En trist trend

Alt om geocaching
Svar
Kim_og_mamma
Nybegynner
Nybegynner

En trist trend

Legg inn av Kim_og_mamma » fre 14 mai 2010 08:30

Nå vet jeg ikke om det har vrt slik lenge, eller om cachene var slik da de ble satt ut.
(Vi er rimelige ferske innen dette. Holdt på en mnds. tid og funnet 55 stk. sålangt)
Men vi finner stadig cacher (ikke micro) uten ting eller nesten ikke ting i det hele tatt.
Vi snakker bokser det kunne vært plass til en del ting i.
Finner vi noe er det kanskje en skrue og ett vissittkort.
Noen har omtrent bare igjen loggen og en blyant. (Hvor det da står i beskrivelsen at den skal inneholde bytteting)
Dette er ikke ting selv en voksen jubler over. Desto mindre ett barn klar for å bytte ting han har med.
Vi har oftere og oftere måtte gå tomhendt fra cacher etter logging (Min 6-åring tok nesten alltid med seg en ting uannsett hva det var) Men vi har alltid en stor pose småleker i veska, så om ikke annet prøver vi å fylle opp til barna som kommer etter.
(Så får noen andre fylle på med "voksenting" for det hadde vi deverre lite av :lol: )
Heldigvis hender det at vi snubler over en og annen velfylt boks :wink:
Men er det en vanlig trend med tomme bokser?
Var de tomme i utgangspunktet, eller "glemmer" folk å legge noe tilbake når de tar noe?
Den verste byttetingen vi har funnet i en cache var en rimelig fuktig sigarett. :lol: Regner ikke med at noen ville ha den, så jeg kasta den.
Bilde

SotaLinda
Junior
Junior

Re: En trist trend

Legg inn av SotaLinda » fre 14 mai 2010 11:56

Jeg regner med at de fleste bokser hadde bytteting i starten siden det står at det er det i den, men det er nok mange bokser som dessverre har blitt tømt etter hvert. Når jeg har med fireåringen så pleier jeg alltid å ha med noen leker som jeg lurer oppi boksen før han får se på den så jeg er sikker på at det er noe han kan få. Hvis ikke så er det en som hadde blitt veldig skuffet for "skattejakt" er ikke mye spennende uten skatt.

Brukeravatar
nordreaker
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av nordreaker » fre 14 mai 2010 12:19

Det ser ut som om det er endel som ikke har fått med seg at bytteting er bytteting og at man skal bytte med noe av samme standard evt. bedre "trade up". Ellers så er det nok også sånn at i eldre cacher, så blir endel av byttetingene ødelagt, våte og udelikate etterhvert. Da blir de fjernet av ganske mange for at de ikke skal ødelegge loggen. Selv vil jeg heller finne en tom boks enn en som er full av klin. Egentlig burde vel cachens eier bytte ut/etterfylle, men så er det endel cacher som eies av folk som ikke er aktive lenger, som har flyttet, ikke har så god tid lenger osv., osv, og så lenge det går an å logge, synes jeg det ville være synd om en cache skulle bli arkivert fordi den ikke har bytteting. Når det er sagt, så er det nok en god del her som burde skjerpe seg litt når det gjelder vedlikeholdet av egne cacher, meg selv inkludert.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 14 mai 2010 14:29

Selv om jeg ikke er barn synes jeg det er morro med denne byttingen, og har et ikke helt ubetydelig budsjett for innkjøp av bytteting. (Jeg bytter nemlig svært sjelden bort noe jeg har byttet til meg...) Jeg har dermed også registrert denne trenden, men registrerer også at den i all hovedsak gjelder "urbane" cacher. Cacher langt uti naturen har sjeldnere dette problemet.

Jeg tror årsaken er todelt. For det første er det folk i egne rekker som ikke bytter likt eller oppover, eller kanskje ikke bytter i det hele tatt. Slik er det, og slik vil det alltid være. Jeg tror svært få av de som gjøre dette gjør det av uvitenhet...
Men jeg føler meg ganske sikker på at flere bokser har blitt mugglet av mugglere som ikke ødelegger cachen, men som nøyer seg med å plyndre den.
nordreaker skrev:Egentlig burde vel cachens eier bytte ut/etterfylle, men så er det endel cacher som eies av folk som ikke er aktive lenger, som har flyttet, ikke har så god tid lenger osv., osv, og så lenge det går an å logge, synes jeg det ville være synd om en cache skulle bli arkivert fordi den ikke har bytteting. Når det er sagt, så er det nok en god del her som burde skjerpe seg litt når det gjelder vedlikeholdet av egne cacher, meg selv inkludert.
Her er jeg ikke enig med NordeAker! Når jeg legger ut en cache med plass til bytteting, så fyller jeg inn en god del. Men jeg føler ikke noe ansvar for å sørge for at det fortsetter å være spennende bytteting i boksen. Det stilles ikke noe krav til at en cache skal ha bytteting selv om det er morsomt både for barn og voksne. Er jeg ute og bytter en loggebok el.l. er det ikke usannsynlig at jeg også legger inn litt godsaker, men at jeg har noe ansvar for det er jeg altså ikke enig i. Mitt ansvar begrenser seg (etter min mening) til selve installasjonens beskaffenhet og at den inneholder en logg som det er mulig å logge i. Resten er bare ekstraservice!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Sted: Rødtvet, Oslo

