Dårlige logger

Alt om geocaching
Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Sted: Trondheim

Dårlige logger

Legg inn av ok67 » tor 23 jul 2009 08:41

Regner med at det blir bråk av denne men .......

Har i den siste tid lest en del dårlige og usaklige logger som bruker mye kjeft og surmaga kritikk på cachen, beskrivelsen og gjemmestedet mm. F.eks. at koordinatene er søppel da avviket er en 4-5 meter fra nullpunktet.

Er det dette som skal bli den nye trenden?

Det er tross alt frivillig å både legge ut og finne cacher. Uten noen som legger ut cacher så er det heller ikke noen cacher å finne. Så jeg synes man skal være i alle fall bitte litt takknemlig for at noen faktisk legger ut cacher og være litt ærbødig i logginga. Selv om man ikke liker cachen, stedet etc. så går det an å skrive det på en høflig måte uten å være direkte surmaga.

(Og nei, jeg har ikke tenkt å komme med eksempel på logger.)

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Sted: Haugesund

Re: Dårlige logger

Legg inn av Mr.Jacobsen » tor 23 jul 2009 08:58

[quote="ok67"]Regner med at det blir bråk av denne men .......

Har i den siste tid lest en del dårlige og usaklige logger som bruker mye kjeft og surmaga kritikk på cachen, beskrivelsen og gjemmestedet mm. F.eks. at koordinatene er søppel da avviket er en 4-5 meter fra nullpunktet.

Er faktisk enig med deg på dette punktet. Men har også lagt merke til at det er samme personer som går igjen. Klager og syter på alt. Boksen er for liten, koordinatene feil, skal ikke plassereres på denne måten osv osv.
Kan ikke dere som skal klage på alt skrive en mail til eier og ta det opp der på en høflig måte?
Bilde

skogmal
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av skogmal » tor 23 jul 2009 09:29

Med fare for å kaste mer glass inn i steinrøysa....
Men her må det være en misforståelse når det gjelder nøyaktighet på posisjonen til cacher. Jeg selv kommenterer koordinatene som gode, når jeg "treffer" innenfor 4-5 meter.

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av olea » tor 23 jul 2009 10:14

Nå kjenner jeg ikke loggene som du reagerer på, men på generelt grunnlag vil jeg si det er viktig å få frem det man synes er negativt med en cache. Utfordringen ligger i å fremme kritikken på en god måte. Idealet er det vi kaller konstruktiv kritikk, men det hender nok at det som er ment å være konstruktiv kritikk, blir oppfattet som surmagete oppstøt. Jeg er kanskje litt for tykkhudet til å se det negative i loggene eller la det gå inn over meg. Der kritikken virker urimlig, så faller den gjerne for sin egen urimlighet, og det er verst for den som har skrevet loggen. For øvrig liker jeg å tro godt om folk, og prøver å tolke alt i beste mening.

Koordinater med avvik på 4-5 meter er aldri søppel, men i en del byer der Google maps og andre har meget høy posisjonsnøyaktighet på fly- og satellittfoto, vil det ofte være mulig å lese av posisjoner med en feilmargin på rundt en meter. Denne økte presisjonen kan være til stor hjelp når en skal finne bycacher, og jeg ser gjerne at større avvik blir rapportert slik at cacheeier kan legge inn mer nøyaktige koordinater.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tor 23 jul 2009 10:31

TeamJacobsen skrev:Er faktisk enig med deg på dette punktet. Men har også lagt merke til at det er samme personer som går igjen. Klager og syter på alt. Boksen er for liten, koordinatene feil, skal ikke plassereres på denne måten osv osv.
Kan ikke dere som skal klage på alt skrive en mail til eier og ta det opp der på en høflig måte?
Det samme gjelder vel deg også: Kan ikke du skrive en mail til den eller de som klager? Ta det opp på en høflig måte, og si at du reagerer på det du oppfatter som for mye klaging.

Jeg vet ikke hvem du mener klager for mye. Det kan være meg for alt jeg vet. I så fall ville jeg satt pris på å høre om det. :)
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Sted: Haugesund

Legg inn av Mr.Jacobsen » tor 23 jul 2009 10:37

[Det samme gjelder vel deg også: Kan ikke du skrive en mail til den eller de som klager? Ta det opp på en høflig måte, og si at du reagerer på det du oppfatter som for mye klaging.

Jeg vet ikke hvem du mener klager for mye. Det kan være meg for alt jeg vet. I så fall ville jeg satt pris på å høre om det. :)[/quote]

For all del. Hvis jeg finner en boks som er helt elendig så tar jeg det i privat mail. Og da gjerne med noen forslag til forbedring.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tor 23 jul 2009 11:29

TeamJacobsen skrev:
pjacklam skrev:Det samme gjelder vel deg også: Kan ikke du skrive en mail til den eller de som klager? Ta det opp på en høflig måte, og si at du reagerer på det du oppfatter som for mye klaging.
For all del. Hvis jeg finner en boks som er helt elendig så tar jeg det i privat mail. Og da gjerne med noen forslag til forbedring.
Den er grei, men sender du også en privat mail til dem du mener klager for mye over dårlige cacher? :)
~/.signature: No such file or directory.

anders99

Legg inn av anders99 » tor 23 jul 2009 11:36

ok67 skrev: Har i den siste tid lest en del dårlige og usaklige logger som bruker mye kjeft og surmaga kritikk på cachen, beskrivelsen og gjemmestedet mm. F.eks. at koordinatene er søppel da avviket er en 4-5 meter fra nullpunktet.

