Er det gått inflasjon i nye og kjedelig cacher..?!?!??

Alt om geocaching
Cptnodegard
Junior
Junior

Re: Er det gått inflasjon i nye og kjedelig cacher..?!?!??

Legg inn av Cptnodegard » fre 07 mai 2010 17:11

Klar over det, hørte t.o.m noen brukte "hardhat" (byggearbeider-hjelm, hva det enn heter på norsk) og clipboard for å se ut som en bygningsinspesktør. Men det er litt vanskelig å være stealthy når en nano cache er "godt gjemt" på en strømboks midt i en gågate, eller når man tasser rundt uten for en blokk og ser over trær og lyktestolper xD
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » fre 07 mai 2010 17:19

Det gjelder å "plukke" raskt, ta cachen et stykke unna.
Titte og logge i fred og ro.
Så replassere "Swiftly and with style". (takk for sitatet, MONSIEUR ALFONSE)

De som sitter med matboksen sin på en benk er ikke sultene, de bare logger. :lol:
Bilde Bilde Bilde

Cptnodegard
Junior
Junior

Legg inn av Cptnodegard » fre 07 mai 2010 17:33

http://www.topsecret.no/index.php?cPath=53
:D

Nesten verdt 1200 kr bare for å se reaksjonen til folk man møter på xD
Bilde

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker

Legg inn av trondkj » fre 07 mai 2010 17:41

Cptnodegard skrev:Klar over det, hørte t.o.m noen brukte "hardhat" (byggearbeider-hjelm, hva det enn heter på norsk) og clipboard for å se ut som en bygningsinspesktør. Men det er litt vanskelig å være stealthy når en nano cache er "godt gjemt" på en strømboks midt i en gågate, eller når man tasser rundt uten for en blokk og ser over trær og lyktestolper xD
En kjeledress eller "elektrikerdress" kan være gull verdt i slike tilfeller :mrgreen:
Bilde Bilde

Brukeravatar
JanIflisa
Bruker
Bruker

Legg inn av JanIflisa » fre 07 mai 2010 18:52

Jeg er tilhenger av kamera, enten man leker turist (kompakt-kamera) eller hobbyfotograf (speilrefleks).

Man kommer også langt med en gul refleksvest.
Bilde

Bilde

torge
Bruker
Bruker

Legg inn av torge » fre 07 mai 2010 22:05

Cptnodegard skrev:Det jeg anser som et større problem er at cachen er plassert på et sted hvor man ikke har tid til å logge. Jeg logget en DNF her i forrige uke som var en NPC som var i direkte visuell linje med 3-4 digre blokker, og 3 meter unna stuevinduet til nærmeste leilighet i nærmeste blokk. Jeg følte meg dum der jeg sto og lette i tre etc og ga opp lenge før jeg vanligvis ville fordi jeg var sikker på det var 200 som sto og så på. Jeg leter gladelig opp "kjedelige" logger men jeg liker best at de er på et sted hvor jeg kan ta meg tid til å se hvem som har logget før, studere cachen etc.
Denne er jeg helt enig i. Cacher hvor man står i stuevinduet til folk eller som ligger på et veldig åpent eller traffikert sted bør i det minste ha et meget godt hint i tilfelle den er litt vanskelig å finne. Typisk bycacher. Gidder normalt ikke lete mer en et minutt eller to før jeg rusler videre. Et av poenget er jo at man ikke avslører cachen for tilfeldige tilskuere som skulle dukke opp.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » lør 08 mai 2010 18:58

torge skrev:Denne er jeg helt enig i. Cacher hvor man står i stuevinduet til folk eller som ligger på et veldig åpent eller traffikert sted bør i det minste ha et meget godt hint i tilfelle den er litt vanskelig å finne. Typisk bycacher. Gidder normalt ikke lete mer en et minutt eller to før jeg rusler videre. Et av poenget er jo at man ikke avslører cachen for tilfeldige tilskuere som skulle dukke opp.
Det enkleste er faktisk å se ut som om du har noe der å gjøre. I det øyeblikk du prøver å skjule ditt ærend vil du automagisk oppleves som mistenkelig av andre. Dess mer du klarer å opptre som om det du gjør er det mest naturlige i verden, dess mindre mistenkelig oppleves du av en muggle :)
Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Sted: Markagrensa