Legg inn av Catch » fre 14 mai 2010 14:44

Jeg bytter aldri noe selv, men en sjelden gang tar jeg med en Travelbug eller Geocoin videre på tur hvis den har ligget lenge i cachen jeg finner. I de cachene jeg selv setter ut, dvs i de som har plass til slikt, er det alltid ett rimelig antall bytteting når den settes ut, men jeg legger jo merke til, når jeg er på vedlikeholdstur, så er det lite eller ingen bytteting i cachen. Jeg føler heller ikke ansvar for å fylle på med nye bytteting, så vedlikeholdet, som jeg gjør ganske ofte (så fikk jeg skrevet det også :lol: ), begrenser seg til å sørge for at loggen er i orden og at ny blyant kommer på plass + reparasjon av selve boksen og festemekanisme (f.eks magneter). Blyanten er borte i mer enn halvparten av cachene... Jeg fjerner også skrot, såsom rustne binders, batterier som lekker etc.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
nordreaker
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av nordreaker » fre 14 mai 2010 20:09

Uttrykte meg visst litt upresist. GorgonVaktmester skriver at han ikke synes han har noe ansvar for at det er bytteting i cachen. Det er jeg helt enig i, men jeg synes det er hyggelig at det er noen bytteting i en cache, hvis det står i beskrivelsen at det er dét. Hvis cachen er tom for alt annet enn logg og blyant pga muggles og cachere som ikke bytter, men tar, så skulle vi kanskje skrive det i loggen på andres cacher og endre/tilføye i beskrivelsen på våre egne hva som er i cachen av hensyn til de som cacher med barn? Kanskje skrive i loggen i cachen at det er bytteting, siden så mange tydeligvis ikke skjønner dette? Starte en ny trend?
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » fre 14 mai 2010 21:30

Når jeg legger ut Cacher fyller jeg alltid opp med diverse bytteting.
At enkelte "glemmer" å legge inn noe, er ikke glemsomhet...
Mange av oss bruker å også å merke cachen, der står det dette om å ta ut og legge inn.

Konstaterer at enkelte skriver hva de tar ut og legger inn, noe jeg også gjør når jeg bytter.
Jeg prøver også å legge inn noe i en tom boks, om jeg husker å ha med noe når jeg er på tur.

Og en av mine cacher kikker jeg veldig ofte innom, så jeg vet hva som forsvinner, det er ikke lite som blir vekk :twisted:
Så akkurat den fyller jeg opp. :wink:
Er nesten som kodebytte og "premium member only" er det eneste som vil hjelpe.
Men det hadde jo vært trist det da.. :cry:

De andre boksene ser jeg jo også over, men der er ikke forbruket like stort :wink:

Jeg har kommet på helt nye bokser som kun har logg (muligens blyant) Der skriver jeg i logget at boksen er tom for bytteting.
Mulig man burde ta det med i alle logger slik at foreldre kan se det på forhånd før turen planlegges.
Bilde Bilde Bilde

shahost
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av shahost » lør 15 mai 2010 10:53

Er veldig enig i dette, på de cachene jeg har besøkt er det nok de som har litt gangavstand som har mest innhold. Jeg slenger alltid inn masse stæsj i cacher, for jeg ser hvor artig det er til barna. Putter ting i microer og nanoer også :).

