OpenCaching.no

Alt om geocaching
josteinaj
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:tor 05 nov 2009 19:12
Re: OpenCaching.no

Legg inn av josteinaj » man 14 jun 2010 01:05

A-Husky skrev:Ja uff og uff, kommersiellt er noe dritt....... :twisted:
Jeg er ikke prinsippielt mot kapitalisme eller noe, men alt har sin plass. Geocaching baserer seg i stor grad på frivillighet. Ville du ha jobbet på dugnad for Elkjøp? Geocaching bør være brukerstyrt fra topp til bunn.
A-Husky skrev:Hva hvis en av disse nye cachene blir liggende veldig tett på en fra Geocaching.com/Groundspeak.
Det vil oppfordres til å sjekke geocaching.com for å se om det ligger cacher i nærheten hvis man legger en cache eksklusivt inn på opencaching. Hvis groundspeak hadde åpnet databasen sin kunne dette blitt sjekket automatisk.

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: OpenCaching.no

Legg inn av ok67 » man 14 jun 2010 07:38

Om groundspeak hadde opna databassen sin kunne du (eller andre) ha stelt heile databasen deira og opperert med ein kopi av basen.

Dermed kunne du kunne ha gitt "alle" mogelegheit til å sjå på cachane utan krav om innlogging f.eks., samt lagt inn reklame på dine sider etc. og tent pengar på det. Så eg forstår godt at dei ikkje har opna basen sin for "kven som helst".

Dessutan kostar det å drive ein stor database med stor trafikk, så eg forstår godt at dei vil tene litt på det.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: OpenCaching.no

Legg inn av sven-egil » man 14 jun 2010 08:13

josteinaj skrev:Det vil oppfordres til å sjekke geocaching.com for å se om det ligger cacher i nærheten hvis man legger en cache eksklusivt inn på opencaching. Hvis groundspeak hadde åpnet databasen sin kunne dette blitt sjekket automatisk.
Det er fortsatt noe som heter Multi og Mystery cacher hvor "Final location" er skjult...
Hvordan sjekker du det??

Man kan si mye stygt om groundspeak, men hadde dette vært 100% ideell organisasjon, basert på donasjoner ville nok server og linjeleie ha knekt økonomien.
Alt er greit å drifte opp til et vist punkt, etter det blir det fryktelig dyrt.
Man forventer 100% oppetid, raske og stabile løsninger etc.
Bilde Bilde Bilde

josteinaj
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:tor 05 nov 2009 19:12

Re: OpenCaching.no

Legg inn av josteinaj » man 14 jun 2010 08:20

sven-egil: Hvordan sjekker man Multi og Mystery i dag når man legger ut en cache på geocaching.com?

sven-egil,ok67: Wikipedia klarer seg ganske bra? Og Google? Det finnes forretningsmodeller som ikke baserer seg på lock-in for å overleve. Og alt av pengene som Groundspeak får inn går jo heller ikke til drift for den saks skyld...

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: OpenCaching.no

Legg inn av ok67 » man 14 jun 2010 08:45

josteinaj skrev:Hvordan sjekker man Multi og Mystery i dag når man legger ut en cache på geocaching.com?
Godkjennaren gjer det før cachen blir publisert.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: OpenCaching.no

Legg inn av sven-egil » man 14 jun 2010 08:49

josteinaj skrev:sven-egil: Hvordan sjekker man Multi og Mystery i dag når man legger ut en cache på geocaching.com?
De som er Volunteer Cache Reviewer, har tilgang til dette. Og de har spesielle verktøy til hjelp.
Mer vet jeg ikke da jeg ikke er Volunteer Cache Reviewer.
sven-egil,ok67: Wikipedia klarer seg ganske bra? Og Google? Det finnes forretningsmodeller som ikke baserer seg på lock-in for å overleve. Og alt av pengene som Groundspeak får inn går jo heller ikke til drift for den saks skyld...
Wikipedia er vel et av unntakene.
Å kalle Google for en frivillig organisasjon er vel liiiiit merkelig.

