Opencaching.com

Alt om geocaching
Svar
kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike
Opencaching.com

Legg inn av kosunde » tir 07 des 2010 22:16

Ta en kikk her: http://garmin.blogs.com/pr/2010/12/geoc ... ngcom.html Er det jeg som ikke har fulgt med i timen, eller er det andre som også er overrasket over at Garmin tar opp konkurransen med Groundspeak? :shock:

kosunde
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Opencaching.com

Legg inn av sven-egil » tir 07 des 2010 23:06

Må si at jeg ble veldig overrasket :shock:

Med 2 "Tunge aktører" på banen kan dette bli.... interessant.

Blir dette en tilnærmet krig? Groundspeak mot Garmin???
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Opencaching.com

Legg inn av GadgetCats » tir 07 des 2010 23:58

Jeg laget meg en profil og publisert en av våre eksisterende cacher. Her er det mange problemer:
- Cachen ble publisert umiddelbart. Her finnes ingen av tryggheten som reviewerne våre sørger for.
- Jeg prøvde å legge til en ny cache rett ved siden av - det gikk gjennom helt fint. Ingen minsteavstand.
- Jeg haket av for at cachen eksisterte på et annet webområde, og ID-en ble da "stjålet" - GC-koden ble endret ved å bytte de to første bokstavene til OX.
- Sidene fungerer svært dårlig i IE8, som tross sine svakheter er blant de mest utbredte browsere. Jeg får i hvert fall en masse script som stopper med syntaksfeil - og de fleste knappene er tilsynelatende skriptavhengige.
- Bare tre cachetyper - for eksempel mangler Event
- Cachebeskrivelse er et enkelt tekstfelt. Ingen HTML, ingen bilder.

For ordens skyld - jeg har fjernet testcachene mine der - jeg kommer til å holde meg langt unna dette, det holder ikke mål - i hvert fall ikke slik det er nå (og ja, jeg ser at det står Beta - det hjelper ikke). I tillegg er jeg skeptisk til at det er Garmin som driver dette. Jeg ser for meg at vi kan ende opp med en situasjon der Garmin-enheter blir favorisert på en eller annen måte - for eksempel at "awsomeness"-ratingen kommer med på Geocaches-skjermen og bruker opp verdifull plass.

Hvis det eneste argumentet for å bruke dette alternativet er å spare de få kronene det koster å være Premium-medlem hos geocaching.com, så synes i hvert fall jeg man burde vurdere en annen fritidssyssel.

Jeg er for konkurranse, men opencaching.com tilbyr ikke i næheten av noe som er sammenlignbart med geocaching.com. I hvert fall ikke ennå.
Bilde

Brukeravatar
manutnamkeng
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 08 aug 2010 19:47

Re: Opencaching.com

Legg inn av manutnamkeng » ons 08 des 2010 00:17

GadgetCats skrev:Jeg laget meg en profil og publisert en av våre eksisterende cacher. Her er det mange problemer:
- Cachen ble publisert umiddelbart. Her finnes ingen av tryggheten som reviewerne våre sørger for.
- Jeg prøvde å legge til en ny cache rett ved siden av - det gikk gjennom helt fint. Ingen minsteavstand.
- Jeg haket av for at cachen eksisterte på et annet webområde, og ID-en ble da "stjålet" - GC-koden ble endret ved å bytte de to første bokstavene til OX.
- Sidene fungerer svært dårlig i IE8, som tross sine svakheter er blant de mest utbredte browsere. Jeg får i hvert fall en masse script som stopper med syntaksfeil - og de fleste knappene er tilsynelatende skriptavhengige.
- Bare tre cachetyper - for eksempel mangler Event
- Cachebeskrivelse er et enkelt tekstfelt. Ingen HTML, ingen bilder.

