Etterregistrering ved splitting av team

Alt om geocaching
AAHydeAndSeek
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:man 27 jul 2009 20:11
Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av AAHydeAndSeek » man 04 jan 2010 10:26

He he, så mye debatt man kan skape. I og med at jeg regne med det er splitting av AAHydeAndSeek ut til A2HydeAndSeek så er A2 valgt som den andre A i AA (A1 er meg og A2 er datteren) og anså jeg som logget fysisk i loggen og innenfor reglenes etiske grenser :) Jeg føre alle AC (A2) sine funn separat i GSAK og dermed har full kontrol over de hun har funnet og når. Nå signere vi "AAHydeAndSeek +A2", (+A2 for å spare plass.). I og med at hun passerte 500 tenkte jeg måtte gjøre det nå selv om hun skal i en god stung framover cacher stort sett bare sammen med meg.

Vi har tenkt oss å få en hund snart (bare at Marsvinn må forsvinn først, en marsvinn er ikke noe nyttig under geocaching turer vel..), dermed leser jeg gacrux sitt innleg med interesse. Lavurso lånte en hund i romjulet og den var slett ikke interesert i å finne noen cacher og gjorde logginen bare vanskelig med å prøve å stikke av hele tiden. Kan noen anbefale en type hund som er spesielt flink til å lukte gaffa teip og filmbokser og kanskje å få øye på nanoer :?:

Takk for debatten - A1
Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av solve » man 04 jan 2010 10:44

AAHydeAndSeek skrev: Kan noen anbefale en type hund som er spesielt flink til å lukte gaffa teip og filmbokser og kanskje å få øye på nanoer :?:
Har du vurdert kinesisk rotte, aka chihuahua?
Den er så liten, at nano-cacher oppfatter den som regulars.
og så tar den like stor plass som en oregon 550. cirka.
BildeBilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av GorgonVaktmester » man 04 jan 2010 12:12

AAHydeAndSeek skrev:I og med at jeg regne med det er splitting av AAHydeAndSeek ut til A2HydeAndSeek
Det er slett ikke bare din splitting som var utgangspunktet for at jeg stilte spørsmålet. Det har i den siste tiden kommet inn slike etterregistreringer fra flere andre også. Så du trenger ikke å ta skylden/æren alene... :wink:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av Makuta Teridax » ons 06 jan 2010 15:13

GorgonVaktmester skrev:Jeg har i den senere tiden fått en del "funnlogger" på cachene mine fra personer som "har logget denne tidligere sammen med Xxxxxxx, men har nå fått mitt eget nick".

Jeg har ikke gjort noe med dette annet enn å registrere at de har kommet, men jeg lurer litt på to ting:
- Hvordan forholder Groundspeak seg til dette? Det bryter jo på en måte med prisippet om at en logging på nett skal ha en tilsvarende fysisk logging.
Så lenge minst én i teamet har signert loggen, kan teamet logge funnet med sitt team-brukernavn på nettet. Når senere én eller flere skilles ut av teamet, kan de som har fått eget brukernavn logge funn på de cachene som de var med å finne.

Når det gjelder dem som er på hvert sitt sted og finner forskjellige cacher, men signerer i loggboken med ett og samme team-brukernavnet og så logger på nettet med det samme team-brukernavnet: Om det gjøres i den hensikt å få et høyere funn-tall enn man ville fått alene, er det forståelse for at slikt kan oppfattes usportslig og irriterende, men det blir en sak geocacherne imellom, samt cache-eier.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av Catch » ons 06 jan 2010 15:34

Makuta Teridax skrev:Så lenge minst én i teamet har signert loggen, kan teamet logge funnet med sitt team-brukernavn på nettet. Når senere én eller flere skilles ut av teamet, kan de som har fått eget brukernavn logge funn på de cachene som de var med å finne.
Bare for å kunne forstå dette riktig, skal dette leses som at den som skilles ut fra ett team må ha vært fysisk tilstede under signering av loggen for å kunne logge funn under eget nick ?
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av bjorges » ons 06 jan 2010 15:49

Catch skrev:
Makuta Teridax skrev:Så lenge minst én i teamet har signert loggen, kan teamet logge funnet med sitt team-brukernavn på nettet. Når senere én eller flere skilles ut av teamet, kan de som har fått eget brukernavn logge funn på de cachene som de var med å finne.
Bare for å kunne forstå dette riktig, skal dette leses som at den som skilles ut fra ett team må ha vært fysisk tilstede under signering av loggen for å kunne logge funn under eget nick ?
Det er i alle fall det jeg leser ut av denne meldingen.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av Makuta Teridax » ons 06 jan 2010 16:21

