Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Alt om geocaching
Svar
RoLeTuSi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 12 sep 2010 20:53
Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av RoLeTuSi » fre 17 sep 2010 19:45

Vi har vært innom et par cacher nå der loggen har vært full eller nesten full (plass til en eller to til). Det store spørsmålet er da; er det "lov" å legge inn et ekstraark som funn kan føres på til eieren får lagt inn ny logg, eller er dette noe eierne vil styre selv? Har tenkt på muligheten til å ha med ekstraark og ziplokpose i reserve når vi drar på tur, men vil selvsagt ikke gjøre det dersom det oppleves som frekt :oops:
Bilde

Brukeravatar
Trulta
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:42
Registrert:søn 11 apr 2010 15:20
Sted:Trondheim

Re: Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av Trulta » fre 17 sep 2010 20:05

Jeg har skrevet litt om dette i denne tråden.
viewtopic.php?f=2&t=1921

Jeg mener man kan legge inn nytt ark, men gjør gjerne eieren oppmerksom på at loggen er full/snart full.
Bilde

RoLeTuSi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 12 sep 2010 20:53

Re: Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av RoLeTuSi » fre 17 sep 2010 20:31

Takk for svaret :D Ser ut som vi har samme tanker om hva som er kjekt å ha med, og jeg tenkte selvsagt på å gjøre eier oppmerksom på at loggen er full. Tanken var mer om det gikk å legge inn et ark ekstra slik at folk kunne føre funnet frem til eieren rakk å legge inn ny logg. Det er jo ikke alltid en rekker å gjøre ting med en gang, og noen cacher blir mer besøkt enn andre i perioder.

Da legger jeg ekstra ark og zip-poser sammen med byttetingene, jeg :wink:
Bilde

Brukeravatar
oversizeoregon
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:fre 15 feb 2008 19:02
Sted:Jordet i Trysil.

Re: Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av oversizeoregon » fre 17 sep 2010 20:33

Selvfølgelig kan du legge inn et blankt ark/ loggremse hvis det er knapt med plass igjen eller opprinnelig logg er skadet av vann.
Slikt vil jeg sette pris på ettersom jeg har noen få bokser som ligger endel mil fra der jeg bor. Da mener jeg mer enn en times kjøring. Noter i loggen på nettet hva du isåfall har utført av vedlikehold.
Hekta på cacher.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 17 sep 2010 22:41

Jeg kan ikke tenke meg at noen vil mislike at man legger inn ekstra loggark i cachen! Like lite som man har noe i mot at man bytter defekte Zip-poser, blyanter etc. Personlig setter jeg pris på at andre vedlikeholder for meg dersom det er behov for det.

Det eneste som kan bli sett på som ufint er dersom du for å få plass til ny logg må ta ut og ta med deg den fulle loggen. I så fall bør du kjenne eieren godt!!

Jeg har en "first-aid-kit" i cachesekken som setter meg i stand til å utføre en del vedlikehold på andres cacher ved behov.

Som andre også har vært inne på bør du informere i loggen om hva du har gjort. Ønsker du ikke å skrive det i loggen, send en egen melding til cacheeier.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

RoLeTuSi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 12 sep 2010 20:53

Re: Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av RoLeTuSi » lør 18 sep 2010 14:44

Supert! Da skal vi nok ha med oss "ekstrautstyr" og hjelpe til ved behov. Har ikke vært på så mange turer enda, så derfor fant vi det tryggest å spørre slik at vi var helt sikre på hva andre mener. Takk for svar :D
Bilde

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av 2v » søn 19 sep 2010 15:59

GorgonVaktmester skrev:Personlig setter jeg pris på at andre vedlikeholder for meg dersom det er behov for det.
Einig
GorgonVaktmester skrev:Det eneste som kan bli sett på som ufint er dersom du for å få plass til ny logg må ta ut og ta med deg den fulle loggen. I så fall bør du kjenne eieren godt!!
(Mi utheving)
Ikkje einig.
Dersom den som bytar ut loggen tilbyr seg å senda meg den gamle loggen, evt. legg han i ein annan av cachane mine om det er plass der, synst eg det er ok.

Brukeravatar
steppen
Bruker
Bruker
Innlegg:115
Registrert:man 22 des 2008 03:48
Sted:Lørenskog

Re: Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av steppen » søn 19 sep 2010 17:15

2v skrev: Dersom den som bytar ut loggen tilbyr seg å senda meg den gamle loggen, evt. legg han i ein annan av cachane mine om det er plass der, synst eg det er ok.
+1, dvs. helt enig.
BildeBilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 19 sep 2010 21:51

2v skrev:
GorgonVaktmester skrev:Det eneste som kan bli sett på som ufint er dersom du for å få plass til ny logg må ta ut og ta med deg den fulle loggen. I så fall bør du kjenne eieren godt!!
(Mi utheving)
Ikkje einig.
Dersom den som bytar ut loggen tilbyr seg å senda meg den gamle loggen, evt. legg han i ein annan av cachane mine om det er plass der, synst eg det er ok.
Ja, det kan jeg være enig i! Under forutsetning av at jeg får informasjon om dette med en gang! Jeg vil ikke synes det er OK at en som er på ferietur med planer om å logge når ferien er over, altså et par-tre-fire uker senere tar den med seg og gir meg beskjed flere uker senere.

Og det å legge den i en annen cache må avtales. Jeg ønsker ikke å få en melding av typen "Loggen i XXXXXXXX var full så jeg byttet den ut med en ny logg. Du finner den fulle loggen i YYYYYYYYY". Når den så legges i en annen cache er det også viktig at det tydelig merkes på den at den er lagt der for at jeg skal hente den.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av 2v » søn 19 sep 2010 23:35

GorgonVaktmester skrev:Under forutsetning av at jeg får informasjon om dette med en gang! Jeg vil ikke synes det er OK at en som er på ferietur med planer om å logge når ferien er over, altså et par-tre-fire uker senere tar den med seg og gir meg beskjed flere uker senere.
...
Og det å legge den i en annen cache må avtales.
Det er ikkje alltid praktisk mogleg. Det viktigaste er vel at cachen er klar for neste gjest.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av GorgonVaktmester » man 20 sep 2010 19:07

2v skrev:
GorgonVaktmester skrev:Under forutsetning av at jeg får informasjon om dette med en gang! Jeg vil ikke synes det er OK at en som er på ferietur med planer om å logge når ferien er over, altså et par-tre-fire uker senere tar den med seg og gir meg beskjed flere uker senere.
...
Og det å legge den i en annen cache må avtales.
Det er ikkje alltid praktisk mogleg. Det viktigaste er vel at cachen er klar for neste gjest.
Det får så være at det ikke passer å logge før etter flere uker, men det må da være mulig å gi en eier beskjed om at du har tatt med deg loggen innen en rimelig tid? (Neste dag? Dagen etter det?)
Og jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke skal være mulig å gjøre en avtale om dropping av logg i en annen cache. Det er jo bare å ta vare på den til man har fått kontakt med eier...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Innlegg:198
Registrert:lør 29 des 2007 10:40
Sted:Haugesund

Re: Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av Mr.Jacobsen » man 20 sep 2010 19:34

GorgonVaktmester skrev:
2v skrev:
GorgonVaktmester skrev:Under forutsetning av at jeg får informasjon om dette med en gang! Jeg vil ikke synes det er OK at en som er på ferietur med planer om å logge når ferien er over, altså et par-tre-fire uker senere tar den med seg og gir meg beskjed flere uker senere.
...
Og det å legge den i en annen cache må avtales.
Det er ikkje alltid praktisk mogleg. Det viktigaste er vel at cachen er klar for neste gjest.
Det får så være at det ikke passer å logge før etter flere uker, men det må da være mulig å gi en eier beskjed om at du har tatt med deg loggen innen en rimelig tid? (Neste dag? Dagen etter det?)
Og jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke skal være mulig å gjøre en avtale om dropping av logg i en annen cache. Det er jo bare å ta vare på den til man har fått kontakt med eier...
Alle moderne mobiler har i dag tilgang til internett. Det som kan begrense tilgangen er at man er på et sted uten dekning...
Etter Min mening, så er det ikke noe problem å få gitt beskjed til eier via sms,mail eller geocachIng.com..
Bilde

RoLeTuSi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 12 sep 2010 20:53

Re: Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av RoLeTuSi » man 20 sep 2010 20:30

Mr.Jacobsen skrev:
Alle moderne mobiler har i dag tilgang til internett. Det som kan begrense tilgangen er at man er på et sted uten dekning...
Etter Min mening, så er det ikke noe problem å få gitt beskjed til eier via sms,mail eller geocachIng.com..
Legger dere info om mail eller tlfnr i cachene da? Jeg er nok en av dem som ikke har så enkel tilgang på nett via mobilen ettersom den ikke greier å laste "tunge" sider, så jeg ser at den kan bli et problem for meg når vi er ute.

Nå tenkte jeg mest på å legge nytt ark i litt større cacher, så da vil det ikke være det store problemet for oss. At dere tar opp forskjellige problemstillinger her er jo flott, for nå har det kommet opp enda mer som jeg ikke har tenkt på før :D

Konklusjonen for min del blir da at det er lov å gjøre småtterier som hjelper til med å holde cachen i stand, men at en ikke skal gjøre for mye (som å fjerne logg dersom en ikke får gitt beskjed fort) for eieren skal ha sjansen til å ordne selv. Blir jo små hjertebarn for eierne også :wink:

Nå skal jeg sette meg ned og kikke litt på cacher i nærområdet. Det er mange spennende for nybegynnere, så jeg finner sikkert noen. Bare synd en av dem har fått tilbakemelding nå i et halvt år om at den trenger vedlikehold, for jeg tror jeg vet sånn ca hvor den ligger... (venter på å få ny gps i posten, og eier ikke tålmodighet :lol: )
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av sven-egil » man 20 sep 2010 20:56

RoLeTuSi skrev: Legger dere info om mail eller tlfnr i cachene da? Jeg er nok en av dem som ikke har så enkel tilgang på nett via mobilen ettersom den ikke greier å laste "tunge" sider, så jeg ser at den kan bli et problem for meg når vi er ute.
I alle mine cacher ligger det et laminert kort med eieropplysninger, også mobilnummer.
Se vedlagt eksempel.
Cachesticker-eksempel.jpg
Cachesticker-eksempel.jpg (119.95kiB)Vist 9365 ganger
Bilde Bilde Bilde

RoLeTuSi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 12 sep 2010 20:53

Re: Er det lov å legge inn nytt ark dersom loggen er full?

Legg inn av RoLeTuSi » man 20 sep 2010 21:08

sven-egil skrev:
RoLeTuSi skrev: Legger dere info om mail eller tlfnr i cachene da? Jeg er nok en av dem som ikke har så enkel tilgang på nett via mobilen ettersom den ikke greier å laste "tunge" sider, så jeg ser at den kan bli et problem for meg når vi er ute.
I alle mine cacher ligger det et laminert kort med eieropplysninger, også mobilnummer.
Se vedlagt eksempel
Åh, smart :!: Tror ikke det har vært et sånnt kort i så mange av de vi har funnet, i allefall har ikke jeg lagt merke til det. En lærer stadig noe nytt :D
Bilde

Svar