For ordens skyld - jeg har fjernet testcachene mine der - jeg kommer til å holde meg langt unna dette, det holder ikke mål - i hvert fall ikke slik det er nå (og ja, jeg ser at det står Beta - det hjelper ikke). I tillegg er jeg skeptisk til at det er Garmin som driver dette. Jeg ser for meg at vi kan ende opp med en situasjon der Garmin-enheter blir favorisert på en eller annen måte - for eksempel at "awsomeness"-ratingen kommer med på Geocaches-skjermen og bruker opp verdifull plass.

Hvis det eneste argumentet for å bruke dette alternativet er å spare de få kronene det koster å være Premium-medlem hos geocaching.com, så synes i hvert fall jeg man burde vurdere en annen fritidssyssel.

Jeg er for konkurranse, men opencaching.com tilbyr ikke i næheten av noe som er sammenlignbart med geocaching.com. I hvert fall ikke ennå.
Bra du slettet den for jeg hadde tenkt å arkivere den du hadde på geocaching.com. :mrgreen:
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Opencaching.com

Legg inn av GadgetCats » ons 08 des 2010 09:54

Ja, hvordan er det per i dag med eierskap til selve cachebeskrivelsen? I ToU står dette, som jeg antar er relevant:
All materials available on or through the Site, other than Third Party Submissions (collectively, the "Site Materials") are the property of Groundspeak or of its licensors and are protected by copyright, trademark, and other intellectual property laws.


Cachedetaljer er vel "Third Party Submissions", og dermed cacheeiers intellektuelle eiendom? Eller finnes det finurligheter i Groundspeaks vilkår som gjør at detaljene fra en cacheoppføring på gc.com ikke kan "dupliseres" på andre nettsider som for eksempel opencaching.com?
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Opencaching.com

Legg inn av Makuta Teridax » ons 08 des 2010 11:00

GadgetCats skrev:Ja, hvordan er det per i dag med eierskap til selve cachebeskrivelsen?
Geocaching.com: Cacheeieren har opphavsretten til cachebeskrivelsen. Ingen kan kopiere den uten din tillatelse. Se avsnitt 3 i http://www.geocaching.com/about/termsofuse.aspx

Opencaching.com: Du gir fra deg alle rettigheter:

… by submitting any Geocaching Data to the Website, you give Garmin a transferable, perpetual, royalty-free, irrevocable license and right to reproduce, create derivative works of, license, distribute, sell, publicly display and publicly perform the submitted Geocaching Data for any purpose and without restriction or obligation to you.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Opencaching.com

Legg inn av GadgetCats » ons 08 des 2010 11:58

I praksis står nøyaktig det samme i Groundspeaks ToU, avsnitt 6 også:
All comments, articles, tutorials, screenshots, pictures, graphics, tools, downloads, and all other materials submitted to Groundspeak in connection with the Site or available through the Site (collectively, "Submissions") remain the property and copyright of the original author. If You submit Submissions to Groundspeak, You must adhere to any applicable submission guidelines that may be posted from time to time on the Site. By submitting any Submission to Groundspeak, You grant Groundspeak a worldwide, non-exclusive, transferable, perpetual, irrevocable, fully-paid royalty-free license and right to use, reproduce, distribute, import, broadcast, transmit, modify and create derivative works of, license, offer to sell, and sell, rent, lease or lend copies of, publicly display and publicly perform that Submission for any purpose and without restriction or obligation to You.
... så da er det vel slik at i begge tilfeller har vi som cacheeiere eiendomsrett og copyright på cachebeskrivelser, men gir Groundspeak/Garmin lisens til å gjøre akkurat hva de vil med dem.

Slik jeg tolker dette, er det fritt frem – siden vi beholder eiendomsretten til cachebeskrivelsene – for å legge inn samme cache på flere nettsteder, siden vi ved begge disse to gir en ikke-eksklusiv lisens?

Jeg ser ingen fordeler i å gjøre dette med egne cacher, men juridisk skal det vel være greit?
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Opencaching.com

Legg inn av Makuta Teridax » ons 08 des 2010 12:02

GadgetCats skrev:I praksis står nøyaktig det samme i Groundspeaks ToU, avsnitt 6 også: (...)
Oops, det har du jo helt rett i.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Opencaching.com

Legg inn av Makuta Teridax » ons 08 des 2010 12:03

GadgetCats skrev:Jeg laget meg en profil og publisert en av våre eksisterende cacher. Her er det mange problemer:
- Cachen ble publisert umiddelbart. Her finnes ingen av tryggheten som reviewerne våre sørger for.
- Jeg prøvde å legge til en ny cache rett ved siden av - det gikk gjennom helt fint. Ingen minsteavstand.
Joda, retningslinjene på opencaching.com nevner en minsteavstand, men som du skriver i det forrige punktet ditt er det ingen reviewer der som stopper deg når du bryter retningslinjene. Både opencaching.com og geocaching.com har retningslinjer, og begge steder må man bekrefte at man har lest retningslinjene.

Her er hva opencaching.com sier om minsteavstand. Avstanden er mye større enn på geocaching.com og begrunnelsen for minsteavstand er en annen, men likefullt:

Cacher bør være minst 1,5 km fra hverandre, slik at man unngår forvirring om hvilke cacher som er funnet.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Cptnodegard
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:tir 13 apr 2010 22:02

Re: Opencaching.com

Legg inn av Cptnodegard » ons 08 des 2010 13:00

Ved mindre cachen er på størrelse med vikingskipet skal det godt gjøres å rettferdiggjøre 1.5km avstand "slik at man unngår forvirring om hvilke cacher som er funnet" :lol:

Uansett, tåpelig opplegg fra Garmin. Blir som å prøve å finne opp hjulet på nytt, og ende opp med et hjul som ikke kan bruke eksisterende veier.
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Opencaching.com

Legg inn av GadgetCats » ons 08 des 2010 13:07

Kanskje vi ikke leser på samme sted? Under How to hide står det 0,1 miles, som vel er det samme som hos Groundspeak...

Siden det ikke finnes noe godkjenningssystem hos opencaching, burde de i det minste hatt en automatisert sjekk av de få retningslinjene de faktisk har. Tror ikke det er noe stort problem utviklingsmessig å sjekke denne avstanden automatisk, og avvise publisering om den er for nærmt. Det samme gjelder for så vidt Groundspeak, jeg aner ikke om reviewerne blir servert et "rødt flagg" fra systemet om 0,1 mile-regelen brytes. Hvis ikke, burde det det...
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Opencaching.com

Legg inn av Makuta Teridax » ons 08 des 2010 13:47

GadgetCats skrev:Kanskje vi ikke leser på samme sted? Under How to hide står det 0,1 miles, som vel er det samme som hos Groundspeak...
Teksten jeg siterte er fra den siden, så nå skjønner jeg ingenting. Er det en feil i den norske oversettelsen?
GadgetCats skrev:Siden det ikke finnes noe godkjenningssystem hos opencaching, burde de i det minste hatt en automatisert sjekk av de få retningslinjene de faktisk har. Tror ikke det er noe stort problem utviklingsmessig å sjekke denne avstanden automatisk, og avvise publisering om den er for nærmt. Det samme gjelder for så vidt Groundspeak, jeg aner ikke om reviewerne blir servert et "rødt flagg" fra systemet om 0,1 mile-regelen brytes. Hvis ikke, burde det det...
Joda, det kommer ganske tydelig frem for oss.

Jeg er skeptisk til fraværet av et reviewer-system. Jeg ser jo alt som kommer inn, rått og ufiltrert. En del gjør feil fordi de ikke vet bedre eller har lært. Noen gjør feil av forglemmelse. Noen gjør feil med vilje for å omgå systemet, andre for å tøye grenser. Noen har ingen ide om hva en geocache er, og fører opp idrettslagets turbøker som geocacher eller legger en pyntegjenstand i skogen og fører opp den. Om alt dette skal publiseres, er jeg redd den gjennomsnittlige kvaliteten blir nokså dårlig, men tiden vil vel vise det. Groundspeaks har regler som legger begrensninger på den enkelte cacheeiers frihet, men det er utelukkende ment til det beste for sporten som helhet. Reviewer-rollen kan absolutt diskuteres, men et totalt fravær av kontroll er jeg skeptisk til.