Legg inn av ninad » man 10 mai 2010 07:54

Cptnodegard skrev:Det jeg anser som et større problem er at cachen er plassert på et sted hvor man ikke har tid til å logge. Jeg logget en DNF her i forrige uke som var en NPC som var i direkte visuell linje med 3-4 digre blokker, og 3 meter unna stuevinduet til nærmeste leilighet i nærmeste blokk. Jeg følte meg dum der jeg sto og lette i tre etc og ga opp lenge før jeg vanligvis ville fordi jeg var sikker på det var 200 som sto og så på.
Hehe, det er jo hele poenget med (by)caching! Utfordringen ved både å finne, plukke/logge og sette tilbake cachen uten at noen ser det/deg. Jeg synes det kan være kjempegøy de dagene jeg er på "det" hugget, men andre dager føler jeg meg bare teit og går videre. Min erfaring er at du kan gjøre utrolig mye rart uten at andre mennesker tilsynelatende ser det og i hvert fall bryr seg med det. Voksne damer som klatrer i trafikkskilt sentralt i Oslo? Ingen som tutet eller kræsjet der :lol:
En tilfeldig valgt utfordring til deg: GCN45C. Lykke til!
Bilde Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » man 10 mai 2010 09:06

Som det står i Groundspeaks reklame for pocket queries: «Find your style». Hvis man ikke liker cacher der man kan bli sett, lag en pocket query som ekskluderer alle cacher som har ikonet/attributtet «Stealth required».
~/.signature: No such file or directory.

ehaa
Bruker
Bruker
Sted: Nedre Eiker Buskerud

Legg inn av ehaa » man 10 mai 2010 16:43

Har funnet noen få cacher som ligger på folksomme steder, og da er det en ting som er fint å ha med seg!

Det er ungene, har med meg 2 stk, ei på 3 år og eldstemann på 6 år...
Ingen som reagerer på unger som leker og finner på alle mulige ting.
Eldstemann kan jeg forklare litt om hva han skal se etter og hvor han skal se også...

Har du ikke unger så få lånt naboen sine eller lag noen selv som kan brukes om noen år :lol:
Bilde

urytrbyni
Junior
Junior

Legg inn av urytrbyni » søn 23 mai 2010 21:31

Tror temaet her ble vridd fra kjedelige cacher til vanskelige bycacher....Det er vel å ta litt i å påstå at bycacher er kjedelige fordi de er vanskelige å logge?

Forumet har tidligere diskutert temaet Powertrail. Etter min mening er enkeltcachene i en powertrail meningsløse. Det er mulig de kan tilføre noe som en helhet, så om noen har tålmod til å stoppe ved annenhver lyktestolpe, så gjerne for meg. Ungene i baksetet hos meg har i hvert fall ikke den tålmoden som skal til og det skulle ha gått mye sport i det om jeg skulle ha det også. Jeg antar egentlig at det ikke var dette fenomenet heltpavidden tenkte på i det første innlegget i temaet om kjedelige cacher.

Det jeg har sett mye av, når jeg kommer litt ut av byene er at geocachere er langt flinkere til å skrive litt om hvorfor de har valgt å legge en cache akkurat her. Nå er jeg kanskje litt kategorisk. Det var ikke meningen å si at bycachere generelt er dårligere til å skrive, men fenomenet kjedelige cacher forekommer bare i områder der det er mange cacher fra før. Årsaken, i mine skjeløyde øyne, er ganske klar: Overbefolkning. Når cachetettheten blir stor, blir det vanskeligere å finne noe vettugt å vise fram uten at man kommer i konflikt med eksisterende cacher. Nå er det vanligvis slik at der det er mange cacher er det også mange geocachere. Og alle må jo få lagt ut en cache eller ti i sitt nærområde.

