Wherigo

Alt om geocaching
Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø
Re: Wherigo

Legg inn av Team Olsson » tor 16 sep 2010 21:55

ninad skrev:Rister litt liv i denne gamle tråden. Kan noen på godt norsk fortelle meg hva en Wherigocache er og hvordan dette fungerer?
Det er som et slags interaktivt spill.
Man laster ned spillet "cartridge" fra link på cachesiden(du kommer da til wherigo.com) samme innlogging som GC.com
Dra til start og start spillet så blir du sendt rundt og må kanskje løse noen koder eller svare på spørsmål før du får koordinatene til sluttcachen.
Med andre ord en slags multi der du får oppgaven på skjermen.
Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Wherigo

Legg inn av ninad » fre 17 sep 2010 08:06

På Oreganoen, for eksempel?
Bilde Bilde

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: Wherigo

Legg inn av Team Olsson » fre 17 sep 2010 09:20

ninad skrev:På Oreganoen, for eksempel?
Ja den er utmerket til det.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Wherigo

Legg inn av gacrux » fre 17 sep 2010 09:56

Sist jeg så på WherIGo var dette sært så simpelt. Vanskelig å lage, og ikke spesielt festelig å bruke. Dessuten far det ganske lett å dumpe hele WhereIGo pakka i et passende program og lese ut sluttkoordinatene direkte. Det har jo ikke slått spesielt godt an, og min oppfatning av det hele er at det var en flopp, og bør gå inn i historien sammen med locationless caches, og virtuelle cacher som omhandlet gåter om farger på bjørner mm.
Otto Milvang

Brukeravatar
teamhydrah
Bruker
Bruker
Innlegg:110
Registrert:ons 09 jan 2008 12:11
Sted:Rana
Kontakt:

Re: Wherigo

Legg inn av teamhydrah » lør 28 mai 2011 19:25

Rister litt mer liv i en gammel tråd.. :)
Vi har forsøkt oss på Wherigo et par ganger tidligere, men har funnet Groundspeak sitt builder-verktøy svært tungvint og krøkkete å bruke og mistet fort tråden i fortellingen vi hadde tenkt å formidle. Da noen andre la ut en (trad) cache der vi skulle ha vår Wherigo, ble hele prosjektet lagt på hylla.

Da vi nå nylig fikk nyss i at det var andre som hadde laget buildere, tok vi opp tråden og begynte å se på mulighetene. Fant at Groundspeak sin builder ikke har rørt seg av flekken på hele denne tiden. Et interessant prosjekt er den webbaserte Earwigo men dette er også pt i en ganske tidlig og uferdig fase.
Urwigo er derimot både intuitivt, elegang og gjennomført, og er et verktøy som er en fryd å jobbe i. Her bygger man opp logikk og hendelser visuelt, og kan dra-og-slippe elementer i et event-basert grensesnitt. I det hele tatt virker det som de har gjort et solid stykke arbeid med denne applikasjonen. Dessuten har en entusiastisk danske laget en tutorial i 12 deler som gjorde det greit å komme i gang...

Vi ble likevel skuffet etter å ha laget en test til bruk på plassen nedenfor huset. Man får nemlig ikke se sonene på GPS'ens innebygde kart, noe vi rett og slett hadde forventet. Uten mulighet til å se sonene på kartet er det tilbake til tegnebrettet.. :-/

Ser at det pr dato er det 6 publiserte Wherigo'er i norge. Vil det si at dette er en tapt sak, eller finnes det en hard kjerne med diehards som bare venter på at verktøyene skal bli gode nok før det blir sus i serken? :-)
BildeBilde

"- Don't mind us, we're just searching for Tupperware behind this bush.."

maristua
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:fre 24 sep 2010 20:53

Re: Wherigo

Legg inn av maristua » lør 28 mai 2011 19:40

Jeg har prøvd å lage en Wherigo selv, men fant fort ut at Groundspeak sitt eget verktøy var håpløst å bruke. Jeg prøvde så Urwigo men kom ikke helt i mål med den heller.

Dermed venter jeg nå på at verktøyet for å bygge Wherigo skal bli mer brukervennlig.

Jeg har stemt på dette forslaget http://feedback.geocaching.com/forums/7 ... ?ref=title
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Wherigo

Legg inn av gacrux » lør 28 mai 2011 22:16

Ser jo også at de nyeste Garmin-modellene kommer uten støtte for Wherigo.
Tror vi må se på Wherigo som en flopp.
Otto Milvang

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Wherigo

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 28 mai 2011 23:19

gacrux skrev:Tror vi må se på Wherigo som en flopp.
Eller vi kan "blåse liv" i det igjen!

Jeg har nå gjennomført to Wherigo-løyper, og synes det var en artig vri. Sysler med tanken om å lage en selv også, men blir litt betenkt når jeg ser at det kommer så mye negativt om utviklerverktøyet. (NB! Betenkt er ikke det samme som at jeg gir opp...) Og at det er mulig og "jukse" ved å "cracke" filen bryr jeg meg ikke så hardt om. Hvis noen vil gjøre det for å skaffe seg et funn til på statistikken uten egentlig å løse oppgaven så får de nå heller bare gjøre det...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Wherigo

Legg inn av Tique » søn 29 mai 2011 00:14

Jeg synes også Wherigo er artig, og håper ikke det ender opp som en tapt sak. Nå som man kan gjennomføre cartridges på iPhone også blir det kanskje mer tilgjengelig og interessant for flere?
Bilde

Brukeravatar
teamhydrah
Bruker
Bruker
Innlegg:110
Registrert:ons 09 jan 2008 12:11
Sted:Rana
Kontakt:

Re: Wherigo

Legg inn av teamhydrah » fre 10 jun 2011 22:00

En liten oppdatering angående Wherigo "i felten" med iPhone/PiGo vs. Garmin Oregon.