Catch skrev:
Makuta Teridax skrev:Så lenge minst én i teamet har signert loggen, kan teamet logge funnet med sitt team-brukernavn på nettet. Når senere én eller flere skilles ut av teamet, kan de som har fått eget brukernavn logge funn på de cachene som de var med å finne.
Bare for å kunne forstå dette riktig, skal dette leses som at den som skilles ut fra ett team må ha vært fysisk tilstede under signering av loggen for å kunne logge funn under eget nick ?
Det stemmer. Så når Fru Strert ikke lenger ønsker å geocache som en del av Team Strert, kan hun med nicket Fru Strert logge funn på alle cachene hun var med å finne, men ikke de cachene som Team Strert fant uten at Fru Strert var med.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av Catch » ons 06 jan 2010 16:35

Makuta Teridax skrev:
Catch skrev:
Makuta Teridax skrev:Så lenge minst én i teamet har signert loggen, kan teamet logge funnet med sitt team-brukernavn på nettet. Når senere én eller flere skilles ut av teamet, kan de som har fått eget brukernavn logge funn på de cachene som de var med å finne.
Bare for å kunne forstå dette riktig, skal dette leses som at den som skilles ut fra ett team må ha vært fysisk tilstede under signering av loggen for å kunne logge funn under eget nick ?
Det stemmer. Så når Fru Strert ikke lenger ønsker å geocache som en del av Team Strert, kan hun med nicket Fru Strert logge funn på alle cachene hun var med å finne, men ikke de cachene som Team Strert fant uten at Fru Strert var med.
Takk for presiseringen. Det var slik jeg også leste det første gangen, men etter å ha lest det en gang til tenkte jeg at det kunne tolkes annerledes hvis man gikk inn for det. :roll:
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 06 jan 2010 16:50

Makuta Teridax skrev:Det stemmer. Så når Fru Strert ikke lenger ønsker å geocache som en del av Team Strert, kan hun med nicket Fru Strert logge funn på alle cachene hun var med å finne, men ikke de cachene som Team Strert fant uten at Fru Strert var med.
En annen konsekvens må vel da være at for de cachene som kun Fru Strert fant og logget som Team Strert så må loggen på Team-nicket slettes?

Som cacheeier har jeg ingen mulighet til å etterprøve noe av dette, og må bare stole på samvittigheten til de som logger. Og så er det veldig sant det som Smort 78 skrev i et av de første svarene i denne tråden:
Smort78 skrev:Og "jukser" man, så lurer man egentlig ikke noen andre enn seg selv.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av Makuta Teridax » ons 06 jan 2010 20:35

GorgonVaktmester skrev:En annen konsekvens må vel da være at for de cachene som kun Fru Strert fant og logget som Team Strert så må loggen på Team-nicket slettes?
Ja, for ellers har strengt tatt samme person logget en cache to ganger, men som du påpeker er det i praksis umulig å etterprøve dette, og jeg tror slike tilfeller er veldig sjeldne i det store og hele. I den grad «bogus logger» er utbredt, tror jeg at det er mer vanlig med å logge funn av cacher der loggen aldri er blitt signert, enten fordi man bare fant en borrelås eller en karabin eller bare fordi man var på stedet.

For å gå litt på siden av trådens tema, men fremdeles innenfor temaet «bogus logger» og logger som aldri er signert. Cache-eier kan slette en funnet-logg på nettet hvis geocacheren bare har lagt igjen spor etter seg i form av et stempel eller usignert klistremerke i loggboken eller bare lagt igjen et visittkort i cachen, for det er bare når loggen er signert at man kan logge funn på nettet. Jeg ser stadig loggbøker med logger som bare er et stempel, men jeg har (ennå?) ikke hørt om noen cache-eier i Norge som har slettet en slik logg på nettet. I andre land finnes det imidlertid cache-eiere som gjør det. Jeg tror det er få som er klar over at en stempel-logg i loggboken strengt tatt ikke er gyldig, så jeg tror cache-eiere som sletter slike logger, må være forberedt på å møte motstand.
Smort78 skrev:Og "jukser" man, så lurer man egentlig ikke noen andre enn seg selv.
Dette er jo en utbredt holdning, også blant godkjennere, og selv om det hadde vært fint om det faktisk var sånn, er jeg usikker på om det i praksis er så enkelt. Jeg tror ikke folk hadde blitt så engasjert og tidvis opprørte over enkeltes «juksing», om det ikke var fordi de synes det også går utover dem selv.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Tjafsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:lør 15 mar 2008 19:18
Sted:Molde

