Blyant i eller utenfor loggposen?

Alt om geocaching
Raff1
Junior
Junior

Blyant i eller utenfor loggposen?

Legg inn av Raff1 » lør 21 aug 2010 23:15

Jeg kunne tenke meg å høre deres meninger på akkurat dette! Jeg pleier som regel å legge blyanten sammen med loggen inne i lukkeposen til loggen, men jeg finner veldig ofte blyanten utenfor posen når jeg oppdager en cache.
Fordeler med blyanten i posen: Den holder seg tørr om det skulle komme fuktighet inn i boksen (siden ikke alle bokser er vanntette!) og vil ikke løses opp.
Ulemper er så vidt jeg kan se at posen lettere kan få hull på seg og kan revne i siden, samt at loggen kan få blyantstreker på seg.

Dette er ikke akkurat noe veldig viktig, men jeg er litt nysgjerrig :P Har inntrykk av at flesteparten legger blyanten løst i boksen utenfor posen.

SnorreS
Junior
Junior
Sted: Telemark

Re: Blyant i eller utenfor loggposen?

Legg inn av SnorreS » lør 21 aug 2010 23:20

Blyanten utenfor posen her :)

Da blir det ikke hull i posen og loggen er tørr. Har ennå til gode å ikke få signert loggen p.g.a. fuktig blyant. Dette da jeg selvfølgelig også har en i lomma. En logg er obligatorisk og viktigst i boksen. Evt. blyant er bare en liten ekstraservice fra cacheeier, og enhver cacher er selv ansvarlig for å ha noe å skrive med.

Slik tenker jeg, så er det helt greit at andre tenker anderledes :wink:
BildeBilde

Raff1
Junior
Junior

Legg inn av Raff1 » lør 21 aug 2010 23:37

SnorreS skrev:Blyanten utenfor posen her :)
Har ennå til gode å ikke få signert loggen p.g.a. fuktig blyant. Dette da jeg selvfølgelig også har en i lomma.
Enig, det skal litt til før blyanten blir ubrukelig. Jeg har dog opplevd det en gang, det var en boks som hadde vært breddfull av vann i kanskje flere år. Det hadde ikke hjulpet om den hadde ligget inne med loggen engang... Jeg legger fremdeles blyanten inni av vane men jeg regner med at jeg kommer til å bytte etterhvert, siden det er så kjedelig med hullete poser.
SnorreS skrev: Evt. blyant er bare en liten ekstraservice fra cacheeier, og enhver cacher er selv ansvarlig for å ha noe å skrive med.
Her er jeg uenig :) Er det plass til en blyant bør det være en blyant i cachen. Har selv med meg et knippe blyanter når jeg er på tur slik at jeg kan donere til bokser som mangler. Det hender jeg spontant tar cacher uten at jeg har blyant på meg, eller glemmer blyanten i bilen eller lignende. Da er det kjekt at det er en i boksen :P Når det er sagt har jeg som regel med meg en fast blyant og penn når jeg cacher.

SnorreS
Junior
Junior
Sted: Telemark

Legg inn av SnorreS » søn 22 aug 2010 10:02

Raff1 skrev:
SnorreS skrev: Evt. blyant er bare en liten ekstraservice fra cacheeier, og enhver cacher er selv ansvarlig for å ha noe å skrive med.
Her er jeg uenig :) Er det plass til en blyant bør det være en blyant i cachen. Har selv med meg et knippe blyanter når jeg er på tur slik at jeg kan donere til bokser som mangler. Det hender jeg spontant tar cacher uten at jeg har blyant på meg, eller glemmer blyanten i bilen eller lignende. Da er det kjekt at det er en i boksen :P Når det er sagt har jeg som regel med meg en fast blyant og penn når jeg cacher.
Selvfølgelig enig i at man som cacheier plasserer en blyant der det er rom for det :) Og har også flere i sekken slik at jeg donerer i cacher jeg besøker hvis det er behov :) Men jeg reiser ikke "land og strand" rundt for å spisse blyanter i egne cacher som en del loggere ser ut til å forvente :roll: Tanken er feil på loggen eller selve beholderen selvfølgelig utløser serviceoppdrag så fort som mulig. Feil på skrivesakene, lite bytteting el.l utløser ikke alltid umiddelbar serviceutrykning :wink:

Og ja, jeg har også stått der på spontancaching uten skrivesaker i lomma foran en cache som ikke hadde plass til skrivesaker, eller hvor det manglet eller var ubrukelig :oops: Så da har jeg måttet tilbake i bilen eller finne andre løsninger. Men logget har jeg fått til tilslutt.

Men tilbake til grunntemaet: Loggen er viktigst og mest sårbar. Best beskyttet alene i posen uten en blyant som stikker hull. Blyanten er mere robust og tåler litt fukt. Den er viktig, men skulle den ha havarert så ordner det seg som regel likevel :D :D
BildeBilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker

Legg inn av Olen » søn 22 aug 2010 11:37

Et tips kan jo være å (der det er plass) ha en egen pose til blyant og andre ting som ikke er like kritiske som loggen, men som likevel bør være tørt (infoark osv).
Bilde

Raff1
Junior
Junior

Legg inn av Raff1 » søn 22 aug 2010 16:05

Olen skrev:Et tips kan jo være å (der det er plass) ha en egen pose til blyant og andre ting som ikke er like kritiske som loggen, men som likevel bør være tørt (infoark osv).
IMO bør infoark lamineres om mulig, men dette er jo en gylden mal det kan være vanskelig for alle å følge. Men det er ganske enkelt - man får tak i selvlaminerende film relativt billig på Clas. Når det gjelder egen pose til blyantene ville det ført til at det ble veldig mange poser å åpne og ordne, spesielt trøblete i en liten cache. Som SnorreS poengterte er det sjeldent et problem med blyanten løs i boksen :)

Brukeravatar
Mostly Moose
Bruker
Bruker
Sted: Ja
Kontakt:

Legg inn av Mostly Moose » søn 22 aug 2010 20:23

Blyant alltid, alltid, alltid utenfor posen, takk. Siden loggen er det kritiske element er det den som for enhver pris må holdes tørr.
En blyant inni en pose vil før eller siden punktere posen, noe som er katastrofalt hvis det kommer fuktighet i cachen.

Det hender jeg skriver en beskjed om dette på posen, men når jeg kommer tilbake ligger blyfanten på feil plass igjen.

Jeg har aldri sett blyant som har gått i oppløsning. Hvis man er redd for dette kan man jo pakke in den også, men ikke sammen med loggen.

Mht spørsmålet om blyant og ikke blyant mener jeg det skal være svært gode grunner for ikke å utstyre cachen med blyant. Det er for mye sloms fra eiernes side - og dessuten hender det dessverre at folk tar blyanten med seg.
FTF er oppskrytt.

Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Sted: Markagrensa

Legg inn av ninad » søn 22 aug 2010 20:34

Blyant utenfor posen.
Blyant i cachen fra starten.
Ikke ta med blyanten når du logger.
Heller ikke slippe den på bakken.
Takk.
Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » søn 22 aug 2010 21:06

Siden jeg som mange andre er plaget av "Den lille Blyantsnapperen" i cacheboksene mine, har jeg forsøkt å feste blyanten til innsiden av cache lokket med fiskesnøre.
Altså en slik "klistre dings" som man kan knyte et fiskesnøre til, borret hull i blyanten og volà.
Om dette virker vil tiden vise...

Har også med et utvalg reserveblyanter og noen ziplock poser som jeg donerer ved behov.
Jammen meg ligger det ikke noen slike "nødlogg" ark i sekken også.
Men det er jo ikke alltid cachesekken er med på tur :?

Og en ekte geocacher har vel blyant i alle jakker, vester osv. :wink:

Ehhh.... spørsmålet om blyant i pose eller ikke, logg i egen pose- blyant i boksen.
Bilde Bilde Bilde

Raff1
Junior
Junior

Legg inn av Raff1 » søn 22 aug 2010 21:57

Det ser ut til at dommen er klar: Blyanten utenfor loggposen. Hadde en sterk mistanke om dette ^^ Får bare venne meg til å legge blyanten utenfor da :P

oppned

Legg inn av oppned » man 23 aug 2010 06:35

Ta med egen blyant......... :evil:
Og ligger det blyant i boksen la den ligge igjen etter du har vært der også....

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av olea » man 23 aug 2010 09:06

Mostly Moose skrev:[...]
Jeg har aldri sett blyant som har gått i oppløsning. [...]
Å joda, særlig blyantene du får «gratis» hos en velkjent svensk møbelforhandler. Først løsner blyantkjernen fra trekappen – riktig festlig med en blyant som ser helt grei ut, men blyet kommer ut bak med en gang du prøver å bruke den. Etterhvert vil trekappen deles i to på langs, og da er blyanten i hvert fall ubrukelig.
Bilde

Raff1
Junior
Junior

Legg inn av Raff1 » man 23 aug 2010 09:20

olea skrev:
Mostly Moose skrev:[...]
Jeg har aldri sett blyant som har gått i oppløsning. [...]
Å joda, særlig blyantene du får «gratis» hos en velkjent svensk møbelforhandler. Først løsner blyantkjernen fra trekappen – riktig festlig med en blyant som ser helt grei ut, men blyet kommer ut bak med en gang du prøver å bruke den. Etterhvert vil trekappen deles i to på langs, og da er blyanten i hvert fall ubrukelig.
Sant det ^^ Har sett et par av de som har blitt delt i to. Men de kan jo bare byttes ut av cachere med reserveblyant :P

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » man 23 aug 2010 10:20

olea skrev:Først løsner blyantkjernen fra trekappen – riktig festlig med en blyant som ser helt grei ut, men blyet kommer ut bak med en gang du prøver å bruke den. Etterhvert vil trekappen deles i to på langs, og da er blyanten i hvert fall ubrukelig.
Jeg har også sett dette. Konklusjonen bør imidlertid ikke være å legge blyantene i posen, men å unngå blyanter fra IKEA.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » man 23 aug 2010 13:58

Kommer det så mye fukt inn i en boks at blyanten (selv om den er fra en av våre gode svenske venner) går i "oppløsning" har du flere problemer enn bare manglende brukbar blyant i cachen...

Forøvrig er jeg helt enig med min gode venn SnorreS om at blyanter i cachen er en "ekstraservice" fra cacheeier, like enig som jeg er med alle som sier at det er en selvfølge at man legger inn blyant i cachen når man legger den ut, så lenge det er plass til det. Alle bør ha med seg et lite utvalg av blyanter og penner når de er på cachetur... (Og JA, jeg har også opplevd å ha glemt skrivesaker når jeg kom til en cache som ikke hadde det...)

Uansett: Blyant utenfor posen!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar