Galskap?

Alt om geocaching
Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo
Galskap?

Legg inn av bao » ons 30 des 2009 18:57

For det første så har vels lagt ut 250 cacher i Nordsjællands powertrail
Så kommer Elmbaek og finner 480 cacher i løpet av en dag!

Hvor skal dette ende? :shock:

Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Innlegg:187
Registrert:ons 21 nov 2007 16:24
Sted:Haslum

Re: Galskap?

Legg inn av Hereabout » ons 30 des 2009 19:43

bao skrev:Hvor skal dette ende? :shock:
Ende? Utenfor +- 250m fra vei er dette et ikke eksisterende problem.
Vi blir så mange etterhvert at du kommer til å se mange versjoner,
vi får bare håpe kvaliteten øker i takt med antallet.
Har noen lyst så gjerne for meg, jeg bare plukker de når jeg får tid.

Dette er ingen konkurranse sier noen, men det tror jeg ikke noe på...
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Galskap?

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 31 des 2009 12:22

At man på et tur ute i naturen som tar et par-tre timer kan finne en rekke med 7-10 cacher synes jeg er greit. Men at man langs en vei finner en ny cache for hver 162. meter uten at det er noe spesielt med den synes jeg er en dårlig trend. Inni mitt hode :crazy2: gjelder følgende "regler":
1) Cacher i "urbane strøk" skal ha en historie eller av andre årsaker være et spesielt sted. Dette kan selvsagt avvikes hvis cachen er en mystery, for da er det oppgaven og ikke stedet som er poenget.
2) Ute i naturen skal det være et fint/spesielt sted, eller en fin tur hvor det kan ligge en liten rekke med cacher.
Jeg gjentar at dette er min grunnholdning, og ikke allmenngyldige regler. Og skulle noen finne på å legge ut en cache for hver 162. meter langs en vei i Grenland, så kommer jeg helt sikkert til å logge dem... :oops:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Galskap?

Legg inn av whoelse » tor 31 des 2009 15:56

Kan jeg få anbefale "Slow Caching":

http://www.whoelse.no/GC/SlowCaching.html

Dette er en anbefaling både til de som skal ut å finne cacher og til de som legger ut! Alle må nemlig bidra skal man få glede av cachingen :D
Bilde

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: Galskap?

Legg inn av trondkj » tor 31 des 2009 17:34

Ofte kan følelsen av å "delta i en konkurranse" ta litt overhånd, da gjelder det å stresse ned og tenke på at det er opplevelsen som er det viktige, ikke nødvendigvis opplevelsen av å finne flest mulig cacher, men noen ganger kan også det være en opplevelse for noen. Så når vi sier at opplevelsen er det viktigste, er det veldig viktig å huske på at det finnes mange former for opplevelser, og det som er lite verd for noen, kan være en stor opplevelse for andre. Men jeg går gjerne for "slow caching". Heller det enn å stresse etter flest mulig cacher.
Bilde Bilde

Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Innlegg:187
Registrert:ons 21 nov 2007 16:24
Sted:Haslum

Re: Galskap?

Legg inn av Hereabout » tor 31 des 2009 20:24

trondkj skrev: Men jeg går gjerne for "slow caching". Heller det enn å stresse etter flest mulig cacher.
"Ja takk, begge deler..."
...Ole Brum

While most are dreaming of success, winners wake-up and work hard to achieve it.
Bilde

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Galskap?

Legg inn av bao » tor 31 des 2009 22:42

Fire voksne setter seg inn i en bil og kjører 400 til 500 kilometer for å signere ved annenhver lyktestolpe.

"winners wake-up and work hard to achieve it"

Nå ja. :roll:

Brukeravatar
JHG
Bruker
Bruker
Innlegg:149
Registrert:tir 20 nov 2007 22:48
Sted:Rett til venstre for hovedstaden
Kontakt:

Re: Galskap?

Legg inn av JHG » fre 01 jan 2010 01:51

bao skrev: Hvor skal dette ende? :shock:
Jeg rusler ut og finner en boks, rusler hjem, tømmer GPS og kamera for diverse data, setter på kaffen og setter meg ned og studerer logger og bilder. Da kan jeg gjenoppleve turen og skrive en logg om besøket.
That's it.
The End!

Men så kommer det en ny dag og en ny cache (som kanskje lå der i går også), så er det på'n igjen!
[Alias Mr Early Bird]

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Galskap?

Legg inn av bjorges » fre 01 jan 2010 15:37

bao skrev:Fire voksne setter seg inn i en bil og kjører 400 til 500 kilometer for å signere ved annenhver lyktestolpe.

"winners wake-up and work hard to achieve it"

Nå ja. :roll:
Men morsomt har man det :)
Bilde

Brukeravatar
srednasoft
Bruker
Bruker
Innlegg:255
Registrert:fre 01 feb 2008 16:39
Sted:Oslo

Re: Galskap?

Legg inn av srednasoft » fre 01 jan 2010 15:43

bao skrev:For det første så har vels lagt ut 250 cacher i Nordsjællands powertrail
Så kommer Elmbaek og finner 480 cacher i løpet av en dag!

Hvor skal dette ende? :shock:
Nå er det så mange cacher lagt ut i dette området i Danmark, at søppelfylling begynner å bli et mulig begrep på området.
Det er jo grenser for hvor mange plastbokser med hundebæsjeposer det er plass til på noen kilometer...
BildeBildeBilde

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Innlegg:198
Registrert:lør 29 des 2007 10:40
Sted:Haugesund

Re: Galskap?

Legg inn av Mr.Jacobsen » man 04 jan 2010 10:15

GorgonVaktmester skrev:At man på et tur ute i naturen som tar et par-tre timer kan finne en rekke med 7-10 cacher synes jeg er greit. Men at man langs en vei finner en ny cache for hver 162. meter uten at det er noe spesielt med den synes jeg er en dårlig trend. Inni mitt hode :crazy2: gjelder følgende "regler":
1) Cacher i "urbane strøk" skal ha en historie eller av andre årsaker være et spesielt sted. Dette kan selvsagt avvikes hvis cachen er en mystery, for da er det oppgaven og ikke stedet som er poenget.
2) Ute i naturen skal det være et fint/spesielt sted, eller en fin tur hvor det kan ligge en liten rekke med cacher.
Jeg gjentar at dette er min grunnholdning, og ikke allmenngyldige regler. Og skulle noen finne på å legge ut en cache for hver 162. meter langs en vei i Grenland, så kommer jeg helt sikkert til å logge dem... :oops:
Du glemte en ting: Statistikkmat..Da er det greit med cacher for hver 162 meter. Da er man ikke ute etter en opplevelse, men å få mest mulig cacher.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Galskap?

Legg inn av GorgonVaktmester » man 04 jan 2010 12:07

TeamJacobsen skrev:Du glemte en ting: Statistikkmat..Da er det greit med cacher for hver 162 meter. Da er man ikke ute etter en opplevelse, men å få mest mulig cacher.
Nei, jeg glemte det ikke! Jeg lot det bevisst være! Jeg er i grunnen ingen tilhenger av statistikkmat. Men det stikker likevel ikke dypere enn at jeg logger dem når det passer seg sånn... Men min grunnholdning er som beskrevet i mitt tidligere innlegg.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Galskap?

Legg inn av PPJ » man 04 jan 2010 12:36

Galskap, ja.
Og det er vel statistikken som gjør at vi ter oss som gale?
Hva er ellers meningen med å stoppe 5 minutter ved en plastboks og skrive sin signatur, dersom cachen ikke har noe annet å tilby (historie, utsikt, naturfenomen, oppgaveløsning eller en annen attraksjon).

Men så lenge vi ikke er til bryderi for andre, må vi vel få oppføre oss litt dustete?
En annen ting er hvis vi bidrar til forsøpling, trår for nære private sfærer, skaper trafikkfare eller andre ulemper. Jeg tror vi fortsatt er nokså ufarlige og lite plagsomme, selv om geocaching på ingen måte har utviklet seg særlig de siste årene mht kvalitet. Det har alltid vært meningsløse cacher, og meningsløse logginger, og i 2009 er det i hvert i fall ikke blitt færre ...

Kan vi håpe på et nytt år der opplevelsen, ut over statistikk-telling, vil prege de nye cachene? Da plager vi i det minste ikke approverne med "unødvendige" cacher.

Godt Nytt År!
Bilde Bilde

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Innlegg:198
Registrert:lør 29 des 2007 10:40
Sted:Haugesund

Re: Galskap?

Legg inn av Mr.Jacobsen » man 04 jan 2010 12:42

GorgonVaktmester skrev:
TeamJacobsen skrev:Du glemte en ting: Statistikkmat..Da er det greit med cacher for hver 162 meter. Da er man ikke ute etter en opplevelse, men å få mest mulig cacher.
Nei, jeg glemte det ikke! Jeg lot det bevisst være! Jeg er i grunnen ingen tilhenger av statistikkmat. Men det stikker likevel ikke dypere enn at jeg logger dem når det passer seg sånn... Men min grunnholdning er som beskrevet i mitt tidligere innlegg.
Det er også min grunnholdning. Men som du sier, så logger man jo dem når det passer. Av og til er det gøy og finne mange og. Men det er gir omtrent ingen opplevelse, bortsett fra hvis man er flere og kan ha det sosialt og gøy.
Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Galskap?

Legg inn av ninad » man 04 jan 2010 13:28

PPJ skrev:Galskap, ja.
...
Kan vi håpe på et nytt år der opplevelsen, ut over statistikk-telling, vil prege de nye cachene? Da plager vi i det minste ikke approverne med "unødvendige" cacher.
Godt talt. Jeg foreslår at vi legger ned statistikksidene og fokuserer på gode opplevelser i loggs form. :D
Bilde Bilde

Svar