor 10 feb 2011 08:36

I det siste har vi stadig kommet over cacher som er merket med micro, men som er nano. Burde ikke dette stå i beskrivelsen? Det var beskjeden vi fikk da vi skulle legge ut, og det ser ut til at de fleste bruker denne måten. Er dette feil?

Svivab
Vikinghilsen
Hårek og Gyda

ingsve
Senior
Senior
Sted: Lillesand
Kontakt:

Legg inn av ingsve » tor 10 feb 2011 09:03

Disse små dj.... bør angis godt i beskrivelsen, bruken bør begrenses til et mininmum, og kun på plasser der det ikke er mulig med større enheter. Plasseringen må gjerne markeres, og hintet kan godt beskrive klart og tydelig hvor dje...skapet ligger. :twisted:

Erfaringsmessig vil slike enkle regler gjøre livet lettere og sørge for lavere blodtrykk for en stor del av oss som bedriver fritiden med å lete etter en beholder med en tynn strimmel av papir vi skal notere på, rulle sammen og legge fint tilbake i den lille beholderen som der det da ikke er plass til papirstrimmelen. Alt dette med våte eller frosne fingre. 8) :x

Måtte bare få sagt det :D
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 10 feb 2011 10:26

I retningslinjene står følgende om cachestørrelser:
Cache Sizes

These sizes apply to all caches that have a physical container.
  • Micro (35 mm film canister or smaller – less than approximately 3 ounces or .1 L – typically containing only a logbook or a logsheet)
  • Small (sandwich-sized plastic container or similar – less than approximately 1 quart or 1 L – holds trade items as well as a logbook)
  • Regular (plastic container or ammo can about the size of a shoebox)
  • Large (5 gallon/20 L bucket or larger)
Ut fra dette kan jeg ikke se at det er GALT å ikke angi at cachen er en nano. Jeg har sett at Groundspeak flere ganger har avvist ønske om å opprette en egen cachestørrelse for Nano, og da blir "35 mm film canister or smaller" riktig størrelsesangivelse.

Det jeg har sett mange ganger er at noen bruker "Other" når cachen er en nano, og det mener jeg er fullstendig galt.

Samtidig er jeg tilhenger av at det går frem av cacheteksten eller hintet at cachen er så liten at den er en nano.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Raggsokk
Senior
Senior
Sted: Nedre Eiker

Legg inn av Raggsokk » tor 10 feb 2011 10:50

Når skal forresten 'Other' brukes? Når cachen er en gammel buss man må gjennomsøke?
- Raggsokk

Bilde

2v
Bruker
Bruker

Legg inn av 2v » tor 10 feb 2011 11:31

Raggsokk skrev:Når skal forresten 'Other' brukes? Når cachen er en gammel buss man må gjennomsøke?
Large (5 gallon/20 L bucket or larger)
Other: t.d. event

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior

Legg inn av hstad » tor 10 feb 2011 11:42

Oter, rovpattedyr i mårfamilien, skal ikke brukes på noen som helst måte. Vær advart, den biter nok

Brukeravatar
Hårek og Gyda
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Hårek og Gyda » tor 10 feb 2011 12:33

Takk, da vet vi at "other" er feil å bruke. Men er det for mye forlangt at de skriver i beskrivelsen at penn/blyant må medbringes? Litt kjedelig å risikere liv og lemmer på glatta bare for å oppdage at du ikke får logget når du finner cachen.... :(
Vikinghilsen
Hårek og Gyda

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tor 10 feb 2011 13:10

svivab skrev:Takk, da vet vi at "other" er feil å bruke. Men er det for mye forlangt at de skriver i beskrivelsen at penn/blyant må medbringes?
Du kan ikke forlange at folk skriver sånt i cache-beskrivelsen. Ønske, ja - forlange, nei.
svivab skrev: Litt kjedelig å risikere liv og lemmer på glatta bare for å oppdage at du ikke får logget når du finner cachen.... :(
Hvorfor skulle du ikke få logget? Har du funnet cachen, burde du vel også få logget? Du kan ikke satse på at det ligger skrivesaker i en cache. Penner slutter å virke, blyanter knekker eller blir utbrukt uten at det er noen blyantspisser i cachen. Ha alltid med egne skrivesaker.
Sist redigert av pjacklam den tor 10 feb 2011 13:29, redigert 1 gang totalt.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » tor 10 feb 2011 13:16

svivab skrev:Men er det for mye forlangt at de skriver i beskrivelsen at penn/blyant må medbringes?(
Jeg må på det sterkeste advare mot blyanspisere og pennespisere. Disse opererer i nærheten av cacher, og har en tendens til å rense cacher kjemisk fri for skriverter. Derfor har en god cacher ALLTID en skrivert i lommen når han er ute. Plutselig dukker det opp en cache, uavhengig av størrelse, og da er det greit å ha skrivert tilgjengelig.

Jeg har i enkelte av mine beskrivelser skrevet ekspilisitt at skrivert må medbringes, med det resultat at enkelte cachere presterer å skrive i loggen at skrivert mangler!!!
Bilde

Brukeravatar
Hårek og Gyda
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Hårek og Gyda » tor 10 feb 2011 16:50

Joda, har som regel et skriveredskap i lomma, men det hender at det blir glemt eller slutter å virke. :(

Klassifiseres palatka som "other"? :?
Vikinghilsen
Hårek og Gyda

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Sted: Tromsø

Legg inn av Tique » tor 10 feb 2011 17:08

svivab skrev:Klassifiseres palatka som "other"? :?
Jeg har satt mine palatkaer som Micro, men da også oppgitt i teksten at det er en palatka.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tor 10 feb 2011 20:09

svivab skrev:Klassifiseres palatka som "other"? :?
Palatkaer, i alle fall de store, passer vel som "other". De er jo store i utstrekning, men samtidig smale og rommer lite. Det er vel ikke noen krystallklare regler her. Poenget er vel å gi et hint om hva slags beholder man skal lete etter. Hvis jeg leter etter en "other" er jeg åpen for at cachen kan være "hva som helst".
~/.signature: No such file or directory.

Svar