Jeg tar dårlige kordinater

Alt om geocaching
Svar
tom3008
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:39
Registrert:lør 26 jun 2010 10:53
Jeg tar dårlige kordinater

Legg inn av tom3008 » ons 04 aug 2010 15:19

Hei, sitter her med en Garmin Legend HCx.
Denne tar til tider dårlige kordinater som er velldig trist når jeg skal legge inn Geocacher.
Finnes det ingen måter for å få¨mere nøyaktige kordinater på denne gpsen når man lagrer veipunkter???


Mvh Tom :)

Fant dette:
http://www8.garmin.com/manuals/eTrexLeg ... manual.pdf

Men skjønner ikke, kan noen forklare?

Hultgreen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:45
Registrert:man 11 aug 2008 16:15

Re: Jeg tar dårlige kordinater

Legg inn av Hultgreen » ons 04 aug 2010 15:40

Hei

Tar du mange koordinater, og vurderer ut fra disse hvem som skal brukes? Jeg fikk et råd om å ta minst 10 koordinater for hver cache, og så ta et snitt og publisere, eventuelt ta de koordinatene som gikk igjen. - Men det gjør du kanskje allerede?

tom3008
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:39
Registrert:lør 26 jun 2010 10:53

Re: Jeg tar dårlige kordinater

Legg inn av tom3008 » ons 04 aug 2010 16:06

Ja...

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Jeg tar dårlige kordinater

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 04 aug 2010 16:09

Jeg har ingen direkte kjennskap til den GPS-modellen som du har.
Men jeg ser av skjermbildet på s.7 i manualen du la med link til at det virker veldig likt 60CSx.

Der ser jeg også at du har en midlings-funksjon på GPS'en din.
Den gjør det som Hultgreen nevner i sitt innlegg, nemlig ta flere koordinater.
Les denne artikkelen, så skjønner du kanskje litt mer: http://www.grenlandsmafiaen.no/index.ph ... icle&id=27
(Artikkelen er skrevet med henblikk på 60CSx, så angivelsen av hvilken knapp du skal trykke på etc. stemmer nok ikke helt...)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

tom3008
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:39
Registrert:lør 26 jun 2010 10:53

Re: Jeg tar dårlige kordinater

Legg inn av tom3008 » tor 05 aug 2010 10:41

Hva mener dem med "Legg GPSren på stedet med så fri sikt mot horisonten som mulig, og la den ligge der til måletall er oppe
i minimum 150 - 300."? Skal Gpsen ligge på cachen eller??

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Jeg tar dårlige kordinater

Legg inn av pjacklam » tor 05 aug 2010 10:45

tom3008 skrev:Hva mener dem med "Legg GPSren på stedet med så fri sikt mot horisonten som mulig, og la den ligge der til måletall er oppe
i minimum 150 - 300."? Skal Gpsen ligge på cachen eller??
For å få så fri sikt som mulig, hjelper det å holde GPS-en høyt. Jeg pleier å stå med GPS-en på strak arm rett over cachen. Når det er gjort, går jeg 20-30 meter vekk fra cachen og forsøker å navigere mot koordinatene jeg nettopp tok. Dette gjør jeg fra flere retninger. Dette sier meg om koordinatene er gode eller ikke.
~/.signature: No such file or directory.

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Jeg tar dårlige kordinater

Legg inn av esbjug » tor 05 aug 2010 17:32

tom3008 skrev:Hva mener dem med "Legg GPSren på stedet med så fri sikt mot horisonten som mulig, og la den ligge der til måletall er oppe
i minimum 150 - 300."? Skal Gpsen ligge på cachen eller??
Når du tar koordinater med midling, ser du at en teller på skjermen stadig øker. Det er dette som er måltallet, eller med andre ord en klokke som forteller deg hvor lenge målingen har foregått. Du må selvsagt la gps'en ligge rolig mens du måler, og det er dette stedet som du finner koordinaten på.

Dette med fri sikt er selvsagt en fordel, men må må jo måle der du skal legge ut cachen. Som pjackam skriver kan det hjelpe å komme inn fra ulike retninger og se om koordinaten blir lik eller ganske lik.

På steder med dårlig satelittdekning, kan det også være nødvending å måle på ulike dager, og finne det beste gjennomsnittet på de ulike målingene.

For å oppsummere: ta flere målinger med midling, helst på ulike dager på steder hvor dekningen ikke er fullgod og finn det beste gjennomsnittet.

mvh esbjug

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Jeg tar dårlige kordinater

Legg inn av olea » fre 06 aug 2010 13:38

Garmin eTrex Legend HCx er en utmerket GPS-mottaker som kan gi meget nøyaktige koordinater. I utgangspunktet er det bare å starte Midling (side 9 i manualen), holde GPS-en i ro, og vente til nøyaktigheten er akseptabel. Da bør Måletall være minst 300. Estimert Avvik kan gjerne være under 2 meter, men alt under 3–4 meter må sies å være bra.

Dessverre er det ikke fullt så enkelt i praksis. Selv om HCx-en er i stand til å fange opp signaler der selv 60CSx må gi opp, så betyr ikke dette at posisjonen den oppgir alltid er nøyaktig. Noen av signalene kan ha tatt en omvei på sin vei mot GPS-mottakeren din, og dette kan gi dramatiske utslag på oppgitt posisjon. Fjell, trær, hus og mennesker kan påvirke målingen. Ideelt sett bør du foreta midling på toppen av et fjell en klarværsdag. Legg GPS-en oppå varden eller sekken din med fri sikt til alle kanter. Gå deretter noen meter unna og spis nistepakken din mens GPS-en midler. Med nisten vel fortært kan du plukke opp GPS-en med gode koordinater til fjelltoppen.

I praksis trenger du koordinater til andre steder enn fjelltopper, og da gjelder det å eliminere feilkildene så godt det lar seg gjøre. Tipsene fra pjacklam er gode. Flere tips:
  • Det er mulig å hente ned posisjonen et stykke fra gjemmestedet og deretter korrigere koordinatene. Et breddeminutt er tilnærmet lik en nautisk mil (1852 meter), mens et lengdeminutt er lik et breddeminutt multiplisert med cosinus til breddegraden. Oslo og Bergen ligger på rundt 60 grader nord, og cosinus til 60 grader er ½. Hvis du for eksempel gjemmer cachen i bunnen av en bratt skrent, kan du hente posisjonen på oppsiden av skrenten nøyaktig ni meter rett vest, og legge på 0,010 til minuttene til øst-koordinaten. Glem dette punktet hvis du synes dette ble vanskelig.
  • I noen byer (for eksempel Bergen) er posisjonen du ser på flyfoto fra Google Maps eller Norge i bilder meget nøyaktig, og kan brukes til å kontrollere posisjonen. I andre byer er posisjonen ganske mye på villstrå, der er flyfotoene uegnet til geocaching. Det spiller ingen rolle om bildene har høy oppløsning.
  • Slå på EGNOS. Hjelper bare hvis GPS-en har noenlunde fri sikt mot syd mens du midler, eller umiddelbart før.
Bilde

Brukeravatar
Geo_Raiders
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:tir 10 jun 2008 08:28
Sted:Tromsø
Kontakt:

Re: Jeg tar dårlige kordinater

Legg inn av Geo_Raiders » fre 06 aug 2010 20:25

Jeg har prøvd midling på min Colorado 300 med godt resultat. Den framgangsmåten som er beskrevet over funker bra, men hvis du kjører prosedyren flere ganger med minst 1,5 times mellomrom på samme veipunkt burde nøyaktigheten bli ennå bedre. Det kan være en bra løsning på steder med vanskelige GPS-forhold, som i en bratt fjellskrent, eller nær høye bygninger.
Geo_Raiders

Bilde

Svar