Denne er litt underholdende, selv om vårt regime ikke er fullt så militært som det antydes her: http://itsnotaboutthenumbers.wordpress. ... reviewers/
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Opencaching.com

Legg inn av olea » ons 08 des 2010 14:08

1851 cacher over hele verden imponerer ikke meg. Idéen med å kunne legge inn karakter på underholdningsverdi virker i utgangspunktet god, men fungerer ikke i praksis. De to beste har fått karakteren 3,8, én har fått karakteren 3,7, 14 har fått karakteren 3,6, mens over 90% har fått karakteren 3,5. Da er systemet lite verdt.

opencaching.com kan kanskje oppnå det samme som opencaching.de i Tyskland. Et sted der mange tyskere registrerer cachene sine i tillegg til geocaching.com. Stort sett et iritasjonsmoment. Kjedelig å prøve seg på en FTF, bare for å oppdage at noen opencachere var der for to dager siden.
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Opencaching.com

Legg inn av GadgetCats » ons 08 des 2010 15:53

Makuta Teridax skrev:Teksten jeg siterte er fra den siden, så nå skjønner jeg ingenting. Er det en feil i den norske oversettelsen?
Det er åpenbart feil i mer enn bare oversettelsen. Jeg har "nb-no" angitt som primærspråk i IE, og like fullt kom sidene opp på engelsk. Etter litt triksing med språknøytrale "no", fikk jeg også opp siden på norsk, og ser det samme som deg. Om dette skyldes feil i IE eller feil bruk av språkkoder på opencaching.com vet jeg ikke, men jeg antar at det er det siste ...

Og som oversetter av yrke (endatil med et par Garmin-veiledninger på samvittigheten), kan jeg med sikkerhet si (med fare for å tråkke noen som leser dette på tærne, siden oversetteren ser ut til å kjenne geocaching) at oversettelsen ikke er utført eller kontrollert av språkfolk. Jeg ser både særskrivinger, dårlig idiomatikk og ortografi, så det at 0,1 miles har blitt lest som 1 mile og oversatt til 1,6 km og deretter rundet ned til 1,5 ser for meg ikke usannsynlig ut ...
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Opencaching.com

Legg inn av Makuta Teridax » ons 08 des 2010 16:32

GadgetCats skrev:Og som oversetter av yrke (endatil med et par Garmin-veiledninger på samvittigheten), kan jeg med sikkerhet si (med fare for å tråkke noen som leser dette på tærne, siden oversetteren ser ut til å kjenne geocaching) at oversettelsen ikke er utført eller kontrollert av språkfolk. Jeg ser både særskrivinger, dårlig idiomatikk og ortografi, så det at 0,1 miles har blitt lest som 1 mile og oversatt til 1,6 km og deretter rundet ned til 1,5 ser for meg ikke usannsynlig ut ...
Uten at jeg ser noe poeng i at oversetteren skal avsløres, er jeg temmelig sikker på at det er en som følger med her på forumet. Jeg la bl.a. merke til at cache listing er oversatt til cacheoppføring, en oversettelse jeg fant på selv og aldri hadde sett før jeg begynte å bruke den her på forumet.

Jeg enig i at norsken skranter (hva med «Du betaler ikke abonnement, medlemskapsavgift eller annet betalt innhold.»?), men heller ikke den tekniske innsikten later til å være helt på topp: «GPS-en (Global Positioning System) din mottar signaler fra stasjonære satellitter.» Vel er WAAS-satellittene stasjonære, men de ordinære GPS-satellittene er ikke det.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar