Dølle logger.

Alt om geocaching
Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Dølle logger.

Legg inn av sven-egil » søn 01 aug 2010 20:03

Har sett at den begynner å bli mange slike logger:

:)

Eller

TFTC

Eller

Fant den.

Synes det bare er litt kjedelig at fler og fler ikke klarer å skrive noen ord. :(

Jeg vet det ikke er stort å gjøre noe med, men jeg kan da få lov til å oppfordre alle til å skrive litt.

Jo bedre logger jo mer inspirert blir i hvertfall jeg til å legge ut fler og muligens bedre/anderledes cacher.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Sted: Markagrensa

Re: Dølle logger

Legg inn av ninad » søn 01 aug 2010 21:01

Enig. Jeg har en mistanke om at det for noen skyldes logging pr mobiltelefon. Fikk forleden en logg som var sendt fra vedkommendes nye Iphone, fra et menneske som vanligvis skriver mye og morsomt.
Bilde Bilde

ehaa
Bruker
Bruker
Sted: Nedre Eiker Buskerud

Re: Dølle logger.

Legg inn av ehaa » søn 01 aug 2010 21:15

Har aldri vært noen raser til å skrive, men prøver så godt jeg kan å komme opp med noe å skrive i loggen.. (måtte ta en titt på mine egne logger nå for å se, men jeg skriver en del syntes jeg selv)
Mye kommer jo ann på selve cachen, noen er det det egentlig ikke noe å skrive om, mens det er andre igjen som det ikke er noe problem å skrive en del om..

Har med meg ungene på mange av cachene, og da hender det jo at ting skjer, og det er ting jeg skriver om i loggene noen ganger..
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » søn 01 aug 2010 21:24

Ja mobil logging kan nok ha noe å si. Jeg har logget en del fra iPhonen, men har da klart å lire av meg et par setninger om cachen.
Så det går vel litt på viljen også :wink:

En annen mulighet er de som sitter og skal logge en tur med maaange cacher og knapt nok husker hvor de har vært...
Og helt nye geocachere ser jeg er litt "anspent" i loggingen og da blir det ofte kort.

Selvfølgelig har kvaliteten på cachen mye å si, men jeg ser at selv "spesielle cacher" kun får :) eller TFTC

Vil bare nevne at jeg ikke spesifikt tenker på mine cacher som jeg får logger på, men mer generelt.
Jeg er så sær at jeg liker å lese litt logger fra ulike steder og når enkelte skriver langt og fyldig- da koser jeg meg, så plutselig kommer det 2-3 TFTC :(

Uansett håper jeg alle tar seg tid til flere ord, det er et viktig krydder! :D
Bilde Bilde Bilde

ehaa
Bruker
Bruker
Sted: Nedre Eiker Buskerud

Legg inn av ehaa » søn 01 aug 2010 21:32

Kan skrive under på den med å sitte å logge flere på en kveld, er ny i gamet og det går litt i rykk og napp med tempoet jeg finner cacher i, hadde en dag jeg fant 8 stk, var verre å sitte hjemme og skulle logge de 8 da i forhold til å logge en eller to..

Kan tenke meg hvis du tar en dag i område med mange cacher og logger f.eks 50+, da blir det tøft å sitte og skrive logger i ettertid...
Bilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker

Legg inn av Olen » søn 01 aug 2010 22:15

Til det siste, med mange cacher på en dag, er jo nettopp mobiler en glitrende løsning.

Jeg har tatt alle mine til nå med mobil, og selv om ikke alle loggene mine er like lange og informative, så gjør det at jeg kan logge dem der og da. Om ikke tastaturet på en mobil er noe særlig å skrive hovedoppgave på, er det sjelden noe stort problem å knote ned en setning eller to mens jeg er på vei bort etter å ha lagt cachen tilbake på plass.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » søn 01 aug 2010 22:41

ehaa skrev:Kan skrive under på den med å sitte å logge flere på en kveld, er ny i gamet og det går litt i rykk og napp med tempoet jeg finner cacher i, hadde en dag jeg fant 8 stk, var verre å sitte hjemme og skulle logge de 8 da i forhold til å logge en eller to..

Kan tenke meg hvis du tar en dag i område med mange cacher og logger f.eks 50+, da blir det tøft å sitte og skrive logger i ettertid...
Vel, vil man være med på leken må man tåle steken er det noe som heter.

Har erfaring fra mange funn i løpet av et døgn, men har også ryggrad nok til å skrive ordentlige logger for hvert enkelt funn. Klipp og lim er en usedvanlig feig og intetsigende løsning. Det er strengt tatt mer irriterende med lange "klipp og lim"-logger fra en cachetur enn et punktum (".") som logg. Har dessverre sett alt for mange skrive samlelogger for kun et fåtall logger pr. dag, men mange i løpet av en ferietur.

Skriv ordentlige logger!
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Sted: Lillesand
Kontakt:

Legg inn av ingsve » man 02 aug 2010 07:58

Loggingen er da en del av cacheturen, - og en positiv avslutning av turen. Her kan en gjenoppleve artige episoder, gi komentarer til turen, - og om cachen. Kommentarer som i mange tilfeller er nyttige for cacheeier og de som kommer etter deg.

