Geopatch

Alt om geocaching
Svar
Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45
Geopatch

Legg inn av Olen » lør 03 jul 2010 22:55

Som forholdsvis ny i gamet har jeg prøvd å oppdatere meg på det meste av do-s og don't-s, men en ting har jeg ikke funnet noe særlig om.
Jeg har investert i en geopatch som er behørig sydd på veska jeg stort sett har med meg. Jeg har sett at en del folk i andre land logger disse inn og ut av alle cacher de finner, men har ikke sett om noen i Norge gjør det samme.
Er det regnet som ok (kanskje til og med riktig), eller blir det sett på som å forsøple loggene?

Jeg har ikke gjort det til nå, og ser at med "edit log" ser det ikke ut som jeg kan legge inn eller ta ut en TB, så om jeg skal legge den inn i de cachene jeg allerede har logget må jeg vel evt. logge en gang til - og det blir jo bare enda mere "støy"...
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Geopatch

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 03 jul 2010 23:40

Jeg aner ikke om det jeg nå skriver er "gjengs" oppfatning, men dette er hvertfall mitt syn på saken:

For at en trackable skal logges inn og ut av en cache samme dag må det være fordi at en annen person plukker den opp rett etter at du har droppet den. Hvis du skal logge en trackable inn og ut av samme cache selv, må den overnatte minst en natt i cachen.

Alle regler har ett unntak, og her er unntaket fra denne: Events! På event synes jeg det er helt greit å logge inn egen bil, veske, bikkje, genser eller hva men måtte ha funnet på å feste en trackable på, for så å logge den ut igjen samme dag selv.

Forøvrig mener jeg at slike trackables som ikke er en coin eller en "vanlig" TB som sendes ut i verden helst bare bør "discoveres" (med unntak av på event som nevnt...)

Jeg vet at det jeg har skrevet over ser ut som regel fra et regelverk el.l. men jeg gjentar at alt jeg har skrevet i dette innlegget er mitt syn på saken, og som jeg selv lever etter.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Innlegg:187
Registrert:ons 21 nov 2007 16:24
Sted:Haslum

Re: Geopatch

Legg inn av Hereabout » søn 04 jul 2010 07:07

Det er helt iorden å logge inn /ut samme dag.
Her kan du gjøre hva du vil. Er du redd for å forsøpple loggene, kan du lage en write note og legge inn mynten. Slett så loggen med en gang og alt som skjer da er at mynten o.l. ligger i cachen, så kan du hente den ut uten at andre "irriterer" seg over unødvendige logger.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Geopatch

Legg inn av ArveAnd » søn 04 jul 2010 07:17

Hereabout skrev:Det er helt iorden å logge inn /ut samme dag.
Her kan du gjøre hva du vil. Er du redd for å forsøpple loggene, kan du lage en write note og legge inn mynten. Slett så loggen med en gang og alt som skjer da er at mynten o.l. ligger i cachen, så kan du hente den ut uten at andre "irriterer" seg over unødvendige logger.

tja - eigar av cachen får jo ein epost om dette... og kan nok irritere seg over det.... Det er vel fleire som har coins etc som logges inn og ut av alle cachar dei besøker - og om du gjer dette samtidig som du loggar funn er det jo ingen som legg merke til dette.

Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Innlegg:187
Registrert:ons 21 nov 2007 16:24
Sted:Haslum

Re: Geopatch

Legg inn av Hereabout » søn 04 jul 2010 07:55

ArveAnd skrev: tja - eigar av cachen får jo ein epost om dette... og kan nok irritere seg over det.... Det er vel fleire som har coins etc som logges inn og ut av alle cachar dei besøker - og om du gjer dette samtidig som du loggar funn er det jo ingen som legg merke til dette.
Problemet var vel å gjøre dette i ettertid for å unngå for mange "logger" på cache siden, om eieren blir irritert av en e-post er vel ikke det et problem. Det er så mange fine filter der ute atte....
Bilde

Brukeravatar
oversizeoregon
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:fre 15 feb 2008 19:02
Sted:Jordet i Trysil.

Re: Geopatch

Legg inn av oversizeoregon » søn 04 jul 2010 10:40

Bare logg TB og coins inn og ut samme dag. Det gjør jeg med noen av mine coins, og av og til med andre coins.
Det er kun hvis en TB eller coin er med i en konkurranse at det er krav om å overnatte.
I konkurranse blir det og godtatt at det er et annen nick som logger ut igjen TB samme dag. Slikt skjer uansett av og til.
Det hender at vi ligger i hælene på andre geocachere av og til. Spesielt i jakten på FTF!.
Da kan coins bli plukket opp igjen etter noen minutter eller timer senere.
Hekta på cacher.

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Geopatch

Legg inn av solve » søn 04 jul 2010 10:40

@GorgonVaktmester: Den derre "overnatte i cachen", var vel bare en regel i fylkesbugracet, ikke?
BildeBilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Geopatch

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 04 jul 2010 11:51

tsolt skrev:@GorgonVaktmester: Den derre "overnatte i cachen", var vel bare en regel i fylkesbugracet, ikke?
Som jeg skrev i innlegget mitt, både i starten og slutten, er dette mitt synspunkt eller mening om du vil, og ikke noen "offisiell regel".
JEG mener at en trackable bør overnatte i an cache hvis samme cacher skal hente den ut igjen. Men jeg ser jo her nå at mange er uenig med meg, og det er helt greit! Denne leken har heldigvis få rigide regler, og man kan i veldig stor grad gjøre som man selv ønsker. Så derfor kan jeg ikke forvente at andre gjør ting slik JEG mener de bør gjøres Men jeg kan fortelle hva jeg mener, og så kan andre vurdere det jeg mener og gjøre seg opp sin egen mening...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Geopatch

Legg inn av solve » søn 04 jul 2010 12:05

GorgonVaktmester skrev:
tsolt skrev:@GorgonVaktmester: Den derre "overnatte i cachen", var vel bare en regel i fylkesbugracet, ikke?
Som jeg skrev i innlegget mitt, både i starten og slutten, er dette mitt synspunkt eller mening om du vil, og ikke noen "offisiell regel".
JEG mener at en trackable bør overnatte i an cache hvis samme cacher skal hente den ut igjen. Men jeg ser jo her nå at mange er uenig med meg, og det er helt greit! Denne leken har heldigvis få rigide regler, og man kan i veldig stor grad gjøre som man selv ønsker. Så derfor kan jeg ikke forvente at andre gjør ting slik JEG mener de bør gjøres Men jeg kan fortelle hva jeg mener, og så kan andre vurdere det jeg mener og gjøre seg opp sin egen mening...

God til å oppsummere,du :)

Nå: ut på tur!
BildeBilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Geopatch

Legg inn av Olen » søn 04 jul 2010 22:02

Regna ikke med at det var noen direkte regler om dette, og var mest opptatt av hva dere som har vært litt lengre i gamet (og til og med lagt ut noen cacher) mener om saken.

Men jeg tror jeg da konkluderer med at jeg driter i å logge den inn og ut i ettertid, men tar det i de cachene det passer seg å gjøre det i første gang jeg logger framover.

TFIS (Takk For InnSpill)
=;-)
Bilde

Svar