Må / bør man dispable alle nedsnødde cacher?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak
Må / bør man dispable alle nedsnødde cacher?

Legg inn av whoelse » tor 19 feb 2009 18:55

Ser at mange nå disabler cacher pga snø. Det får meg til å lure på er om man bør/må gjøre dette selv om cachen ikke er merket med snø-stjerne (vintersikker).

... eller er jeg helt nedsnødd som lurer på dette? :)
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Må / bør man dispable alle nedsnødde cacher?

Legg inn av ingsve » tor 19 feb 2009 19:10

Jeg gikk også til det skrittet, disablet 4 cacher, på grunn av snøforholdene. Så fikk jeg en henvendelse fra Frodo om at jeg burde åpne cachene igjen og heller legge ut atributten "ikke snøsikker". Da blir det opp til den enkelte å vurdere om en vil prøve seg. De fire cachene ble åpnet og Frodo har vært på besøk. For egen del tok vi også en tur ut i snøen og fikk tilbake litt av opplevelsen fra barndommen, det er i grunn moro med dyp snø. Etter det blir ikke mine cacher disablet på grunn av snøforholdene og vinteren kan benyttes til annet enn å gå på brøytet vei eller preparerte løyper.

ingsve
Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Må / bør man dispable alle nedsnødde cacher?

Legg inn av PPJ » tor 19 feb 2009 19:21

whoelse skrev:Ser at mange nå disabler cacher pga snø. Det får meg til å lure på er om man bør/må gjøre dette selv om cachen ikke er merket med snø-stjerne (vintersikker).

... eller er jeg helt nedsnødd som lurer på dette? :)
Jeg ser på dette som ekstra-service. For meg er vinteren høy-sesong for caching, og da er det veldig greit å vite hvilke som ikke bør besøkes avhengig av forholdene.

Av våre ca 60 cacher i Oslo-området er det trolig bare 2 som ikke tåler mye snø, men som til gjengjeld ikke er klare igjen før etter at vinteren virkelig er over. Disse har vi tradisjon for å "stenge" fra lenge før "Attributes" ble introdusert, så det har vi fortsatt med.

Men det får jo bli opp til hver enkelt hvilken service man yter. For oss er det lite bryderi.
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
nordreaker
Senior
Senior
Innlegg:304
Registrert:tor 29 nov 2007 21:27
Sted:Oslo

Re: Må / bør man dispable alle nedsnødde cacher?

Legg inn av nordreaker » tor 19 feb 2009 19:22

Det står en masse meninger om dette i tråden "Ikke vinter-sikker cache". Og de er som vanlig mangfoldige, takk og pris! :D
Bilde

oppned

Re: Må / bør man dispable alle nedsnødde cacher?

Legg inn av oppned » tor 19 feb 2009 19:25

Jeg har valgt og disable en del av mine cacher på grunn av snø.
grunnen til at jeg disabler er 2 delt.
Den første er at noen av disse cachene har vært merket med sønstjerna og skulle jo vært tilgjengelige om vinteren. Da vi i vinter har fått mye mere snø en vanligt så er stedene jeg trodde var sikre nå helt nedsnødd.
Det er jo min feil at jeg hadde merket dem feil så da syntes jeg det var riktigt og disable.
Ett av stedene jeg tenker på her ligger nå under nesten 2 meter med snø.
Den andre grunnen er Muglere. når man må grave på ganske offentlige plasser så legger folk merke til det og faren for at cachen forsvinner blir jo større så da mener jeg at det er greit og disable cachen inntil snøen forsvinner...

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Må / bør man dispable alle nedsnødde cacher?

Legg inn av Bikeridr » søn 22 feb 2009 10:28

Som oppned skriver.
Jeg disabler min (hittil eneste) utlagte om vinteren. Faktisk fjerner jeg den også.
Blir litt teit med masse spor og graving for å finne cachen, og da er det jo som å rope etter møgglere.. :)
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Må / bør man dispable alle nedsnødde cacher?

Legg inn av bjorges » søn 22 feb 2009 16:09

For min egen del mener jeg det må være opp til cacheren selv å vurdere om en cache er vintersikker eller ikke på aktuelt tidspunkt.
Jeg gidder ikke å grave meg to meter ned i en snøfonn for muligens å finne en cache, men dersom jeg kommer til stedet, og cachen kan la seg finne under rådende forhold, vil jeg felvsølgelig finne den og logge den.

Dette gjelder naturligvis de cacher som hverken er merket som vintersikker eller ei.

Jeg ser heller ingen grunn til å disable egne cacher som ikke er merket som vintersikker selv om det kommer litt snø.

Det er vel like dumt som å disable en cache som henger 1.80 opp i et tre, ti-femten meter fra nærmeste brøytekant fordi jeg kan rissikere at en cacher lager et tråkk dit, og det av den grunn er et snev av risiko for muggling :)
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Må / bør man dispable alle nedsnødde cacher?

Legg inn av Makuta Teridax » man 23 feb 2009 11:02

Det er ingen krav om å deaktivere ("disable") cacher som er utilgjengelige pga. snø. Dette er, som PPJ skriver, en ekstraservice fra cacheeier. Jeg tolk slik deaktivering som noe i retning av "her er det så mye snø at det ikke er noen vits å forsøke å finne denne".

En cache som skal deaktiveres mer enn et par uker bør alltid inneholde informasjon om når cachen forventes å være aktiv igjen. Det trenger ikke være mer presist enn "til våren", "når snøen er gått" e.l. Da vet cachere og godkjennere hva som skjer med cachen og når det eventuelt er på tide å spørre etter aktivering av cachen.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar