Feil på nye koordinater i gsak

Alt om geocaching
Svar
jejoms
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 apr 2009 09:45
Feil på nye koordinater i gsak

Legg inn av jejoms » lør 06 nov 2010 13:18

Hei,

Jeg kom nettopp tilbake fra en cachetur i Lillomarka hvor hovedmålet var å finne multien Ole Høilands skatt. Har hatt koordinatene til denne siden i sommer og har lagt dem inn som rettede koordinater i gsak (den gule trekanten) og overført disse sammen med de andre poiene mine til 60Csx-en.
Dette var tredje gang jeg har prøvd å finne den, og etter å ha lett i tre kvarter var jeg i ferd med å gi opp. Men jeg hadde fått bekreftet koordinatene fra cacheeier tidligere i uka og fant fram disse som et siste forsøk. Når jeg la inn disse manuelt viste det seg at de lå rundt 40 meter unna de som lå inne som poi, og der var selvfølgelig cachen. Har dobbeltsjekket nå at tallene var helt like, men gsak førte meg altså ut på villspor.
Jeg lurer selvfølgelig på om dette er et kjent problem, og om det er noe jeg kan gjøre for å unngå det. Eller må jeg ha med koordinatene til multier og mysteries på papir heretter? Første gang jeg opplever dette - har brukt funksjonaliteten mange ganger før.

Edit: Hadde tenkt å legge denne i teknisk - fint om noen kan flytte den.

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Feil på nye koordinater i gsak

Legg inn av esbjug » lør 06 nov 2010 15:17

Var de dataene du la inn i sommer like med de du fikk av cacheeier? Og det som ble lagt inn som POI ca 40 m off dette?

En mulig løsning er selvsagt at du fikk rette data i sommer, men tastet feil inn i gsak.

Når det gjelder redigering, har du rettet koordinatene i edit-bildet, eller har du gått inn på menyen under waypoints og valgt corrected coordiantes? Jeg tror du må gjøre det siste, ellers forsvinner dette med neste PQ kjøring. Jeg har også opplevd at koordianter som rettes i edit bildet, overskrives ved neste kjøring. Evt. må du huke av for lock for å hindre at data overskrives, men du låses vel også oppdatering av nye logger.


mvh e.

jejoms
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 apr 2009 09:45

Re: Feil på nye koordinater i gsak

Legg inn av jejoms » lør 06 nov 2010 19:52

Jeg sjekket koordinatene jeg tastet inn mot de som lå i gsak og de var helt like. Cachen lå også flere kilometer fra der de opprinnelige koordinatene ligger, så det er ingen sjans for at tallene er blitt borte under oppdateringer.
Mulig jeg bare må arkivere denne under shit happens, men jeg kan ikke si at jeg liker det. Kommer i alle fall til å dobbeltsjekke rettede koordinater framover.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Feil på nye koordinater i gsak

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 06 nov 2010 21:39

Noe slikt har jeg aldri opplevd!

Et tips er å overføre inntil 1000 cacher til GPS'en som waypoints/cacher. På disse får du opp koordinatene og kan SE at det er riktige koordinater du har fått.

Et interessant eksperiment hadde vært å overført den samme cachen til GPS'en din fra GSAK både som POI og som Waypoint/cache. Da ville du sett om de la seg oppå hverandre og var på riktig eller feil sted.

Ellers vil jeg bare understreke det esbjug sier om måten man korrigerer koordinater på! Bruk funksjonen corrected coordinates!

Et siste tips er å legge inn "Corrected coordinates" som en egen kolonne i hovedbildet i GSAK. Da får du opp en gul trekant på de cachene du har lagt inn korrigerte koordinater, noe som gjør det lett å se hvilke cacher du har lagt inn korrigerte koordinater på.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

jejoms
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 apr 2009 09:45

Re: Feil på nye koordinater i gsak

Legg inn av jejoms » lør 06 nov 2010 22:29

Det er jo du som har lært meg dette :D
Trekanten er på plass, og det er den jeg bruker. Skal se om jeg får lagt inn som waypoint også, selv om det jo på en måte er det jeg gjorde manuelt. Dette er snodig altså - koordinatene er kliss like men likevel ikke.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Feil på nye koordinater i gsak

Legg inn av mamoreb » lør 06 nov 2010 23:07

Nybegynner som jeg er, er jeg sannsynligvis på helt feil jorde. Men jeg har opplevd noe lignende med GeoHunter: Jeg la inn nye koordinater for hånd, og havnet ca 40 meter på villspor. Fant ut at koordinatene jeg hadde lagt inn, ikke var de samme som telefonen viste. Den nektet faktisk å ta imot korrekte koordinater, de ble automatisk endret til noe i nærheten. Vet ikke hva det kommer av, men tenker på unøyaktig konvertering mellom ulike koordinat-formater...

Som sagt er det mulig at dette ikke er relevant i denne sammenhengen, men jeg ville nevne det.
Bilde

Svar