Logge funn på upubliserte cacher?

Alt om geocaching
Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:
Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av sven-egil » ons 02 des 2009 11:21

Om man tilfeldigvis skulle "snuble over" en cache som ennå ikke er publisert.
Kan man da logge FTF funn på denne når den blir publisert?

Ikke det at det har skjedd meg, men jeg lurer på hva som er praksis / reglene.
Bilde Bilde Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av gacrux » ons 02 des 2009 11:50

Det kommer litt an på hvordan du "snubler" ...

Om du går en tur i skogen, eller byen og tenker "Her er det et supert gjemmested for en geocache", undersøker forholdene og finner en cache så er det bare å logge.

Løser du f. eks en rekke deloppgaver og hvet at dette skal gi en løsning til en cache som ikke er publisert er det bare å løpe ut.

Har noen på dette forumet skrevet at de har lagt ut en cache, men enda ikke er godkjent, og det gis så mye info at du gjetter hvor cachen er er det bare å løpe å logge (her er ikke alle enige).

Har en venn tipset deg om at han har lagt ut en cache og du ut fra dette gjetter hvor den er er det IKKE OK å logge FTF.

Har du hacket Geocaching.com er det heller ikke OK å logge FTF.

Så for å summere opp: Du kan logge en upublisert cache om du ikke har kunnskap til cachen ut over det andre geocachere har mulighet til å skaffe seg eller gjette seg til.
Otto Milvang

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 02 des 2009 13:44

Jeg har vet et par anledninger vært på tur sammen med cacheeier når vedkommende legger ut en ny cache.
I de tilfellene har jeg logget en FBP (Found Before Published).
FBP er ikke en "offisiell" forkortelse, så jeg skriver også en forklaring på den i loggen.
Jeg presisiserer også i loggen at jeg da IKKE er FTF.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av ArveAnd » ons 02 des 2009 15:00

GorgonVaktmester skrev:Jeg har vet et par anledninger vært på tur sammen med cacheeier når vedkommende legger ut en ny cache.
I de tilfellene har jeg logget en FBP (Found Before Published).
I ein slik situasjon ville eg ikkje ha logga funn i det heile tatt. Eg ville ha venta til eg oppsøkte cachen i etterkant av publisering før eg logga dette som funn - sjølvsagt då både i loggbok og på nett.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av gacrux » ons 02 des 2009 15:43

GorgonVaktmester skrev:Jeg har vet et par anledninger vært på tur sammen med cacheeier når vedkommende legger ut en ny cache.
I de tilfellene har jeg logget en FBP (Found Before Published).
FBP er ikke en "offisiell" forkortelse, så jeg skriver også en forklaring på den i loggen.
Jeg presisiserer også i loggen at jeg da IKKE er FTF.
Men du har samtidig snytt FTF for en FTF-logg. Man kan ikke (jeg kan i alle fall ikke) logge FTF om loggboka allerede inneholder en signatur (selv om det står FBP). Så eneste riktige her er å vente til den er publisert og funnet av en annen før du kan komme tilbake og signere funn.
Otto Milvang

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av pjacklam » ons 02 des 2009 16:01

ArveAnd skrev:I ein slik situasjon ville eg ikkje ha logga funn i det heile tatt. Eg ville ha venta til eg oppsøkte cachen i etterkant av publisering før eg logga dette som funn - sjølvsagt då både i loggbok og på nett.
Det er slik eg har gjort det. Eg var med å leggje ut cachen Signalen sumaren 2005, men eg logga ikkje noko funn då, korkje i loggboka eller på nettet. Eg venta til eg hadde vore attende to år seinare, sumaren 2007. Eg visste jo kvar cachen var, så eg såg på medan dei andre eg tok turen i lag med leita etter cachen.

Andre gonger har eg trudd eg har vore FTF, men oppdaga at ein som var med utleggar har signert loggboka, og eg må seie at det øydelegg litt av FTF-moroa, i alle fall for meg. Det er noko eige ved det å finne ein loggbok der alt ein finn er ei helsing frå utleggar.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av sven-egil » ons 02 des 2009 16:10

Nå tenkte jeg mest på at var ute på tur og tilfeldigvis fant en cache som ennå ikke var publisert.
Altså ingen "hjelp" fra utlegger eller noe slikt.
Bare så den var der...
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av bao » ons 02 des 2009 16:49

Hvis jeg er med utlegger når cachen legges ut synes jeg loggboken skal forbli "blank" til noen andre har funnet den.

Finner jeg en cache ellers, er det helt greit å logge. Gjerne FTF om jeg er så heldig.
Om det er en Multi eller Mystery er det også greit.

Har man funnet en cache, så har man funnet en cache. 8)

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 02 des 2009 17:41

gacrux skrev:Man kan ikke (jeg kan i alle fall ikke) logge FTF om loggboka allerede inneholder en signatur (selv om det står FBP).
Det har jeg ingen problemer med...
pjacklam skrev:eg må seie at det øydelegg litt av FTF-moroa, i alle fall for meg. Det er noko eige ved det å finne ein loggbok der alt ein finn er ei helsing frå utleggar.
Eneste forskjellen slik jeg ser det er at det du finner er en hilsen fra utlegger og den som var med utlegger på tur. Jeg ser ikke helt problemet med det...
bao skrev:Hvis jeg er med utlegger når cachen legges ut synes jeg loggboken skal forbli "blank" til noen andre har funnet den.
Hvorfor det??
Om det bare var en kveldstur i nabolaget det var snakk om er det greit å la boka forbli urørt. Men er man med på en lengre tur i skogen eller på fjellet har jeg ingen problemer med å logge en FBP. Den første som finner cachen etter publisering (eller "snubler" over den før) er den rettmessige FTF. Og hva er da problemet??? Jeg klarer ikke å se at det er noe problem. Om jeg derimot hadde hevdet å være FTF hadde saken stilt seg annerledes!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av ArveAnd » ons 02 des 2009 17:48

GorgonVaktmester


hva er poenget med FBP? Og hvorfor logge det? Er det noe problem å logge cachen på normal måte ved en senere anledning du skulle komme til dette stedet? Og dette mener jeg helt uavhengig av lokasjon av cachen. Må man på død og liv logge alle cacher i landet? Og så fort som mulig?

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 02 des 2009 18:02

ArveAnd skrev:hva er poenget med FBP?
Poenget med FBP er nettopp å skille mellom et ordinært funn som gir en FTF, og de tilfellene der man logger cachen før den er publisert.
ArveAnd skrev:Og hvorfor logge det?
Når jeg logger en cache er det for å vise at jeg har vært der. Uansett om jeg er der rett før eller rett etter at cachen blir publisert, så har jeg vært der og sett det cacheeier ville vise frem. Derfor logger jeg det.
ArveAnd skrev:Er det noe problem å logge cachen på normal måte ved en senere anledning du skulle komme til dette stedet? Og dette mener jeg helt uavhengig av lokasjon av cachen.
Jeg mener ikke det er helt uavhengig av lokasjon på cachen. Som sagt:
GorgonVaktmester skrev:Om det bare var en kveldstur i nabolaget det var snakk om er det greit å la boka forbli urørt. Men er man med på en lengre tur i skogen eller på fjellet har jeg ingen problemer med å logge en FBP.
ArveAnd skrev:Må man på død og liv logge alle cacher i landet? Og så fort som mulig?
Neida, slett ikke! Men har jeg vært på en cache, og sett det cacheeier vil vise frem så logger jeg at jeg har vært der. Og dersom jeg fikk muligheten til å være med cacheeier før cachen ble publisert (det trenger ikke å være samtidig som han legger den ut, det kan også være i tiden mellom utlegg og publisering) så logger jeg en FBP nettopp fordi jeg ikke skal frata den første som kommer til cachen etter publisering FTF'en.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av gacrux » ons 02 des 2009 18:56

Jeg ser at du har to FBP

Ingen at de som fant denne logget den initielt som FTF, men på den ene er loggen endret til:
"Etter tips fra cache-eier fikk vi denne godkjent som FTF. de som ar logget før oss, var nemlig med å legge ut cachen."
Så ligger FTF loggen der da med tre found logger før FTF. Det ser bare dumt ut.

Den andre har ikke villet endre logg, men dette er en som logger FTF når han kan.

Jeg tror ikke du selv heller ville logget en FTF om det sto en logg med tidligere dato.

Så oppfordringen er:
1) Skal du vise at du var der da den ble lagt ut be cacheeier si at dere var flere når han publiserer
"A cache by CacheEier, GorgonVaktmester, og de andre som var med på turen"

2) Ikke logg flere FBP
Otto Milvang

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av sven-egil » ons 02 des 2009 20:01

Da takker jeg for svar og går utifra regelen "Finnern er Vinnern" enten den er publisert eller ikke, og vil da logge FTF siden jeg fant den først.
(om dette blir aktuelt)
Og er jeg med på en utlegning eller har "Inside-Info" da logger jeg ingen ting.

Takk for oppklaring :wink:
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Verle
Bruker
Bruker
Innlegg:146
Registrert:tir 20 nov 2007 22:08
Sted:Bærum

Re: Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av Verle » ons 02 des 2009 20:43

Skal du ta deg en tur ut i oppned-land på jakt?
.... tanken slo meg, at det sikkert var mulig å finne noen av disse cachene, om de er skjut på ordinære "oppnedmetoder", men tror jeg venter til jeg har koordinatene klare.

Har ikke sånt hastverk :santa:
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Logge funn på upubliserte cacher?

Legg inn av sven-egil » ons 02 des 2009 20:53

Verle skrev:Skal du ta deg en tur ut i oppned-land på jakt?
.... tanken slo meg, at det sikkert var mulig å finne noen av disse cachene, om de er skjut på ordinære "oppnedmetoder", men tror jeg venter til jeg har koordinatene klare.

Har ikke sånt hastverk :santa:
Nei i grunnen ikke, men så tett som de ligger kunne jeg jo slumpe på å treffe på noen nye :wink:

Det er jo mye mer morro å finne den når de er lagt ut.

Det var mer regler og praksis jeg var nyskjerrig på, og da er jo dette glimrende forumet et godt sted å få svar på det jeg lurer på.
Bilde Bilde Bilde

Svar