Signatur-ting?

Alt om geocaching
LordWadar
Signatur-ting?

Legg inn av LordWadar » tor 30 apr 2009 13:49

Heisann!

Et nybegynnerspørsmål som jeg ikke helt klarer å finne ut av på nettet ... :roll:

Hva er egentlig meningen med "Signature items"?
Jeg har forstått det slik at dette er ting som cachere legger igjen i bokser de har funnet. Hva tingen er for noe kan være så ymse. Kort, mynter, "tremynter" med trykk etc. etc.
Lenge trodde jeg at disse "signaturene" var en slags hilsen til den som eide cachen, men den teorien begynner å slå sprekker.

Er det meningen at jeg, når jeg finner slike i en cache, kan bytte den til meg som en hvilken som helst annen bytteting? Det kan se ut som om mange cachere har store samlinger av signatur-ting, og de må jo ha fått tak i dem et sted...

Og hva med en geocoin som ikke har tracking-number. Er det også en signatur-ting?

Hilsen
Lord Wadar
..full av spørsmål :)

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Signatur-ting?

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 30 apr 2009 14:07

Jeg har forstått det slik at alt som ligger i en boks som ikke er trackables eller loggen/blyant/stashnote etc. er bytteting. Om tingen har en cachers signatur eller ikke spiller ingen rolle. Jeg har sett at enkelte har lagt igjen flere eksemplarerav samme signatur-ting, og hvorfor skulle de gjøre det hvis det var en gave til cacheeier?

Min personlige mening er at hvis man ønsker å legge igjen noe til cacheeier, må man merke det slik at de som kommer etterpå forstår at dette er til cacheeier, og ikke en vanlig bytteting.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Signatur-ting?

Legg inn av bjorges » tor 30 apr 2009 14:24

"Signature item" - din "signaturgjenstand" - altså en gjenstand du som regel dropper i cacher hvor det er plass.
Så snart denne er droppet i en boks, er den en byttegjenstand på lik linje med andre gjenstander.

Dersom man ønsker at cacheeier skal ha gjenstanden bør man pakke den inn og merke denne eksplisitt, for deretter å skrive i loggen om dette.

Jeg har forøvrig opplevd motsatt, nemlig at cacheeier ville overrekke meg en gjenstand når jeg besøkte cachen hans. Jeg hadde selvsagt kommunisert med eier i forkant av besøket, og fant en hyggelig overraskelse i cachen da jeg frant denne.

En av de mest populære "signature items" jeg har sett i omløp her i landet er nok Mostly Mooses karabinkroker.

En hver gjenstand uten trackingnummer er selvsagt en ordinær byttegjenstand, og skal behandles deretter :)
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Signatur-ting?

Legg inn av pjacklam » tor 30 apr 2009 19:58

bjorges skrev:"Signature item" - din "signaturgjenstand" - altså en gjenstand du som regel dropper i cacher hvor det er plass.
Jeg tror signatur-gjenstander først og fremst kjennetegnes ved at de er noe personlig, noe man er alene om å legge igjen. Signatur-gjenstander er ofte selvlaget. Jeg synes det er fint når folk legger igjen signatur-gjenstander.
En av de mest populære "signature items" jeg har sett i omløp her i landet er nok Mostly Mooses karabinkroker.
Jepp, jeg vil også si at dette er en typisk signatur-gjenstand.

Ellers brukes signatur også i betydningen «personlig, ens egen» i andre sammenhenger. F.eks. er det enkelte restauranter hvor en liten del av menyen kalles signatur-meny. Den inneholder retter de har komponert selv, og som man bare får akkurat der.
~/.signature: No such file or directory.

LordWadar

Re: Signatur-ting?

Legg inn av LordWadar » tor 30 apr 2009 21:39

Tusen takk!
Da tror jeg at jeg har det klart :D Dette kunne vi kanskje få inn litt om i wikien..

Jeg har sett at det har ligget signaturting i enkelte av cachene jeg har besøkt. Litt dumt at jeg ikke helt har fått med meg hva det var snakk om før nå. :oops: Men nå har jeg visst nettopp begynt å samle på slike :lol:
En av de mest populære "signature items" jeg har sett i omløp her i landet er nok Mostly Mooses karabinkroker.
En sånn en har jeg faktisk klart å å bytte til meg en eller annen plass uten å vite at det var en signatur-ting :roll:

Får lyst til å lage mine egne signatur-ting også. Denne hobbyen blir bare bedre og bedre :D

Lord Wadar

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: Signatur-ting?

Legg inn av Team Olsson » tor 30 apr 2009 22:14

Vi synes det er fint med signature items og den beste vi har funnet er også Mostly Moose sin karabinkrok. Vi har også laget egne pins som vi dropper i alle cacher som vi besøker hvis det er plass. Hadde tenkt å dele ut coin til de som klarte å samle alle varianter av den. Det er pr. i dag 4 varianter.
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Signatur-ting?

Legg inn av fotimyr » ons 04 apr 2012 18:47

Tar opp igjen en antikvarisk tråd her. Håper ingen tar det ille opp ;)
Jeg fant en papirpose med tiøringer her om dagen, en pose som aldri rakk å bli innlevert til Kreftforeningen i 1991. Vet ikke om noen husker denne aksjonen da tiøringen gikk ut av sirkulasjon, men det er nå så ...

Fant i alle fall ut at jeg skulle bruke de flere hundre myntene til å lage meg noen slike signaturdingser for å droppe i cacher det er plass, og som sagt så gjort. Har p.t. en bunke slike jeg er begynt å legge igjen. Tenkte å lage en ny utgave med forskjellig utseende for hvert år. En så tynn mynt som de gamle tiøringene går akkurat på håret gjennom lamineringsmaskinen ;)
sigitem.jpg
sigitem.jpg (24.72kiB)Vist 10128 ganger

Twerth
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:ons 04 apr 2012 20:25

Re: Signatur-ting?

Legg inn av Twerth » ons 04 apr 2012 20:53

Nye spørsmål:
Hvor for vi kjøpt stempler el. l. med signatur osv??
Og hvordan får man slik signatur nederst på sider o.a. som f.eks. Bjorges og Anders99 har.

Hilsen nysjerrige meg

Twerth
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:ons 04 apr 2012 20:25

Re: Signatur-ting?

Legg inn av Twerth » ons 04 apr 2012 20:53

Nye spørsmål:
Hvor for vi kjøpt stempler el. l. med signatur osv??
Og hvordan får man slik signatur nederst på sider o.a. som f.eks. Bjorges og Anders99 har.

Hilsen nysjerrige meg

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Signatur-ting?

Legg inn av Kjedalen » ons 04 apr 2012 21:36

Stempler e.l. kan jeg lite om.

Signatur som du nevner finner du opplysning om på denne tråden. Mange spørsmål og svar her, men jeg fant nå et fornuftig svar til slutt...
Sist redigert av Kjedalen den ons 04 apr 2012 21:55, redigert 3 ganger totalt.
BildeBilde

arvf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:38
Registrert:lør 29 mai 2010 19:48
Sted:Røyken

Re: Signatur-ting?

Legg inn av arvf » ons 04 apr 2012 21:46

Mysteri skrev: Hvor for vi kjøpt stempler el. l. med signatur osv??
Jeg har gode erfaringer med custom-stempler fra Duray, i andre sammenhenger. Jeg sendte dem en PDF med design og fikk stempelet i posten overraskende kort tid etter. http://www.duray.no
Bilde

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: Signatur-ting?

Legg inn av TA- » tor 05 apr 2012 06:03

arvf skrev: Jeg har gode erfaringer med custom-stempler fra Duray, i andre sammenhenger. Jeg sendte dem en PDF med design og fikk stempelet i posten overraskende kort tid etter. http://www.duray.no
Kunne du opplyst om prisen?
Bilde

arvf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:38
Registrert:lør 29 mai 2010 19:48
Sted:Røyken

Re: Signatur-ting?

Legg inn av arvf » tor 05 apr 2012 06:10

Turtips.info skrev:
arvf skrev: Jeg har gode erfaringer med custom-stempler fra Duray, i andre sammenhenger. Jeg sendte dem en PDF med design og fikk stempelet i posten overraskende kort tid etter. http://www.duray.no
Kunne du opplyst om prisen?
Det er såpass lenge siden sist jeg kjøpte noe derfra at jeg ikke husker, men de vil sikkert med glede opplyse om pris om du kontakter dem.
Bilde

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Signatur-ting?

Legg inn av Tique » tor 05 apr 2012 07:17

Jeg har fått laget en Pathtag som jeg bruker som signatur-ting. Synes ikke prisen var så avskrekkende, men ser at en ulempe er at mange tror den er en slags trackable ettersom den har et serienummer (har man brukerkonto hos pathtags.com kan man registrere den i samlingen sin der).
Vedlegg
pathtag.JPG
pathtag.JPG (34.2kiB)Vist 10006 ganger
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Signatur-ting?

Legg inn av mamoreb » tor 05 apr 2012 12:57

Artig signaturting, fotimyr!
LordWadar skrev:Tusen takk!
Da tror jeg at jeg har det klart :D Dette kunne vi kanskje få inn litt om i wikien..
Jeg vet at jeg siterer noe som er flere år gammelt, men jeg har akkurat lagt inn beskrivelse av både signaturting og pathtags i wikien. Om noen har lyst til å rette på/forbedre det jeg har skrevet, er dere hjertelig velkomne til det. Det er slik wiki fungerer.

Tique og fotimyr, kanskje jeg kunne få lov til å legge inn bildene dere har publisert, som eksempler på hva pathtags og signaturting er?
Bilde

Svar