Man kan da drive som Geocacher uten å gi Groundspeak en eneste krone/dollar.
At noen velger et Premium medlemskap og å kjøpe "Fjas & Effekter" må jo være deres eget valg.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: OpenCaching.no

Legg inn av sven-egil » man 14 jun 2010 08:55

Jeg flytter ikke mine cacher over til OpenCaching.no, og skulle jeg få problemer med at disse "andre cachene" skaper tull og tøys for mine, ville jeg helt sikkert blitt litt snurt.

Samme om jeg finner "feil" cache og logger denne.
Tenk så artig å være på langtur og logge feil cache, man tror man har funnet- men neida...

Fortsatt Skeptisk til dette prosjektet :non:

Men tanken om idealisme og alt gratis til alle- uansett, den er god.
Bilde Bilde Bilde

josteinaj
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:tor 05 nov 2009 19:12

Re: OpenCaching.no

Legg inn av josteinaj » man 14 jun 2010 08:57

ok67 skrev:
josteinaj skrev:Hvordan sjekker man Multi og Mystery i dag når man legger ut en cache på geocaching.com?
Godkjennaren gjer det før cachen blir publisert.
Og da kan det vel fungere på samme måte på tvers av OpenCaching, TerraCaching, eller hvilken tracker man enn driver med? Ikke at godkjennere skal trenge å sjekke alle sidene, men om alt hadde vært tilgjengelig fra ett sted uten å være låst til Groundspeak...

Det finnes løsninger på de problemene som oppstår ved å ha flere geocaching-sider, men man må ville løse dem også. Og enten OpenCaching.no blir en suksess eller flopp så er det flere og flere som bruker andre cache-sider enn geocaching.com, så disse problemene må uansett løses.

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: OpenCaching.no

Legg inn av ok67 » man 14 jun 2010 09:00

josteinaj skrev:
ok67 skrev:
josteinaj skrev:Hvordan sjekker man Multi og Mystery i dag når man legger ut en cache på geocaching.com?
Godkjennaren gjer det før cachen blir publisert.
Og da kan det vel fungere på samme måte på tvers av OpenCaching, TerraCaching, eller hvilken tracker man enn driver med? Ikke at godkjennere skal trenge å sjekke alle sidene, men om alt hadde vært tilgjengelig fra ett sted uten å være låst til Groundspeak...
Om dette skal gå an så må dei endelege koordinatane til mysteri og multicachar også vere fritt tilgjengeleg....

josteinaj
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:tor 05 nov 2009 19:12

Re: OpenCaching.no

Legg inn av josteinaj » man 14 jun 2010 09:12

ok67 skrev:Om dette skal gå an så må dei endelege koordinatane til mysteri og multicachar også vere fritt tilgjengeleg....
Hva om godkjennerne godkjenner på tvers av sider?

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: OpenCaching.no

Legg inn av sven-egil » man 14 jun 2010 10:29

Nå mener jeg ikke å være frekk.
Men jeg undres litt når du lager en OpenCaching side og ikke vet hvordan cacher godkjennes og ikke engang har lagt ut noen cacher selv.

Når du ikke besitter denne infoen hvordan kan du da føle deg kompetent til å drifte et nettsted som skal konkurrere med Groundspeak?

Jeg tror neppe at de som godkjenner for Groundspeak ønsker å godkjenne for "konkurrenten" også.

Som tidligere nevnt, jeg forstår ønsket om alt gratis og at Geocaching skal være åpent, men jeg ser for mange problemer og usikkerhetsmomenter til at alternativet fremstår som attraktivt.
(Nå er jo jeg i overkant skeptisk også)
Bilde Bilde Bilde

josteinaj
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:tor 05 nov 2009 19:12

Re: OpenCaching.no

Legg inn av josteinaj » man 14 jun 2010 11:12

Dette er ikke noe jeg fikler med alene. Det er noe de har jobbet med lenge i Tyskland og Polen, og nå har det blitt opprettet noder i Storbritannia, Sverige og Tsjekkia. Portugal jobber med å få opp en node, og jeg tror noen i Japan har planer om det samme. De som startet dette prosjektet har en god del mer fartstid med geocaching enn meg, noe jeg nyter godt av.

Og de som godkjenner for Groundspeak - de får vel ikke betalt? Føler de da så sterkt for dette firmaet de jobber for at de vil hindre andre aktører å komme på banen? På bekostning av at cacher kan komme til å ligge "oppå" hverandre? Hvis alt blir lagt til rette på en måte sånn at det ikke medfører mer arbeid for dem?

Jeg forventer ikke at alle går vekk fra geocaching.com over natten - langt ifra. Og det stemmer nok at jeg er hakket mer interessert i de tekniske løsningene rundt denne hobbyen enn jeg har vært i å samle og legge ut flest mulig cacher dette første året mitt som cacher (men jeg har planer om å legge ut cacher - har bare ikke fått somlet meg til det enda :)). Når jeg ber om hjelp her så er det ikke fordi jeg kan alt fra før, men fordi jeg tror det er folk her som ønsker å hjelpe til med gjøre denne hobbyen mer åpen og bedre.

Jeg kan godt skjønne dere som ikke har tid eller vilje til å prøve ut andre løsninger enn geocaching.com, men for dere som er interessert - dere er herved invitert til OpenCaching.no.

josteinaj
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:tor 05 nov 2009 19:12

Re: OpenCaching.no

Legg inn av josteinaj » man 14 jun 2010 11:19

De holder på med et nytt kart over cachene i Polen som så litt tøft ut. Ta en titt her:
http://www.opencaching.pl/cachemap-mini.php

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: OpenCaching.no

Legg inn av bjorges » man 14 jun 2010 13:46

Jommen sa jeg åpent. OpenCaching har sitt utspring i Polen, og er et forsøk på å kopiere Groundspeaks løsning. De ønsker sågar at brukere av Groundspeaks løsning skal kopiere alt over, men gi cachene nytt "delenummer"! Geocaching er gratis, men ikke åpent for alle å programmere mot. Når jeg ser slike løsninger som dette forstår jeg jo det. Groundspeak finansierer drift og utvikling av sidene og aktiviteten med salg av Premium mebership, diverse geocaching-artikler, og noe reklame på nettsidene. Dersom dette skulle basere seg på donasjoner, og samtidig være åpent, ville nok de samme utviklerne av såkalt åpne løsninger benytte muligheten til å nappe all informasjonen og deretter bruke den på en måte jeg som geocacher ikke nødvendigvis vil like.
Jeg har lagt ut en geocache, publisert den på geocaching.com, og således "inngått en avtale" med Groundspeak om denne geocachen. Dersom mitt "åndsverk" så skulle dukke opp på flere ulike nettsteder, tildels under nytt navn (fordi de ulike nettstedene benytter sine egne ID-systemer) ville jeg ikke like dette. Det blir omtrent som å kjøpe en ny Mercedes, for deretter å plukke av merkenavnet og sette på mitt eget, for deretter å selge den videre under nytt navn.

Brukerbetingelsene du viser til ligger på den polske siden, og starter med en polsk tekst jeg ikke fatter bæret av (og jeg gidder ikke bruke Google translate for å finne ut av det), og slik jeg leser det gjelder de da altså den polske siden og ikke den norske du har laget.

Det er nok mange som er enige i at Groundspeak med fordel kunne vært mer åpen i sine løsninger, blant annet ved å enten tillate utvikling mot gitte API eller ved å faktisk lage løsninger for andre plattformer (som for eksempel Android). Men i stedet for da å forsøke å få med seg brukerne over til en "kopiløsning" kunne man heller kanskje bruke energien til å påvirke Groundspeak til å høre på brukerne slik at man får ting som man ønsker det.

Jeg støtter 100% utsagnene fra andre her som er positive til Groundspeak til tross for deres "svakheter", fordi Groundspeak tross alt har en løsning som fungerer bortimot tilfredsstillende.
Det at Navicaching- og Terracaching-greier ikke vises er for meg helt greit, for det er nemlig slik at det er Geocaching som er det jeg synes er gøy.
Bilde

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: OpenCaching.no

Legg inn av ok67 » man 14 jun 2010 14:09

Ein av mine cachar har faktisk hamna på den tyske sida ser eg. :evil:
Med feil koordinatar, den var flytta for eit par år sidan for å unngå riving av ein mur.

Eg har IKKJE godtatt at denne cachen er lista på opencaching.de og heller ikkje vorte forespurt om dette er ok. Ein eller annan Tyskar har registrert cachen som sin.

Mail er sendt til opencaching.de med beskjed om fjerning frå lista, så får vi sjå kva som skjer.

Svar