Solve the problem - seek the answer

Alt om geocaching
Brukeravatar
teamhydrah
Bruker
Bruker
Innlegg:110
Registrert:ons 09 jan 2008 12:11
Sted:Rana
Kontakt:
Solve the problem - seek the answer

Legg inn av teamhydrah » fre 23 apr 2010 18:34

Et hint publiseres 25. april 2010... :mrgreen:

Solve the problem - seek the answer
BildeBilde

"- Don't mind us, we're just searching for Tupperware behind this bush.."

Cptnodegard
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:tir 13 apr 2010 22:02

Re: Solve the problem - seek the answer

Legg inn av Cptnodegard » fre 23 apr 2010 19:50

Reklame for en cache som t.o.m er premium member only? Ugh. Var ikke klar over at det i det hele tatt var mulig, snakk om stikk i strid med ånden bak spillet. Neste blir vel at man må putte på penger for å åpne cachen.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Solve the problem - seek the answer

Legg inn av bjorges » fre 23 apr 2010 21:12

Cptnodegard skrev:Reklame for en cache som t.o.m er premium member only? Ugh. Var ikke klar over at det i det hele tatt var mulig, snakk om stikk i strid med ånden bak spillet. Neste blir vel at man må putte på penger for å åpne cachen.
Det er mulig å være premium member. Ved å betale 30 donaldpenger (eller dollar som de også kalles) i året går man mitt utvidede muligheter på nettsidene, samt muligheten til å logge slike cacher hvor eieren har valgt å sette cachen til premium member only.
Man får for eksempel mulighet til å lage Pocket Querys, hvor man kan late ned inntil 500 cacher (1000 fra 2. mai) i en fil. Dette er mye mer effektivt enn å laste ned en og en cache.

Slik har det vært så lenge jeg har drevet med geocaching, og det har ikke vært snakk om å øke prisene eller innføre ytterligere betaling.
Det er viktig å påpeke at det ikke er gratis å drifte nettsidene, og at ved å være premium member bidrar man litt til dette også.
Bilde

Cptnodegard
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:tir 13 apr 2010 22:02

Re: Solve the problem - seek the answer

Legg inn av Cptnodegard » fre 23 apr 2010 21:29

Jeg er fullstendig klar over hva premium member innebærer og hvordan man blir det, pris etc. Jeg vet også kostnadene med å drive en nettside og har ingen problemer med å støtte det.

Det jeg derimot har store problemer med er at noen cacher er forbeholdt de som betaler. Geocaching er i teorien et spill/sport som er åpen for alle og inkluderer alle. 30 dollar for meg personlig innebærer nærmest å gå på dass før jeg stempler ut på jobben, men det er folk som ikke har råd til 30 dollar og da mener jeg det blir feil å ha cacher som er forbeholdt de "rike". Spesielt siden vedkommende som legger ut slike cacher benytter seg av cacher som andre har lagt ut gratis.

Nå har jeg akkurat begynt med det her, og det som overrasket meg stort var hvor enkelt det var å komme rett inn i samfunnet rundt geocaching. Folk stoler på hverandre og alle er velkomne, det er ingen som er i tottene på hverandre (såvidt jeg har sett) og om du har 2010 modell Jeep full av 60Csx og Oregon 550 eller om du sykler rundt på en rusten gammel sykkel og kun bruker kart så er du like velkommen. Derfor jeg blir rett og slett kvalm når jeg nå oppdaget at det er åpent for slike premium cacher, siden det går stikk i strid med det jeg oppfattet som ånden med geocaching. Det er overhodet ikke noen logisk grunn til å sperre cachen for de som ikke har råd til å betale årsavgiften annet enn å indirekte vifte med penger, og da blir jeg rett og slett sjokkert over at det tillates- eller rettere sagt, Groundspeak er jo et selskap så fra et økonomisk standpunkt skjønner jeg hvorfor det tillates, jeg skjønner bare ikke hvorfor det brukes.

Men for all del, folk får gjøre som de vil... finnes vel alle typer cachere óg.
Bilde

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: Solve the problem - seek the answer

Legg inn av Team Olsson » fre 23 apr 2010 21:49

Snakket med en i Malaysia der de har ett stort problem på cacher som er for alle, cachene blir plyndret.
Pga. overnevnte legger han bare ut premium member only.
Det er vel ikke det store problemet her i Norge enda, men det kommer kanskje.
Bilde

anders99

Re: Solve the problem - seek the answer

Legg inn av anders99 » fre 23 apr 2010 22:13

Uten å ta stilling til den konkrete saken diskutert over:
Cptnodegard skrev: Det jeg derimot har store problemer med er at noen cacher er forbeholdt de som betaler.
Shit happens.
Spesielt siden vedkommende som legger ut slike cacher benytter seg av cacher som andre har lagt ut gratis.
En kan selvsagt snu det utsagnet på hodet og si at de, som legger ut og finner cacher gratis, benytter seg av tjenester som andre har betalt for.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Solve the problem - seek the answer

Legg inn av sven-egil » fre 23 apr 2010 22:24

anders99 skrev:
En kan selvsagt snu det utsagnet på hodet og si at de, som legger ut og finner cacher gratis, benytter seg av tjenester som andre har betalt for.
Ja slik kan man godt se det 8)

Hilsen: stolt sponsor / premium medlem / eller noe sånt :wink:
Bilde Bilde Bilde

Cptnodegard
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:tir 13 apr 2010 22:02

Re: Solve the problem - seek the answer

Legg inn av Cptnodegard » fre 23 apr 2010 22:27

Tenkte ikke på at koordinatene ligger ute for alle og enhver... kunne jo krevd at man må lage konto, men det kan igjen alle gjøre. Synes fortsatt det blir feil å kreve premiummedlemskap for noen cacher, det burde ha eksistert bedre systemer. F.eks kunne man få "verified cacher" status etter minimum 5 funn innenfor en tidsperiode på 1 mnd, slik at det blir for mye arbeid å få tak i koordinatene, samtidig som de som ikke har råd til å betale medlemsskapet får mulighet til å finne dem. Vet det ikke nytter å si slike ting her siden groundspeak styrer alt det der, men jeg synes bare det er synd om det skal være et klasseskille i GC miljøet. Skjønner dog hvorfor premium only brukes gitt de begrensninger som finnes i systemet, selv om jeg ikke liker det resultatet det kan gi.

Ang. snudd utsagn er det sant, men når det gjelder slike sosiale samfunn som GC så synes jeg at å ekskludere de med lite penger er verre enn at de med mye penger drar lasset.

"Shit happens" fra en admin på siden her tror jeg forøvrig kan få mange nye cachere med dårlig råd til å snu i døra hvis det er den holdningen som presenteres
Bilde

anders99

Re: Solve the problem - seek the answer

Legg inn av anders99 » fre 23 apr 2010 23:03

Cptnodegard skrev: Ang. snudd utsagn er det sant, men når det gjelder slike sosiale samfunn som GC så synes jeg at å ekskludere de med lite penger er verre enn at de med mye penger drar lasset.
Jeg vet ikke hvor i verden du bor, men dersom en person i Norge vegrer seg for å spa opp 200 kroner på årsbasis til en hobby, så er det ikke pekuniære problemer som er årsaken. Spesielt ikke når det dreier seg om en hobby som forutsetter at man har tilgang til tekniske duppeditter som fort koster 10-20 ganger denne årsavgiften.
"Shit happens" fra en admin på siden her tror jeg forøvrig kan få mange nye cachere med dårlig råd til å snu i døra hvis det er den holdningen som presenteres
Det er per i dag registert i overkant av 11000 cacher i Norge. Uten å ha et eksakt tall vil jeg tro at kanskje 10-20 av dem er "premium only". Dvs. mellom 1 og 2 promille. Det faller det i mine betraktinger under kategorien "shit happens".

Cptnodegard
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:tir 13 apr 2010 22:02

Re: Solve the problem - seek the answer

Legg inn av Cptnodegard » fre 23 apr 2010 23:26

Jeg kjenner flere som kunne hatt problemer med å spa opp 200 kr. Kanskje ikke spredt ut over et år, men som enkeltsum. Det gjelder spesielt studenter. Dette kan være noen som har GPS på en mobil de har fått i gave, eller kun bruker kart. Det kan også være de under 18 som ikke har tilgang til å betale på nett, gudene skal vite at de finnes det nok av. Poenget mitt var uansett ikke hvor mye det kostet eller hvem som burde ha råd til det, men at denne måten å legge ut cacher på eksisterer.

Men, folk skal få geocache akkurat slik de vil. Det har ikke vært en levende sjel på den cachen der siden den ble lagt ut for snart et år siden pga vanskelighetsgrad, så premium/ikke premium i det tilfellet vil uansett ikke være saken. Ikke at jeg tror det er saken på noen cacher i Norge, men for meg dreier det seg om prinsippet.