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av Tjafsen » ons 06 jan 2010 20:38

Makuta Teridax skrev: Når det gjelder dem som er på hvert sitt sted og finner forskjellige cacher, men signerer i loggboken med ett og samme team-brukernavnet og så logger på nettet med det samme team-brukernavnet: Om det gjøres i den hensikt å få et høyere funn-tall enn man ville fått alene, er det forståelse for at slikt kan oppfattes usportslig og irriterende, men det blir en sak geocacherne imellom, samt cache-eier.
Det er mulig at noen gjør dette for å få høyere funn tall, men det er ikke grunnen til at vi har logget med samme nick på to steder på samme dag. Det har en sammenheng med at vi begge syntes at geocaching er en fin aktivitet og artig å holde på med. Jeg har i perioder vært mye ute på reise, og har hatt med meg en gps, (ofte en pda med gps og programvare), mellom økter og på kvelder har jeg cachet i det området jeg har vært (mye bedre enn å sitte på et hotellrom). Fruen kan også ha vært ute å cachet samme dag fordi det har dukket opp en ny cache eller hun har hatt behov for å komme seg ut.

Vi har konsekvent "signert" med den som har logget, dvs. ST for meg og L for fruen, så det ikke har vært noen tvil om hvem som har vært ute, det samme har vi gjort med våre barn når de har vært med.

Hvis noen begynne å slette logger fordi vi ikke var begge tilstede vil det være en motivasjon dreper på en hobby som vi har drevet med siden 2005. Det må være rom for at par som ønsker å bruke samme nick kan logge to plasser samtidig så lenge det blir tydeliggjort i loggen(e).

Jeg er derfor i utgangspunktet uenig med Makuta sin litt bastandte påstand om at dette er usportslig og henvisninger til at dette er juks.

Hvis noen sier/lager seg en policy på at de vil slette logger hvor bare en har signert vil vi nok i fremtiden holde oss unna vedkommendes bokser. Jeg håper derfor at de fleste ser fornuften i dette og lar vær.

Når det er sagt har vi gjort dette i en periode over flere år uten at noen har reagert på det, inkl. Gali Nuva.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av Makuta Teridax » ons 06 jan 2010 22:17

Tjafsen skrev:
Makuta Teridax skrev: Når det gjelder dem som er på hvert sitt sted og finner forskjellige cacher, men signerer i loggboken med ett og samme team-brukernavnet og så logger på nettet med det samme team-brukernavnet: Om det gjøres i den hensikt å få et høyere funn-tall enn man ville fått alene, er det forståelse for at slikt kan oppfattes usportslig og irriterende, men det blir en sak geocacherne imellom, samt cache-eier.
Det er mulig at noen gjør dette for å få høyere funn tall, men det er ikke grunnen til at vi har logget med samme nick på to steder på samme dag.

(…)

Jeg er derfor i utgangspunktet uenig med Makuta sin litt bastandte påstand om at dette er usportslig og henvisninger til at dette er juks.
Dette har jeg hverken skrevet eller ment. Dem jeg skriver om er team som består av folk som cacher hver for seg men logger med ett og samme team-brukernavn i den hensikt å få høyere antall funn enn man ville fått alene. Det er folk som har laget slike team for å komme høyt opp på statistikker, bl.a. i USA, og det har vakt irritasjon og det er blitt oppfattet som usportslig. Den reaksjonen forstår jeg.

Dette er, som du også selv skriver, noe helt annet enn dere gjør. Det er mange som har team-brukernavn i Norge. Jeg har aldri tenkt at slike team er usportslig.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 06 jan 2010 23:03

Makuta Teridax skrev:Det er mange som har team-brukernavn i Norge. Jeg har aldri tenkt at slike team er usportslig.
Jeg har heller ikke noe i mot Team i utgangspunktet, særlig ikke når man av Nick'et ser at det dreier seg om mer enn en person (eks: Team Juba, Fam. Jensen, Data-gjengen etc.) Da er det ingen tvil om at det er mer enn en enkeltperson som "skjuler" seg bak nick'et.