Jeg har laget en prototyp Wherigo på fotballbanen her på Selfors med 7 soner som er synlige ved start. Når spillet begynner, startes stoppeklokka. Spillet tar tiden på deg mens du løper som en hodeløs høne mellom sonene for å få besøkt alle.. Når du er ferdig, lages en "diplom" i cartridgen som sier hvor mange sekunder du brukte...

Så jeg virret rundt der nede en kveld, "stillmo aleina" som de sier her på Mo.. Snublet rundt på banen med bøyd hode og to små lysende skjermer foran meg.. :) og sammenlignet hvordan spillet fungerte på Oregon og iPhone med PiGo...

Her er mine observasjoner..

Oregon viser en bitte liten pil som peker mot aktuell sone, den er ikke særlig nøyaktig. Og vises kun når man er i bevegelse. Når man står i ro, står det kun himmelretning (Feks NE) til sonen. Den viser jo ikke sonene på kart - STORT minus.
PiGo viser ved hjelp av kompasset i iPhone nøyaktig retningsanvisning også når du står stille. Stort pluss, spesielt for denne type oppgave der man skal finne sonene fortest mulig. Ved å kjøpe tillegg* til PiGo får man sonene på kart, men kun som nåler - man ser ikke omriss av sone.

Nøyaktigheten var naturlig nok litt dårligere på iPhone enn på Oregon, men ikke merkbart til denne type oppgave. Wherigo'en "merket" at jeg ankom sonene helt greit på begge enhetene, og omtrent likt.

iPhone kan spille av lyden jeg har lagt inn som avslutning på spillet, Oregon er stum. Er etter min mening helt essensielt å kunne bruke lydeffekter, musikk og kommentarer for at det skal bli en fullverdig opplevelse.

Men så oppdaget jeg en showstopper... Jeg har laget en funksjon i spillet som sjekker om du har besøkt alle sonene. Når du har vært innom alle, stopper den klokka, noterer ned tiden og lager diplomen der det står "Gratulerer du brukte <X> sekunder..."
På Oregon fungerte dette helt fint, mens PiGo dessverre ser ut til å alltid sette tiden til 3600 sekunder (som er det jeg har angitt som maks tid). En klar bug der, som må fikses for at PiGo skal kunne brukes til min oppgave.

Alt i alt en blandet opplevelse, men det ga noen nyttige erfaringer.. :)

* Ved å betale kr. 6,- får man alle nåværende og fremtidige tillegg til PiGo, pt er det kun visning av soner på kart.
BildeBilde

"- Don't mind us, we're just searching for Tupperware behind this bush.."

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Wherigo

Legg inn av mamoreb » fre 10 jun 2011 22:07

Takk for interessant rapport!

Jeg har ikke fått prøvd Wherigo selv enda, men er nysgjerrig på det, og ser gjerne at det dukker opp flere i Norge.
Bilde

Khamelen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:tir 21 jun 2011 23:11

Re: Wherigo

Legg inn av Khamelen » tir 21 jun 2011 23:18

Tok wherigoen i Frognerparken i dag og likte det veldig godt! Har jo vært i den parken hundrevis av ganger, så noe nytt så jeg ikke, men synes absolutt det var en måte å kæsje på som jeg kunne tenke meg å gjøre igjen.

Sjekka kartet og ser at det er fem stk i Norge, så dette tar nok ikke helt av, men men. Får ta en tur til Gøteborg, der var det over 10 på et lite område

Brukeravatar
pilt73
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 01 des 2012 10:44
Sted:Oslo

Re: Wherigo

Legg inn av pilt73 » ons 29 mai 2013 19:37

Khamelen skrev:Tok wherigoen i Frognerparken i dag og likte det veldig godt! Har jo vært i den parken hundrevis av ganger, så noe nytt så jeg ikke, men synes absolutt det var en måte å kæsje på som jeg kunne tenke meg å gjøre igjen.

Sjekka kartet og ser at det er fem stk i Norge, så dette tar nok ikke helt av, men men. Får ta en tur til Gøteborg, der var det over 10 på et lite område
Har sett på den tidligere jeg også, uten å få den til å fungere på mobilen. Nå har jeg skaffet meg Oregon med wherigo på, så nå har jeg lyst til å teste. Men hvordan starter jeg? Når jeg trykker på wherigo her hjemme, så starter et spill der jeg skal ta på romdrakt og så gå 50 meter osv. Er dette bare en demo for å vise hva det dreier seg om? Minner meg om Mud med bilder som jeg var hektet på da jeg gikk på universitetet, så dette har jeg lyst til å prøve.

maristua
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:fre 24 sep 2010 20:53

Re: Wherigo

Legg inn av maristua » ons 29 mai 2013 20:04

pilt73 du må laste ned Wherigo spillet på nettet fra geocache siden og legge fila inn på GPS'en.
Bilde

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Wherigo

Legg inn av Team eika » tor 30 mai 2013 09:16

Den nye oregonen støtter ikke whereigo mer. Ser ut for at garmin bestemmer hva som skal bli populært. Skal de prøve å overta geocachingen?

Svar