Skjønner heller ikke poenget med tilnærmet uløselige oppgaver., men det er nå min mening. Tydeligvis en del andre sin óg, siden ingen har besøkt den cachen der.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Solve the problem - seek the answer

Legg inn av sven-egil » fre 23 apr 2010 23:28

Måtte bare søke litt.
Det er 9778 Aktive cacher i Norge hvorav 76 cacher er premium only.
Dette er tallene og ikke et ca anslag, så det er fortsatt mulig å finne noen få cacher uten å måtte betale noe medlemskap.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: Solve the problem - seek the answer

Legg inn av Team Olsson » fre 23 apr 2010 23:29

Hvis man ser på det på en annen måte også så er det vel flere cacher som er utilgjengelig for folk med høydeskrekk og andre fobier, enda man har betalt premium membership.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Solve the problem - seek the answer

Legg inn av sven-egil » fre 23 apr 2010 23:39

Cptnodegard skrev:
Skjønner heller ikke poenget med tilnærmet uløselige oppgaver., men det er nå min mening. Tydeligvis en del andre sin óg, siden ingen har besøkt den cachen der.
Må si at jeg sliter fælt med slike Mystery oppgaver. :oops:
Men det må jo være utrolig gøy å logge en FTF på en 5 stjernes mystery som folk har slitt med i over et år.

Heldigvis er det cacher for alle, noen elsker å cache mikroer i byer, andre gå mil etter mil i skog og fjell, andre liker å løse mysterys osv.
Så man får vel bare velge de cachene man liker.

Ideelt sett burde alt være gratis osv, men slik er dessverre ikke verden.
Hvorfor enkelte velger å lage en premium only cache har ulike forklaringer.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Solve the problem - seek the answer

Legg inn av sven-egil » fre 23 apr 2010 23:42

Team Olsson skrev:Hvis man ser på det på en annen måte også så er det vel flere cacher som er utilgjengelig for folk med høydeskrekk og andre fobier, enda man har betalt premium membership.
Ja fysj, ingen cacher bør plasseres over normal høyde !
Eller på bruer.. eller nære stup og klipper!

Hvorfor finnes det ikke en høydeskrekk atribut når det finnes flått, huggorm og ku og sånt....
Bilde Bilde Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Solve the problem - seek the answer

Legg inn av pjacklam » lør 24 apr 2010 22:29

Cptnodegard skrev:Derfor jeg blir rett og slett kvalm når jeg nå oppdaget at det er åpent for slike premium cacher, siden det går stikk i strid med det jeg oppfattet som ånden med geocaching. Det er overhodet ikke noen logisk grunn til å sperre cachen for de som ikke har råd til å betale årsavgiften annet enn å indirekte vifte med penger, og da blir jeg rett og slett sjokkert over at det tillates (…)
Jeg synes det er smådrøyt å tillegge dem som har «premium member cacher» at de gjør det for å vifte med penger. Folk har forskjellige grunner for å ha premium member cacher. Noen liker dem, noen liker dem ikke og noen bryr seg ikke. Geocachere er like forskjellige som andre folk, men jeg kan ikke huske å ha sett noen geocacher gjøre noe jeg har oppfattet som å «vifte med penger».

Det mindretallet som ikke har råd til å betale 30 dollar for å bli «premium member», har fremdeles over 99 % av Norges cacher å velge blant. Det er mer enn nok av cacher til å holde seg opptatt. Og velger man heller å surmule over at man ikke har tilgang på 1 % av cachene enn å glede seg over de drøye 99 prosentene man har tilgang til, så kan man ha det så godt.
Cptnodegard skrev:Skjønner heller ikke poenget med tilnærmet uløselige oppgaver., men det er nå min mening. Tydeligvis en del andre sin óg, siden ingen har besøkt den cachen der.
Noen foretrekker enkle oppgaver, noen vil ha vanskelige oppgaver. Folk er forskjellige. Og at cachen ikke er besøkt, er ikke bare fordi den er en mystery-cache, men også fordi den ligger i Rana. Cacher på mindre sentrale steder har mindre besøk enn cacher i mer sentrale strøk. Det er ikke usannsynlig at mystery-oppgaven allerede er løst av folk som kommer til å lete etter den om de er i Rana-traktene. Og du kan se at 5 stykker har cachen på sin watch-liste, så interessen for cachen er der helt klart.

Ta deg en kald dusj. Trekk pusten dypt. Finn cacher, les logger, les forumet, og se hvordan ting fungerer. Og mer enn noe annet: ha det gøy! Jeg tror hverken geocaching, geocachere eller geocachene er så ille som du ser ut til å tro.
~/.signature: No such file or directory.

Svar