Når det er sagt, skjønner ikke jeg helt hvorfor man velger å logge som team i steden for som enkeltcachere. Det kan fortsatt være en familieaktivitet selv om man logger 3-4 nick i steden for bare ett. Og for å gå litt mer ut av tråden (som jeg selv startet...) ser jeg heller ikke at loggingen på nett skal være noe stort argument mot å bruke flere enkeltnick. Jeg kjenner en familie som logger på 3 nick. I loggene er det som regel EN som skriver en litt utfyllende logg hvor det fremgår at de to andre også var med. De to andre logger bare TFTC el.l. I de tilfellene har jeg ingenting i mot TFTC-logger. (Uten at jeg nå inviterer til å ta opp den debatten igjen her, den kan i så fall blusse opp i en annen tråd...)

Men for å komme tilbake til utgangspunktet:
Jeg tolker både MT (på vegne av Groundspeak) og de fleste andre her at det er uproblematisk at man splitter et team. De må imidlertid være nøye med å logge etterregistreringen på riktig dato. Og det er også viktig at man er nøye med hvem som faktisk har vært tilstede da teamet logget cachen. Vi som cahceeiere kan ikke etterprøve dette, men må stole på at de ikke logger mer enn de har "rett" til. Og så må vi forsøke å overbevise oss selv om det egentlig bare er seg selv de lurer om de "jukser".

Jeg har tidligere skrevet at jeg til nå ikke har gjort noe med slike "splittingslogger", og at det kommer jeg til å fortsette med.
Og den uttalelsen står jeg fortsatt ved! :D
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av solve » tor 07 jan 2010 00:12

GorgonVaktmester skrev: Når det er sagt, skjønner ikke jeg helt hvorfor man velger å logge som team i steden for som enkeltcachere. Det kan fortsatt være en familieaktivitet selv om man logger 3-4 nick i steden for bare ett. Og for å gå litt mer ut av tråden (som jeg selv startet...) ser jeg heller ikke at loggingen på nett skal være noe stort argument mot å bruke flere enkeltnick. Jeg kjenner en familie som logger på 3 nick. I loggene er det som regel EN som skriver en litt utfyllende logg hvor det fremgår at de to andre også var med. De to andre logger bare TFTC el.l. I de tilfellene har jeg ingenting i mot TFTC-logger. (Uten at jeg nå inviterer til å ta opp den debatten igjen her, den kan i så fall blusse opp i en annen tråd...)
Når vi er på familietur, så logger jeg for inntil 4stk.
(kona får klare det der selv, om hun noen gang mot alle odds skulle finne det interessant).
Jeg skriver (prøver i hvertfall) å skrive en meningsfylt logg, og så logger jeg noe sånt som "på tur med pappa tsolt" ELNS på ungene. Blir litt internkonkurranse mellom ungene også, for alle er ikke med alltid, og det har blitt kommentert rundt middagsbordet i jula at micro'n har vært med på flere funn enn sine 2 eldre søsken.

Jeg er litt mindre diplomatisk enn gjennomsnittet her, og sier det rett ut. team-nicks liker jeg ikke.
Det jeg misliker enda mer, er team-nicks der det ikke en gang er 1person i teamet som har vært med på alle cachene som er logget. Strengt tatt synes jeg i motsetning til MT, at det egentlig er juks og fanteri, og jeg syynes at slike nick, når man vet om det, burde utelukkes fra alle statistikker på statistikksidene her på gcinfo.no, som er av typen flest funn, flest på rad osv.

Vi får være ærlige nok med oss selv, og innrømme at det er konkurranseelementet i ti på topp-statistikken som gjør statstikksidene morsomme.
Hadde vi ellers latt oss imponere av synth75's 2000funn, eller flest på en dag-oppleggene, eller Gacruxs 256 dager på rad?
Og hvor skuffet hadde folk blitt om de oppdaget at det sto 10cachere bak nicket "synth75", og at Gacrux var 4personer som hadde logga litt hver for seg, men minst 1 hver dag?

Nuvel. nå får jeg vel gi meg. nok tasting.

God Natt, sov godt, og fyr skikkelig, så vannrøra ikke fryser.


tsolt - med oregon 550 som hadde veeeeldig treg skjerm i 22minusgrader
BildeBilde

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av bao » tor 07 jan 2010 00:37

Ja dette er veldig viktig. Her må det påsees at det går rett for seg!!! :twisted:













































Jeg gir blaffen. :D
Sist redigert av bao den tor 07 jan 2010 00:41, redigert 1 gang totalt.

Svar