Er det dette som skal bli den nye trenden?
Jeg leser veldig lite av andres logger, så når jeg så meldingen din tenkte jeg at de kunne være morsomt å ta en titt. Efter å ha bladd igjennom loggene for de to-tre siste dagene kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen i det du skriver her.

Stort sett finner jeg veldig hyggelige og positive logger, noen få ganske misfornøyde. De som er misfornøyde ser ut til å ha veldig god grunn til det.

Jeg ser heller ikke noen som sier at koordinatene er søppel - i hvert fall ikke når avviket er 4-5-10 meter, men jeg ser at noen opplyser at de får avvik på disse avstandene. Det er det vel ikke noe galt i?

Hvis det er noen trend, så er det alle som logger 10-15 cacher med bare "TFTC" og "Funnet på en tur". For meg som cache-eier er det absolutt de tristeste loggene jeg får.

LordWadar

Legg inn av LordWadar » tor 23 jul 2009 11:56

ok67 skrev:Har i den siste tid lest en del dårlige og usaklige logger som bruker mye kjeft og surmaga kritikk på cachen, beskrivelsen og gjemmestedet mm. F.eks. at koordinatene er søppel da avviket er en 4-5 meter fra nullpunktet.
Kan umulig være noen med særlig lang erfaring dette.. 4-5 meter er vel bortimot blink. Dessuten går det da ikke an å gå ut i fra at ens egen måling automatisk er riktig, mens cacheeiers (som sikkert har mange flere) målinger er feil :shock: :?:

....håper ikke at jeg eller noen jeg kjenner har skrevet noe som kan bli oppfattet negativt :shock:
ok67 skrev:Uten noen som legger ut cacher så er det heller ikke noen cacher å finne. Så jeg synes man skal være i alle fall bitte litt takknemlig for at noen faktisk legger ut cacher og være litt ærbødig i logginga. Selv om man ikke liker cachen, stedet etc. så går det an å skrive det på en høflig måte uten å være direkte surmaga.
Hør hør!

Selv prøver jeg å
- bytte ut posen hvis den har hull
- tømme ut vannet og tørke opp i boksen der det trengs
- putte inn en blyant hvis det mangler
- si i fra til cacheeier, kanskje med en vedlikeholdsoppfordring, om jeg syns det trengs.
Litt ydmykhet og dugnadsånd er ofte nok til å få en litt bedre hverdag. Og hele tida har jeg trodd - eller kanskje håpet på - at dette er "normal" oppførsel :roll:

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior

Legg inn av ok67 » tor 23 jul 2009 18:17

anders99 skrev: Jeg leser veldig lite av andres logger, så når jeg så meldingen din tenkte jeg at de kunne være morsomt å ta en titt. Efter å ha bladd igjennom loggene for de to-tre siste dagene kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen i det du skriver her.
Jeg har sett flere tilfeller her i Trøndelag i de siste dagene................

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 23 jul 2009 20:16

LordWadar skrev:Selv prøver jeg å
- bytte ut posen hvis den har hull
- tømme ut vannet og tørke opp i boksen der det trengs
- putte inn en blyant hvis det mangler
- si i fra til cacheeier, kanskje med en vedlikeholdsoppfordring, om jeg syns det trengs.
Litt ydmykhet og dugnadsånd er ofte nok til å få en litt bedre hverdag. Og hele tida har jeg trodd - eller kanskje håpet på - at dette er "normal" oppførsel :roll:
Jeg har alltid en "First-Aid Box" i sekken min når jeg er på cachetur.
Den inneholder Tørkepapir, Ziplock-poser, Blyanspisser, Små blyanter og et lite utvalg av loggbøker/-ark. Og selve FAB'en er en lock'n'lock box, slik at jeg kan bytte ut hele boksen i spesielle tilfeller.

Oppfordrer alle andre til å ha det samme. Hvis vi alle hjelper hverandre blir det enda hyggeligere!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

anders99

Legg inn av anders99 » tor 23 jul 2009 20:17

ok67 skrev:
anders99 skrev: Jeg leser veldig lite av andres logger, så når jeg så meldingen din tenkte jeg at de kunne være morsomt å ta en titt. Efter å ha bladd igjennom loggene for de to-tre siste dagene kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen i det du skriver her.
Jeg har sett flere tilfeller her i Trøndelag i de siste dagene................
Jo, efter å ha lest mange hundre logger ser jeg at det har vært et par sure logger i Trondheim. Det er neppe nok til å kalle det en trend, og på meg virker det som om du snakker mer for din syke mor enn at du påpeker et generelt problem.

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior

Legg inn av ok67 » tor 23 jul 2009 20:19

anders99 skrev: og på meg virker det mer som om du snakker mer for din syke mor enn at du påpeker et generelt problem.
Jeg tenker ikke på noen av mine egne cacher, om det er det du sikter til.

anders99

Legg inn av anders99 » tor 23 jul 2009 20:32

ok67 skrev:
anders99 skrev: og på meg virker det mer som om du snakker mer for din syke mor enn at du påpeker et generelt problem.
Jeg tenker ikke på noen av mine egne cacher, om det er det du sikter til.
Nei, jeg er klar over det, og da hadde jeg brukt et annet uttrykk.
På den andre siden har profilen din på geocaching.com noe til felles med de aktuelle cachene.

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior

Legg inn av ok67 » tor 23 jul 2009 20:56

anders99 skrev:På den andre siden har profilen din på geocaching.com noe til felles med de aktuelle cachene.
Oooops :oops: den hadde jeg ikke fått med meg. Takk for tipset, har endra den nå.

Svar