Vet ikke hva som gjør dette, men ser at jenta mi på 10 år alltid passer på hvis vi kommer til en cache som har lite eller inget innhold å fylle godt på. Så tror nok dette kan ha noe med introduksjon til geocaching å gjøre. Ser også at geocoins og TB'er praktiseres forskjellig, noen bruker de som bytteting mens andre tar de ut - ikke rart cachene tømmes da :)

shahost
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Sted: Lillesand
Kontakt:

Legg inn av ingsve » lør 15 mai 2010 11:22

I begynnelsen var vi veldig opptatt av bytteting, byttet i alle bokser, og tok vare på byttetingene som et minne. besøkene i butikken ble annerledes da hyllene ble saumfart etter gode bytteting. Etter hvert har denne interessen avtatt og det er sjelden vi bytter, men er påpasselig med å legge inn noe når vi legger ut nye egne cacher. Vi regner med at de som besøker boksen sørger for at byttetingene blir vedlikeholdt, og det er sjeldent vi legger inn nytt. Erfaringsmessig har vi med noe i sekken når vi er på tur med barnebarna. De finner boksen, men bestafar eller -mor må åpne lokket før barnabarna får sett på innholdet, og passer på¨å smette oppi noe som kan bli funnet.

TBer og Coins regner vi ikke som som bytteting og tar de med oss dersom det passer, uten noe i bytte.

Vi liker også den nye trenden med pins, kort, eller merker som blir lagt igjen, og brukte det i noen grad selv. Vi er imidlertid litt usikre på om dette er bytteting eller ment som en hilsen til cacheeier?
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Sted: N56°57', E023°56'

Legg inn av Bikeridr » lør 15 mai 2010 11:46

Nå driver vel jeg i høyeste grad med "slow-caching" med rundt 30 funn siden jeg startet i mai 2003. :)

Men jeg ser jo også trenden med de som kun tar ut uten å legge noe igjen "bare denne ene gangen". Problemet er når 5 slike cachere kommer etter hverandre. Det er, som påpekt, de utenfor normal allfarveg som får være mest "i fred" for møgglere og "uærlige" cachere.

Det hender nå og da jeg bytter, (har alltid bytteting med) men om jeg finner noe som er "mer verdt" enn det jeg har å bytte med, lar jeg være og signerer en "TNLN" evt, om cachen er "fattig", så legger jeg inn noen ting. Hva kvalitet på bytteting angår, så ser jeg personlig en høyere verdi i en kjøpt ting (om enn en "rusten binders") enn alle de reklametingene (penner uten blekk, falmede klistremerker, buttons uten nål osv. for større kommersielle firmaer) som enkelte cacher er nedspammet med. Jeg trenger ikke flere brusåpnere med coca-cola reklame (ikke drikker jeg cola heller).

Hva angår pins og kort med "TFTC" på i en eller annen valør, så lar jeg de ligge da jeg regner med dette er til cacheeier.
Bilde

LordWadar

Legg inn av LordWadar » lør 15 mai 2010 13:01

Bikeridr skrev:Hva angår pins og kort med "TFTC" på i en eller annen valør, så lar jeg de ligge da jeg regner med dette er til cacheeier.
Dette er såkalte signaturer. Det er cachere som legger dem igjen som et 'tilskudd' til cachen. Disse kan du byttet til deg som en hvilken som helst annen bytteting.
Det er mange som samler på signaturer, meg selv inkludert. Etter hvert har det blitt mange norske cachere som har signaturer, og det synes i hvert fall jeg er artig!

Se også viewtopic.php?f=2&t=1030

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker

Legg inn av bjornda » tir 18 mai 2010 21:42

Kim_og_mamma skrev:Nå vet jeg ikke om det har vrt slik lenge, eller om cachene var slik da de ble satt ut.
(Vi er rimelige ferske innen dette. Holdt på en mnds. tid og funnet 55 stk. sålangt)
Men vi finner stadig cacher (ikke micro) uten ting eller nesten ikke ting i det hele tatt.
Vi snakker bokser det kunne vært plass til en del ting i......
Noen har omtrent bare igjen loggen og en blyant. (Hvor det da står i beskrivelsen at den skal inneholde bytteting).
En mulig løsning kunne kanskje være at cacher som inneholder bytteting, og hvor cacheeier jevnlig har ettersyn og fyller på med nye ting (på frivillig basis, selvsagt) fikk et eget ikon/attributt slik at man kunne lage Pocket Quries for å lete opp de velfylte cachene i forkan av en barnevennlig tur. Ulempen ville være at det ble lettere å gå på plyndretokt ... :shock:

Brukeravatar
ivajoh
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av ivajoh » tir 18 mai 2010 22:11

Ulempen ville være at det ble lettere å gå på plyndretokt ...
Jepp, og for å lette sin egen samvittighet har man for syns skyld noen gamle 10 øringer eller binderser å bytte med.
Det er sjelden jeg bytter noe selv, men har opplevd mange "triste" cacher når jeg har med barnebarn. :?
ivajoh

Må satelitt guden være med oss......

Bilde

Svar