Jeg setter meg ned med PC'en, Gepesen (barnebarnas navn på GPS'en), eventuelle notater og koser meg med loggingen etter turen. Det er ikke de store loggene, men noen ord må da kunne skrives om enhver tur.

Som cacheeier føler jeg meg litt snytt med kun en tftc eller et smil.
Bilde

royho
Bruker
Bruker
Sted: Malvik

Legg inn av royho » man 02 aug 2010 10:39

Som cache-eier så har jeg også sett at noen logger med kun TFTC eller tilsvarende. En av grunnene er nok, som flere skriver her, at mange bruker mobilen til å logge funnene. Dessuten ser jeg at når flere har cachet sammen (f.eks en familie) så har 1 av dem skrevet litt utfyllende, mens resten skriver TFTC, og det synes jeg er helt ok.

For moro skyld så sjekket jeg loggene på en av mine urbane cacher i Trondheim sentrum, det var ca 10% av dem som var veldig korte (f.eks TFTC). Av disse var det nok ca halvparten som var familier/venner som logget der kun 1 av dem skrev utfyllende logg. Da gjenstår ca 5% og det er jo til å leve med.

Selv prøver jeg å skrive litt lengre logger på de cachene jeg besøker, og har 32 ord i gj.snitt på loggene (og selv synes jeg at jeg skriver for korte logger). Til og med da jeg kjørte fra Trondheim til Kristiansand og tok 53 cacher nedover så logget jeg funnene individuelt (riktignok ikke så lange logger da men....)

Men uansett så jeg tror nok det alltid vil være noen som skriver korte logger, og da får man heller fokusere på de andre loggene og sine egne opplevelser, sånn tenker jeg i hvert fall :)

Brukeravatar
Ahries
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Ahries » man 02 aug 2010 22:08

Jeg synes det er hyggelig med logger som sier noe om turen\cachen\været\skliturer i gjørma\artige formuleringer om muggglere osv osv. Flirer mange ganger godt når jeg sitter og leser.
Prøver hardt å skrive litt i loggene mine selv også, men er ingen racer på å skrive langt. Men litt mer enn TFTC prøver jeg å få til.....

zoddas
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av zoddas » man 02 aug 2010 22:34

For min egen del varierer det nok en del hvor mye jeg skriver i loggen. Er det en cache jeg føler det er lagt ned en del arbeid i både når det gjelder beskrivelse, plassering og boks, ja da føler jeg også at den "fortjener" et skikkelig innlegg i loggen.
Synes det er for mange cacher som blir godkjent med totalt intetsigende beskrivelser på steder som er temmelig uinteressante.
Et eksempel fra mine hjemtrakter har denne 7 ords-beskrivelsen:

"Ligger nesten nede ved standen i xxxxx."

Synes ingen kan kreve lange avhandlinger når cacheeier legger så lite i det selv.

gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » man 02 aug 2010 23:57

Hver gang dette temat kommer opp så tenker jeg at geocaching egentlig ikke er noe for meg. Etter en 1500 logger (jeg har en del DNF) er sikkert over 90 uten skrivefeil. Morsome avhandlinger ligger i et fremmed univers. Logger er phyton. Jeg er glag for den nye trenden i on-site loggebøker med dato og navn - ikke noe mer. Men liker jeg en cache kan jeg godt fylle linja helt ut. Her er min siste logg hvor mer skriveferdige ville fylt en side eller to:

"Dette er den fineste cachen jeg har vært på på lang tid! Frisk vind og fantastisk utsikt. Takk for cache."

Forøvrig er jeg ganske førnøyd når jeg får slike logger på mine egne cacher.

For de som lurer på hvor den fine cachen var: GC29X0W Viker - At World's End
Otto Milvang

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » tir 03 aug 2010 05:27

gacrux skrev: "Dette er den fineste cachen jeg har vært på på lang tid! Frisk vind og fantastisk utsikt. Takk for cache."
Dette er en god logg sett med mine øyne.
:wink:
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Villbring.
Nybegynner
Nybegynner
Sted: der min myke dun-pute ligger

Legg inn av Villbring. » fre 06 aug 2010 23:33

takk for denne tråden

jeg skal aldri bare skriver TFTC mer.
Som helt ny i hobbyen har jeg har vært usikker på hva som er ønsker, og beste kotyme.

og det er bedre å lese samme setning ti ganger enn tftc. Jeg tenkte at det kanhende var kjedelig å lese de samme setningene hvis "denner var lett funnet" går igjen. Men det er dog bedre enn tftc

og vi her på berget kan jo alltids komentere været....
Ordblind Oslo tante i Odal

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 07 aug 2010 00:09

Villbring. skrev:jeg skal aldri bare skriver TFTC mer.
Når jeg leser de gode beskrivelsene du har lagt inn her på forumet burde det ikke være noe problem for deg å skrive fyldige og gode logger!! :D
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar