Travel bugs og geocoins som forsvinner

Alt om geocaching
Svar
Raggsokk
Senior
Senior
Sted:Nedre Eiker
Travel bugs og geocoins som forsvinner

Legg inn av Raggsokk » fre 03 sep 2010 13:21

Siden dette er min første post her inne får jeg først si hei til alle sammen, og nevne at jeg er mindre enn en måned gammel i dette gamet. Imidlertid er jeg allerede fullstendig hekta, abstinensen river i meg nå som jeg sitter inne på jobben, og jeg har snart dratt med meg et tosifret antall familiemedlemmer på tur for å prøve å få dem interessert. Flere som har (hatt) det sånn kanskje? Nuvel, nok om meg (for denne gang).

De første ukene som fersking ante jeg ikke hva travel bugs og geocoins var. Så begynte jeg å oppdage noen rare symboler i opplistingen av cacher nær meg, og begynte å lese litt. Det var ikke akkurat noe som ble kastet på meg av informasjon, men informasjonen var der ute for den som var interessert - bare man visste at det var noe å søke etter. Nå har jeg begynt å følge med på når det ligger en spordings i en cache nær meg, lese om målet dens og vurdere om jeg kan hjelpe den videre.

En slik geocoin som jeg fattet interesse for var TB1V7BT, som tilhører 11 år gamle Vilma fra Halmstad i Sverige. Denne skal etter sigende ligge i en cache ikke langt unna meg, og jeg hadde planer om å ta den med hjem til nærområdet hennes neste gang jeg var på jobbreise til Halmstad. Men i boksen er den beviselig ikke. Noen har altså fjernet den mellom 1. og 22. august i år uten å melde fra. Dette er selvfølgelig sånn som skjer fra tid til annen, av diverse årsaker, men hvis det skjer på grunn av uvitenhet blant 'ekte' cacherne er det sørgelig og unødvendig. Om noen stjeler dem med viten og vilje - gomp eller ikke - er det en annen sak; det får man dessverre aldri gjort noe med. Og nå kommer jeg endelig til poenget...

Jeg har kikket på standard-beskrivelsen til å legge i nye cacher slik den foreligger på geocaching.com, og jeg synes at denne med fordel kunne tatt opp dette med travel bugs og geocoins. Så mange barn som er involvert i denne sporten står sannsynligvis slike gjenstander høyt i kurs når det gjelder noe å ta med seg fra boksen. Derfor foreslår jeg at de som har innflytelse og/eller mulighet til å få denne teksten endret, tar med et avsnitt med noe slikt:
NB! Hvis du finner en gjenstand i boksen som er merket med et serienummer, som f.eks. TB1A2B3C, så ber vi deg om ikke å beholde denne. Det er en såkalt 'travel bug' eller 'geocoin' som er ute på en reise fra boks til boks, ikke en vanlig byttegjenstand. Dersom du ønsker å hjelpe denne gjenstanden videre kan du ta den med deg. Vi ber deg da gå til http://www.geocaching.com og registrere at du har tatt gjenstanden ut av boksen, og likeledes registrere hvilken boks du legger ned i igjen senere. Ved å skrive inn sporingsnummeret på gjenstanden vil du også kunne se detaljer om hvor den har vært tidligere, og eierens ønske om hvor den skal sendes slik at du kan hjelpe den på rett vei. På forhånd takk!
Med dertil egnet oversettelse på engelsk selvfølgelig. Jeg håper og tror at en slik 'advarsel' vil hindre en del spordingser fra å havne i lekekister på barnerom. Hva tror dere etablerte veteraner om dette?
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
hansvh
Nybegynner
Nybegynner
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Travel bugs og geocoins som forsvinner

Legg inn av hansvh » fre 03 sep 2010 18:49

Jeg er enig i at det er veldig synd at TBer forsvinner, men det står klart og tydelig "Do not kepp me! I am a TRAVEL BUG Help me travel from cache to cache XXXXXX Visit www.geocaching.com and enter my tracking code to find out more about my adventures"

Ideer til hvordan det kan gjøre mer tydelig? Flere språk? Større tag?

Raggsokk
Senior
Senior
Sted:Nedre Eiker

Legg inn av Raggsokk » fre 03 sep 2010 18:57

Jeg har antagelig altfor lite erfaring til å uttale meg, men den ene bug'en jeg har vært innom hadde ikke denne teksten på seg. Jeg har bare sett en geocoin i virkeligheten, men mange på nettet, og ingen av disse har heller noen lignende beskrivelse. Naturlig nok, siden ikke alle geocoins er ment for reise. Det er veldig fort gjort å ta slike ting for byttegjenstander, spesielt hvis man ikke kjenner til fenomenet. Målgruppen for teksten min ovenfor er de som er helt ferske, de som har funnet boksen ved en tilfeldighet og de som har fått posisjonen uten å registrere seg på geocaching.com (så i en annen tråd her at det var mulig). Hvis man er nysgjerrig og leser introduksjonsteksten i boksen vil dette tillegget forhåpentligvis redde noen bugs fra den sikre hylle... tror jeg da.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
steppen
Bruker
Bruker
Sted:Lørenskog

Legg inn av steppen » lør 04 sep 2010 07:22

God idé! Jeg skal heretter legge til denne teksten på lappen med "Gratulerer, du har funnet...". :D
BildeBilde

Brukeravatar
hansvh
Nybegynner
Nybegynner
Sted:Oslo
Kontakt:

Legg inn av hansvh » lør 04 sep 2010 14:48

Ja, teksten jeg skrev kommer fra tradisjonelle TBer (dog tags), ikke coins. Det er sant.

ArveAnd
Senior
Senior
Sted:Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » lør 04 sep 2010 15:07

I utgangspkt så er jo coins ofte i plastlommer der info om coin er inkludert, der det blir forklart at dette er eit "reisande objekt" - og ikkje byttegjenstand. Det er vel beste måten å gi denne infoen på?

Men etterkvart forsinn kanskje plastlommen, eller enkelte vel å sende ut coinen ut denne? Iallefall finn eg mange coins uten slik plastlomme og info

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker

Legg inn av Smort78 » søn 05 sep 2010 18:06

ArveAnd skrev:I utgangspkt så er jo coins ofte i plastlommer der info om coin er inkludert, der det blir forklart at dette er eit "reisande objekt" - og ikkje byttegjenstand. Det er vel beste måten å gi denne infoen på?

Men etterkvart forsinn kanskje plastlommen, eller enkelte vel å sende ut coinen ut denne? Iallefall finn eg mange coins uten slik plastlomme og info
Det jeg gjør når jeg sender ut mynter er at jeg laminerer et ark med beskrivelse av hva mynten er og hvor jeg ønsker at den skal reise - borrer et hull i mynten og fester den laminerte lappen til mynten med en vaier.

Da skal det litt til før infoarket forsvinner, og mynten blir ikke like attraktiv for "tyver".

Svar