Jeg syns kanskje det burde være på sin plass å stramme inn retningslinjene litt. Burde ikke en cache ha en beskrivelse som sier noe om hvorfor man ønsker en cache akkurat her? Jeg ser det kan være vanskelig å være så kategorisk, men jeg håper virkelig Makuta stiller spørsmålet før publisering.
urytrbyni has quit geocaching

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 23 mai 2010 22:41

urytrbyni skrev: Når cachetettheten blir stor, blir det vanskeligere å finne noe vettugt å vise fram uten at man kommer i konflikt med eksisterende cacher.
Jeg har et lite triks i så måte: Hvis stedet jeg vil rette oppmerksomheten mot ligger for nært en annen cache, lager jeg en to-stegs multi hvor man må finne frem til noe informasjon på steg 1 for å finne cahcen på steg 2. Den kan da ligge på et "intetsigende" sted i nærheten hvor det ikke er konflikt med eksisterende cacher. Jeg har en slik cache i Skien, og har en til på "beddingen".

Jeg merket meg at urytrbyni ikke skjærer alle oss som legger ut cacher i urbane strøk over en kam. :good: Jeg mener selv at alle mine bycacher har en god og fyldig beskrivelse (kanskje med unntak av den første jeg la ut, men den heller ikke veldig ille...)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » man 24 mai 2010 09:59

urytrbyni skrev:Jeg syns kanskje det burde være på sin plass å stramme inn retningslinjene litt. Burde ikke en cache ha en beskrivelse som sier noe om hvorfor man ønsker en cache akkurat her? Jeg ser det kan være vanskelig å være så kategorisk, men jeg håper virkelig Makuta stiller spørsmålet før publisering.
Jeg stiller aldri spørsmål om hvorfor folk ønsker en cache på det angitte stedet. Folk har så ulikt syn på hva som er en god cache at det vil være umulig for en reviewer å foreta noen objektiv vurdering av dette.

Hva som er en god og dårlig cache-beskrivelse er en sak mellom geocacher og cache-eier, og ikke et tema for reviewere.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

urytrbyni
Junior
Junior

Legg inn av urytrbyni » man 24 mai 2010 15:27

Makuta Teridax skrev:
urytrbyni skrev:Jeg syns kanskje det burde være på sin plass å stramme inn retningslinjene litt. Burde ikke en cache ha en beskrivelse som sier noe om hvorfor man ønsker en cache akkurat her? Jeg ser det kan være vanskelig å være så kategorisk, men jeg håper virkelig Makuta stiller spørsmålet før publisering.
Jeg stiller aldri spørsmål om hvorfor folk ønsker en cache på det angitte stedet. Folk har så ulikt syn på hva som er en god cache at det vil være umulig for en reviewer å foreta noen objektiv vurdering av dette.
Men, når beskrivelsen verken sier noe om stedet eller hvorfor eier ønsker å ha en cache der er beskrivelsen fraværende.
Makuta Teridax skrev: Hva som er en god og dårlig cache-beskrivelse er en sak mellom geocacher og cache-eier, og ikke et tema for reviewere.
Enig i det, og jeg tror diskusjoner som denne har like god effekt på kvaliteten som at reviewer skaper støy gjennom å avvise "dårlige" cacher.
urytrbyni has quit geocaching

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » man 24 mai 2010 17:54

urytrbyni skrev:
Makuta Teridax skrev:Jeg stiller aldri spørsmål om hvorfor folk ønsker en cache på det angitte stedet. Folk har så ulikt syn på hva som er en god cache at det vil være umulig for en reviewer å foreta noen objektiv vurdering av dette.
Men, når beskrivelsen verken sier noe om stedet eller hvorfor eier ønsker å ha en cache der er beskrivelsen fraværende.
Groundspeak har ingenting imot cacher helt uten beskrivelse. Det hender jeg sender et tips til eier om å gjøre litt mer ut av beskrivelsen, men en cache blir publisert selv om beskrivelsen er aldri så tynn.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar