Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Alt om geocaching
Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo
Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av tomahg » tor 15 okt 2009 16:33

Når skal denne hersens rekrutteringen og mediamaset ta slutt!?

Da jeg startet med geocaching var det noe mystisk, noe som naboen garantert ikke hadde hørt om. Det lå ikke en geocache ved hvert hushjørne og ved hver bussholdeplass, miljøet var lite og oversiktlig.

Innfallsportene til geocachingens forunderlige verden kunne være så mangt. Kreativ googling, en fjern slektning med flekk ny satelittnavigator og stor undring over skattekistesymbolet, eller noe helt annet. Siden geocaching var så mystisk, forsøkte man gjerne å sette seg inn i hva dette var. Etter hvert la man ut på en liten ekspedisjon og til stor entusiasme fant sin første geocache, men gjerne ikke før på femte forsøk. Etter å ha satt seg inn hva hva dette gikk ut på, og gjerne ha støvsugd et større område for geocacher dristet man seg gjerne til å selv legge ut sin første geocache. Publiseringen kunne ta opptil 72 timer, og den gjorde gjerne det. Deretter var det bare å vente, kom det noen?

I dag blir jeg ikke lenger overrasket når naboen på 87 har full oversikt over hva geocaching er, selv om jeg aldri har fortalt ham det. Han har til og med vært inne på "internettet" og sett at det ligger noen slike skatter i nærheten.

Stadig dukker det opp (mer eller mindre) villedende, informative, gode og dårlige kortversjoner av hva geocaching egentlig er for noe i media. Og stadig oftere hører jeg fra folk som har lest slike kokebokoppskrifter at de vil legge ut en geocache! De vil ikke nødvendigvis finne. De vil ikke bruke uker på å samle seg informasjon om hva geocaching er, de har jo lest alt i avisen. De er fullbefarne geocachere etter fem minutter. Nå skal det legges ut. Og kanskje finnes.

En geocache utenfor kaféen der jeg har eierinteresser, det må jo skape litt ekstra trafikk? En geocache under en luke på verandaen, det kan jo bli underholdning i høstmørket og kanskje jeg slipper å måke snø sjøl?

Er slikt bra for geocachingens utvikling?

Nei, hold kjeft og finn cachene deres, men la oss slippe denne forbaskede rekrutteringen!

De som blir gode geocachere, finner frem uansett! De trenger ingen innføring i lokalpressen!

Med vennlig hilsen en gretten gammel gubbe ved Mjøsas bredd.
8)

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av bao » tor 15 okt 2009 16:47

Helt enig. Det var mye bedre før. Da for eksempel Oslo hadde sin egen lille klikk hvor de fleste kjente til hverandre.
Og så var det en liten klikk i Bergen. Og noen sporadiske tilfeller ellers rundt i landet.

Nå er det snart slik at det er trengsel på stamtisch.

Det var mye bedre i gamle dager da det nesten var sensasjon når det ble frigitt en ny cache i nærområdet. :twisted:

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av solve » tor 15 okt 2009 20:20

sånn var det med internet også. før det ble september HELE året. (ca 1994)

ALT var bedre før.
BildeBilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av ninad » tor 15 okt 2009 20:22

Finn opp noe nytt :lol:
Bilde Bilde

Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Innlegg:187
Registrert:ons 21 nov 2007 16:24
Sted:Haslum

Re: Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av Hereabout » tor 15 okt 2009 22:42

Selv om kanskje ikke alt var bedre før var det ofte mye bedre logger.
Nå ramler det inn et lass med TFTC og fin boks logger, ikke så spennende.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av ArveAnd » fre 16 okt 2009 07:03

Hereabout skrev:Selv om kanskje ikke alt var bedre før var det ofte mye bedre logger.
Nå ramler det inn et lass med TFTC og fin boks logger, ikke så spennende.
I gamle dager... så var det vel kanskje slik at det berre var ein håndfull cacher innenfor rekkevidde... og dei gamle gretne gubbane fann ein cache eller to i veka... då har ein jo tid til å skrive ein utfyllande logg også...

Men no... med alle dei unge spreke som har starta med dette... og finn eit titalls cachar i timen - så er det klart det blir korte og lite spennande loggar... Eg fann den boksen der...gjorde eg ikkje? Joda.. men kva var det som var spesielt der då... var det ei kyrkje? var det eit naust? eller var det ein stasjon...? tja... Nei eg får skrive TFTC så eg ikkje bommar!

Jokkolokko
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:24
Registrert:ons 09 jan 2008 09:55
Sted:Oslo

Re: Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av Jokkolokko » fre 16 okt 2009 11:23

Egentlig ganske enig med tomahg.
Hvor er mystikken og hemmelighetskremmeriet?
Jeg liker ikke å fortelle altfor mange om hobbyen min, det er så vidt kona vet det :roll: haha, hun har fryktet det værste alle gangene jeg har kommet møkkete hjem med hodelykt midt på natten.

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av PPJ » fre 16 okt 2009 13:17

Det vi vel kan ønske oss er noen som vil BIDRA på en artig måte.

Cacher med mening, en historie, vise noe spesielt, en tur å oppleve.
Og logger som gir noe tilbake til den som har bidratt med å legge cachen ut og gi den et materielt og immaterielt innhold.

Meningsløse cacher og logger uten innhold klarer vi oss godt uten ....

Bortsett fra antallet cacher og cachere er det ikke så mye som har endret seg siden 2003 da jeg kom inn i spillet, kjedelige cacher og kjedelige logger har vi alltid hatt. Og de som foretrekker å være kjedelige må jo få lov til det. Værst for dem.
8)
Bilde Bilde

gotthard
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:12
Registrert:lør 15 aug 2009 21:43
Sted:2150 årnes

Re: Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av gotthard » fre 16 okt 2009 18:54

jepp, og det er jo utrolig morsomt når det er de samme som legger ut alle cacher, og du har funnet alle netopp fordi det ikke er rekrutering av nye personer som kan gi DEG mere og lete etter.
når du og de 10 andre i nerheten veit alt om hvordan den andre gjømmer cacher og til slutt har dere ikke mer og prate om eller leite etter.
om vi følger den tankegangen så ville du heller alldri hørt om caching fordi de første som begynte med dette ville ha "hemeligheten" for seg selv.

i envær sport er det nettop nyrekruttering som er viktig for og holde liv i sporten, om ikke dør den ut.

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av solve » fre 16 okt 2009 20:07

gotthard skrev:jepp, og det er jo utrolig morsomt når det er de samme som legger ut alle cacher, og du har funnet alle netopp fordi det ikke er rekrutering av nye personer som kan gi DEG mere og lete etter.
når du og de 10 andre i nerheten veit alt om hvordan den andre gjømmer cacher og til slutt har dere ikke mer og prate om eller leite etter.
om vi følger den tankegangen så ville du heller alldri hørt om caching fordi de første som begynte med dette ville ha "hemeligheten" for seg selv.

i envær sport er det nettop nyrekruttering som er viktig for og holde liv i sporten, om ikke dør den ut.
Det der er som å si at all PR er god PR, selv om det tar livet av deg...
BildeBilde

gotthard
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:12
Registrert:lør 15 aug 2009 21:43
Sted:2150 årnes

Re: Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av gotthard » fre 16 okt 2009 20:22

tsolt skrev:
gotthard skrev:jepp, og det er jo utrolig morsomt når det er de samme som legger ut alle cacher, og du har funnet alle netopp fordi det ikke er rekrutering av nye personer som kan gi DEG mere og lete etter.
når du og de 10 andre i nerheten veit alt om hvordan den andre gjømmer cacher og til slutt har dere ikke mer og prate om eller leite etter.
om vi følger den tankegangen så ville du heller alldri hørt om caching fordi de første som begynte med dette ville ha "hemeligheten" for seg selv.

i envær sport er det nettop nyrekruttering som er viktig for og holde liv i sporten, om ikke dør den ut.
Det der er som å si at all PR er god PR, selv om det tar livet av deg...
jeg og er enig i at cacher uten historie og mening eller oppfølging er mer eller mindre unødvendig, men og klage over at det er stigende innteresse for sporten er vel og skyte seg litt i foten vel.
hvor mange caher var det i 2003 i området du leiter? og hvor mange er det nå? klart du også har glede av rekruttering, det gjør at du også får mer og leite etter.
som i alle andre sporter er det noen useriøse som burde finne seg noe annet og gjøre, men det er heldigvis flere seriøse som kommer enn de useriøse.

det er nesten som et forum for veteranbiler jeg leste en del på før, der satt kara og klaga over at det var så poppulært med bilene de likte og at det var så mange som sikkert gjorde en dårlig jobb med og vedlikeholde, sammtidig klaggde de høyt over at det var så vanskelig og selge restaurerte biler og at alt for mange havna på dynga fordi innteressen var så liten for slike biler og ingen så verdien i det gammle og gode...

det jeg mener er at en sport dør ut uten reruttering og om noen synes det er ille får de ennten godta det, finne en ny hobby eller gå bevist etter cacher fra "gammle kara" og jeg er hvertfall utrolig glad at de første 100 som begynte med dette ikke tenkte at dette skal vi holde innen for gutte-klubben-grei og ikke fortelle til noen....

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av solve » fre 16 okt 2009 20:48

Du Gotthard,
problemet er ikke rekruttering, men at "alle" tror de er verdensmester, og har null selvinnsikt og respekt for "sporten", andre cachere, og konseptet geocaching.
Thomagh setter ting på spissen, men treffer så presist midt på spikerhodet, at det vanskelig kan skrives bedre.

Hvis alle newbies hadde hatt et snev av selvinnsikt og beskjedenhet, så hadde vi sluppet idiotcacher med 20-50m avvik på koordinatene (fordi man bruker råttenfrukt-telefon), engangsfrysebeger og rekesalatbokser som er like tett som en reketrål, cachebeskrivelser av typen "her bodde søstra mi", eller enda bedre " cachen ligger i skogen", og cacher som er så dårlig plassert at de blir borte før de blir publisert.

Desverre har det ingen konsekvenser hvis man har funnet 1 cache med mobilen sin, og slenger ut en plastpose med blyant og postitblokk i under en stein ved ei elv, på en totalt uinteressert plass. Man klarer bare å irritere en hel masse folk man aldri allikvel treffer ansikt til ansikt.

GRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrrr! :twisted:

Om man hadde litt selvinnsikt, så hadde man spart folk for slikt tull, holdt igjen på utleggertrangen til man hadde funnet en 50-100cacher, lært noe om hvilke bokser som funker osv, funnet en interessant plass (for flere enn seg selv), og lagt sjela si i å lage en skikkelig cachebeskrivelse om stedet, historien, og gjerne noen bilder også.
Det er en grunn til at man sier at "de gamle er eldst".

Jeg tror ikke jeg er alene om å mene atdet er slike cacher vi vil ha.

Og om noen er i tvil på hvordan det skal gjøres, så se på cachene til PPJ, Thomagh, Hysse, mostly moose, catch, som eksempler på de "gamle" gutta, og feks hkaspenberg, eirikso, og lykketreff som eksempler på de "nye" folka.


nuff sedd.(egentlig alt for mye, men nå skal jeg sette meg i kroken min og bare observere igjen).
Sist redigert av solve den fre 16 okt 2009 21:01, redigert 1 gang totalt.
BildeBilde

gotthard
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:12
Registrert:lør 15 aug 2009 21:43
Sted:2150 årnes

Re: Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av gotthard » fre 16 okt 2009 20:55

nuff sedd :wink:

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av bao » fre 16 okt 2009 22:00

tsolt skrev: Og om noen er i tvil på hvordan det skal gjøres, så se på cachene til PPJ, Thomagh, Hysse, mostly moose, catch, som eksempler på de "gamle" gutta, og feks hkaspenberg, eirikso, og lykketreff som eksempler på de "nye" folka.
Vi har jo noen 'unge' jenter også da. Nordre, Nina, Else, Aina, og noen i team og flere er det.

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Rekruttere, rekruttere, rekruttere...

Legg inn av solve » fre 16 okt 2009 22:10

bao skrev:
tsolt skrev: Og om noen er i tvil på hvordan det skal gjøres, så se på cachene til PPJ, Thomagh, Hysse, mostly moose, catch, som eksempler på de "gamle" gutta, og feks hkaspenberg, eirikso, og lykketreff som eksempler på de "nye" folka.
Vi har jo noen 'unge' jenter også da. Nordre, Nina, Else, Aina, og noen i team og flere er det.
ingen komplett liste fra min side, selvsagt.
BildeBilde

Svar